Ακούτε σειρήνες; κάντε στην ΑΚΡΗ!

Προστέθηκε από F.R.N στις 8 Οκτωβρίου 2013. · 1 Σχόλιο · Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Κατηγορία Ρέτσιος Ιωάννης, Φάροι & Σειρήνες

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Share into that BigPicture-Share zone

 
Share Button

Του Ρέτσιου Σ. Ιωάννη

Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε συνέχεια να αυξάνεται η κίνηση στους δρόμους και με τα έργα που γίνονται τα πράγματα συνεχώς δυσκολεύουν. Προσπαθήστε να διανοηθείτε, όλοι εσείς οι οδηγοί που κινήστε κάθε μέρα εντός του λεκανοπέδιου της Αττικής αλλά και στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας, ότι πέρα από την ταλαιπωρία που μπαίνετε καθημερινά λόγω κυκλοφοριακού, ανά πάσα στιγμή μπορείτε να βλάψετε κάποιον δικό σας άνθρωπο.

Φυσικά θα αναρωτηθείτε μα πώς; τι σχέση έχει η κίνηση που αντιμετωπίζω με το αμάξι μου, με το να βλάψω κάποιο δικό μου άνθρωπο.


Αγαπητοί αναγνώστες φυσικά και έχει, θυμηθείτε ότι κάθε φορά που ένα όχημα εκτάκτου ανάγκης ουρλιάζει με τις σειρήνες πίσω σας κολλημένο στην κίνηση, εσείς απλά κοιτάτε στον καθρέφτη και αδιαφορείτε ή στην καλύτερη περίπτωση κάνετε ότι είναι δυνατόν να ξεμπλοκάρετε από την κίνηση εκμεταλλευόμενοι το όχημα αυτό είτε είναι Ασθενοφόρο , Πυροσβεστικό , Αστυνομία κλπ…
Λίγοι είναι οι οδηγοί που ευαισθητοποιούνται και θέλουν να κάνουν κάτι να ανοίξει ο δρόμος αλλά δυστυχώς δεν γνωρίζουν πως.
Σκεφτήκατε ποτέ λοιπόν ότι μέσα σε αυτό το Ασθενοφόρο μπορεί να είναι ένας δικός σας άνθρωπος, πως αυτό το Πυροσβεστικό όχημα πηγαίνει σε σπίτι δικού σας ανθρώπου που καίγεται;
Μην βοηθώντας να ανοιχτεί ο δρόμος για το όχημα εκτάκτου ανάγκης, δεν βοηθάτε ίσως τον δικό σας άνθρωπο…
Για σκεφτείτε λοιπόν πιο έντονα και ευαισθητοποιηθείτε και μάθετε να ενεργείτε σαν υπεύθυνοι πολίτες που σέβονται τον εαυτό τους αλλά και τους άλλους.


Τι πρέπει NA ΚΑΝΕΤΕ όταν σας προσεγγίσει Όχημα Εκτάκτου Ανάγκης :

Αν έχει μόνο τους φάρους ανοιχτούς χωρίς σειρήνα οδηγήστε κανονικά, δεν υπάρχει λόγος να κάνετε κάτι, το όχημα αυτό απλά επιστρέφει ή μεταβαίνει σε κάποιο συμβάν χαμηλής προτεραιότητας.

Αν βλέπετε φάρους και ακούτε σειρήνες και σας προσεγγίζει Όχημα Εκτάκτου Ανάγκης :

  1. Παραμείνετε ψύχραιμοι και οδηγήστε το όχημα σας χωρίς απότομες κινήσεις.
  2. Προσπαθήστε να κάνετε δεξιά και να διευκολύνετε την κίνηση του.
  3. Αν είστε σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, και δεν υπάρχει χώρος να σταματήσετε ή να κάνετε δεξιά χαμηλώστε την ταχύτητα σας όσο το δυνατόν γίνεται.
  4. Όταν είστε στην αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας , προσπαθήστε να μετακινηθείτε σιγά σιγά στην αμέσως δεξιά επόμενη λωρίδα κυκλοφορίας
  5. Αν δεν είναι δυνατόν να μετακινηθείτε δεξιά λόγω εμποδίου και μπροστά σας υπάρχει κίνηση, απλά σταματήστε, αυτό θα δώσει την δυνατότητα στον οδηγό του οχήματος έκτακτου ανάγκης να δει από μακριά τα οχήματα και την θέση τους και να κανονίσει την πορεία του αναλόγως.
  6. Αν σας πλησιάσει από πίσω όχημα εκτάκτου ανάγκης και είστε σε διασταύρωση με σήμα ΣΤΟΠ περάστε ΜΟΝΟ αν έχετε ελέγξει και δεν εγκυμονεί κίνδυνο, αλλιώς κάντε δεξιά και σταματήστε αν είναι ασφαλές για εσάς και τους υπόλοιπους οδηγούς.


