Αφιέρωμα στους Αετούς της 112 Πτέρυγας Μάχης «3ο Μέρος»

Προστέθηκε από F.R.N στις 19 Νοεμβρίου 2014. · No Comments · Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Κατηγορία Μπανός Συμεών, Παρουσίαση, Σαλόνι, Συνεντεύξεις

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Share into that BigPicture-Share zone

 
Share Button

19/11/2014

Στο τρίτο μας αφιέρωμα στην 112 Πτέρυγα Μάχης, παρουσιάζουμε τους ανθρώπους κλειδί, τους αφανείς ήρωες που νυχθημερόν, εργάζονται αδιάκοπα για την συντήρηση και την επισκευή των ελικοπτέρων και των πυροσβεστικών CL-215. Δε θα μπορούσαμε σαν περιοδικό να μην σταθούμε και να μην παρουσιάσουμε τις Μοίρες Συντήρησης Ελικοπτέρων και Αεροσκαφών, αυτούς τους ανθρώπους που μένουν μαζί με τους Ιπτάμενους μακριά από τις οικογένειές τους, χειμώνα καλοκαίρι, στην Ελευσίνα ή στα κλιμάκια, και σκύβουν υπομονετικά πάνω στα προβλήματα που δημιουργούνται, δίνοντας μάχη με το χρόνο και με τη σωματική κούραση, για να έχουν τα ελικόπτερα και τα αεροσκάφη πάντα έτοιμα και ασφαλή προς πτήση.

Μπαίνοντας στο χώρο εργασιών και των δύο Μοιρών, σε εντυπωσιάζει  η καθαριότητα, η ευταξία και η επιμέλεια,  δημιουργώντας  σου  αμέσως την αίσθηση επαγγελματισμού και ήθους που πηγάζει  από αυτούς τους ανθρώπους. Όλα είναι στη θέση τους, από εργαλεία μέχρι εξαρτήματα. Παρατηρούσα τις συντηρήσεις που γινόντουσαν από τους τεχνικούς, και με εντυπωσίασε η ηρεμία τους, και οι συγκροτημένες κινήσεις τους. Στάθηκα δίπλα τους  όπως συντηρούσαν  οι μεν ένα  SUPERPUMA και οι δε ένα CL-215,και μόνο μια σκέψη πέρασε απ ο το μυαλό μου. Μεγαλείο ψυχισμού και επαγγελματισμού.

Στο πρώτο μέρος συνομιλούμε με τον Κο Γεωργίου Φίλιππα , Επισμηναγό Μηχανικό Αεροσκαφών (ΜΑ), Διοικητή της Μοίρας Συντήρησης Ελικοπτέρων.

Fire Rescue News. Πότε συστάθηκε η Μοίρα Συντήρησης Ελικοπτέρων;

κ. Γεωργίου. Συστάθηκε το Φεβρουάριο του 2006, είμαστε καινούργια Μοίρα σχετικά, γιατί μέχρι τότε αποτελούσαμε την Τεχνική Υποστήριξη της 358 Μοίρα Έρευνας και Διάσωσης. Επειδή αυξήθηκε ο αριθμός των ελικοπτέρων, με παράλληλη αύξηση τύπων, (μπήκε το SUPER PUMA, το 109 επίσης), η τότε 358ΜΕΔ κατέστη υπεράριθμη, και δεν υπήρχε η δυνατότητα ένας Μοίραρχος, να έχει υπ΄ευθύνη του 32 ελικόπτερα που έχουμε φτάσει τώρα, 200 και παραπάνω άτομα προσωπικό, Ιπτάμενους, Μηχανικούς, Δύτες, Συνδέσμους κ.λ.π.. Ως αποτέλεσμα οι Μοίρες χωρίστηκαν και δημιουργήθηκαν οι 384 και η 358 Μοίρες με καθήκοντα Έρευνας Διάσωσης, και έμεινε αυτόνομη η ΜΣΕΠ, ως τεχνική Μοίρα, με ρόλο την παροχή πρώτου και δεύτερου βαθμού συντήρησης όλων των ελικοπτέρων της  Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς επίσης να παρέχει τα τεχνικά πληρώματα στις άλλες δυο Μοίρες που προανέφερα. Ως πλήρωμα, και το SUPER PUMA, και το ΑΒ-205 και το Β-212 έχει απαραίτητα μηχανικό. Αυτοί οι μηχανικοί προέρχονται από εδώ, οι οποίοι κάνουν και τη δουλειά του συντηρητή να το πω έτσι, και του πληρώματος των ελικοπτέρων. Όπως καταλαβαίνεις ένας τεχνικός εκτός από τα καθήκοντα εδάφους που έχει είναι και ιπτάμενος. Υπάρχει ένας συγκεκριμένος  αριθμός ιπτάμενων μηχανικών, όχι όλοι, εξαρτάται από την ειδικότητα, και την εμπειρία τους στο τύπο ελικοπτέρου. Οι μηχανικοί της ΜΣΕΠ έχουν διπλό ρόλο, και του Ιπταμένου, όχι με τα καθήκοντα φυσικά του κυβερνήτη, αλλά με τα δικά μας καθήκοντα που είναι η κατά κύριο λόγω παρακολούθηση της λειτουργίας του ελικοπτέρου, (κατανάλωση καυσίμου, πόση ώρα πετάει κλπ) γιατί η πραγματικότητα είναι , ότι όταν κάτι δε πάει καλά, τεχνικής φύσεως, πρώτος ο μηχανικός θα το καταλάβει και θα πρέπει να προτείνει τη σωστή λύση. Ο δεύτερος ρόλος είναι της διάσωσης, στην οποία παίζει κυρίαρχο ρόλο. Ο μηχανικός χειρίζεται και  το βαρούλκο ανάσυρσης και δίνει και οδηγίες στο κυβερνήτη, διότι το πλήρωμα μπροστά δεν μπορεί να βλέπει την φάση της διάσωσης. Στο παλιό ελικόπτερο απλά δίναμε οδηγίες φωνητικές, ενώ στο SUPER PUMA πλέον, δίνουμε και φωνητικές οδηγίες, και  ελέγχει ο ίδιος ο μηχανικός το ελικόπτερο από την καμπίνα. Υπάρχει χειριστήριο πίσω, και το ελικόπτερο την ώρα της διάσωσης το χειρίζεται ο μηχανικός.

Fire Rescue News. Πόσο δύσκολο είναι το έργο της τεχνικής  υποστήριξης των ελικοπτέρων;

κ.Γεωργίου. Η δουλειά μας έχει και τις δύο όψεις, και δύσκολη και εύκολη. Έχουμε την ευκολία ότι πάρα πολλά πράγματα είναι γραμμένα σε βιβλία, άρα έχεις τη δυνατότητα να ανατρέξεις σε κάποιο βιβλίο, και να επιλύσεις πολλά θέματα. Δεν χρειάζεται ούτε να αυτοσχεδιάσεις, ούτε σε κυνηγάει κάτι εκείνη τη στιγμή, το ελικόπτερο είναι στο έδαφος. Όμως από την άλλη πρέπει να γίνουν όλα στην εντέλεια, δεν συγχωρούνται λάθη σε καμία περίπτωση, και την δεδομένη περίοδο που διανύουμε, αντιμετωπίζουμε  πρόβλημα ελλείψεων ανταλλακτικών και προσωπικού. Προσπαθούμε λοιπόν να καλύψουμε πάρα πολλές απαιτήσεις με ολοένα μειωμένο προσωπικό. Αυτό μας δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα. Επίσης έχουμε την ιδιαιτερότητα, και είμαστε οι η μοναδική τεχνική Μοίρα που το κάνει αυτό, να υποστηρίζουμε τα ελικόπτερά μας που δεν βρίσκονται εδώ. Αυτό είναι μεγάλο πρόβλημα όσον αφορά τη διοίκηση και τη διοικητική μέριμνα που πρέπει να έχει ο Μοίραρχος, και η Μονάδα αντίστοιχα. Δηλαδή αν έχεις π.χ. σήμερα βλάβη στη Ρόδο, εκτάκτως κάποιος μηχανικός θα φύγει για το νησί, θα αντικαταστήσει τη βλάβη και δεν ξέρει πότε θα γυρίσει. Δεν νοείται να μείνει ελικόπτερο επιφυλακής, καθηλωμένο με βλάβη, οπότε άμεσα κινητοποιούμαστε και στέλνουμε τους ανθρώπους μας. Σε συγκεκριμένα νησιά, οι Μοίρες ελικοπτέρων έχουν κλιμάκια, και η ΜΣΕΠ καλύπτει  και τις υπηρεσίες εκεί. Αυτό δημιουργεί μεγάλες απαιτήσεις σε αριθμό προσωπικού. Μεγάλος όγκος δουλειάς, λίγα άτομα, 106 συγκεκριμένα,  πολλές μέρες μακριά από τις οικογένειές μας, αλλά είμαστε όλοι εδώ φτιαγμένοι για αυτή τη δουλειά, με διάθεση και με τσαγανό. Τη πονάμε όπως το λέμε και δεν το βάζουμε ποτέ κάτω.

Fire Rescue News. Τελειώνει ποτέ το έργο της συντήρησης ; Ποιόν άλλο βαθύτερο ρόλο παίζει η ΜΣΕΠ εκτός από την συντήρηση;

κ.Γεωργίου .Ποτέ. Δεν μπορεί να τελειώσει  ποτέ η συντήρηση. Και θα θέλαμε να ήμασταν ακόμα πιο παραγωγικοί, για να μπορέσουμε να αποδώσουμε ακόμα περισσότερο έργο, κάθε ελικόπτερο που τελειώνει, ξεκινάς το επόμενο. Να δώσεις όσο το δυνατόν περισσότερες ώρες μπορείς στους Ιπταμένους να πετάξουν ,να εξασκηθούν, να συντηρηθούν, να μάθουν κάτι καινούργιο. Αυτός είναι ο βασικότερος ρόλος μας. Να σου δώσω ένα παράδειγμα, κάποτε είχα πάει στη NASA ως επισκέπτης και συζητούσαμε για το τρόπο διεξαγωγής μιας διαστημικής αποστολής. Το πρώτο πράγμα λοιπόν που μου έδειξαν ήταν το υπόστεγο συντήρησης. Και μου είπαν, η κάθε αποστολή από εδώ ξεκινά! Δεν τελειώνει εδώ, αλλά ξεκινά από εδώ. Και εννοούσαν το εξής, σε αντιστοιχία με τη ΜΣΕ/Π, εδώ παράγονται οι ώρες, εδώ ξεκινούμε και κάνουμε μια 500ωρη επιθεώρηση, και δίνουμε 500 πτητικές ώρες στον Ιπτάμενο Μοίραρχο, να τις διαθέσει για συντήρηση, εκπαίδευση, διασώσεις, διακομιδές, και πάλι από την αρχή. Εδώ είναι η αρχή και αυτή είναι η πραγματικότητα.

Επανερχόμενοι σε εμάς, έχουμε συντηρήσεις προγραμματισμένες, και απρογραμμάτιστες. Η προγραμματισμένη γίνεται και κάθε μέρα, το πρωί που πάει και ελέγχει ο μηχανικός το ελικόπτερο, μετά έχουμε τη συντήρηση 25 ωρών, 100 ωρών, και πάει λέγοντας. Το πρώτο στάδιο συντήρησης λοιπόν γίνεται επιτόπου, στη θέση που εδρεύει το ελικόπτερο, που μπορεί να βρίσκεται και σε κλιμάκιο αντί εδώ στη Μονάδα, και ο μηχανικός που είναι και πλήρωμα, κάνει και τη συντήρηση. Όταν στο ελικόπτερο χρειαστεί να εκτελεστεί συντήρηση δεύτερου βαθμού, φροντίζουμε να το αλλάζουμε, το αντικαθιστούμε και μπαίνει στο υπόστεγο, για όσο καιρό χρειαστεί.

Fire Rescue News. Ποιούς τύπους ελικοπτέρων επισκευάζει και συντηρεί η ΜΣΕΠ; Είδα στο υπόστεγό σας ότι κάποια ελικόπτερα έχουν διαφορετικό χρωματισμό, παίζει κάποιο ρόλο;

κ.Γεωργίου. Έχουμε τα AGUSTA BELL 205 τα παλιά Huey, BELL 212, SUPER PUMA, και τα Agusta A-109. Τα λευκά που είδες είναι τα 212, τα οποία είχαν αγοραστεί από την Αεροπορία, με ρόλο VIP. Τον ίδιο ρόλο έχουν και σήμερα, ενώ πολλές αποστολές VIP αναλαμβάνουν πλέον τα SUPER PUMA. Αν δηλαδή υπάρχει μια μετακίνηση ενός υψηλού προσώπου με πολλά άτομα συνοδεία, από το να πετάξουν δυο 212, θα σηκώσουμε ένα  SUPER PUMA. Να τονίσω ότι τα 212 κάνουν και διακομιδές πλέον. Τα 205 κάνουν έρευνα και διάσωση, διακομιδές, μεταφορές υλικών, προσωπικού, ότι χρειαστεί. Μπορεί να είναι παλιό σαν ελικόπτερο, αλλά το αεροσκάφος σαν μέσον δεν παλιώνει, έχεις τη δυνατότητα  να το κρατάς σαν καινούργιο. Τα δυναμικά του παρελκόμενα  σαν ελικόπτερο να το πω έτσι, αυτά τα οποία λειτουργούν, αναγκαστικά τα αλλάζεις και βάζεις καινούργια. Μπορεί να το βλέπεις εξωτερικά και να νομίζεις ότι είναι  παλιό, αλλά ουσιαστικά  είναι ολοκαίνουργιο και έτοιμο για πάσα χρήση. Τα μηχανικά του μέρη υποχρεωτικά τα αλλάζεις, πάνε στο εργοστάσιο και μηδενίζουν οι ώρες τους. Τα 205 και τα 212, επισκευάζονται εξολοκλήρου στην Ελλάδα, δηλαδή η εργοστασιακή τους συντήρηση γίνεται στην ΕΑΒ ή στο ΚΕΑ Ελληνικού. Τα SUPER PUMA τα συντηρούμε εδώ και η εργοστασιακή τους συντήρηση γίνεται εκτός Μονάδος. Έχει γίνει μια εργοστασιακή συντήρηση στην Ισπανία, άλλη μια έχει αναλάβει το ΚΕΑ και άλλη μια έχει αναλάβει το ΕΑΒ.

Fire Rescue News. Όσον αφορά την εκπαίδευση των τεχνικών στα SUPER PUMA, αυτή έγινε στο εξωτερικό;

κ.Γεωργίου. Μια ομάδα πήγε έξω, στη Γαλλία, είχα πάει και εγώ τότε, βλέπεις την εκπαίδευση την αγοράζεις πακέτο μαζί με τα ελικόπτερα, και εκπαιδευτήκαμε 4 τεχνικοί ανά ελικόπτερο. Στη συνέχεια όσοι εκπαιδευτήκαν, οργάνωσαν σχολείο εδώ με βάση τα πρότυπα της κατασκευάστριας εταιρίας, και συντηρούμαστε και εκπαιδευόμαστε  πλέον μόνοι μας.

Fire Rescue News. Συνήθως ποιοι μήνες σας απασχολούν έντονα ;

κ.Γεωργίου. Το καλοκαίρι έχει δυσκολίες, γιατί δυστυχώς αυξάνονται οι απαιτήσεις διακομιδών από τα νησιά, και έχουμε πολλά σοβαρά ατυχήματα, Το χειμώνα έχει πιο λίγα περιστατικά αλλά πιο δύσκολα λόγω καιρού.

Fire Rescue News. Ποιοι οι κίνδυνοι που διατρέχει ένας Ιπτάμενος Μηχανικός, και ποιές οι έγνοιες ενός Μοίραρχου τεχνικής Μοίρας ;

κ.Γεωργίου. Επειδή τα περιστατικά είναι πραγματικά, έχεις το άγχος να κάνεις σωστά τη δουλειά σου στο τέλος. Και τελευταία θα κοιτάξεις τις καιρικές συνθήκες, τα όρια και τα υπόλοιπα. Αυτός είναι και ο μεγαλύτερος κίνδυνος και άγχος, μην υπερβάλει κάποιος συνάδελφος εαυτόν. Γιατί αν μας ειδοποιήσουν ότι ψάχνουμε κυβερνήτη από μαχητικό που έχει εκτιναχθεί, δε θα δεις τι καιρό κάνει. Εμένα αυτό είναι το άγχος μου, όλα τα άλλα σου είπα, είναι γραμμένα σε βιβλία, κάθεσαι τα διαβάζεις, αν δεν έχεις ξανασυναντήσει κάποιο πρόβλημα, ρωτάς κάποιον παλαιότερο. Δηλαδή σαν συντήρηση έχει τις ευκολίες της, αλλά την ώρα που πετάς, έχει μεγαλύτερες δυσκολίες. Εκεί ο χρόνος κυλά και δεν σε περιμένει.

Fire Rescue News. Κύριε Γεωργίου, πως ξεκινήσατε τη σταδιοδρομία σας;

κ.Γεωργίου. Τελείωσα το τμήμα μηχανικών της Σχολής Ικάρων, της ΣΜΑ με την ειδικότητα του Μηχανικού Αεροσκαφών, το καλοκαίρι του 1995. Τοποθετήθηκα στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην Ανδραβίδα, στην 339 Μοίρα Αναχαίτισης έως το 200 και έκανα και ένα χρόνο μετά στη Μοίρα Συντήρησης Βάσεως στην Ανδραβίδα Το 2001 τοποθετήθηκα εδώ στην 112 ΠΜ, στην τότε 358 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης, στη τεχνική υποστήριξη, και σιγά-σιγά πήρα τις αντίστοιχες θέσεις, ξεκίνησα από το γραφείο επιθεώρησης επιτελής, μετά αρχιμηχανικός και τώρα Μοίραρχος.

Fire Rescue News. Η ΜΣΕΠ είπατε ότι διαθέτει 106 άτομα;

κ.Γεωργίου. Ναι , είναι τεχνικοί διαφόρων ειδικοτήτων, μηχανικοί σκάφους, ηλεκτρολόγοι, ηλεκτρονικοί και κάποιες άλλες υποκατηγορίες ειδικοτήτων. Αυτά τα 106 άτομα συντηρούν 32 ελικόπτερα, και υποστηρίζουν τις πτήσεις περί των 160 Ιπταμένων. Καμία άλλη Μοίρα της Αεροπορίας, δεν έχει τόσο χαμηλό αριθμό τεχνικών. Το έργο που παράγουμε, είναι μεγάλο σε σχέση με τους αριθμούς που σου είπα.  Φαντάσου, όταν ήμουν στην Ανδραβίδα στη 339 Μοίρα, ήταν γύρω στα 15 πληρώματα με 20 αεροσκάφη και ήμασταν 100 τεχνικοί.

Fire Rescue News. Κλείνοντας, τι θα θέλατε να πείτε στο κόσμο που μας διαβάζει; Τι μήνυμα θέλετε να περάσετε μέσω του αφιερώματός μας;

κ.Γεωργίου. Ότι αφού τα καταφέρνουμε αυτήν τη δύσκολη  περίοδο με τόσα λίγα άτομα και με τόσο μεγάλο όγκο εργασίας, θα συνεχίσουμε να τα καταφέρνουμε. Η Μοίρα διαθέτει 106 άτομα έμπειρα, που δεν  λογαριάζουν ωράρια και όρια κούρασης, μπροστά στο έργο της συντήρησης των ελικοπτέρων, μπροστά στις ανάγκες των συμπολιτών μας στα νησιά ή και οπουδήποτε αλλού χρειαστεί να μεταβεί ένα ελικόπτερο. Σίγουρα μεγάλος ο άθλος όλων των συναδέλφων μου, και εύχομαι είτε εγώ σαν Μοίραρχος είτε ο επόμενος της ΜΣΕΠ, να έχει στις δυνάμεις του ,περισσότερους τεχνικούς για να αποδίδει τα μέγιστα συνέχεια.

Στο δεύτερο μέρος, συνομιλούμε με τον Κο Ντίσιο Αθανάσιο, Αντισμήναρχο Μηχανικό Αεροσκαφών (ΜΑ), Διοικητή της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών.

Fire Rescue News.  Ο τεχνικός πυροσβεστικών  αεροσκαφών, είναι τελικά  ο αφανής ήρωας;

κ.Ντίσιος. Δεν έχουμε τέτοιου είδους ανησυχίες. Είναι η δουλειά μας, είμαστε επαγγελματίες, κάνουμε αυτό το οποίο έχουμε ταχθεί να κάνουμε για την υποστήριξη των πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-215 και οιουδήποτε άλλου ιπταμένου μέσου της Πολεμικής Αεροπορίας. Σε όλη τη διάρκεια του έτους, χειμώνα και καλοκαίρι, με προγραμματισμένες και απρογραμμάτιστες συντηρήσεις, υποστήριξη των επιχειρήσεων το καλοκαίρι σε όλη την Ελλάδα, είτε εδώ στην  μητρική βάση στην Αεροπορική Βάση Ελευσίνας είτε στα κλιμάκια αεροπυρόσβεσης. Την αντιπυρική περίοδο αναπτύσσουμε πέντε κλιμάκια τακτικά, με βάση το σχεδιασμό  του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος, στην Ανδραβίδα, Βόλο, Σάμο, Πρέβεζα και Θεσσαλονίκη. Τα τελευταία έτη δεν έχει αναπτυχθεί το τακτικό κλιμάκιο Θεσσαλονίκης, αλλά το 2012 στη φωτιά του Αγίου Όρους, αναπτύχθηκε έκτακτο κλιμάκιο με μεταστάθμευση αεροσκαφών από άλλα τακτικά κλιμάκια. Όπως καταλαβαίνεις μιλάμε για ένα δυναμικό πρόγραμμα, με σκοπό την υλοποίηση της επιχειρησιακής σχεδίασης του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος, και, αναλόγως με τις απαιτήσεις, μετασταθμεύουμε είτε σε αεροδρόμια που γνωρίζουμε ήδη και μπορούμε εύκολα να αναπτυχθούμε, είτε σε αεροδρόμια που δεν έχουμε επισκεφθεί και προετοιμάσει εκ των προτέρων. Εκτός από το αεροδρόμιο Σάμου, όπου έχουμε τακτικό κλιμάκιο στον Κρατικό Αερολιμένα Σάμου «Αρίσταρχο», μετασταθμεύουμε σε αεροδρόμια της Πολεμικής αεροπορίας, όπου έχουμε τις περισσότερες από τις αναγκαίες υποδομές και γνωρίζουμε την οργάνωση και λειτουργία . Ομοίως, με τον Κρατικό Αερολιμένα Σάμου έχουμε εξαιρετική συνεργασία όλα τα χρόνια, έχει παραχωρηθεί σταθερός χώρος κι έχουν δημιουργηθεί υποδομές για εμάς, με την μεγάλη συνδρομή και αρωγή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Σάμου, το Δήμο Σάμου, άλλους φορείς και κατοίκους της νήσου.

Fire Rescue News. Πότε ξεκίνησε η λειτουργία της ΜΣΑ;

κ.Ντίσιος. Η Μοίρα ιδρύθηκε το Μάιο 2003 με 3 τύπους αεροσκαφών, CL-215, CL-415, Dornier Do-28 προερχόμενη από την Τεχνική Υποστήριξη της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών, υλοποιώντας το σχεδιασμό για Συγκεντρωτικό Σύστημα Συντήρησης στην Πολεμική Αεροπορία. Τα Do-28 έπαψαν να είναι επιχειρησιακά το Σεπτέμβριο 2010, ενώ τα CL-415 έχουν μετασταθμεύσει στην 113 Πτέρυγα Μάχης στη Θεσσαλονίκη, όπου εκεί υπάρχει η αντίστοιχη ΜΣΑ για την τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών.

Fire Rescue News. Κύριε Ντίσιο είστε Αντισμήναρχος και Διοικητής της ΜΣΑ. Πώς ξεκινήσατε τη σταδιοδρομία σας; Θαρρώ θα είστε από τους αρχαιότερους στη ΜΣΑ;

κ. Ντίσιος. Αποφοίτησα από τη Σχολή Ικάρων, τμήμα Μηχανικών, με την ειδικότητα του Μηχανικού Αεροσκαφών το 1993. Είμαι ο δεύτερος στην ιεραρχία Μηχανικός στη Μονάδα μετά τον κ. Διευθυντή Υποστήριξης Σμήναρχο (ΜΑ) Χρήστο Σταθόπουλο, ο οποίος τυγχάνει να έχει πολύ μακρά ιστορία σε αυτή τη Μοίρα, ως μηχανικός και Μοίραρχος για πολλά έτη.

Fire Rescue News. Πόσα CL-215 έχετε υπό την επίβλεψή σας;

κ.Ντίσιος. Έχουμε 13 αεροσκάφη, για την υποστήριξη των οποίων είμαστε αποκλειστικά και πλήρως υπεύθυνοι. Για την υλοποίηση της προγραμματισμένης συντήρησης, η οποία εκτελείται κατά κύριο λόγο την χειμερινή περίοδο, απαιτείται η συνδρομή της ΕΑΒ Α.Ε., δηλαδή ορισμένες ετήσιες επιθεωρήσεις εκτελούνται στην εταιρεία. Επίσης, στην ΕΑΒ Α.Ε. εκτελείται η επιθεώρηση εργοστασιακού επιπέδου (PROGRAMMED DEPOT MAINTENANCE– PDM) κάθε έξι έτη, όπου το αεροσκάφος υπόκειται σε πολύ εκτεταμένες επιθεωρήσεις και λοιπές εργασίες για περίπου 6 μήνες.

Fire Rescue News. Εν μέσω αντιπυρικής περιόδου, διεξάγονται εύκολα οι συντηρήσεις σας;

κ.Ντίσιος. Η αντιπυρική περίοδος έχει ενίοτε κάποιες επιπτώσεις στο σχεδιασμό μας, κυρίως όμως αλλάζει τον τρόπο με το οποίο λειτουργούμε. Λόγω των ετοιμοτήτων, οι οποίες είναι συνεχείς από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου, ο επιχειρησιακός έλεγχος  των αεροσκαφών περνά από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας στο Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος. Οπότε, αλλάζει ο τρόπος λειτουργίας της ΜΣΑ, αναπτύσσουμε 24ωρες βάρδιες, ώστε να παρέχουμε όλα τα αεροσκάφη ετοιμοπόλεμα στην ετοιμότητα των 20 λεπτών από την 1η Μαΐου, δηλαδή κάθε μέρα από το λυκαυγές μέχρι το λυκόφως. Σημείωσε ότι η τελευταία υδροληψία και τελευταία ρίψη πρέπει να γίνεται πριν από το τελευταίο φως στην περιοχή της πυρκαγιάς. Περίπου από τα μέσα Ιουνίου, λίγο πριν και μετά το θερινό ηλιοστάσιο, φτάνουμε τις δεκαέξι ώρες ετοιμότητα την ημέρα, που σημαίνει πέντε παρά το πρωί τα αεροσκάφη είναι έτοιμα προς απογείωση και μπορεί να προσγειωθούν ακόμη και μετά τις δέκα το βράδυ αν υπάρχει απαίτηση.

Fire Rescue News. Το καλοκαίρι είχαμε ένα περιστατικό με ένα αεροσκάφος που προσθαλάσσωσε με μηχανική βλάβη. Πόσο δύσκολο είναι αυτό για εσάς;

κ.Ντίσιος. Έχουμε ομάδες περισυλλογής αεροσκάφους CL-215 και CL-415 εξαιτίας παραμονής σε υδάτινη επιφάνεια, είτε πετούμε εμείς είτε η ΜΣΑ της 113 Πτέρυγας Μάχης στην Θεσσαλονίκη, με εκπαιδευομένους Μηχανικούς Πτήσης – Μηχανοσώστες, οι οποίοι θα επέμβουν σε ένα επεισόδιο, με πλωτά μέσα, εξωλέμβιες μηχανές, ασκούς και άλλο εξοπλισμό που απαιτείται για τη διάσωση. Πρωταρχικός αντικειμενικός σκοπός και μέλημά μας είναι η διάσωση του πληρώματος και στη συνέχεια η διάσωση του αεροσκάφους. Κι όλα αυτά γίνονται στη θάλασσα ή τη λίμνη. Αφότου εξασφαλίσουμε την διάσωση του πληρώματος , εν συνεχεία ενεργούμε κατάλληλα ώστε να διατηρήσουμε την πλευστότητα του αεροσκάφους ανάλογα με την περιοχή και την έκταση της ζημίας που τυχόν έχει προκληθεί. Τοποθετούμε ασκούς σε διάφορα σημεία του αεροσκάφους, ώστε για παράδειγμα αν βυθίζεται η περιοχή του ριναίου σκέλους, να διατηρηθεί το ρύγχος του αεροσκάφους στην επιφάνεια της θάλασσας, μέχρι να βρούμε ρυμουλκό το οποίο θα ρυμουλκήσει το σκάφος πλησίον προβλήτα, ακτής ή άλλου ασφαλούς σημείου ελλιμενισμού, προκειμένου να  διαασφαλίσουμε ότι το αεροσκάφος δεν θα βυθισθεί. Οι Μηχανικοί Πτήσης – Μηχανοσώστες της ΜΣΑ (άνδρες και γυναίκες) είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι για να εκτελέσουν με επιτυχία την αποστολή και η εκπαίδευση και αξιολόγηση είναι διαρκής. Υπάρχει επιχειρησιακό σχέδιο, εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τακτικές και έκτακτες αξιολογήσεις, ασκήσεις, διαλέξεις και σεμινάρια με σκοπό να διατηρήσουμε στο μέγιστο δυνατό την επιχειρησιακή διαθεσιμότητα και κατάρτιση των Μηχανικών Πτήσης – Μηχανοσωστών Α/Φ CL-215.Και αυτή η προσπάθειά έχει αποδώσει. . Τελευταία φορά ήταν τον Ιούλιο  2011 στα Ιωάννινα, όπου το αεροσκάφος παρέμεινε στη λίμνη. Η Παμβώτιδα καίτοι λίμνη έχει έντονο κυματισμό κι εκείνη την ημέρα το κύμα ήταν σχετικό υψηλό. Κινηθήκαμε άμεσα, διασώσαμε το πλήρωμα, διατηρήθηκε η πλευστότητα του αεροσκάφους παρά τη μεγάλη ζημία που είχε προκληθεί, ρυμουλκήθηκε το σκάφος με τη βοήθεια του Ναυτικού Ομίλου Ιωαννίνων, καθαρίσαμε το χώρο, στρώσαμε τάπητα, ανελκύσαμε και εναποθέσαμε το αεροσκάφος σε ασφαλή περιοχή στην ξηρά, προχωρήσαμε στην αποκατάσταση των ζημιών με τη συνδρομή του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών, τέλος καθελκύσαμε το αεροσκάφος στην Παμβώτιδα, και το αεροσκάφος αποθαλασσώθηκε με ασφάλεια αναλαμβάνοντας ξανά την επιχειρησιακή αποστολή του κατά την αντιπυρική περίοδο.

Fire Rescue News. Μόλις προσγειωθεί το αεροσκάφος, καταπιάνονται οι μηχανικοί με συντηρήσεις ακόμα και το βράδυ;

κ.Ντίσιος.Το προσωπικό χωρίζεται σε δύο 24ωες βάρδιες, ώστε να καλύπτεται η υποστήριξη των πτήσεων, η αποκατάσταση των βλαβών και η προγραμματισμένη συντήρηση, η οποία εκτελείται ούτως ή άλλως κατά τη διάρκεια  της αντιπυρικής περιόδου. Η εκτεταμένη προγραμματισμένη συντήρηση υλοποιείται κυρίως κατά την χειμερινή περίοδο, ενώ το καλοκαίρι εκτελούνται οι προγραμματισμένες επιθεωρήσεις βάσει της επιχειρησιακής – πτητικής εκμετάλλευσης, με τέτοια κλιμάκωση ώστε να έχουμε την ελάχιστη παραμονή – καθήλωση του αεροσκάφους στο έδαφος. Θέλουμε δηλαδή  η επιχειρησιακή διαθεσιμότητα του στόλου, να μην παίρνει ακρότατες τιμές είτε στο χαμηλό είτε στο υψηλό, διότι όταν είμαστε στο ζενίθ και συμπέσουν πολλές επιχειρησιακές απαιτήσεις ταυτόχρονα τότε θα βρεθούμε στο ναδίρ και δε θα έχουμε τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις. Η σωστή κλιμάκωση της επιχειρησιακής διαθεσιμότητας συντελεί στην καλύτερη εκμετάλλευση των ιπταμένων μέσων και στον καλύτερο προγραμματισμό της συντήρησης.. Είναι πολύ δύσκολο, για παράδειγμα, να κάνεις ταυτόχρονα 50ωρη επιθεώρηση σε έξι αεροσκάφη σε 5 διαφορετικά αεροδρόμια, ενώ θα μπορούσες κάλλιστα να ξεκινήσεις  Δευτέρα το ένα για παράδειγμα, Τρίτη το άλλο, Τετάρτη κ.λ.π. δηλαδή να γίνει σταδιακά, ώστε αυτά τα αεροσκάφη να μην λείψουν ταυτόχρονα από τις επιχειρήσεις, και από την άλλη πλευρά να αποφύγεις τη δυσκολία να υποστηρίξεις το μέσο οπουδήποτε – οποτεδήποτε, π.χ. ξαφνικά δώδεκα η ώρα το βράδυ σου λέει ο τεχνικός από τη  Σάμο, χρειάζομαι αυτό το υλικό, πρέπει να βρεις τον τρόπο να στείλεις το υλικό το συντομότερο δυνατό. Πλοίο, αεροπλάνο, οτιδήποτε.

Fire Rescue News. Πόσα άτομα διαθέτει η ΜΣΑ;

κ.Ντίσιος. Η δύναμη της Μοίρας είναι αυτή τη στιγμή 101 άτομα, αλλά για την ανάπτυξη των κλιμακίων το καλοκαίρι είναι αναγκαία η ενίσχυση από τεχνικό προσωπικό της ΕΑΒ Α.Ε., οι οποίοι έχουν πολύ μεγάλη εμπειρία και μας βοηθούν πάρα πολύ στο έργο μας. Έχουμε άριστη συνεργασία, και από κοινού η προσπάθεια το καλοκαίρι αποδίδει το μέγιστο. Επίσης, το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών(ΚΕΑ)μάς διαθέτει σε όλη τη διάρκεια του έτους ειδικευμένους τεχνικούς, όπως για παράδειγμα στην ειδικότητα του μηχανουργού, η οποία είναι αναγκαία στο δικό μας αεροσκάφος, και με τη βοήθειά τους έχουμε ξεπεράσει πάρα πολλά προβλήματα εξαιτίας βλαβών και ζημιών. Πρέπει όπως να σημειώσουμε ότι μεγάλη συνδρομή στην προσπάθειά μας παρέχει η Μοίρα Συντήρησης Βάσης της 112 Πτέρυγα Μάχης, η οποία καλύπτει τις απαιτήσεις εργασιών συντήρησης σε ειδικότητες και παραγωγικά συνεργεία που επί του παρόντος δεν υφίστανται στην ΜΣΑ.

Fire Rescue News. Ποιο μπορεί να  είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ΜΣΑ στη συντήρηση των αεροσκαφών;

κ.Ντίσιος. Το πιο σοβαρό ζήτημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ως Πολεμική Αεροπορία, όχι μόνο για τα πυροσβεστικά, αλλά για όλα τα αεροσκάφη, είναι το γεγονός ότι λειτουργούμε σε ένα έντονα διαβρωτικό περιβάλλον, και αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι πετούμε πάνω από θάλασσα ή κοντά σε περιοχές που το  θαλασσινό αγέρι μεταφέρει την αλμύρα. Πέρα λοιπόν από το αλάτι που υπάρχει και μεταφέρεται, σε αυτά τα αεροσκάφη, επιπρόσθετος επιβαρυντικός παράγοντας είναι ο αφρός. Ο πυροσβεστικός αφρός αποθηκεύεται σε δεξαμενές και αναμειγνύεται με το νερό για να μεγιστοποιηθεί όσο γίνεται η κατασβεστική ικανότητα της ρίψης. Το αλάτι και ο αφρός προκαλούν διαβρώσεις, και συνεπώς το μεγάλο ζήτημα που καλούμαστε εμείς να αντιμετωπίσουμε είναι η λεγόμενη αντιδιαβρωτική προστασία. Εφαρμόζουμε  πάρα πολύ αυστηρό πρόγραμμα αντιδιαβρωτικής προστασίας, προκειμένου να μειώσουμε όσο μπορούμε τις επιπτώσεις από το αλάτι, αλλά και τον αφρό κατά τις επιχειρήσεις της αντιπυρικής περιόδου. Στο τέλος κάθε ημέρας, από τη στιγμή που το αεροσκάφος έχει πάει στη θάλασσα για υδροληψία, πλένεται εξωτερικά, κλείνουν οι πόρτες νερού και γεμίζουμε με νερό τις δεξαμενές νερού μέχρι το ύψος του πατώματος. Αυτό το κάνουμε έτσι ώστε το νερό που βάζουμε, να διαλύει τα παραμένοντα άλατα. Το σκάφος έχει τάπες όπου γίνεται η αποστράγγιση του νερού από όλα τα διαμερίσματα. Κάθε 50 ώρες πτήσεων, το σκάφος πλένεται εξονυχιστικά με ζεστό νερό και ειδικό καθαριστικό εσωτερικά και εξωτερικά. Πέρα από το πλύσιμο, στις 50ωρες και ειδικά  στις 300ωρες επιθεωρήσεις, ανοίγονται τελείως τα πατώματα του αεροσκάφους για να έχουμε πρόσβαση στα στεγανά διαμερίσματα. Επιθεωρούνται όλα τα διαμερίσματά του για να εντοπίσουμε έγκαιρα τη διάβρωση, όχι μόνο όταν έχει περάσει στο μέταλλο, αλλά πριν ακόμα διαβρώσει την επικάλυψη της χρώσης και της αντιδιαβρωτικής προστασίας, το αστάρι δηλαδή. Αν περάσει αυτά μετά είναι δύσκολο. Αναγκάζεσαι να αντικαθιστάς δοκάρια, δοκίδες, επικαλύψεις, πράγμα το οποίο είναι πάρα πολύ δαπανηρό. Εργατοώρες, υλικά, μεγάλος χρόνος καθήλωσης. Εμάς η δυσκολία μας στα CL-215, είναι ότι οι υδροληψίες μας κατά την χειμερινή περίοδο γίνονται στο Νότιο Ευβοϊκό, δηλαδή σε αλμυρό νερό. Στην 113 Πτέρυγα Μάχης έχουν την Βόλβη και οι 2-3 τελευταίες υδροληψίες γίνονται από λίμνη, δηλαδή σε γλυκό νερό.

Fire Rescue News. Ποιο μήνυμα θα θέλατε να περάσετε στους αναγνώστες μας ως Διοικητής της ΜΣΑ;

κ.Ντίσιος. Να είναι βέβαιοι ότι τα χρήματα που δαπανώνται από την Ελληνική Πολιτεία, αξιοποιούνται με το βέλτιστο τρόπο. Δεν είναι μόνο ότι οι διαθέσιμες πιστώσεις έχουν λιγοστέψει εξαιτίας των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής. Για εμάς κύρια και συνεχής επιδίωξη είναι να αυξήσουμε την ανταποδοτικότητα των δαπανών. Μπορεί ο κόσμος μια χρονιά να μη μας δει τόσο πολύ, μακάρι να μη μας βλέπει, σε φωτιές εννοώ, αλλά και μόνο το γεγονός ότι έχουμε ένα κεφάλαιο υπενδεδυμένο σε ένα στόλο αεροσκαφών, παράγει την αναγκαιότητα, να επενδύεις αποδοτικά στην ολοκληρωμένη συντήρηση του στόλου. Είτε έχουμε φωτιές είτε δεν έχουμε, εμείς κάνουμε τη δουλειά μας. Μακάρι οι φωτιές, που αναπόφευκτα θα υπάρχουν, να φέρουν την μικρότερη δυνατή επίπτωση στο περιβάλλον και την περιουσία των Ελλήνων φορολογουμένων. Εμείς θα είμαστε εδώ, να προσφέρουμε τη μέγιστη δυνατή επιχειρησιακή διαθεσιμότητα  των πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-215. Μαζί με τους συναδέλφους ιπταμένους της 355ΜΤΜ συνεργαζόμαστε άψογα και δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας στην από κοινού προσπάθεια για την εκτέλεση της αποστολής μας.

Ρεπορτάζ & Φωτογραφίες για το Fire.gr, Σίμος Μπανός

Ευχαριστούμε την 112 Πτέρυγας Μάχης για την παραχώρηση της συνέντευξης

  • Δείτε και το 1ο μέρος Αφιέρωμα στους Αετούς της 112 Πτέρυγας Μάχης «1ο Μέρος»
  • Δείτε και το 2ο μέρος Αφιέρωμα στους Αετούς της 112 Πτέρυγας Μάχης «2ο Μέρος»
    1099 Συνολικές Αναγνώσεις 1 Αναγνώσεις σήμερα

    Σχετικά άρθρα

  • Αφήστε μια απάντηση

    Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *