Ομιλία του Προέδρου της ΠΕΕΠΣ κ. Τσιουγκρή στην Βουλή για το Νομοσχέδιο

 

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε της επιτροπής
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές,
Είναι ιδιαίτερη τιμή για εμάς να βρισκόμαστε σήμερα στην συνεδρίαση της επιτροπής που έχει ως αντικείμενο την επεξεργασία του νομοσχεδίου για τον εθελοντισμό στο Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή και στο Πυροσβεστικό Σώμα.
Πριν παραθέσουμε τις προτάσεις μας για το κεφάλαιο της αναβάθμισης του θεσμού του εθελοντή πυροσβέστη παρακαλούμε να μας επιτρέψετε μια μικρή ιστορική αναδρομή στον θεσμό αυτό, από την στιγμή της καθιέρωσης του μέχρι και σήμερα, προκειμένου να γίνουν γνωστά τα προβλήματα που αυτός αντιμετωπίζει και κατ επέκταση να αναδειχτεί η ανάγκη για την οποία σήμερα 20 χρονιά μετά πρέπει ο θεσμός αυτός να αναβαθμιστεί μέσω αυτού του νομοσχεδίου.

Ο θεσμός του «Εθελοντή Πυροσβέστη» καθιερώθηκε στην Ελλάδα το 1991 με τον Ν.1951. Βασικός σκοπός του νομοθέτη ήταν η ενίσχυση της πυροπροστασίας και της πυρασφάλειας περιοχών όπου απουσίαζε η επαγγελματική πυροσβεστική υπηρεσία μέσω της δημιουργίας πυροσβεστικών υπηρεσιών στηριζόμενη στην εθελοντική και οργανωμένη συμμετοχή πολιτών κάτω από την σκέπη και τους κανόνες του Πυροσβεστικού Σώματος. Δυστυχώς για λόγους που άπτονται κυρίως στην τότε υπάρχουσα νοοτροπία περί εθελοντισμού και την έλλειψη ενδιαφέροντος από τους τοπικούς άρχοντες, μιας και αυτοί θα έπρεπε να λάβουν την πρωτοβουλία της ίδρυσης, ο θεσμός μέχρι και το 1999 δεν είχε σχεδόν καθόλου αναπτυχθεί. Το 1999 με προσθήκη δόθηκε πλέον η ευκαιρία σε όσους πολίτες το επιθυμούσαν να αποκτούν την ιδιότητα του εθελοντή πυροσβέστη μέσω της εγγραφής τους στις επαγγελματικές πυροσβεστικές υπηρεσίες και έτσι να συμβάλουν έμπρακτα στο έργο του πυροσβεστικού σώματος.

Δυστυχώς όμως η προσθήκη αυτή δεν μπορούσε να υποστηριχθεί σωστά από τον υπάρχοντα νόμο με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στην ορθή λειτουργία και προσφορά του θεσμού. Επιγραμματικά αναφέρουμε τα τρία σημαντικότερα:

 

  • Την απουσία κατευθύνσεων και ενημέρωσης από το Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος προς τις Διοικήσεις που είχε σαν αποτέλεσμα ο κάθε Διοικητής να δίνει την δικιά του ερμηνεία στις διατάξεις της νομοθεσίας, κάτι που ισχύει μέχρι και σήμερα.
  • Την έλλειψη ενιαίου προγράμματος εκπαίδευσης.
  • Και την μη χορήγηση στολής και Μέσων Ατομικής προστασίας.Παρόλα αυτά αρκετοί πολίτες εντάχτηκαν, έγιναν εθελοντές και με σύμμαχο μια μερίδα μόνιμου προσωπικού που αναγνώριζαν και αντιλαμβάνονταν τα οφέλη του εθελοντισμού, απέδειξαν από την αρχή και εξακολουθούν να αποδεικνύουν, ότι ο εθελοντισμός μπορεί να υπάρξει, μπορεί να σταθεί και μπορεί να προσφέρει τόσο στην κοινωνία όσο και στον ίδιο τον οργανισμό του Πυροσβεστικού Σώματος.

    Απόδειξη αυτού είναι ότι σήμερα παραμένουν στις τάξεις του περίπου 1800 εθελοντές πυροσβέστες οι οποίοι έχουν ως μοναδικό κίνητρο την πίστη στην ιδέα του εθελοντισμού, την αγάπη γι’ αυτό που κάνουν και την θέληση να προσφέρουν στον συνάνθρωπο τη δύσκολη στιγμή. Την δύναμη αυτή σήμερα συνθέτουν άτομα όλων των ηλικιών, εργαζόμενοι αλλά και άνεργοι, πολλοί οικογενειάρχες, αλλά και δημόσιοι υπάλληλοι.

    Σε μια ευνομούμενη πολιτεία θα περίμενε κανείς ότι αυτοί οι πολίτες θα βρίσκονται διαρκώς κάτω από την ομπρέλα και την υποστήριξη της πολιτείας. Δυστυχώς όμως μέχρι και πριν λίγο καιρό για αυτούς τους ανθρώπους η πολιτεία δεν είχε κάνει το καθήκον της.

    Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ την τελευταία 10ετια η πολιτεία έχει δώσει πάνω από 90 εκατομμύρια ευρώ με αμφίβολες διαδικασίες και ανύπαρκτα κριτήρια σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, την ίδια στιγμή και για την ακρίβεια όλα αυτά τα χρόνια, δεν έχει διαθέσει ούτε ένα ευρώ στο Πυροσβεστικό Σώμα για τους νομικά θεσμοθετημένους Εθελοντές Πυροσβέστες.

    Η Πανελλήνια Ένωση Εθελοντών Πυροσβεστικού Σώματος, δημιουργήθηκε το έτος 2008 με σκοπό να προάγει αυτό τον υγιή και ανόθευτο θεσμό στην Ελληνική κοινωνία, να τον αναδείξει πραγματικά ώστε να μπορέσουμε και εμείς να φθάσουμε εκείνες τις σύγχρονες χώρες, όπου ο θεσμός του Εθελοντή Πυροσβέστη είναι αποδεκτός και ευπρόσδεκτος από τους πολίτες και τα όργανα της Πολιτείας. Από την πρώτη στιγμή αφουγκραζόμενη τις φωνές, την αγωνία και την θέληση των εθελοντών για συνέχιση του έργου τους κάτω από σύγχρονους κανόνες η ένωση μας έθεσε ως στόχο να πείσει την πολιτεία για την θέσπιση ενός νέου νομικού πλαισίου στα πρότυπα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, ικανό να προσφέρει λύσεις σε όλα τα προβλήματα και να τοποθετήσει τον εθελοντισμό στη θέση που του αρμόζει.

    Από την πρώτη σχεδόν στιγμή το Υπουργείο προστασίας του πολίτη έγινε αποδέκτης του αιτήματος αυτού προχωρώντας στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να κάνει πραγματικότητα αυτό το πάγιο αίτημα θέτοντας έτσι γερές βάσεις για την λειτουργία του εθελοντισμού στο Πυροσβεστικό Σώμα. Έξι ήταν οι βασικές του ρυθμίσεις.

     

  • Θωράκιση του θεσμού και προστασία του όρου που τα τελευταία χρόνια επιτρέψτε μου να πω ότι είχε γίνει καραμέλα από πολλούς εκτός Πυροσβεστικού Σώματος.
  • Οργανωμένη και αναβαθμισμένη εκπαίδευση,
  • Καθιέρωση κανόνων ισότιμης συμμετοχής του εθελοντή πυροσβέστη στο πυροσβεστικό έργο
  • Υποστήριξη των Ο.Τ.Α. για την δημιουργία Εθελοντικών Πυροσβεστικών Κλιμακίων
  • Τόνωση των κινήτρων για προσέλευση νέων εθελοντών
  • Και το κυριότερο χορήγηση Μέσων Ατομικής Προστασίας ίδια με αυτά του μόνιμου προσωπικού.Και τις έξι αυτές βασικές ρυθμίσεις τόσο η επιτροπή του Αρχηγείου Πυροσβεστικού Σώματος όσο και το υπουργείο έκανα αποδεκτά παρουσιάζοντας στην συνέχεια το νομοσχέδιο προς διαβούλευση δημιουργώντας στους εθελοντές μεγάλη χαρά και αίσθηση ότι επιτέλους το έργο τους αναγνωρίζεται και υποστηρίζεται. Στην περίπτωση μάλιστα των κινήτρων η ίδια η επιτροπή έλαβε την πρωτοβουλία να προχωρήσει και στην αύξηση του ποσοστού για πρόσληψη στο πυροσβεστικό σώμα από 20% που ισχύει σήμερα σε 25%, στοχεύοντας στην αύξηση της προσέλευσης. Βέβαια εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι από το 2001 και μετά ποτέ το ποσοστό αυτό δεν καλύφθηκε στην ουσία.

    Πριν από τρεις μέρες παρουσιάστηκε το κείμενο του τελικού σχεδίου νόμου. Ενώ θα περίμενε κανείς με βάση το πολύ μεγάλο ποσοστό των θετικών σχολίων ίσως να υπάρξουν και περαιτέρω βελτιώσεις, με μια στροφή 180 μοιρών αποδομήθηκαν οι πιο ουσιαστικές και απαραίτητες ρυθμίσεις οι οποίες είχαν γίνει αντικείμενο παρουσίας σε Δελτία Τύπου και Δηλώσεις του υπουργείου και είχαν δημιουργήσει θετικές προσδοκίες στους εθελοντές.

    Πιο συγκεκριμένα θα θέλαμε λοιπόν να εκφράσουμε την αντίθεση μας σε αυτές τις τροποποιήσεις διότι πιστεύουμε ότι υποβαθμίζουν τον θεσμό και παρακαλούμε τον κύριο υπουργό να κάνει δεκτές τις προτάσεις μας στο σχετικό υπόμνημα που καταθέτουμε και οι οποίες κυριότερες έχουν ως εξής:

    Άρθρο 15 Αποστολή – Καθήκοντα

    Ζητάμε αφαίρεση των παραγράφων 2 & 3 διότι:
    Έρχεται σε αντίθεση με την έννοια της παραγράφου 1
    Οι εθελοντές πυροσβέστες υπηρετούν μαζί με το μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό στους Επαγγελματικούς Σταθμούς και εκτελούν τα καθήκοντα τους σύμφωνα με τις οδηγίες των επικεφαλής του συμβάντος (άρθρο 22 παρ. 1γ)

    Έρχεται σε αντίθεση με τον τρόπο λειτουργίας των Εθελοντικών Πυροσβεστικών Κλιμακίων που στελεχώνονται αποκλειστικά από εθελοντές οι οποίοι επεμβαίνουν μονοί τους διότι η Επαγγελματική Υπηρεσία απέχει μεγάλη απόσταση. Σε ένα νησί (π.χ. Νίσυρο) που έχει μόνο εθελοντικό κλιμάκιο πως θα ασκεί ο εθελοντής τα καθήκοντά του?

    Δημιουργεί σοβαρό έρεισμα για υποβάθμιση του ρόλου του εθελοντή και την ενίσχυση της κακής αντιμετώπισης από μια σημαντική μερίδα μονίμου προσωπικού που ισχύει σήμερα. Παγκόσμια σε όλες τις πυροσβεστικές υπηρεσίες η έννοια του εθελοντή έχει να κάνει μόνο με τον άμισθο χαρακτήρα και τίποτα άλλο.

    Άρθρο 17 Εκπαίδευση Εθελοντών Πυροσβεστών

    Ζητάμε η εισαγωγική βασική εκπαίδευση των υποψήφιων Εθελοντών Πυροσβεστών να πραγματοποιείται με ευθύνη της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, να υπάρχει ρητή αναφορά για 120 ώρες όπως υπήρχε στο σχέδιο προ διαβούλευσης και οι λεπτομέρειες να ρυθμίζονται από την Πυροσβεστική Ακαδημία.

    Άρθρο 18 Κίνητρα προσέλευσης πολιτών

    Ζητάμε την επιστροφή της ποσόστωσης του 25 % όπως υπήρχε στο σχέδιο νόμου που βγήκε για διαβούλευση. Πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχει αυτή ποσόστωση προκειμένου στο Πυροσβεστικό Σώμα να κατατάσσεται και μια μερίδα εθελοντών που έχουν τα απαιτούμενα προσόντα και οι οποίοι έχουν γαλουχηθεί με τις αξίες του εθελοντισμού.
    Σε αυτό το σημείο όμως επιτρέψετε μου να ανοίξω μια παρένθεση.
    Χθες ο κύριος υπουργός αναφερόμενος στο ίδιο θέμα δήλωσε ότι η αύξηση της ποσόστωση είναι μια πάγια πρόταση της Ένωσης μας και αυτό γιατί έχουμε μια προσέγγιση, και βλέπουμε τον θεσμό ως έναν προθάλαμο για να τροφοδοτεί το Πυροσβεστικό Σώμα.

    Σήμερα το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης αποτελείται από έναν δημόσιο υπάλληλο 42 χρόνων, έναν υπάλληλο του ΕΚΑΒ 32 χρόνων, έναν οδοντίατρο 40 χρόνων, μια ψυχολόγο 33 χρόνων, έναν ιδιοκτήτη λογιστικού γραφείου 32 ετών, και έναν δημοτικό υπάλληλο 37 ετών.
    Ποιο το όφελος μας λοιπόν από αυτή την πρόταση?
    Θα θέλαμε να απευθύνουμε στον κύριο υπουργό λέγοντας αν πιστεύετε ότι πίσω από την ποσόστωση αυτή κρύβουμε κάτι άλλο τότε να την καταργήσετε.

    Άρθρο 19 Υποχρεώσεις και κίνητρα Εργοδοτών

    Η φιλοσοφία του παρόντος άρθρου είναι να προστατεύσει τον εθελοντή πυροσβέστη που υπηρετεί σε Εθελοντική Πυροσβεστική διότι αυτός εκτελεί την υπηρεσία του βρισκόμενος σε επιφυλακή (π.χ. στην εργασία) και όταν ειδοποιηθεί η Εθελοντική Υπηρεσία για αντιμετώπιση συμβάντος τότε θα φεύγει από την δουλειά του προκειμένου να εκτελέσει έργο. Μια πυρκαγιά σε οικία ή ένα τροχαίο δεν είναι λόγος να κηρυχθεί η περιοχή σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.

    Για αυτό τον λόγο το άρθρο θα πρέπει να υποχρεώνει τον εργοδότη να επιτρέπει την αποχώρηση του εθελοντή από την εργασία κάθε φορά που καλείται για αντιμετώπιση συμβάντος έτσι δηλαδή όπως ισχύει σήμερα. Η μόνη διαφορά είναι ότι τώρα το κράτος θα συνεισφέρει στα ασφάλιστρα για τον εθελοντή.
    Αξίζει να τονίσουμε ότι μέχρι σήμερα ελάχιστες, ίσως και καθόλου, ήταν οι φορές που οι εθελοντές έκαναν χρήση αυτής η διάταξη. Ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει για ηθική κύριος προστασία του.

    Άρθρο 20 Στολή

    Στο συγκεκριμένο άρθρο ζητάμε να υπάρχει σαφή αναφορά στο νόμο που να προβλέπει χορήγηση πλήρους στολής μαχίμου υπηρεσίας και ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού ιδίων προδιαγραφών με του μόνιμου πυροσβεστικού προσωπικού.
    Οι εθελοντές πυροσβέστες συμμετέχουν σε όλα τα συμβάντα, είτε μόνοι τους (μέσω των Εθελοντικών Υπηρεσιών), είτε μαζί με το μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό μέσω των Επαγγελματικών Υπηρεσιών διατρέχοντας και τους ίδιους κινδύνους.

    Τέλος ζητάμε την επαναπροσθήκη του άρθρου «Κίνητρα δημιουργίας Εθελοντικών Πυροσβεστικών Σταθμών και Κλιμακίων» προκειμένου Οι ΟΤΑ στην περιοχή των οποίων ιδρύονται και λειτουργούν Εθελοντικές Υπηρεσίες να επιχορηγούνται επιπλέον και μέχρι 20% από τις προβλεπόμενες πιστώσεις του τακτικού ετήσιου Κρατικού Προϋπολογισμού.

    Σχετικά με το Άρθρο 33 που αφορά τα προσόντα για πρόσληψη πιστεύουμε ότι το όριο ηλικίας για τους εθελοντές θα πρέπει να προσαυξάνεται μέχρι το (34) έτος ανεξαρτήτου επιπέδου μόρφωσης και αυτό διότι η φοίτηση σε πανεπιστήμιο δεν εμποδίζει την άσκηση των εθελοντικών του καθηκόντων παρά μόνο σε περίπτωση μετάβασης στο εξωτερικό για την οποία προβλέπεται όμως προβλέπεται αναστολή ιδιότητας.

    Σχετικά με το Άρθρο 36 και την βαθμολόγηση των υποψηφίων πιστεύουμε ότι η μοριοδότηση των εθελοντών πυροσβεστών θα πρέπει να είναι Εκατό (100) ανά έτος προκειμένου να υπάρχει ένα είδος πριμοδότησης των παλαιότερων εθελοντών έναντι των νεότερων με λιγότερα χρόνια.

    Αξιότιμοι κ. Πρόεδρε, κ. Υπουργέ και κκ Βουλευτές,
    Η χώρα μας περνά μια βαθύτατη οικονομική κρίση με πολύ μεγάλες και απρόβλεπτες διαστάσεις και η έξοδος από αυτήν εκτός από δημοσιονομική αναπροσαρμογή και ανάπτυξη, απαιτεί κοινωνικοπολιτική εξυγίανση, ανόρθωση και συσπείρωση. Σε παρόμοιες περιπτώσεις που κατά το παρελθόν βρέθηκε η χώρα μας, καταδείχθηκε ότι η εθελοντική προσφορά και εργασία σε διάφορους τομείς και δραστηριότητες αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα για τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, την εξασφάλιση των αναγκαίων αγαθών και υλικοτεχνικών υποδομών και τελικώς την οικονομική ανάταξη και έξοδο από την κρίση.

    Εμείς αυτό που ζητάμε από τον κ. Υπουργό είναι να κάνει δεκτές τις προτάσεις μας και από την εθνική αντιπροσωπεία να στηρίξει τις προθέσεις και τα πιστεύω μας που είναι μόνο αγνά και να μας δώσει την ευκαιρία να αναδείξουμε το μεγαλείο και τις δυνατότητες του εθελοντισμού στον τομέα της πυρόσβεσης – διάσωσης μέσα από το Πυροσβεστικό Σώμα.

    Σε λίγες ημέρες 16 εθελοντές πυροσβέστες θα ταξιδέψουν με δικά τους έξοδα στις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να εκπαιδευτούν σε πυροσβεστικό κέντρο και να λάβουν εξειδικευμένες πυροσβεστικές γνώσεις προκειμένου να είναι όσο πιο ετοιμοπόλεμοι γίνεται. Εμείς έτσι βλέπουμε τον εθελοντισμό και τέτοιους εθελοντές εκπροσωπούμε.

    Σας ευχαριστώ.

1 Trackback / Pingback

  1. Απαντήσεις του Προέδρου της Π.Ε.Ε.Π.Σ σε ερωτήματα της Βουλής - Fire Rescue News | Fire Rescue News

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.