Τι ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ όταν σας προσεγγίσει Όχημα Εκτάκτου Ανάγκης :

  1. Μην σταματάτε στην μεσαία λωρίδα όταν υπάρχει χώρος να κάνετε δεξιά.
  2. Μην αλλάζετε λωρίδα κάνοντας αριστερά αν δεν υπάρχει λόγος.
  3. Μην προσπερνάτε σήματα ΣΤΟΠ ή κόκκινα φανάρια όταν ένα όχημα εκτάκτου ανάγκης σας πλησιάζει από πίσω. ΕΛΕΓΞΤΕ πρώτα και μόνο αν έχετε δει ότι τα άλλα ρεύματα κυκλοφορίας σας δίνουν προτεραιότητα διευκολύνετε το όχημα εκτάκτου ανάγκης κάνοντας στην άκρη.
  4. Μην κάνετε επιτόπου στροφές ή απότομες αριστερές στροφές λόγω του οχήματος εκτάκτου ανάγκης που σας πλησιάζει από πίσω.
  5. Μην προσπαθείτε να προσπεράσετε τα οχήματα εκτάκτου ανάγκης ή ακόμα χειρότερα ΠΟΤΕ μα ΠΟΤΕ μην κάνετε ουρά πίσω από τα οχήματα εκτάκτου ανάγκης με σκοπό να γλιτώσετε την κίνηση.
  6. Μην κάνετε άσκοπες κινήσεις μετακινώντας το αμάξι σας δεξιά αριστερά, αποπροσανατολίζετε τους οδηγούς με αποτέλεσμα να συμβεί ατύχημα.


Περιστατικό Διακομιδής Ασθενοφόρου στην Ευρώπη


Περιστατικό Διακομιδής Ασθενοφόρου στην Ελλάδα


Σχετικά με τους Οδηγούς Οχημάτων Εκτάκτου Ανάγκης

Σίγουρα λόγω της έλλειψης παιδείας στην οδήγηση που υπάρχει στην Ελλάδα, το φαινόμενο αυτό μεταφέρεται και στους οδηγούς των οχημάτων εκτάκτου ανάγκης. Πόσες φορές έχουμε βιώσει ή έχουμε ακούσει περιστατικά όπως ατυχήματα λόγω υπερβολικής ταχύτητας οχημάτων εκτάκτου ανάγκης ή οδηγώντας επικίνδυνα και παραβιάζοντας όλους τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας να δημιουργούνται τροχαία από τους ίδιους τους οδηγούς των οχημάτων εκτάκτου ανάγκης. Δυστυχώς δεν υπάρχει κανένα μάθημα ή σεμινάριο ασφαλούς οδήγησης για τους οδηγούς οχημάτων εκτάκτου ανάγκης ή ακόμα και SOPS ( Standard operating procedures) τυποποιημένες διαδικασίες λειτουργίας οδήγησης οχημάτων εκτάκτου ανάγκης.

Έχω δει άπειρες φορές ειδικά οδηγούς οχημάτων εκτάκτου ανάγκης να κινούνται ανάμεσα στις λωρίδες λεωφόρων με ιλιγγιώδη ταχύτητα και χωρίς να κρατάνε μια συγκεκριμένη λωρίδα, έτσι ώστε να κάνουν και την δουλειά τους πιο εύκολη αλλά και την περιμετρική τους προστασία ασφαλέστερη για αυτούς αλλά και τους υπόλοιπους οδηγούς που κινούνται στον δρόμο.

Πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβουν όλοι οι οδηγοί οχημάτων εκτάκτου ανάγκης ότι για να μπορέσει ο απλός πολίτης να τους δει αλλά και να τους ακούσει υπάρχουν κάποιοι βασικοί κανόνες.

  1. Να μην αλλάζουν συνέχεια λωρίδα, δημιουργούν πανικό χωρίς λόγο.
  2. Να προτιμάνε να ελίσσονται ανάμεσα στην αριστερή και την μεσαία και όχι στην δεξιά που είναι απολύτως λογικό να μαζευτεί το κυρίως ρεύμα των αυτοκινήτων που προσπαθεί να τους διευκολύνει.
  3. Όταν μεταβαίνουν σε συμβάν την ημέρα να ανάβουν ΠΑΝΤΑ τα φώτα της μεγάλης σκάλας ταυτόχρονα με τους φάρους. Πολλές φορές λόγω του ύψους των οχημάτων οι οδηγοί κοιτώντας από τον καθρέπτη τον κεντρικό χάνουν το οπτικό σημείο που βρίσκεται ο φάρος του οχήματος με αποτέλεσμα αυτό να είναι σχεδόν πίσω τους και να μην το αναγνωρίζουν, εδώ βοηθάνε πολύ τα φώτα (μεγάλη σκάλα) αλλά και strobe lights (στροβοσκοπικά φώτα τοποθετημένα στην μπροστινή μεριά του οχήματος εκτάκτου ανάγκης.) ή τα λεγόμενα Tri-led (νέας γενιάς led).
  4. Να χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο ήχο σειρήνας για την διάνοιξη λωρίδων (WAIL*) ο οποίος χρησιμοποιείται όταν θέλουμε ισχύ ήχου σειρήνας κατά μήκος για να μας ακούσουν και τα τελευταία αμάξια στην λωρίδα που ανοίγουμε!
  5. Να οδηγάνε νευρικά αλλά όχι επικίνδυνα, υποτίθεται ότι προσπαθούν να σώσουν μια ζωή και όχι να θέσουν και άλλες σε κίνδυνο.
  6. Είναι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΙ με την ανάληψη της βάρδια τους να ελέγχουν όλα τα οπτικά και ηχητικά συστήματα του οχήματος τους έτσι ώστε να μην υπάρχει αστοχία υλικού σε καμία περίπτωση.
  7. Επίσης πρέπει να ελέγχουν τα φώτα τους την κόρνα αλλά και την καλή κατάσταση των φρένων των οχημάτων τους πριν την ανάληψη βάρδιας.

Προτείνω στα οχήματα εκτάκτου ανάγκης όπως : Ασθενοφόρα, Πυροσβεστικά και Περιπολικά Aμεσης Δράσης να τοποθετούνται απαραιτήτως τα συστήματα φωτεινής ειδοποίησης στους προβολείς των οχημάτων. Διευκολύνουν και την ημέρα αλλά και το βράδυ σε μεγάλο βαθμό την κίνηση σε ώρα αιχμής αλλά εξασφαλίζουν επιπλέον περιμετρική προστασία και αναγνώριση.

Δείτε ένα παράδειγμα των επονομαζόμενων WIG-WAG Flashers.

Εν κατακλείδι για τους οδηγούς όλων των οχημάτων εκτάκτου ανάγκης πρέπει εκτός από δεξιοτεχνία και εμπειρία στο επάγγελμα τους να έχουν διορατικότητα καθώς και υπευθυνότητα.

Ένα απλό μέτρο ασφάλειας είναι όταν κατευθυνόμαστε με δύο πυροσβεστικά οχήματα σε ένα συμβάν να μην έχουμε τον ίδιο ήχο ταυτόχρονα. Εγκυμονεί πολλούς κινδύνους για τροχαίο διότι το διερχόμενα αμάξια ακούγοντας τον ίδιο ήχο και βλέποντας το 1ο όχημα να περνάει μπροστά του, υποθέτει ότι από αυτό ακουγόταν ο ήχος άρα δεν υπάρχει κίνδυνος και μπορεί να περάσει ή να στρίψει αριστερά με αποτέλεσμα να υπάρξει περίπτωση να εμπλακεί σε τροχαίο με το 2ο όχημα που ακολουθεί !

Καλό θα ήταν λοιπόν να υπάρχει διαφορετικός ήχος σειρήνας σε κάθε όχημα με συνδυασμό τύπου: 1ο όχημα Yelp και 2o όχημα Whale και το αυτό .
Ένα άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στην Ελλάδα είναι οι φάροι των οχημάτων .
Τα υπάρχοντα πυροσβεστικά μας οχήματα κατά το 80%, είναι σωστά εξοπλισμένα από άποψης φωτεινών σημάτων αλλά όχι και απολύτως εξασφαλισμένα .
Δυστυχώς λείπουν φωτεινά σήματα στο πλάι των οχημάτων τα λεγόμενα strobe lights (στροβοσκοπικοί φανοί) που ακόμα δεν έχουν εξοπλιστεί τα δικά μας οχήματα . Είναι ίσως λίγο υπερβολή θα λέτε τόσο πολλοί φανοί, όμως υπάρχουν διεθνή στάνταρ τα οποία ορίζουν ότι ένα πυροσβεστικό όχημα πρέπει να φέρει φωτεινά και ηχητικά όργανα αρκετά και συγεκριμένου τύπου, ώστε να καλύπτουν το μέγεθος του. Δηλαδή δε μπορεί ένα όχημα 12 τόνων να έχει ένα η δύο μόνο φάρους και μία σειρήνα, είναι απολύτως λογικό ότι και ο οδηγός θα καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να σταματήσει αυτό το θηρίο πόση μάλλον δε, αν το ανακόψουν σε μια ανηφόρα.


ΑΠΛΑ ΚΑΝΕ ΔΕΞΙΑ

Εύχομαι κάποια στιγμή να καταλάβουμε όλοι μας πόσο σημαντική είναι η αποστολή όλων αυτών των ανθρώπων στις Υπηρεσίες Εκτάκτου Ανάγκης και να κάνουμε ότι είναι δυνατόν έτσι ώστε να τους διευκολύνουμε στην αποστολή τους. To παρόν άρθρο ανανεώθηκε από το συγγραφέα στις 3/8/2013

(επιτρέπεται η μερική αναδημοσίευση με παραπομπή στο περιοδικό μας)

Για το Fire.gr, Ιωάννης Ρέτσιος

Βιβλιογραφία – Πηγές :

  • NFPA
  • Federal Signal Corporation
  • Security Manual for Emergency driving
  • S.O.P.S & Drivers manual
    1644 Συνολικές Αναγνώσεις 1 Αναγνώσεις σήμερα

    Σχετικά άρθρα

  • One Response to Ακούτε σειρήνες; κάντε στην ΑΚΡΗ!

    1. Pingback: fire.gr: Ακούτε σειρήνες; Κάντε στην ΆΚΡΗ! | Τα Γνήσια

    Αφήστε μια απάντηση

    Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *