Αφιέρωμα στους Αετούς της 112 Πτέρυγας Μάχης «1ο Μέρος»

Προστέθηκε από F.R.N στις 9 Μαΐου 2014. · No Comments · Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Κατηγορία Μπανός Συμεών, Παρουσίαση, Σαλόνι, Συνεντεύξεις

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Share into that BigPicture-Share zone

 
Share Button

9/5/2014

Ποιό παιδί δεν έχει όνειρο όταν μεγαλώσει να γίνει πιλότος; Ποιός γονιός δεν τάισε το μωρό του κάνοντας με το κουτάλι το ελικοπτεράκι για να του αποσπάσει τη προσοχή; Ποιος ενήλικας είναι αυτός που δεν τον σαγήνευσε η αίσθηση της ελευθερίας των ουρανών και δεν τεντώνει το κεφάλι του κάθε φορά που ακούγεται ένα μαχητικό ή ένα ελικόπτερο;

Βλέπετε, το αίσθημα αυτό είναι αρχέγονο, μέσα μας, βρίσκει τις ρίζες του στην ιστορία της ανθρωπότητας, ξεκινώντας με τον  Ίκαρο και το Δαίδαλο ,να τολμούν να δαμάσουν τους αιθέρες, ως σαν άλλοι αετοί, και συνέχισε με  τους αδελφούς Ράιτ, να κατορθώνουν το ακατόρθωτο, την πρώτη πτήση που έγινε ποτέ.

Το περιοδικό μας, είχε τη χαρά και τη τιμή, να φιλοξενηθεί στην 112 Πτέρυγα Μάχης και να συζητήσει με τέτοιους ανθρώπους, που τολμούν να αψηφήσουν τους φόβους τους και τους νόμους της φύσης, που δίνουν ψυχή και σώμα κάθε ώρα και στιγμή, για να υπερασπιστούν την ακεραιότητα του κοινωνικού συνόλου και την προστασία του γεωφυσικού μας πλούτου.

Είχαμε τη τιμή επίσης, να συζητήσουμε και με ανθρώπους , που ξεπερνούν τα όρια της ανθρώπινης κούρασης, ανθρώπους πολυμήχανους και ευφυείς ,που δίνουν ατέλειωτες ώρες στη συντήρηση και στην επισκευή αυτών των μηχανικών πουλιών που σκίζουν τους ελληνικούς ουρανούς, δίνοντας κάθε στιγμή την  εγγυημένη  προσφορά τους, στην ακεραιότητα τόσο των Ιπταμένων, όσο και των αεροσκαφών.

Όταν ο Αρχισυντάκτης μου, κ. Ιωάννης Ρέτσιος μου ανακοίνωσε πως το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας αποδέχθηκε το αίτημα μας, για να σπαταλήσουμε λίγο από το πολύτιμο χρόνο αυτών των αξιόλογων ανθρώπων, η χαρά μου και το άγχος μου δεν περιγραφόταν. Χαρά γιατί θα είχα μια ονειρική εμπειρία που από μικρό παιδί, πάντα το ονειρευόμουν , άγχος αν θα μπορέσω να αποτυπώσω με γραπτό λόγο το μεγαλείο της ψυχής και του έργου τους.

Η 112 Πτέρυγα Μάχης εδρεύει στην Ελευσίνα, και ανήκει στην Πολεμική Αεροπορία. Διοικητής της Πτέρυγας είναι ο Σμήναρχος (Ι)  Κος Μαντούβαλος Λάζαρος.  Διαθέτει στις εγκαταστάσεις της τις κάτωθι Μοίρες.

  1. 352 Μοίρα Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων – Embraer Legacy , Gulfstream V και Agusta Bell 212
  2. 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «Πήγασος» – C-27J Spartan
  3. 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «Ήφαιστος» – Canadair CL-215
  4. 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «Ηρακλής» – C-130 Hercules
  5. 358 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης «Φαέθων» – Agusta Bell 205, Agusta Bell 212, Agusta Α-109Ε Ρower
  6. 384 Μοίρα  Έρευνας Διάσωσης -AS 332C1 Super Puma
  7. 380 Μοίρα Αερομεταφερόμενου Συστήματος Έγκαιρης Προειδοποίησης & Ελέγχου – EMB-145H AEW&C Erieye
  8. 31 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων «Αχιλλέας» – AS 332C1 Super Puma
  9. Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών
  10. Μοίρα Συντήρησης Ελικοπτέρων

Θα ήθελα να σταθώ στη μεγάλη εντύπωση που μου έκανε η σοβαρότητα και η επιμέλεια του αεροδρομίου σε όλες τις εγκαταστάσεις που φιλοξενήθηκα. Το αεροδρόμιο της Ελευσίνας είναι το μεγαλύτερο της χώρας μας, και ένα από τα μεγαλύτερα στα Βαλκάνια. Όμορφα και εύχρηστα δομημένο και συγκροτημένο, καθαρό από άκρη σε άκρη, μαρτυρά αμέσως  τον ζήλο και  τον αγώνα που δίνουν καθημερινά τόσα άτομα για την διεξαγωγή τόσων πτήσεων, σε συνάρτηση με την συντήρηση εγκαταστάσεων και εκτάσεων του αεροδρομίου, που πιστέψτε με ,είναι τεράστιες!

Αξιοζήλευτες εγκαταστάσεις των Μοιρών, με όμορφους χώρους και πολλές ανέσεις, που σου δίνουν την αίσθηση σαν να είσαι σπίτι σου. Βλέπετε, οι ώρες αναμονής και υπηρεσιών των χειριστών είναι τόσες πολλές, που έπρεπε να τονίσουν τους χώρους με οικίες “πινελιές”. Ένα περιβάλλον με δέντρα, φρεσκοβαμμένα κτίρια, περιποιημένο γρασίδι, λουλούδια, που μαρτυρά ότι εδώ ζουν και εργάζονται άνθρωποι νοικοκύρηδες, που σέβονται τον εαυτό τους αλλά και το χώρο τους.

Στο πρώτο αφιέρωμά μας θα παρουσιάσουμε την 384 Μοίρα  Έρευνας Διάσωσης  , ενώ θα ακολουθήσουν άρθρα  για την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «Άτλας», την 358 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης «Φαέθων»,  την Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών και τέλος την Μοίρα Συντήρησης Ελικοπτέρων.

Στην πρώτη μας συνέντευξη είχαμε την τιμή να συνομιλήσουμε με τον Διοικητή της 112 Πτέρυγας Μάχης Κο Μαντούβαλο Λάζαρο Σμήναρχο (Ι), τον Διοικητή της 384 ΜΕΔ Κο Κυριζάκη Πασχάλη Αντισμήναρχο (Ι) και τον Υποδιοικητή  της 384 ΜΕΔ Κο Λαχουβάρη Φώτη Αντισμήναρχο (Ι).


Κος Μαντούβαλος Λάζαρος Σμήναρχος

Fire Rescue News. Κύριε Μαντούβαλε, η 112 Πτέρυγα Μάχης έχει μεγάλη ιστορία, και εγκαθίσταται σε ένα απο τα μεγαλύτερα αεροδρόμια των Βαλκανίων. Πότε ιδρύθηκε η 112;

κ. Μαντούβαλος. Ναί έτσι ακριβώς, πρωτοσυστάθηκε το 1937, το 1941 πέρασε στα χέρια γερμανών και ιταλών, το 1945 πέρασε ξανά στα χέρια μας. Πέρασαν απο εδώ σπουδαία αεροσκάφη, όπως οι C-47D, F-102, ΝΟRATLAS, F-5,ALBATROS, και πολλά άλλα.

Fire Rescue News. Στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας, πόσες ιπτάμενες Μοίρες υπάρχουν;

κ. Μαντούβαλος. Πάμε ιεραρχικά, 352 ΜΜΥΠ, 353 ΜΝΑΣ που είναι σε συνεργασία Πολεμικής Αεροπορίας με Πολεμικό Ναυτικό, 354 MTMπου διαθέτει τα C-27 SPARTAN τα μικρά μεταγωγικά ,355 με τα CL-215 τα πυροσβεστικά, 356 MTM, 358 MΕΔ, 384 ΜΕΔ. Μιλούμε για  Μοίρες, άμεσα εμπλεκόμενες με πτήσεις, και υποστηρίζονται απο Μοίρες συντηρήσεων, πχ η 384 ΜΕΔ και 358 ΜΕΔ έχουν ξεχωριστή Μοίρα (ΜΣΕΠ) που έχει να κάνει με συντηρήσεις ελικοπτέρων. Η δε 355 ΜΤΜ καθώς και κλιμάκιο τεσσάρων  CL 415 που κατεβαίνουν το καλοκαίρι απο την 383 ΜΝΑΣ (Θεσσαλονίκη) συντηρούνται απο τη  Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών (ΜΣΑ). Επίσης ιπτάμενη Μοίρα έχουμε την 380 ΑΣΕΠΕ, οπότε στην ουσία έχουμε οκτώ Μοίρες ιπτάμενες και δύο Μοίρες μείζονος συντήρησης και επιχειρησιακής υποστήριξης.

Fire Rescue News.  Πόσα χρόνια είσαστε στην 112 Πτέρυγα Μάχης και πως ξεκίνησε η καριέρα σας;

κ. Μαντούβαλος. Ενάμιση χρόνο ακριβώς είμαι στην 112, ξεκίνησα από Σχολή Ικάρων, αποφοίτησα το 1984, ήμουν 5 χρόνια στον Άραξο στην 335, στα F-104, το 1989 στα MIRAGE όπου διετέλεσα και Διευθυντής  Επιχειρήσεων, το 2011 και 2012 Διοικητής στη Σκύρο και από τον Οκτώβρη του 2012 ήλθα εδώ.


Κος Μαντούβαλος Λάζαρος Σμήναρχος

Fire Rescue News. Οι Διοικητές των Μοιρών πετούν;

κ. Μαντούβαλος. Κάθε Μοίρα έχει το δικό της πρόγραμμα συντήρησης που περιλαμβάνει από τον Διοικητή  μέχρι και τον τελευταίο ανθυποσμηναγό. Έτσι με αυτόν τον τρόπο έχει συνέχεια επαφή με το αντικείμενο, τα πληρώματα, με την αποστολή, με τα πάντα. Προσωπικά εγώ συντηρούμαι κυρίως στην 352 ΜΜΥΠ, στα VIP, αλλά για έχω επαφή με όλες τις Μοίρες, μπαίνω σε όλα τα μέσα, από C-130, ελικόπτερα, αεροδιακομιδές, έχω πάει πολλές φορές νύχτα, πιο πολύ για συμπαράσταση στα πληρώματα, αλλά και για να έχω εικόνα, πως γίνεται η δουλειά του καθενός και τι προβλήματα αντιμετωπίζουν.

Fire Rescue News. Η Ελευσίνα που εδρεύει η 112 ΠΜ, είναι η μεγαλύτερη βάση που έχουμε; Επίσης, από εδώ απογειώνονται και τα υπουργικά αεροσκάφη;

κ. Μαντούβαλος. Σωστά εδώ είναι η μεγαλύτερη αεροπορική βάση και από όγκο εργασίας. Επίσης είμαστε από τις μεγαλύτερες βάσεις στα Βαλκάνια. Όσον αφορά τα υπουργικά, έχουμε την ΜΜΥΠ, δηλαδή Μοίρα Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων, ξεκίνησε σαν Σμήνος VIP στην 356 με τα C-130 και το 2006 αποσχίστηκε και έγινε ξεχωριστή Μοίρα με 3 αεροσκάφη VIP. Διαθέτουν πλήρης επάνδρωση και στελέχωση από εμάς με Μοίραρχο, αξιωματικό επιχειρήσεων, αρχιμηχανικό και συνεργείο συντηρήσεων. Εμείς φροντίζουμε για την διαθεσιμότητα και την για την επάνδρωση των αεροσκαφών ,την ετοιμότητά τους δηλαδή.

Fire Rescue News. Στην 112 ποια άλλα εναέρια μέσα  εκτός Πτέρυγας προσγειώνονται συνήθως;

κ. Μαντούβαλος. Μπορούν και τα DC-135. Προσγειώνονται επίσης συνέχεια ειδικά το καλοκαίρι τα πυροσβεστικά ελικόπτερα της Π/Υ, εξυπηρετούμε συχνά το Λιμενικό Σώμα, αεροσκάφη και ελικόπτερα των Μεγάρων, γιατί τη νύχτα τα Μέγαρα δεν έχουν φωτισμό, έρχονται πολύ συχνά Αμερικάνοι για ασκήσεις συνήθως για 115 ημέρες, και τέλος  και τα ελικόπτερα της Αστυνομίας.

Fire Rescue News. Στην Θεσσαλονίκη έχουμε τα CL-415 στην 113 Πτέρυγα Μάχης, η συντήρησή τους γίνεται εκεί ή στην Ελευσίνα;

κ. Μαντούβαλος. Το καλοκαίρι το κλιμάκιο αεροσκαφών που έρχεται εδώ, συντηρείται από αυτούς και εμάς. Τους παρέχουμε τις εγκαταστάσεις και κάποιες εξειδικευμένες ειδικότητες.

Fire Rescue News. Κύριε Κυριζάκη, είστε Αντισμήναρχος (Ι)  και διοικητής της Μοίρας. Όνειρο ζωής να γίνετε πιλότος; Και ποιές οι έγνοιες ενός Διοικητή Μοίρας;


Κος Κυριζάκης Πασχάλης Αντισμήναρχος

κ. Κυριζάκης. Μου άρεσε σαν ιδέα, όσο μεγάλωνα ήθελα να κάνω κάτι διαφορετικό, κάτι που θα μου εξιτάρει τη φαντασία, θα είχε  αδρεναλίνη. Μπήκα στη Σχολή Ικάρων το 1987,Καλαμάτα για εκπαίδευση, μετά στη Λάρισα στα RF-4 για 8 χρόνια. Το 1999 εντάχθηκαν τα SUPER PUMA στην αεροπορία μας και δημιουργήθηκαν  απαιτήσεις για πληρώματα με εμπειρία και ώρες πτήσης κυρίως από άλλου τύπου αεροσκάφη. Παρουσιαστήκαμε μαζί με το Κύριο Λαχουβάρη το Δεκέμβρη του 2000 ως επισμηναγοί, και  εκπαιδευτήκαμε στα AGUSTA BELL 205, καθώς τα στάδια από το αεροπλάνο στο ελικόπτερο είναι η μέρα με τη νύχτα, διαφορετικοί χειρισμοί αεροδυναμική και φιλοσοφία. Από τότε λοιπόν μέχρι σήμερα είμαστε στη Μοίρα. Εδώ και 6 μήνες διατελώ Διοικητής της Μοίρας, σε μια Μοίρα από στελέχη προερχόμενα από τη Σχολή Ικάρων, με υψηλό επίπεδο ως επαγγελματίες αλλά και ως χαρακτήρες. Σαφώς υπάρχει σεβασμός , ο οποίος είναι αυτονόητος και δεν χρειάζεται να τον επιβάλεις, καθώς είναι στη νοοτροπία και στη κουλτούρα μας. Έχουμε κοινούς στόχους, άριστη συνεργασία, χωρίς κόμπλεξ και ανασφάλειες, προσπαθώ να έχουμε αμέριστη ειλικρίνεια, αμέριστη συμπαράσταση μεταξύ μας, ξέρετε ότι στη δουλειά μας δεν συγχωρούνται λάθη, κουβαλάς μαζί σου άλλες 6 οικογένειες ,και αυτό μετράει και πολεμώ να πετύχω κάθε μέρα, να διορθώνουμε τα λάθη μας , τις αδυναμίες μας. Κάθε βράδυ γίνεται debriefing, συζητώντας τα πάντα, μοιράζοντας έτσι τις εμπειρίες μας όλοι.

Fire Rescue News. Αντισμήναρχος (Ι) και υποδιοικητής της  384 ΜΕΔ Κύριε Λαχουβάρη. Όνειρο ζωής  και εσάς να γίνετε ιπτάμενος;


Κος Λαχουβάρης Φώτης Αντισμήναρχος

κ. Λαχουβάρης. Ναι, ξεκίνησα και εγώ από την Σχολή Ικάρων, μια χρονιά διαφορά από τον Πασχάλη, δηλαδή το 1988 μπήκα στη σχολή, ήθελα πολύ το μαχητικό αεροσκάφος, το πάλεψα, και πήγα στα MIRAGE 2000, έκατσα 7 χρόνια, και κάποια στιγμή ζήτησαν έμπειρους χειριστές από τα μαχητικά, για να επανδρώσουμε τα SUPER PUMA. Όπερ και δήλωσα, ήθελα να αλλάξω λίγο, ήδη όπως σου είπα ήμουν ήδη 7 χρόνια σε μαχητικό και συνήθως στα 10-12 χρόνια φεύγεις και πας σε γραφείο, δεν έχεις πλέον την ίδια απόδοση.

Εγώ ήθελα να μείνω μάχιμος και η ιδέα ενός υπερσύγχρονου ελικοπτέρου με εξίταρε. Έτσι λοιπόν ήλθαμε εδώ  το 2000 και ζήσαμε κάτι το συναρπαστικό, ένα ελικόπτερο παντός καιρού, που πετάει και νύχτα με δύσκολες καιρικές συνθήκες,  έχει τελείως διαφορετική αεροδυναμική και τελείως διαφορετικές απαιτήσεις. Στο μαχητικό είναι στάνταρ οι αποστολές, ήξερες ότι θα απογειωθείς και θα κάνεις μια αερομαχία με τον εχθρό. Όπως επίσης και η εκπαίδευση και η συντήρηση είναι στάνταρ τα πράγματα.

Εδώ η γοητεία στο ελικόπτερο πέραν του χειρισμού είναι ότι σώζεις κόσμο, και έρχεσαι σε επαφή με μια πραγματική αποστολή και όχι εικονική , έρχεσαι σε επαφή με τον κόσμο που σε έχει ανάγκη, που σε χρειάζεται, και βλέπεις το αποτέλεσμα χειροπιαστό.

Fire Rescue News.  Η 384 Μοίρα Έρευνας και Διάσωσης υπάγεται στην 112 Πτέρυγα Μάχης. Πόσα ελικόπτερα έχει στη διάθεσή της;

 κ. Κυριζάκης. Διαθέτουμε 12 ελικόπτερα SUPER PUMA, με κωδικό  AS 332 C1, τα πρώτα εντάχθηκαν στη Μοίρα το 1999,και ολοκληρώθηκε η ένταξη και του τελευταίου  τέλη του 2012.

Fire Rescue News. Τα πρώτα SUPER PUMA λοιπόν  αγοράστηκαν το 1999. Άνηκαν εξ’αρχής στην Πολεμική Αεροπορία;

κ. Κυριζάκης. Αγοράστηκαν με ευρωπαϊκά κονδύλια από το Λιμενικό, υπήρχε ένα πάντρεμα των δύο υπουργείων, το οποίο βοήθησε πάρα πολύ στη ανταλλαγή απόψεων και γνώσεων μεταξύ μας . Μιας και η έρευνα και διάσωση ανήκει όμως στην Πολεμική Αεροπορία, παραχωρήθηκαν σε εμάς.  Το 2003 παραλάβαμε άλλα 4 , κάτι το οποίο ήταν επιλογή της Πολεμικής Αεροπορίας, το 2004 παραλάβαμε άλλα 2, και το 2012 παραλάβαμε τα τελευταία 2. Σύνολο λοιπόν 12 ελικόπτερα.

Fire Rescue News. Η αρχική εκπαίδευση στα SUPER PUMA πως έγινε;

κ. Κυριζάκης. Η αρχική εκπαίδευση έγινε στη Γαλλία, μετέβησαν 5 συνάδελφοι προερχόμενοι από τα AGUSTA BELL, έλαβαν την αρχική εκπαίδευση, στην συνέχεια επέστρεψαν μαζί με Γάλλους συναδέλφους, για να συνεχίσουν το επιχειρησιακό στάδιο εδώ ,που αφορούσε τους μηχανικούς και τους διασώστες. Για μια τριετία η EUROCOPTER, είχε εγκατεστημένους συναδέλφους εδώ , για την αρχική υποστήριξη μας  σε διάφορα τεχνικά ή επιχειρησιακά θέματα.

Fire Rescue News. Πως γίνεται κάποιος χειριστής ενός SUPER PUMA;

κ. Κυριζάκης. Οι ιπτάμενοι που πετούν τα Super Puma είναι αξιωματικοί ιπτάμενοι απόφοιτοι της Σχολής Ικάρων Η αρχική εκπαίδευση λαμβάνεται στο Σμήνος Μετεκπαίδευσης της 112ΠΜ συνήθως στο βαθμό ανθυποσμηναγού έχοντας αρκετή εμπειρία ως ιπτάμενοι στις εκπαιδευτικές μοίρες της ΠΑ, εκπαιδεύονται σε 20 ώρες στα Super Puma ως συγκυβερνήτες. Από κει και πέρα μετά από κάποιο χρονικό διάστημα , ώρες πτήσης και εμπειρία σε πραγματικές αποστολές της Μοίρας περίπου στα 4 χρόνια, θα προωθηθούν ως κυβερνήτες.

Fire Rescue News. Το σημερινό έμβλημα της Μοίρας είναι το SUPER PUMA μαζί με το σήμα της Πολεμικής Αεροπορίας. Ποιο ήταν το πρώτο έμβλημα σας, και πότε ιδρύθηκε η Μοίρα σας;

κ. Λαχουβάρης. Το πρώτο  έμβλημα μας ήταν ο Φαέθων των AGUSTA BELL , και αυτό γιατί  ήταν ενσωματωμένες  οι Μοίρες, παλιά τα PUMA ανήκαν στην 358 ΜΕΔ, αλλά επειδή η Μοίρα είχε πάνω από 4 τύπους ελικόπτερα, έγινε διάσπαση το 2006 και τότε δημιουργήθηκε η 384 ΜΕΔ, και απέκτησε το τωρινό σήμα που έχει.

Fire Rescue News. Πόσα άτομα διαθέτει η 384 ΜΕΔ;

κ. Κυριζάκης. Η Μοίρα διαθέτει 30 πληρώματα, ήτοι 60 άτομα, δηλαδή 30 κυβερνήτες και 30 συγκυβερνήτες.

κ. Λαχουβάρης. Αυτοί  είναι  οι ιπτάμενοι που χειρίζονται το ελικόπτερο. Συνολικά όμως  το πλήρωμα του ελικοπτέρου απαρτίζεται από 7 άτομα.

Fire Rescue News. Και τα υπόλοιπα άτομα, τι αρμοδιότητες έχουν;

κ. Λαχουβάρης. Έχουμε λοιπόν τους 2 ιπτάμενους χειριστές, και τον ιπτάμενο μηχανικό, αυτά τα 3 άτομα ανήκουν στη Πολεμική Αεροπορία. Τα άλλα 3 άτομα ανήκουν στο Λιμενικό Σώμα, αυτοί είναι ένας αξιωματικός σύνδεσμος του Λιμενικού Σώματος που βοηθά την συνεννόηση με τα πλωτά μέσα, όταν πρόκειται κυρίως για ναυτικό ατύχημα, ή πχ υπολογίζουν τα ρεύματα και ότι άλλο έχει να κάνει με τη θάλασσα και δυο δύτες-διασώστες. Ο έβδομος είναι Iατρός ή paramedic.

Fire Rescue News. Σε περίπτωση ορεινής διάσωσης, πάλι το ίδιο πλήρωμα ακολουθεί;

κ. Λαχουβάρης. Ναι , οι δύτες – διασώστες οι οποίοι είναι προσωπικό του Λιμενικού έχουν εκπαιδευτεί και εκπαιδεύονται στην Μοίρα και επιχειρούν κανονικά και σε ορεινές διασώσεις.

Fire Rescue News. Θα μου πείτε υπηρεσιακά πως μοιράζονται τα ελικόπτερα και τι αποστολές καλύπτουν;

κ. Κυριζάκης. Έχουμε ένα ελικόπτερο σε ετοιμότητα  εδώ στην 112 Π.Μ. και άλλα τρία υπηρεσίας  στα αεροδρόμια Χίου, Λήμνου και Ρόδου. Τα ελικόπτερα είναι  πάντα σε ετοιμότητα επτά ημέρες την εβδομάδα,24 ώρες την ημέρα. Κύριος ρόλος τους είναι η έρευνα και η διάσωση, είτε από αεροπορικό ατύχημα της πολεμικής αεροπορίας, είτε από ναυτικό ατύχημα ,αλλά επίσης και μεταφορά προσωπικού αν χρειαστεί σε περίπτωση πυρκαγιών, αεροδιακομιδές σε συνεργασία με το ΕΚΑΒ και το Υπουργείο Υγείας.

κ. Λαχουβάρης. Σημαντικό ρόλο παίζουμε και στην ανθρωπιστική βοήθεια τόσο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό ή στα πλαίσια διακρατικών συμφωνιών, πχ. ελικόπτερα της Μοίρας έχουν επιχειρήσει σε τέτοιου είδους αποστολές στο Μαυροβούνιο όπως επίσης και σε πλημμύρες στην βόρεια Αλβανία. Επίσης αναλαμβάνουμε και αποστολές C.S.A.R (COMBAT SEARCH AND RESQUE), δηλαδή διάσωση σε πεδίο μάχης, για τις οποίες κάποια πληρώματα της Μοίρας είναι εκπαιδευμένα και τα οποία συνεργάζονται με προσωπικό της μοίρας ειδικών επιχειρήσεων της Π.Α.

κ. Μαντούβαλος. Αυτή είναι η 31 ΜΕΕΔ, (Μοίρα Επιχειρήσεων Ειδικών Δυνάμεων της Πολεμικής Αεροπορίας) η οποία κάνει το C.S.A.R.(combat search and rescue) με επιχειρησιακές αεροδιακομιδές, εν καιρώ κρίσης. Οι ιπτάμενοι έχουν την ίδια εκπαίδευση με τους υπόλοιπους ιπταμένους της 384 ΜΕΔ όσον αφορά το πτητικό κομμάτι ,διαφέρουν όμως στο πλήρωμα όσον αφορά τους διασώστες οι οποίοι για αυτές της αποστολές είναι προσωπικό της 31 ΜΕΕΔ της ΠΑ. Αλλάζει ο τρόπος λειτουργίας και η φύση της αποστολής . Είναι διαφορετικό να σώσεις ένα πολίτη ή έναν τραυματία από ένα πλοίο και άλλο να διασώσεις κάποιον σε πολεμικό περιβάλλον έναν τραυματισμένο αεροπόρο ή έναν οποιοδήποτε συνάδελφο. Οι διαδικασίες απαιτούν ταχύτητα αποτελεσματικότητα ειδικές γνώσεις και εξειδικευμένη εκπαίδευση , υπάρχει περιβάλλον απειλής υψηλής ,μεσαίας ή χαμηλής ανάλογα, που πρέπει να είσαι πιο γρήγορος και πολύ πιο αποτελεσματικός.

κ. Κυριζάκης. Σε αυτή τη περίπτωση αλλάζουν όλα. Μιλάμε για εχθρικό περιβάλλον, συνεργάζεσαι με αεροσκάφη αναχαίτισης , με επιθετικά ελικόπτερα του στρατού, το πλήρωμα έχει τελείως διαφορετικό concept, είναι μέρος μιας προσεκτικά μελετημένης και συντονισμένης επιχείρησης από διάφορα μέσα και προσωπικό σε περιβάλλον απειλής.

Fire Rescue News. Πως εξελίσσονται οι βάρδιες στην Μοίρα;

κ. Λαχουβάρης. Υπάρχουν τέσσερα ελικόπτερα σε 24ωρη επιφυλακή όλο το χρόνο ένα στην Χίο ένα στην Λήμνο ένα στην Ρόδο και ένα στην Ελευσίνα. Αυτά είναι πάντα εγκαταστημένα στα εκάστοτε αεροδρόμια, πχ στην Λήμνο έχουμε μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας, στη Χίο το κλιμάκιο μας είναι στο αεροδρόμιο της Πολιτικής Αεροπορίας ενώ στη Ρόδο έχουμε Μονάδα δική μας στο αεροδρόμιο των Μαριτσών. Υπάρχουν δυο πληρώματα επιφυλακής της Μοίρας σε κάθε νησί οι βάρδιες είναι 12 ώρες ώστε να αναπαύονται όταν δεν εκτελούν υπηρεσία Ο κάθε ιπτάμενος της Μοίρας παραμένει σε θέση επιφυλακής στατιστικά περίπου μιάμιση εβδομάδα καθε μήνα.

Fire Rescue News. Στατιστικά ποιές περίοδοι είναι πιο δύσκολοι και φορτισμένοι για τη Μοίρα σας;

κ. Κυριζάκης. Στατιστικά, τα πιο βαριά περιστατικά είναι Ιανουάριο , Φεβρουάριο, αλλά σε θέματα θαλάσσιου χώρου θα’λεγα και τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Βέβαια στατιστικά μιλούμε γιατί ποτέ δε ξέρεις τι περιστατικό θα σου συμβεί και πότε έτσι;

κ. Λαχουβάρης. Πολλά περιστατικά έχει και το καλοκαίρι, κυρίως στα νησιά λόγω του τουρισμού, αλλά τα δύσκολα είναι το χειμώνα, που είναι βασικά θαλάσσια περιστατικά με πλοία. Από την άνοιξη συνήθως υπάρχει αύξηση σε διάφορες δραστηριότητες και είναι συνηθέστερα πχ ορειβατικά ατυχήματα ή ατυχήματα με αιωροπτεριστές χειριστές ελαφρών αεροσκαφών και ιδιωτικών αεροσκαφών αεροπλάνων ή ελικοπτέρων καθώς επίσης και πολλά που έχουν να κάνουν με δραστηριότητες στην θάλασσα , λουόμενοι , ιστιοπλόοι σερφερ κλπ.

Fire Rescue News. Όλοι έχουμε δει πως στην πλαϊνή πόρτα του ελικοπτέρου υπάρχει ένα βίντσι, ένα βαρούλκο. Αυτό ποιος το χειρίζεται;

κ. Λαχουβάρης. Αυτό λέγεται hoist ή αλλιώς βαρούλκο και το χειρίζεται ο ιπτάμενος μηχανικός. Μας δίνει εντολές την ώρα της επιχείρησης που συνδράμουμε, πχ  όταν ανεβοκατεβάζει κάποιον δύτη.

Fire Rescue News. Το ελικόπτερο χωράει επτά άτομα πλήρωμα. Από κει και πέρα, πόσα άτομα μπορεί να χωρέσει σε μια αποστολή;

κ. Λαχουβάρης. Κατά μέσο όρο άλλα δέκα άτομα. Βέβαια αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, το πόσο κοντά είναι το περιστατικό, πόσο  καύσιμο  έχει βάλει για να πάει, γιατί βαραίνει αν έχει πολλά καύσιμα, αλλά άμα είναι ελαφρύ το ελικόπτερο μπορεί να χωρέσει και είκοσι άτομα.

κ. Κυριζάκης. Και αυτό μας έχει τύχει σε συμβάν για το οποίο έχουμε βραβευτεί στo Brighton  της Αγγλίας   στις 12/3/2002, καθώς φέραμε  εις πέρας τη δυσκολότερη επιχείρηση μαζικής διάσωσης παγκοσμίως για το έτος 2002. Το συμβάν έγινε πριν 6 χρόνια , στα νότιας της Κρήτης, σε βυθιζόμενο πλοίο με λαθρομετανάστες, και ανασύραμε 21 άτομα.

(Λεπτομέρειες για την βραβευμένη αποστολή εδώ.)
http://www.greekhelicopters.gr/helos/?p=2104

Fire Rescue News. Ενα ελικόπτερο, κάθε πότε συντηρείται και πόσο καιρό χρειάζεται;

κ. Κυριζάκης κ. Λαχουβάρης .Υπάρχουν οι στάνταρ συντηρήσεις, οι προ πτήσεως και οι μετά πτήσεως, η καθημερινή που λέμε, και μετά έχουμε τις συντηρήσεις που ορίζει η EUROCOPTER, που είναι η 25ωρη, η 50ωρη, 100ωρη, 500ωρη,και τέλος έχουμε την πιο μεγάλη επιθεώρηση, της 12ετίας. Εκεί το ελικόπτερο γίνεται φύλλο και φτερό. Να τονίσουμε ότι όταν λέμε 25ωρη πχ. εννοούμε 25 ώρες πτήσεως.

Fire Rescue News. Από πού λαμβάνετε το σήμα, δηλαδή την ειδοποίηση  για μια αποστολή;

κ. Λαχουβάρης. Υπάρχει ο Αεροπορικός Τομέας στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ/ΑΤ), που συστεγάζεται στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας . Εκεί καταλήγουν όλα τα συμβάντα, με βάση τις κλήσεις που λαμβάνει η αστυνομία, ή το 112, και από εκεί λαμβάνουμε εντολές για τις αποστολές μας. Παράδειγμα, ένα θαλάσσιο περιστατικό ,δίνεται απο το ΕΚΣΕΔ, ενώ μια αεροδιακομιδή δίνεται από το ΓΕΑΚΕΠΙΧ, και ανάλογα το συμβάν θα απογειωθεί το ανάλογο αεροσκάφος.

Fire Rescue News.  Συνεργάζεται η 384 ΜΕΔ σε συμβάντα της  Πυροσβεστικής;

κ. Κυριζάκης.  Bεβαίως ,πολλές φορές έχει τύχει να συνδράμουμε σε απεγκλωβισμούς σε χωριά, κατοίκων κυρίως, ή πολλές φορές έχουμε μεταφέρει ομάδα πυροσβεστών σε νησιά, που μπορεί να έχουν ή να μην έχουν αεροδρόμια,  κυρίως νύχτα, που πρέπει οι πυροσβέστες να επιχειρήσουν με το πρώτο φως της ημέρας. Επίσης πολλές φορές έχουμε επιχειρήσει  σε ορεινές περιοχές  για διάσωση ορειβάτη ή αεροπτεριστή.

Fire Rescue News Η Μοίρα σας είχε και ένα ευχάριστο γεγονός σε κάποια αποστολή, με τη γέννηση ενός παιδιού.

κ. Λαχουβάρης. Ναι ναι!  Ήταν μια αεροδιακομιδή μιας εγγύου από την Σίφνο, και τελικά γέννησε εν ώρα πτήσης. Και μάλιστα οι γονείς του βρέφους  ζήτησαν από το κυβερνήτη Κο Χαμηλό Θεόδωρο  να το βαπτίσει όπως και έγινε!  Βλέπετε σε αεροδιακομιδές το πλήρωμα έχει γιατρούς του ΕΚΑΒ.

(περισσότερες πληροφορίες για τη βάπτιση στα κάτωθι links )

Fire Rescue News. Τι κινδύνους κρύβει η δουλειά σας;

κ. Λαχουβάρης. Κρύβει πολύ μεγάλους κινδύνους, με το ελικόπτερο είσαι εκτεθειμένος σε πολλού παράγοντες, καταρχάς έχει μικρή ταχύτητα, δεύτερον έχεις πρόβλημα με τη παγοποίηση, δε μπορείς να πας ψηλά, να αφήσεις τον καιρό μές στα σύννεφα όπως κάνεις με το μαχητικό, είναι πολύ επιρρεπές στις αναταράξεις, όταν λέμε παντός καιρού, δε σημαίνει ότι μπορείς να πλησιάσεις σε καταιγίδες ή σε πυρήνες τυφώνων. Όπως σου είπα υπάρχουν πολλοί παράγοντες ρόλο σε μια διάσωση αλλά γενικά έχεις και σοβαρούς περιορισμούς. Δηλαδή να απογειωθείς με λιακάδα και στο τέλος να μη μπορείς να επιχειρήσεις λόγω πολλών ανέμων. Αυτοί είναι οι κίνδυνοι της δουλειάς μας. Αλλά με βάση την εμπειρία μας, μπορούμε και ματαιώνουμε αποστολές με υπέρμετρο ρίσκο, για να μη τεθεί σε κίνδυνο το σκάφος και το πλήρωμα.

κ. Μαντούβαλος. Να συμπληρώσω πάνω σε αυτό ότι στο θέμα έρευνα και διάσωση , η 384 και η 358 είναι οι πλέον καταρτισμένες, και ο στρατός ξηράς επιχειρεί σε διασώσεις , και το λιμενικό επίσης, αλλά οι Μοίρες μας έχουν μια συνεχή τριβή με περιστατικά, και αναμενόμενο να έχουμε μια πιο μεγάλη εμπειρία τόσο στη θάλασσα όσο και στο βουνό. Πρόσφατα  στον Όλυμπο, είχαμε διάσωση ατόμου στα 8000 πόδια. Πήγε πρώτα το AGUSTA  BELL 205 του Βόλου αλλά λόγου υψομέτρου το ελικόπτερο δε κατάφερε να τον πάρει ,ματαίωσε την αποστολή του δηλαδή και μετέβη το SUPER PUMA της Λήμνου. Τον περισυνέλλεξε και τον άφησε στο Λιτόχωρο και εν συνεχεία πήγε πάλι στο κλιμάκιο του στη Λήμνο.

κ. Λαχουβάρης.Και στη Βαράσοβα Αιτωλοακαρνανίας, είχαμε ένα σοβαρό περιστατικό με έναν Ελβετό, ο οποίος είχε πέσει με αετό πλαγιάς σε μια χαράδρα.

κ. Κυριζάκης. Είχε σπεύσει πρώτα η ΕΜΑΚ της Πάτρας, και είχαμε εντυπωσιαστεί απο τον επαγγελματισμό αυτών των ανθρώπων, τόσο στο ύψος που μετέβησαν για να φτάσουν τον ελβετό, στο τρόπο που τον έδεσαν στο φορείο, στις ενημερώσεις τους όσον αφορά τη προσέγγιση μας, απίστευτοι. Μας βοήθησαν τρομερά γιατί η προσέγγιση ήταν πολύ δύσκολη, στα όρια της νύχτας, και φανταστείτε ότι οι Ελβετοί που είναι γνώστες του βουνού και της ορεινής διάσωσης, όταν είδαν τις φωτογραφίες του Ελβετού που επέστρεψε στη πατρίδα του και έμαθαν τον βαθμό δυσκολίας της αποστολής, είχαν εντυπωσιαστεί και μας έστειλαν συγχαρητήρια από την Ελβετία.

Fire Rescue News. Κύριε Λαχουβάρη θυμάστε κάποια αποστολή που σας έχει μείνει χαραγμένη στη  μνήμη σας;

κ.  Λαχουβάρης. Η πιο εύκολη αποστολή έρευνας και διάσωσης  που  έχω πάει ήταν όταν απογειωθήκαμε από Χίο από το κλιμάκιο, και ήταν ένας ψαράς του οποίου είχε αναποδογυρίσει το καΐκι του και είχε βγει  μόνος του κολυμπώντας στη Γυάρο. Ευτυχώς είχε προλάβει και τηλεφώνησε στη σύζυγό του και εκείνη κάλεσε το κέντρο έρευνας και ξέραμε ακριβώς που θα ψάξουμε μέσα στη νύχτα, οπότε απογειωθήκαμε, ερευνήσαμε με το προβολέα  και τον βρήκαμε ξυπόλητο και βρεγμένο.

Η πιο δύσκολη μου όμως αποστολή ήταν σαν συγκυβερνήτης, όπου απογειωθήκαμε από την Ελευσίνα χωρίς να είμαστε υπηρεσία ,γιατί το ελικόπτερο ετοιμότητας είχε ήδη απογειωθεί, και μας κάλεσαν μέσα, και από εκεί που δεν το περιμένεις, μπορεί να  σου τύχει η πιο δύσκολη αποστολή. Πολύς κακός καιρός, συναντήσαμε παγοποίηση εν πτήση επειδή πετάξαμε πάνω από τα βουνά της  Εύβοιας για να πάμε πιο γρήγορα, πετούσαμε  για Θάσο, για   4 εγκλωβισμένους σε φουσκωτό.  Κατεβήκαμε , έλιωσε ο πάγος, και 20 μίλια από την περιοχή της διάσωσης, αρχίζει σφοδρή χιονοθύελλα με 35 μίλια άνεμο. Η διάσωση ήταν σχεδόν ακατόρθωτη, μιλάμε για ακραίες συνθήκες. Στη περίπτωση της χιονοθύελλας, έχεις το πρόβλημα όταν το ελικόπτερο είναι στη μετεώριση, δηλαδή είναι σταματημένο στον αέρα, να πάθεις παραίσθηση,  και ειδικά τη νύχτα, έτσι όπως φωτίζει ο προβολέας  για να ψάξεις, σκάει το χιόνι με μεγάλη ταχύτητα, με 35 μίλια στη δική μας περίπτωση, και νομίζεις ότι το ελικόπτερο πάει μπροστά. Εκεί πάθαμε όλοι παραίσθηση, και εγώ και ο κυβερνήτης, άρχισε ο κυβερνήτης να πηγαίνει  σιγά σιγά προς τα πίσω, γιατί νόμιζε ότι πηγαίνει μπροστά  με μεγάλη ταχύτητα. Ευτυχώς   σε συνεργασία με τον μηχανικό πίσω ο οποίος δίνει συνέχεια οδηγίες καθώς έχει ανοίξει τη πόρτα με το βαρούλκο και ελέγχει,  καταφέραμε και βγήκαμε από τη παραίσθηση .Εγώ συνέχεια κοίταζα τα όργανα,  έδινα οδηγίες στον κυβερνήτη, ο οποίος κοιτούσε έξω, και σιγά σιγά προσεγγίσαμε τη βραχονησίδα  που είχε προσαράξει το φουσκωτό, πήραμε τα 4  άτομα από το φουσκωτό και προσγειωθήκαμε στη Λήμνο. Ήταν πολύ δύσκολη αποστολή, αλλά ευτυχώς  είχε αίσιο τέλος, η Λήμνος ήταν όλη χιονισμένη, διανυκτερεύσαμε εκεί και φύγαμε με το πρώτο φως της επόμενης ημέρας.

Fire Rescue News. Κάποια αποστολή που έχει μείνει χαραγμένη στη μνήμη σας;

κ. Κυριζάκης. Υπάρχουν πολλές εμπειρίες σε όλους μας, από κάθε είδους διασώσεις, ένα περιστατικό που θυμάμαι έντονα , ήταν με ένα κρουαζιερόπλοιο 150 μίλια νοτιοανατολικά της Κω, νύχτα, που έπρεπε να παραλάβουμε μια έγγειο. Ο καιρός δεν ήταν κάτι το ιδιαίτερο, μια ωραία καλοκαιρινή βραδιά ήταν, λέμε εντάξει πάμε, φτάνουμε πάνω από το κρουαζιερόπλοιο, ξεκινούμε να κατεβάσουμε το φορείο κάτω με το βαρούλκο, και το συρματόσχοινο δυσλειτουργούσε. Κάναμε μισή ώρα να κατεβάσουμε τους δύο δύτες, κολλούσε το βαρούλκο, έβγαινε ο μηχανικός στην άκρη της πόρτας, το χτυπούσε, ξανάπαιρνε μπροστά. Άλλα δεκαπέντε λεπτά έκανε να κατέβει και το φορείο μετά τους δύτες. Ήμουν σε επικοινωνία με τη γιατρό στο κρουαζιερόπλοιο η οποία μου είχε αναφέρει πως η κοπέλα είχε αιμορραγία και δεν θα άντεχε πάνω από μισή ώρα, και η απόφαση ήταν δική μου, αν κολλούσε ξανά το συρματόσχοινο με το φορείο; Ελεύθερο χώρο να κατέβω δεν είχα. Μου λέει ο μηχανικός, τι θα κάνουμε; Λέω ανέβασε την με το φορείο, θα δουλέψει τώρα, και όντως δούλεψε!! Με τη μία! Είναι μερικές φορές που πρέπει να ρισκάρεις κάποια πράγματα, δε γίνεται αλλιώς.

Fire Rescue News. Κύριε Διοικητά ποιό μήνυμα θα θέλατε να περάσουμε στους αναγνώστες μας;

κ. Κυριζάκης. Πιστεύω τα έργα μας δείχνουν τις προσπάθειές μας, οι αποστολές που αναλαμβάνουμε, και σαφώς κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε, πολλές φορές υπερβαίνουμε εαυτόν, με μοναδικό γνώμονα να βγει η αποστολή, πάνω απ’ολα με ασφάλεια, και το εισπράττουμε αυτό από το κόσμο, κυρίως απο τους ακρίτες, που ξέρουν τι θα πει SUPER PUMA,C 130 , ξέρουν ότι είμαστε δίπλα τους στην ανάγκη τους και στο πρόβλημά τους.

Ρεπορτάζ για το Fire Rescue News, Συμεών Μπανός

Φωτογραφίες Συμεών Μπανός, 384 Μ.Ε.Δ.

1772 Συνολικές Αναγνώσεις 2 Αναγνώσεις σήμερα

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*