Απαντήσεις του Προέδρου της Π.Ε.Ε.Π.Σ σε ερωτήματα της Βουλής

 

Στην Αθήνα σήμερα, 6 Οκτωβρίου 2011, ημέρα Πέμπτη και ώρα 09.40, στην Αίθουσα «Προέδρου Γιάννη Νικ. Αλευρά» (151), συνεδρίασε η Διαρκής Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής, κ. Ιωάννη Βλατή, με θέμα ημερήσιας διάταξης: Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη «Εθελοντισμός στο Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή και στο Πυροσβεστικό Σώμα και άλλες διατάξεις. (2η Συνεδρίαση – Φορείς)

Στην Επιτροπή παρέστησαν ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Χρήστος Παπουτσής, ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Εμμανουήλ Όθωνας, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Επίσης, στην επιτροπή παρέστη ο κ. Μάκης Τσιουγκρής, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ξεκινάει η συνεδρίαση της Επιτροπής μας.

Το λόγο έχει ο κ. Τσιουγκρής.

ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος): αρχική ομιλία του Προέδρου της ΠΕΕΠΣ (Μπορείτε να την διαβάσετε εδώ)

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Τριανταφυλλόπουλος.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ (Εισηγητής της Πλειοψηφίας): Καταρχάς, πρέπει να σας εξάρουμε και να σας ευχαριστήσουμε για τη συμβολή σας και τον ρόλο σας στις διαδικασίες αυτές εθελοντισμού, που τις θεωρούμε όλοι πάρα πολύ σημαντικές. Άλλωστε, εκφράστηκαν όλα τα κόμματα εχθές εδώ στην Επιτροπή μας.

Θα ήθελα να κάνω μερικές ερωτήσεις σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση. Προκαθορίζεται ένας βασικός αριθμός ωρών για την εκπαίδευση. Το νέο νομοσχέδιο λέει ότι αυτό θα εγκριθεί ή είναι στην ευχέρεια του Αρχηγού. Δε νομίζετε ότι αυτό είναι πιο λογικό, με βάση τις εναλλαγές που έχουμε σε πολλά πράγματα. Η ζωή αλλάζει καθημερινά σε τεχνολογίες, σε συμβάντα, σε περιστατικά, σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Πιθανόν, για ένα χρονικό διάστημα, να χρειαστεί αυτή η εκπαίδευση να είναι 150 ή 200 ώρες. Θεωρώ, δηλαδή, ότι είναι καλύτερο να υπάρχει αυτή η διακριτική ευχέρεια, διότι ο Αρχηγός και το Σώμα καταλαβαίνετε ότι θέλουν οπωσδήποτε να γίνει η μέγιστη δυνατή εκπαίδευση για σας. Άρα, θα ήθελα μια μεγαλύτερη τεκμηρίωση πάνω σε αυτό το ζήτημα.

Σε ένα άλλο σημείο, θα ήθελα να ρωτήσω σε σχέση με τις αμοιβές, γιατί και εγώ τοποθετήθηκα χθες επάνω σε αυτό το θέμα. Θέλω να τεκμηριώσετε – γιατί εγώ δεν το ξέρω – αυτό που λέμε για συμμετοχή σε εκπαίδευση, εκτέλεση υπηρεσίας και επέμβαση σε πυρκαγιά. Δηλαδή, πώς το εννοείτε αυτό; Δεν ξέρω τι γινόταν μέχρι τώρα. Άρα, θα ήθελα μια μεγαλύτερη προσέγγιση εκ μέρους σας σε αυτό το θέμα.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Τον λόγο έχει ο κ. Αποστολάκος.
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ (Εισηγητής της Μειοψηφίας): Ήθελα να μου δώσετε μια διευκρίνιση. Πριν δύο χρόνια ξεκίνησε η διαδικασία για τη σύνταξή του συζητούμενου νομοσχεδίου. Στις αρχές του καλοκαιριού δημοσιοποιήθηκε το αρχικό κείμενο, το οποίο, προφανώς, διαφέρει από αυτό το οποίο συζητάμε σήμερα στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. Θα ήθελα την άποψή σας για ποιο λόγο έγινε αυτό. Αν θυμάμαι καλά, από αυτά που έχετε καταγράψει στο υπόμνημα σας, εσείς είχατε θετική προσέγγιση στο αρχικό νομοσχέδιο, αυτό που κατατέθηκε τον Ιούνιο. Προφανώς μεσολάβησαν αντίθετες παρεμβάσεις στη δημόσια διαβούλευση. Ποια είναι, κατά την εκτίμησή σας, η αιτία η οποία οδήγησε σε κάποιες τροποποιήσεις του αρχικού κειμένου, που, κατά την εκτίμησή σας, αναιρούν τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου σε κάποιο επίπεδο.

Το δεύτερο ερώτημα είναι, αν, ω μη γένοιτο, πάρουμε το ίδιο νομοσχέδιο, καταγράψατε μία άποψη που με ανησυχεί πάρα πολύ, ότι, αν δεν έρθει καμία βελτίωση ή διόρθωση του νομοσχεδίου, θα αποτελέσει αυτό το σχέδιο νόμου αντικίνητρο για τη συμμετοχή ενεργών Ελλήνων πολιτών στο κίνημα του εθελοντισμού. Πόσο βάσιμο είναι αυτό το οποίο καταγράφετε ως άποψη; Διότι είναι σοβαρό αυτό και θα ήθελα να ακούσω την άποψη σας γι’ αυτό.

Επιπλέον, έχετε εικόνα τι συμβαίνει με αυτήν τη σοβαρή υπόθεση του εθελοντισμού στην Ε.Ε., δηλαδή πώς κινείται εκεί το όλο σύστημα; Θα ήθελα να μας δώσετε, αν έχετε, κάποια ενημερωτικά στοιχεία και αν έχετε υπόψη σας αν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο, όχι μόνο στο εθνικό δίκαιο της κάθε χώρας-μέλους της Ε.Ε., αλλά και σε κοινοτικό επίπεδο, αν, δηλαδή, υπάρχει οδηγία ή κανονισμός που να υποχρεώνει το οποιοδήποτε κράτος-μέλος της Ε.Ε. να συμμορφώνεται προς τα όσα ορίζονται σε αυτές. Τέλος, ως Πανελλήνια Ομοσπονδία είχατε επαφές με την φυσική και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αναφορικά με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Τον λόγο έχει ο κ. Σκοπελίτης.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΚΟΠΕΛΙΤΗΣ (Ειδικός Αγορητής του Κ.Κ.Ε.): Θα ήθελα, αρχικά, να ζητήσω να μας δώσετε τις προτάσεις και τις παρατηρήσεις που κάνατε πάνω στο νομοσχέδιο. Η ερώτηση που θέλω να κάνω είναι η εξής. Υπάρχουν αρκετοί εθελοντές, απ’ ό,τι γνωρίζω, κυρίως νέοι σε ηλικία άνθρωποι, οι οποίοι δεν είναι ασφαλισμένοι σε κανέναν φορέα. Πώς αντιμετωπίζετε από την πλευρά σας το ζήτημα αυτό;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Τον λόγο έχει ο κ. Κολοκοτρώνης.
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ (Ειδικός Αγορητής του ΛΑ.Ο.Σ.): Θα μείνω στο άρθρο 19, το οποίο έχω την αίσθηση ότι θα έπρεπε να σας απασχολήσει περισσότερο. Αναφέρει ότι οι εργοδότες υποχρεούνται να επιτρέπουν σε εθελοντές πυροσβέστες που απασχολούνται στην επιχείρηση τους, να συμμετέχουν στο πυροσβεστικό έργο σε περιοχή η οποία έχει κηρυχθεί σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Συχνά η κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης γίνεται μετά από μια ή και δύο μέρες, αφού έχει αρχίσει μια πυρκαγιά στο δάσος. Εσείς, ενώ θα έπρεπε να επέμβετε, κατά τη δική μου αντίληψη, αμέσως, θα πρέπει να περιμένετε μία με δύο μέρες, δηλαδή, για να κηρυχθεί πρώτα η περιοχή σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης; Αυτό είναι το πρώτο ερώτημα.

Δεύτερον, στο ίδιο άρθρο αναφέρεται ότι ο χρόνος της απασχόλησης στο έργο αυτό θεωρείται ως χρόνος απασχόλησης στην κύρια εργασία τους, με όλα τα εργασιακά δικαιώματα που συνεπάγεται, πλην της υποχρέωσης καταβολής αμοιβής από τον εργοδότη. Την ημέρα εκείνη, δηλαδή, που θα απασχοληθείτε με την κατάσβεση μιας πυρκαγιάς το μεροκάματο ποιος θα σας το καταβάλει; Αυτό δεν αναφέρεται στο άρθρο 19 και γενικότερα στο νομό. Αναφέρεται μόνο η περίπτωση των ασφαλιστικών εισφορών. Αυτό, δεν το αντιμετωπίζετε; Εσείς τι απαντάτε; Δεν νομίζετε ότι υπάρχει ένα κενό;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει η κυρία Αμμανατίδου.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ (Ειδική Αγορήτρια του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.): Εγώ, θα επιμείνω λίγο στο κομμάτι που έχει σχέση με τα νησιά που επιχειρούν πρώτα οι εθελοντές, διότι δεν υπάρχουν μόνιμοι σταθμοί πυροσβεστικής και γι’ αυτό το λόγο τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση; Πώς το αντιμετωπίζετε;

Ένα άλλο ερώτημα είναι το εξής. Επειδή περνάμε δύσκολες και κρίσιμες στιγμές, ειδικά για τους εργαζόμενους, τι γίνεται στην περίπτωση που ο εθελοντής καλείται να φύγει, αλλά εκείνη τη στιγμή ο εργοδότης, θέλει ο εθελοντής να παράξει την εργασία του και πρέπει να παραμείνει διότι είναι απαραίτητος, στο πόστο που είναι ο συγκεκριμένος εθελοντής. Σε αυτή την περίπτωση τι γίνεται; Τον απολύει; Πέρα από το ότι λέει ο νόμος ότι δεν έχει το δικαίωμα να τον απολύσει, αλλά από την άλλη μεριά όμως όλοι έχουν οικογένειες. Σε αυτή την περίπτωση τι θα γίνει; Θα σταματήσουν να είναι εθελοντές;

Καταλαβαίνετε σίγουρα ότι από τη στιγμή που μια θέση εργασίας είναι πάρα πολύ σημαντική, η εθελοντική ομάδα του Πυροσβεστικού Σώματος, απαιτεί μια συγκεκριμένη ετοιμότητα, όταν υπάρχουν συμβάντα πυρκαγιών. Άρα, νομίζω, ότι δεν καλύπτονται σε αυτό το κομμάτι οι εθελοντές πυροσβέστες, διότι αύριο μπορεί να αλλάξουν και αυτές οι διατάξεις και επομένως να μην υπάρξουν εθελοντές πυροσβέστες. Όπως ανέφερα και χθες, πολλές φορές μπερδεύουμε τις υποχρεώσεις με τον εθελοντισμό. Εδώ, στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχει υποχρεώσεις η πολιτεία απέναντι στους εθελοντές. Αυτά τα θέματα θα πρέπει να λύσει.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Παυλόπουλος.
ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, πρώτα απ’ όλα, θέλω να σας συγχαρώ σε κάτι, στη στάση που τηρήσατε και τηρείτε ως Διοικητικό Συμβούλιο, πάνω στο θέμα της μοριοδότησης ως κινήτρου για την είσοδο των εθελοντών πυροσβεστών στο Πυροσβεστικό Σώμα. Αυτή, ήταν μια γενναία πρόταση που κάνατε, λέγοντας ότι εάν θεωρεί το Υπουργείο, ότι στόχος μόνο είναι αυτός, τότε από εκεί και πέρα ας καταργηθεί εντελώς.

Στο χρονικό διάστημα που έχω χειριστεί το θέμα και τις απόψεις που είχα, θέλω να σας τονίσω, ότι δεν μπορεί και να θέλετε να καταργηθεί αυτή η ποσόστωση και η μοριοδότηση, είτε άμεση είτε έμμεση. Αυτό το επιβάλει η Αρχή της Ισότητας. Από τη στιγμή που έχουμε ένα εθελοντικό Σώμα, όπως είναι γνωστό η Αρχή της Ισότητας κατά το Σύνταγμα, ίση μεταχείριση σε καθεστώς όμοιων καταστάσεων και άνιση μεταχείριση στην περίπτωση ανόμοιων καταστάσεων. Με δεδομένη την αποστολή του Πυροσβεστικού Σώματος, είναι αδύνατον να πει κανείς, ότι άνθρωποι οι οποίοι είναι εθελοντές και έχουν όλα τα τυπικά προσόντα, τα οποία απαιτούνται για να μπει κανείς στο Πυροσβεστικό Σώμα, δεν θα έχουν μια συγκεκριμένη μεταχείριση. Τότε, θα ισοπεδώναμε τα πάντα και τους ανθρώπους οι οποίοι έχουν εθελοντική προσφορά θα τους εξομοιώναμε με εκείνους τους οποίους σε μια συγκεκριμένη στιγμή, ελλείψει άλλου επαγγελματικού ενδιαφέροντος, επιλέγουν το Πυροσβεστικό Σώμα.

Άρα, λοιπόν, εσείς μεν ορθώς κάνετε και το λέτε αποδεικνύοντας την ανυστεροβουλία και τον αλτρουισμό ο οποίος διακρίνει την εθελοντική πρωτοβουλία, αλλά πάντως, η ποσόστωση αυτή, πρέπει να υπάρχει, αλλά εκείνο το οποίο μπορεί να κυμαίνεται είναι το ποσοστό. Τα τρία ερωτήματα τα οποία θα σας θέσω είναι πολύ συγκεκριμένα και είναι τα εξής.
Το πρώτο ερώτημα είναι, επειδή είπατε ότι μέχρι τώρα το ποσοστό το οποίο προβλεπόταν δεν καλύφτηκε ποτέ από διαγωνισμούς. Μπορείτε να μας πείτε ποιο ποσοστό διαχρονικά έχει καλυφθεί στους διαγωνισμούς αυτούς;

Το δεύτερο ερώτημα είναι εάν το ποσό των χρημάτων, το οποίο κατά τη γνώμη σας και με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία – ο κ. Αποστολάκος σας ρώτησε για την ευρωπαϊκή εμπειρία – όμως εγώ θα ήθελα να το εντοπίσω λίγο περισσότερο, ιδίως στις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, γιατί πρέπει να συγκρίνουμε ίδια μεγέθη. Δηλαδή, χώρες οι οποίες έχουν τον ίδιο κίνδυνο πυρκαγιάς και τα ίδια προβλήματα. Βεβαίως, μην ξεχνάμε ότι έχουμε χώρες με τεράστια έκταση και πολύ μεγαλύτερη από τη δική μας. Επομένως, θα πρέπει να δούμε τι ισχύει και εκεί πέρα. Ποια είναι η αναλογία. Όμως, κατά την εκτίμησή σας, ποιο θα ήταν το ποσό των χρημάτων το οποίο ετησίως θα απαιτούνταν, για να μπορέσει ένα ευπρεπές, ας το πω έτσι Σώμα, να μπορέσει να λειτουργήσει. Δηλαδή τι χρήματα θα απαιτούνταν για τις συγκεκριμένες λειτουργικές δαπάνες.

Μια τελευταία ερώτηση, η οποία απευθύνεται και στον κ. Υπουργό. Σας το λέω ευθέως κ. Υπουργέ, από τις παρατηρήσεις της ένωσης, με προβλημάτισε πολύ και νομίζω ότι θα πρέπει να το διευκρινίσουμε εδώ, διότι δεν νομίζω ότι αυτή είναι η ερμηνεία που δίνουμε ο κ. Πρόεδρος και το Δ.Σ.. Στο άρθρο 27, όταν λέτε να ιδρυθεί ένας εθελοντικός πυροσβεστικός σταθμός σε μια συγκεκριμένη περιοχή, ταυτοχρόνως δημιουργούνται τρεις θέσεις οργανικές στο Πυροσβεστικό Σώμα, Ανθυποπυραγού, Πυρονόμου, και ένας οδηγός Πυροσβέστης. Η ερμηνεία που λέτε είναι ότι για να δημιουργηθεί ένας εθελοντικός σταθμός, πρέπει να έχουμε τρεις καινούργιες οργανικές θέσεις, είναι δώρο άδωρο. Δηλαδή, είναι σαν να λέμε ότι δεν θα γίνει, μέσα σε αυτήν την οικονομική κρίση που περνάμε. Στόχος είναι να δημιουργηθούν κίνητρα. Εάν εννοείτε κ. Υπουργέ, όπως εγώ βγάζω την ερμηνεία από το άρθρο 27, ότι από το ήδη υπάρχον προσωπικό, το οποίο υπάρχει και υπηρετεί, να τοποθετούνται εκεί τρεις άνθρωποι, εν ήδη τοποθέτησης, απόσπασης όπως το νομίζεται, τότε η ερμηνεία είναι σωστή και έτσι πρέπει να παραμείνει. Εάν όμως είναι προϋπόθεση να περιμένουν τρεις καινούργιες οργανικές θέσεις, είναι κατά την εκτίμησή μου τουλάχιστον, σαν να μην μπορεί να γίνει. ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Πλεύρης.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ: Θα ξεκινήσω και εγώ από το τελευταίο, διότι κατά την άποψή μου όπως είναι η διατύπωση, ξεκάθαρα μιλάμε για καινούργιες οργανικές θέσεις. Αναφέρει, ότι συνίσταται στο Πυροσβεστικό Σώμα και όχι στο συγκεκριμένο σημείο. Άρα, θα πρέπει να γίνει ή μια ερμηνευτική δήλωση, ή να διορθωθεί. Διαφορετικά, δεν θα λειτουργήσουν ποτέ αυτά τα κλιμάκια, για ευνόητους λόγους, λόγω της δημοσιονομικής εμπειρίας.

Θα ξεκινήσω από αυτό το οποίο σας ερώτησαν και άλλοι αναφορικά με τις ώρες. Εγώ έχω μια άλλη προσέγγιση, διότι αντιλαμβάνομαι το σκεπτικό το οποίο γράφεται και θέλω να σας ρωτήσω. Μήπως υπάρχει κίνδυνος, εάν δεν μπει μίνιμουμ ωρών εκπαίδευσης, επειδή θα πρέπει να καλυφθούν κάποιες ανάγκες, να επιλεγεί μια εκπαίδευση πολύ μικρής διάρκειας σε ώρες, απλώς μόνο και μόνο για να υπάρχει μια στελέχωση, με αποτέλεσμα να μην είναι επιχειρησιακά έτοιμοι αυτοί που θα οδηγηθούν σε αυτές τις διαδικασίες. Θεωρώ ότι είναι ασφαλιστικό και ο Αρχηγός προφανώς μπορεί να βάλει παραπάνω ώρες εάν θέλει, αλλά εδώ είναι ασφαλιστικό για τον εθελοντή, να υπάρχει τουλάχιστον ένα μίνιμουμ, που να το καθορίζει ο νομοθέτης. Αυτή είναι η προσέγγισή σας.

Επίσης, θέλω να ρωτήσω, επειδή δεν έχω παρακολουθήσει, αναφορικά με αυτήν την ποσόστωση, ποια ήταν τα σχόλια της διαβούλευσης και εάν υπήρχε κάποια αντίδραση έντονη στη διαβούλευση που οδήγησε στο Υπουργείο, να αποσύρει το άρθρο. Μου κάνει και μένα εντύπωση να έχετε ένα νομοσχέδιο και να αποσύρονται άρθρα που δεν έχουν τύχει έντονης ας πούμε κριτικής στη διάρκεια της διαβούλευσης. Υποτίθεται ότι μετά τη διαβούλευση βλέπουμε τις θέσεις που κατατέθηκαν. Εάν οι θέσεις που κατατέθηκαν δεν είναι αρνητικές, τότε για ποιο λόγο να αλλάζει ένα άρθρο. Θα ήθελα να δω ποιες ήταν οι θέσεις της διαβούλευσης.

Θα ήθελα να μας ενημερώσετε αν ξέρετε τι γίνεται, σε αντίστοιχες περιπτώσεις, στην Ευρώπη, αναφορικά με το άρθρο 19, διότι και εγώ οφείλω να πω ότι είμαι προβληματισμένος. Αυτό που είπε ο Πρόεδρος το ακούω. Δηλαδή, από την άλλη πλευρά να υποχρεώνεις τον εργοδότη να δώσει τη συνεισφορά δεν είναι δίκαιο. Θα έβρισκα πιο σωστό ότι θα πρέπει η Πολιτεία να καλύπτει το ποσό το οποίο αντιστοιχεί στην εργασία εκείνης της ημέρας. Έχουμε κάποια εικόνα για αυτό; Αφαιρείται η αμοιβή και ζητεί η Ένωση να καλύπτεται η αμοιβή από τον εργοδότη. Λέει «θεωρείται ως χρόνος απασχόλησης, με όλα τα εργασιακά δικαιώματα που συνεπάγεται, καθώς και τις υποχρεώσεις καταβολής αμοιβής από τον εργοδότη». Εγώ πιστεύω ότι θα ήταν πιο σωστό η αμοιβή αυτή να δίνεται από το δημόσιο. Απλώς, παρακαλώ, πέστε μας, αν ξέρετε, τι συμβαίνει έξω.

Το όλο θέμα έχει να κάνει με την στολή που εγώ αντιλαμβάνομαι την ευαισθησία που έχετε και συνηγορώ και δεν μπορώ να καταλάβω, από τη στιγμή που στη στολή θα αναφέρεται ξεκάθαρα ότι είστε εθελοντές, για ποιο λόγο δεν θα έχετε την ίδια στολή ή τουλάχιστον, κ. Υπουργέ, θα πρέπει να είναι στολή ίσης μαχημότητας. Από το άρθρο προκύπτει, όπως αναφέρεται, ότι θεωρητικά, μπορεί να τους δώσετε τα φοσφοριζέ γιλέκα που βλέπουμε να φορούν διάφοροι στους δρόμους και να θεωρηθεί ότι έχουν στολή. Πιστεύω, λοιπόν, ότι το σημαντικό εδώ είναι, νομοθετικά, να ξεκαθαριστεί ότι η στολή θα είναι ίδιας ασφάλειας. Δεν μπορώ να το καταλάβω. Φαντάζομαι ότι αυτό είναι το σκεπτικό σας και από τη στιγμή που αναφέρεται ο εθελοντής. Δεν έχω άλλη ερώτηση. Ευχαριστώ.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ευχαριστώ τον κ. Πλεύρη. Ο κύριος Τσούκαλης έχει το λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Θα ήθελα να θέσω μόνο μια ερώτηση, κύριε Πρόεδρε. Πέρα από την επιχειρησιακή επάρκεια που είναι αυτονόητο ότι πρέπει να υπάρχει, αφού ασχολείστε με ένα αντικείμενο το οποίο ίσως να σας στοιχίσει τη ζωή και τη σωματική σας ακεραιότητα και επειδή διάβασα και τις προτάσεις σας, θεωρώ ότι υπάρχει μια ιδιαιτερότητα σε εσάς και καλό θα είναι να υπάρχει στη σκέψη σας μονίμως η διαφορά σε σχέση με τους μόνιμους. Ουσιαστικά, είστε ο κρίκος ή ο ιμάντας ο οποίος μεταφέρει, αυξάνει ή πολλαπλασιάζει την κοινωνική ευαισθησία γύρω απ’ αυτά τα θέματα, δηλαδή είστε ο κρίκος μεταξύ της αμιγούς υπηρεσίας και της κοινωνίας. Η εκτίμησή μου είναι ότι όλη αυτή η διαδικασία διαμορφώνεται καλύτερα μέσω της συνεργασίας σας με τις τοπικές κοινωνίες και μέσα από τους θεσμούς, δηλαδή την τοπική αυτοδιοίκηση. Υπάρχει ιδιαίτερο άρθρο για την τοπική αυτοδιοίκηση. Αναφέρατε κάτι γι’ αυτό στην εισαγωγή σας. Θα ήθελα, σας παρακαλώ πολύ, να διευκρινίσετε περισσότερο αυτόν τον κρίσιμο τομέα, δηλαδή τη σχέση που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των εθελοντών γενικώς, όχι μόνο του πυροσβεστικού σώματος, με την τοπική αυτοδιοίκηση, πώς πρέπει να διαρθρωθεί η τοπική αυτοδιοίκηση, ούτως ώστε, πραγματικά, το έργο σας να έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία. Ευχαριστώ πολύ.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ολοκληρώνουμε με τον κ. Νάκο.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΝΑΚΟΣ: Θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Δεν ξέρω αν το κατάλαβα καλά και ποιος ήταν από εσάς ή αν επρόκειτο για κάποιον άλλον. Εχθές, στην τηλεόραση του «ΣΚΑΪ», υπήρξε μια αντίδραση όσον αφορά τον όρο που χρησιμοποιείται στο σχέδιο νόμου περί συνδρομής. Το έντυπο σας, όμως, αυτό της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος αναφέρει: «Αναβάθμιση του θεσμού του εθελοντή – Οι εθελοντές πυροσβέστες παρέχουν τη συνδρομή τους». Από κάποιους, υπήρξε αντίρρηση στον όρο «συνδρομή» εχθές.

ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ (Εισηγητής της Μειοψηφίας): Από την Ένωση;
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΝΑΚΟΣ: Ναι. Ενώ εδώ, λοιπόν, αναφέρεται η συνδρομή, εκεί καταδικάστηκε ο όρος αυτός. Η ερώτησή μου είναι μια: Πώς επιτυγχάνεται η χρυσή τομή ανάμεσα στους εθελοντές και στους επαγγελματίες; Διότι είναι λογικό και ούτε εσείς το ζητάτε, να μην υπάρχει απόλυτη εξομοίωση στα καθήκοντα, στους βαθμούς κ.λπ.. Αυτή είναι η βασική ερώτηση. Ο εισηγητής της παράταξής μας έχει επισημάνει τις ασυνέπειες και όλα τα άλλα και θέλω να πιστεύω ότι ο κ. Όθωνας θα τα επαναφέρει σε αυτά που υποσχέθηκε.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Νομίζω ότι ολοκληρώθηκε ο κύκλος των ερωτημάτων. Κύριε Τσιουγκρή, μπορείτε να προχωρήσετε.

ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος): Σας ευχαριστούμε πολύ για τις ερωτήσεις. Θα ζητήσω προκαταβολικά συγνώμη και θα ζητήσω τη βοήθειά σας, επειδή έγιναν αρκετές ερωτήσεις, εάν κάποιες απ’ αυτές δεν τις απαντήσω, παρακαλώ να επανέλθουν οι κύριοι Βουλευτές για να μπορέσω να δώσω διευκρινίσεις.

Θα ξεκινήσω με την πρωταρχική ερώτηση, όσον αφορά τις ώρες εκπαίδευσης. Ζητήσαμε να μπουν 120 ώρες εκπαίδευσης, βάσει της παγκόσμιας εμπειρίας. Παντού αυτό είναι το μίνιμουμ, το ελάχιστο που απασχολούνται και που ζητούν όλοι οι εθελοντές πυροσβέστες ώστε να εκπαιδευτούν. Σημαντικό για εμάς είναι ότι οι εθελοντές πυροσβέστες έχουν τη δυνατότητα, στους πυροσβεστικούς σταθμούς που υπηρετούν ή και στα εθελοντικά κλιμάκια που θα δημιουργηθούν, αν υπάρξει μια νεότερη εξέλιξη στον τρόπο κατάσβεσης πυρκαγιών και απεγκλωβισμού θυμάτων από τροχαίο, να πάνε αξιωματικοί από την Πυροσβεστική Υπηρεσία να τους εκπαιδεύσουν την ώρα που κάνουν υπηρεσία ή την ώρα που είναι στο εθελοντικό κλιμάκιο. Άρα, λοιπόν, οτιδήποτε καινούργιο γίνεται υπάρχει διάθεση και από τον Αρχηγό φαντάζομαι και γι’ αυτό λέμε να μην ορίζεται ο χρόνος εκπαίδευσης από τον Αρχηγό, να μάθει ο εθελοντής πυροσβέστης αυτή την καινούργια τεχνολογία. Αυτό είναι εντελώς απαραίτητο γιατί σε όλο τον κόσμο συμβαίνει αυτό και θα είμαστε η μοναδική χώρα που δεν θα έχουμε ένα ελάχιστο μέσο όρο ωρών εκπαίδευσης των εθελοντών.

Το δεύτερο θέμα που αφορά τι εννοούμε όσον αφορά την εργοδοσία και την υπηρεσία, ξεκάθαρα λέμε, διότι αυτό έχει αποδείξει και η εμπειρία, ότι κάποιες φορές, εμείς που υπηρετούμε σε κάποιους πυροσβεστικούς σταθμούς, υπάρχουν αυξημένα συμβάντα είτε αστικά είτε δασικά ή έχουμε πλημμύρες ή οτιδήποτε. Εκείνη την ώρα, λοιπόν, που αυτό συμβαίνει σπάνια και όχι κάθε μέρα και έχει αποδειχτεί από την ιστορία, λέμε ότι εάν ο Διοικητής του σταθμού σηκώσει το τηλέφωνο και ζητήσει κάποιους εθελοντές να συνδράμουν την επαγγελματική υπηρεσία, ο εθελοντής να έχει τη δυνατότητα να φύγει, χωρίς να έχει πρόβλημα από τον εργοδότη του όχι εκείνη τη στιγμή, γιατί είναι σίγουρο ότι δεν θα τον διώξει τότε, αλλά θα τον διώξει μετά από ένα μήνα, να μπορεί να φύγει ο άνθρωπος, να εκτελέσει την υπηρεσία του δύο – τρείς ώρες ή μία μέρα και να γυρίσει ξανά στη δουλειά του.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ (Εισηγητής της Πλειοψηφίας): Ο μόνιμος Διοικητής;
ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος): Ο Διοικητής της υπηρεσίας.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ: Με συγκεκριμένη εντολή;
ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος): Ναι, βεβαίως. Εάν ο διοικητής κρίνει ότι υπάρχουν αυξημένες ανάγκες, βεβαίως θα πάει να συνδράμει εθελοντής την κατάσταση. Θέλω να διευκρινίσω ότι όταν έχεις ένα εθελοντικό πυροσβεστικό κλιμάκιο σε μια απομακρυσμένη περιοχή και θα αναφέρω ένα πρόσφατο παράδειγμα που δημιουργήθηκε και με δική μας πρωτοβουλία, αλλά και με του αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος, στον παλιό δήμο Αττάβυρου στη Ρόδο που από εκεί απέχει η Πυροσβεστική Υπηρεσία 80 χιλιόμετρα, εκεί υπάρχουν κάποιες ιδιαιτερότητες. Ούτε ο εθελοντής μπορεί να είναι όλη την ώρα στο εθελοντικό κλιμάκιο, αλλά ούτε και ο Διοικητής μπορεί να παρακολουθεί τι γίνεται στο κλιμάκιο εκείνο. Άρα, λοιπόν, υπάρχει κάποιος προϊστάμενος που ελέγχει το κλιμάκιο και όταν παραστεί ανάγκη, οι ίδιοι οι εθελοντές, μπορούν να επέμβουν. Γι’ αυτό το λόγο, έχουμε ένσταση στο να κηρυχτεί ένας Νομός σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή ο τόπος εκεί. Δηλαδή, εάν έχουν ένα τροχαίο και υπάρχουν εγκλωβισμένοι, θα περιμένουμε από τη Ρόδο, φερειπείν, από 80 χιλιόμετρα μακριά, να έρθουν να κάνουν τον απεγκλωβισμό οι επαγγελματίες και εμείς να συνδράμουμε – κ. Νάκο, αναφέρομαι και στη συνδρομή που αναφέρατε -, το μόνιμο πυροσβεστικό; Σ’ αυτό δεν υπάρχει λογική και δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο.

Ο εθελοντής εκπαιδεύεται από την Πολιτεία για να αντεπεξέλθει σε εκείνα τα συμβάντα. Θα κρίνουν, λοιπόν, οι εθελοντές που έχουν όλοι την εμπειρία, εάν υπάρχει λόγος να υφίσταται και επαγγελματική υπηρεσία, εάν έχει λάβει μεγάλη έκταση το συμβάν τότε βεβαίως θα έρθουν επαγγελματίες και θα λειτουργήσει έτσι. Έτσι αισθάνεται ασφάλεια ο πολίτης ότι, στην ουσία, έχει μια κρατική άμισθη υπηρεσία εκεί που δεν λειτουργούν επαγγελματικές υπηρεσίες και είναι σίγουρο ότι με την οικονομική κρίση, δεν θα λειτουργήσουν.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΝΑΚΟΣ : Επειδή κάνατε αναφορά κύριε Πρόεδρε, είναι προφανές, ότι εκεί που δεν υπάρχει Πυροσβεστικό Σώμα αυτό που ζητάτε είναι αυτονόητο. Το θέμα είναι εκεί που υπάρχει Πυροσβεστικό Σώμα αν υπάρχει συνδρομή και πως εννοείτε την έννοια της συνδρομής;

ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος) : Όσον αφορά για ποιο λόγο άλλαξε το νομοσχέδιο, που είχε προωθηθεί στο Υπουργείο από την Επιτροπή του Αρχηγείου του Πυροσβεστικού Σώματος και μάλιστα, είχε βγάλει και δελτίο τύπου το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και μας κάλυπτε κατά 100%, αυτό που είδαμε και μας ενθουσίασε γιατί είδαμε ότι υπήρχε διάθεση για να μας βοηθήσουν, όμως μετά τη δημόσια διαβούλευση και μετά την εισηγητική έκθεση άλλαξαν όλα. Αδυνατούμε να σας πούμε γιατί έγινε αυτό. Το είδαμε τυχαία την Παρασκευή το βράδυ και δεν ξέρουμε τι συνέβη και υπάρχει μία αλλαγή κατά 50%, σε αυτά που είχαμε συμφωνήσει με το Υπουργείο. Γι αυτό μιλήσαμε για υποβάθμιση του θεσμού του εθελοντή πυροσβέστη εάν αυτό γίνει νόμος του κράτους.

ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ(Εισηγητής της Μειοψηφίας) : Από τις δημόσιες ανακοινώσεις και παρεμβάσεις που έγιναν στο διαδίκτυο προέκυψε θέση;
ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος) : Σε καμία περίπτωση.
ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ(Εισηγητής της Μειοψηφίας) : Άρα, εγώ μπορώ να συμπεράνω, ότι ήταν θέμα εσωτερικής λειτουργίας του Πυροσβεστικού Σώματος και του Υπουργείου.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΟΘΩΝΑΣ(Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη) : Θέλω να διευκρινίσω αν ρωτάτε για το συγκεκριμένο θέμα της ποσόστωσης ή μοριοδότησης, αν υπήρξαν αναφορές ή γενικά; (Μιλούν εκτός μικροφώνου).
ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος) : Όσον αφορά στις Ευρωπαϊκές Πυροσβεστικές Υπηρεσίες θα μου δώσετε τη δυνατότητα να σας πω τι συμβαίνει ακριβώς, με νούμερα.

  • Στην Αυστρία έχουμε 2.462 επαγγελματίες πυροσβέστες και 234.134 εθελοντές πυροσβέστες.
  • Στη Φιλανδία έχουμε 5.000 επαγγελματίες πυροσβέστες και 14.300 εθελοντές πυροσβέστες.
  • Στην Πορτογαλία έχουμε 2.000 επαγγελματίες και 40.000 εθελοντές πυροσβέστες.
  • Στη Ρουμανία έχουμε 32.900 επαγγελματίες και 139.756 εθελοντές πυροσβέστες.
  • Στη Γαλλία έχουμε 38.700 επαγγελματίες και 199.200 εθελοντές πυροσβέστες.
  • Στη Γερμανία έχουμε 30.000 επαγγελματίες και 1.346.000 εθελοντές πυροσβέστες.
  • Στην Ελλάδα έχουμε 9.191 επαγγελματίες και 2.500 εθελοντές πυροσβέστες. Αυτά είναι τα νούμερα και έτσι αποδεικνύεται ξεκάθαρα τι συμβαίνει στον Ευρωπαϊκό χώρο και παγκόσμια, ακόμα και οι χώρες που δεν έχουν ιδιαίτερη οικονομική ανάπτυξη στηρίζουν το θεσμό και οι εθελοντές είναι πάντα στην πρώτη γραμμή.

    ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΗΣ : Αυτά τα νούμερα επιβεβαιώνονται από το Υπουργείο;
    ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΟΘΩΝΑΣ(Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη) : Επιβεβαιώνεται η ότι σε Ευρωπαϊκό επίπεδο σε πάρα πολλές χώρες η αναλογία είναι αυτή.
    ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ(Πρόεδρος της Επιτροπής) : Είναι γνωστό ότι ο εθελοντισμός στη χώρα μας δεν είναι και σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.
    ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος) : Όσον αφορά στην αναλογία εθελοντών στην Αμερική όπου και θα επισκεφτούμε τέλος του μήνα, είναι 75% εθελοντές πυροσβέστες και το υπόλοιπό 15% είναι επαγγελματίες, οι οποίοι επαγγελματίες βρίσκονται σε μεγάλες πόλεις όπως η Νέα Υόρκη που χρειάζεται 24ωρη, επέμβαση υπηρεσίας και είναι μεγάλη η συχνότητα των συμβάντων. Για εμάς αυτός είναι ο λόγος που επιμένουμε όλα αυτά τα χρόνια και δίνουμε τη μάχη να φτάσουμε σε ευρωπαϊκά στάνταρντ για να μπορέσουμε να λέμε, ότι είμαστε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα όσον αφορά στον τομέα πρόληψης και πυρασφάλειας.

    ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ(Εισηγητής της Μειοψηφίας) : Επίσης, σας έχω ρωτήσει αν έχετε γνώση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των χωρών, όσον αφορά στον εθελοντισμό και την πυροπροστασία σε επίπεδο Ε.Ε. ή αν έχετε υπόψη σας, αν υπάρχει συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο είτε υπό τη μορφή εθνικού δικαίου είτε υπό τη μορφή κοινοτικών Οδηγιών ή αποφάσεων.
    ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ(Εισηγητής της Πλειοψηφίας) : Επειδή είναι δύο πολύ σημαντικά θέματα αυτό της μοριοδότησης και αυτό της ποσόστωσης υπάρχει ανάλογη εμπειρία από την Ε.Ε., διότι βλέπω υψηλά νούμερα, δηλαδή αν υπάρχει στις χώρες της Ε.Ε. πρόνοια του κράτους υπό την μορφή κινήτρων έτσι, όπως, εσείς το εννοείτε;

    ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος) : Εκείνο που συμβαίνει και γνωρίζω, τουλάχιστον, στον Καναδά όπου έχω ζήσει αρκετά χρόνια, είναι ότι αν κάποιος είναι εθελοντής πυροσβέστης αξιολογείται από την πυροσβεστική και αν δηλώσει ο ίδιος ενδιαφέρον να γίνει επαγγελματίας πυροσβέστης σαφώς, θα προτιμηθεί από κάποιον ιδιώτη. Στις Ευρωπαϊκές χώρες δεν υπάρχει και δεν μπορώ να σας πω, ακριβώς, τι ισχύει, όμως ξέρω ότι και στη Γάλλια υπάρχει μια ιδιαίτερη προτίμηση στους εθελοντές οι οποίοι επιθυμούν να γίνουν επαγγελματίες. Η λογική όμως σε όλα τα κράτη είναι ότι δίνουν περισσότερη βάση στον εθελοντισμό ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες πάρα στους επαγγελματίες. Οι επαγγελματίες πυροσβέστες είναι γεγονός ότι είναι ανάγκη στις μεγάλες πόλεις που χρειάζονται 24ωρη παρουσία. Επίσης, να σας πω και μακριά από εμάς, ότι υπάρχει και η αμοιβή των εθελοντών πυροσβεστών για την ώρα που απασχολούνται σε συγκεκριμένα συμβάντα.

    ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ(Εισηγητής της Μειοψηφίας) : Θα θέσω την ερώτηση μου για τρίτη φορά. Γνωρίζετε αν υπάρχει σε επίπεδο Ε.Ε. κάποιος κανονισμός ή Οδηγία ή απόφαση που να ρυθμίζει τα θέματα του εθελοντισμού κατά τρόπο υποχρεωτικό για όλες τις χώρες της Ε.Ε.;

    ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος) : Κάθε χώρα ρυθμίζει με νόμο τα δικά της εσωτερικά θέματα η λογική όμως, όλων, είναι ότι δίνουμε απόλυτη στήριξη στον εθελοντή πυροσβέστη. Από τα διαφημιστικά σποτ και όλα αυτά που δίνουν κίνητρα στον εθελοντή, νομίζω ότι φαίνεται ξεκάθαρα πόσο σημαντικό είναι να υπάρξει στήριξη στον θεσμό και εκεί δεν υπάρχει πρόβλημα και με τον εργοδότη, όπου θεωρεί ασφάλεια και τιμή να έχει έναν πυροσβέστη στην επιχείρηση του για να αντιμετωπίσει μια δύσκολη κατάσταση και με πολύ χαρά τον αφήνει να πάει να σβήσει τη φωτιά. Θα δείτε στα διαφημιστικά σποτ της Γαλλίας και της Γερμανίας, ότι δείχνουν κάποιο γιατρό να εξετάζει έναν ασθενή, τον ειδοποιούν για το συμβάν και δίνει τον ασθενή στον βοηθό του και φεύγει για την υπηρεσία, για να επέμβει και επιστρέφει.

    Όσον αφορά στις επαφές με το Υπουργείο και με το Αρχηγείο, είχαμε επαφές και με τον Υφυπουργό, κ. Όθωνα, όπου είχαμε αρκετά καλή συνεργασία όπως, επίσης, είχαμε και με το Αρχηγείο, όχι σε επίπεδο Αρχηγού, τον Απρίλιο του 2011, όπου συμφωνήσαμε. Ξεκίνησε μια προσπάθεια, αφού αναλύσαμε τον νόμο από την αρχή με την κυρία Χατζηδάκη, την σύμβουλο του Υπουργού και φύγαμε ευχαριστημένοι, γιατί είδαμε ότι υπήρχε πρόθεση από το Υπουργείο, να στηρίξουν αυτό το θέμα και από όλα αυτά που είχαμε συμφωνήσει τότε, έχουμε φτάσει στο σημείο σήμερα, να διεκδικούμε τα αυτονόητα. Υπήρξε συνεργασία με το Αρχηγείο, βεβαίως με το τμήμα εθελοντισμού όπου ήμουν κι εγώ στην Επιτροπή.

    ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΟΥΡΟΣ : Μεσολάβησε το δελτίο τύπου, που ήρθε τον Ιούνιο, αλλά και το πρώτο σχέδιο το οποίο βγήκε σε διαβούλευση και σας κάλυπτε απόλυτα. Σωστά;
    ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ (Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος) : Μέχρι και τη διαβούλευση όλα ήταν καλά από εκεί και μετά όλα άλλαξαν. Θέλω να σας πω ότι δεν είναι κάτι καινούργιο που ξεκίνησε αυτός ο νόμος. Αυτή η προσπάθεια είχε ξεκινήσει εδώ και 4 χρόνια, όταν είχαμε συναντηθεί με τον κύριο Παυλόπουλο, στο γραφείο του και θα τον ευχαριστήσω δημόσια για αυτό και επί δύο ώρες συζητήσαμε τα πραγματικά προβλήματα που απασχολούν του εθελοντές πυροσβέστες. Τότε καταλήξαμε και συμφωνήσαμε σε ένα σχέδιο νόμου που ήταν πολύ καλό. Έπειτα μεσολάβησαν οι εκλογές και μετά ζητήθηκε από τον κύριο Χρυσοχοϊδη και τον κύριο Βούγια, να γίνει κάτι καινούργιο. Το καινούργιο, λοιπόν έγινε τότε, μετά έγινε αλλαγή ηγεσίας και φτάσαμε στο σημείο να αναρωτιόμαστε όλοι μας, τι θα γίνει επιτέλους; Υπάρχει διάθεση να κάνουν κάτι καλό;

    Όσον αφορά στην ασφαλιστική κάλυψη, θέλω να δώσω μια διευκρίνιση. Οι εθελοντές πυροσβέστες έχουν ασφαλιστική κάλυψη. Το προέβλεπε και ο νόμος 1951/91 και το νέο σχέδιο νόμου το προβλέπει. Έχουν ασφαλιστική κάλυψη και θεωρείται εργατικό ατύχημα, εάν κάποιος εθελοντής τραυματιστεί κατά τη διάρκεια της επιχείρησης και καλύπτεται από τον ασφαλιστικό φορέα που είναι ασφαλισμένος στην ιδιωτική του ζωή. Εάν είναι άνεργος, υπάρχει πρόβλεψη να καλύπτεται από το δημόσιο και να περιθάλπεται στο στρατιωτικό νοσοκομείο που πηγαίνουν και οι επαγγελματίες πυροσβέστες. Άρα, υπάρχει κάλυψη και σε αυτό το θέμα δεν έχουμε κανένα πρόβλημα.

    Οι στολές είναι ένα ζητούμενο και εκεί ήταν ότι υπήρξαν πάλι αλλαγές. Ένα ίδρυμα ιδιωτικό έχει δωρίσει στο Πυροσβεστικό Σώμα 3000 στολές. Μάλιστα, 1500 υπάρχουν στις αποθήκες του Πυροσβεστικού Σώματος. Το ίδρυμα «Λάτση» δώρισε αυτές τις στολές, ώστε να υπάρχει μια ομοιομορφία και πάνω απ’ όλα μια ασφάλεια. Άρα, λοιπόν, όταν αρχίζουμε και λέμε ότι πρέπει να γίνει αλλαγή της στολής, ενώ υπάρχουν στολές, πρέπει να σκεφτόμαστε και το οικονομικό κόστος. Επίσης, πρέπει να σκεφτούμε ότι κάποιοι άνθρωποι, με δική τους πρωτοβουλία, έδωσαν στους εθελοντές πυροσβέστες αυτές τις στολές, μετά ιδιαίτερα από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007. Υπάρχουν, λοιπόν, στολές.

    Δεν έχουμε κάποιο πρόβλημα να αλλάξουν τα διακριτικά των στόλων μας. Ποτέ δεν θέλουμε να βάλουμε βαθμούς που τους παίρνουμε και είναι τιμητικοί και άμισθοι και φτάνουν μέχρι το βαθμό του πυρονόμου. Ζητήσαμε στην επιτροπή του Αρχηγείου να αλλάξει και το διακριτικό, ώστε να μη γίνεται σύγχυση με τον επαγγελματία πυροσβέστη και εκείνοι τότε δεν το δέχτηκαν. Δεν φταίμε εμείς σε αυτό. Από την άλλη μεριά, θα πρέπει να σκεφτούμε, όταν ξεκινάμε και σκεφτόμαστε να λειτουργήσουν εθελοντικά πυροσβεστικά κλιμάκια σε απομακρυσμένες περιοχές, ότι ο Έλληνας φορολογούμενος πολίτης περιμένει να δει το Πυροσβεστικό Σώμα εκεί. Το Πυροσβεστικό Σώμα έχει συγκεκριμένη στολή, έχει το εθνόσημο, έχει το σήμα του, άρα, και ο εθελοντής που υπηρετεί σε μια κρατική υπηρεσία άμισθα είναι ένας πυροσβέστης. Έτσι, θα αισθάνεται την ασφάλεια ο πολίτης ότι υπάρχει το κράτος δίπλα του. Δεν μπορείς σε καμία περίπτωση να βάλεις μια άλλη στολή και να υπάρξει σύγχυση του πολίτη, όπως υπάρχει σύγχυση αυτή τη στιγμή πολλές φορές για το ποιος επεμβαίνει πού με τους εθελοντές της πολιτικής προστασίας, οι οποίοι είναι ανασφάλιστοι. Η πολιτεία έχει πει ότι θα εξετάσει και αυτό το θέμα, αλλά δεν είναι επί του παρόντος.

    Όσον αφορά στην αυτοδιοίκηση, και το Υπουργείο είχε συμφωνήσει, αφού όλοι είδαμε ότι δεν είναι δυνατόν να εγκριθούν επαγγελματικές υπηρεσίες σε κάθε περιοχή της χώρας μας – και είναι λογικό να μην είναι δυνατόν, γιατί η συχνότητα των συμβάντων είναι ελάχιστη – ως ένα κίνητρο, για να μπορέσουν οι δήμαρχοι και να προωθήσουν κόσμο, αλλά και να θελήσουν πραγματικά και να πιστέψουν την ανάγκη δημιουργίας εθελοντικών κλιμακίων, να υπάρχει από τον τακτικό ετήσιο προϋπολογισμό μια επιπλέον χρηματοδότηση μέχρι 20% (μπορεί να είναι 1%, 2%) σε αυτούς που θα ζητήσουν να φτιάξουν εθελοντικό κλιμάκιο. Πρόκειται για ένα κίνητρο που θα έδινε ώθηση, ώστε να ενδιαφερθούν περισσότεροι δήμαρχοι, γιατί, κακά τα ψέματα, οι ίδιοι δεν έχουν ενδιαφερθεί όλα αυτά τα χρόνια να κάνουν μια συγκεκριμένη πυρασφάλεια στην περιοχή τους. Νομίζω ότι είναι πολύ λογική αυτή η θέση από το να έχεις μια επαγγελματική υπηρεσία με 15 επαγγελματίες πυροσβέστες, οι οποίοι θα επέμβουν μια φορά στο τόσο, εάν τύχει ένα συμβάν και μεγάλες πόλεις, όπως η περιοχή της Αττικής ή της Θεσσαλονίκης ή άλλες να υποφέρουν από την έλλειψη επαγγελματιών πυροσβεστών, που χρειάζονται.

    ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει η κυρία Κυριακοπούλου.
    ΜΑΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω, γιατί δεν κατάλαβα, ποιος κάνει την αξιολόγηση στον Καναδά.
    ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ: Την αξιολόγηση στον Καναδά την κάνει ο διοικητής της τοπικής πυροσβεστικής υπηρεσίας, όπου υπηρετεί ο εθελοντής. Εκεί βλέπει, λοιπόν, τον εθελοντή – υπάρχει, όμως, μια διαφάνεια σε αυτό το θέμα – και αποφαίνεται, εφόσον υπάρχει η δυνατότητα – γιατί εκεί είναι και διαφορετικός ο τρόπος πρόσληψης των πυροσβεστών, τους προσλαμβάνει ο δήμος και όχι το κράτος – για την πρόσληψή του ως επαγγελματία. Για να γίνει επαγγελματίας εκπαιδεύεται ένα χρόνο.

    ΜΑΡΙΑ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ο χρόνος αυτός είναι συνεχούς εκπαίδευσης;
    ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΟΥΓΚΡΗΣ: Αυτό εξαρτάται από τον διοικητή και από το χρόνο που έχει ο εθελοντής. Το συμφωνούν, δηλαδή, μεταξύ τους.
    ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΛΑΤΗΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει ο κ. Υπουργός.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.