Η πρόταση του Μήνα, δραστηριότητες σχολείων & Πυροσβεστική

 

Του Ιωάννη Σ. Ρέτσιου

Πριν από λίγες ημέρες έλαβα ειδοποίηση ότι θα έπρεπε στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του Εθελοντικού Πυροσβεστικού Κλιμακίου Πεντέλης να παραστούμε σε δημοτικό σχολείο της περιοχής με σκοπό την παρουσίαση στους μικρούς μαθητές του έργου του πυροσβεστικού σώματος αλλά και των δραστηριοτήτων του. Σκέφτηκα ότι θα έπρεπε να παρουσιάσουμε κάτι το διαφορετικό μιας και η παράδοση ενημερωτικών φυλλαδίων και η χρήση του πυροσβεστικού αυλού και όλα τα υπόλοιπα που πράττουν επιτυχώς όλοι οι πυροσβεστικοί σταθμοί μου άφηναν την εντύπωση ότι κάτι έλλειπε…

Αυτό που κατά την δική μου γνώμη και ως πρόταση σήμερα παραθέτω είναι να εντάξουμε το παιχνίδι μέσα από πυροσβεστικά πρότυπα σε κάθε παρουσίαση σε δημοτικά σχολεία. Μπορεί αυτά που προτείνω σήμερα να είναι γνωστά σε κάποιους ή εντελώς άγνωστα στους υπόλοιπους αλλά η εμπειρία και η πρώτη μας παρουσίαση στο δημοτικό είχε εξαίρετα αποτελέσματα με πολύ θετικά σχόλια και από τους γονείς αλλά και από τους εκπαιδευτικούς.

Μπορείτε να λοιπόν να φτιάξετε 4 σταθμούς «ψυχαγωγίας» μετά από την παρουσίαση που είθισται να γίνεται. Στην δική μας περίπτωση κατά την παρουσίαση του εξοπλισμού του πυροσβέστη και ενώ φορούσε την αναπνευστική συσκευή κατεβάσαμε το μικρόφωνο (PA) της ηλεκτρονικής σειρήνας και αντί για αναγγελία το φέραμε κοντά στον αεροπνεύμονα της αναπνευστικής συσκευής με αποτέλεσμα όλα τα παιδάκια να ακούν τον ρυθμό αναπνοής του πυροσβέστη μέσα από την αναπνευστική συσκευή με μεγάλο θαυμασμό!
 
Πατήστε για μεγέθυνση
 

 
1ος σταθμός ψυχαγωγίας  

Γνωριμία με το πυροσβεστικό όχημα, τόσο στην καμπίνα για την παραδοσιακή χρήση της σειρήνας αλλά και την αίσθηση του ύψους στο «μεγάλο φορτηγό» όπως το αποκαλούν τα παιδάκια αλλά και την αντίληψη του περιβάλλοντος χώρου που χρησιμοποιεί ο πυροσβέστης. (κύστες, αντλίες κ.λ.π)

2ος σταθμός ψυχαγωγίας  

Φτιάξτε δύο σωλήνες μικρού μήκους, μία των 45 μήκους πέντε (5) μέτρων και μία αντίστοιχη των 25 μήκους πέντε (5) μέτρων. Προσέξτε στα σημεία της μανικοδέτησης να υπάρχει λαστιχοταινία για την αποφυγή πιθανού τραυματισμού των χεριών των παιδιών που θα τις χρησιμοποιήσουν.  Οι ημισύνδεσμοι Storz καλό είναι να έχουν λιμαριστεί ή να έχουν ελεγχθεί για αιχμηρά σημεία.
 
Πατήστε για μεγέθυνση
 

 
Αφού φτιάξατε με ταινία σήμανσης την οριοθέτηση του διαδρόμου σας μπορείτε να τοποθετήσετε παιδικές πλαστικές κορίνες ή ακόμα και ξύλινα κομμάτια όπως εικονίζονται στις φωτογραφίες. Τώρα έχετε ένα διάδρομο που ο καλύτερος «μικρός πυροσβέστης» θα σημαδέψει και θα ρίξει με την χρήση της πυροσβεστικής σωλήνας όλα τα εμπόδια. Μπορείτε αν θέλετε να βάζετε τους μικρούς μας φίλους να συσκευάζουν επίσης την σωλήνα αν και συνήθως το βαριούνται και πέφτει σε εμάς αυτή η εργασία.

3ος σταθμός ψυχαγωγίας  

Το κύριο θέμα της πρότασης μου λοιπόν βρίσκεται εδώ και είναι βασιζόμενο σε μια ιδέα που είχα πάρει από την Γερμανία πριν από 5 χρόνια. Φτιάξτε το φλεγόμενο σπιτάκι και βάλτε τους μελλοντικούς πυροσβέστες να «σβήσουν τις φλόγες». Ένα σπιτάκι με τέσσερα παράθυρα το οποία βασίζονται στους αντίστοιχους μεντεσέδες πέφτουν με την χρήση του νερού από τους φίλους μας αφήνοντας την γλυκιά γεύση της επιτυχούς πυρόσβεσης! Προσοχή στην χρήση του, από τους κανονικούς πυροσβέστες, που είμαι σίγουρος ότι θα ξυπνήσει το παιδί μέσα σας και θα θελήσετε να πάρετε μέρος και εσείς.
 
Πατήστε για μεγέθυνση
 

 
Για την κατασκευή του σας παραθέτω τα σχέδια μέσα από την προσωπική μου οπτική γωνία όπως το κατασκεύασα στο σπίτι.  Θα χρειαστείτε τα παρακάτω υλικά:

  1. Κόντρα πλακέ ή θαλάσσης διαστάσεων 1,25 ύψος Χ 80 πλάτος εκατοστά.
  2. Τέσσερις μεντεσέδες για τα πορτάκια.
  3. Μία βέργα περίπου 80 εκατοστών για την υποστήριξη του στο πίσω μέρος.
  4. Λαδομπογιά ¼ σε κόκκινο, κίτρινο, άσπρο.
  5. Πολύ όρεξη

Η κατασκευή του μπορεί να γίνει αν έχετε χρόνο σε δύο ημέρες, χρειάζεστε μια ημέρα για την κατασκευή και άλλη μία για το βάψιμο. Μην ξεχάσετε να δώσετε μια κλίση στα παράθυρα προς τα εμπρός και να είναι καλά πλανισμένα για να μην βρίσκουν.
 
Πατήστε για μεγέθυνση
 

 
Για την κατασκευή να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον πεθερό μου Παναγιώτη Γκελέκα που απέδειξε ότι η τρίτη ηλικία όταν έχει κέφια κάνει όμορφα πράγματα και πρέπει να τους συμβουλευόμαστε πάντα. Το κόστος κατασκευής δεν θα ξεπεράσει τα 40 ευρώ.

4ος σταθμός ψυχαγωγίας  

Ο τελευταίος σταθμός ψυχαγωγίας μπορεί να είναι κλασικά η χρήση του αυλού με σωλήνα πυρόσβεσης των 25 για τα παιδάκια αλλά και για τους γονείς τους, καθώς προσφέρει πάντα εκτός από την χαρά της πυρόσβεσης και την χαρά της δροσιάς…

Θα χαρώ πολύ να ακούσω προτάσεις και άλλες ιδέες για τον εμπλουτισμό αυτού του άρθρου με αποδέκτη τα παιδιά που θα χαρούν αν ανακαλύψουμε και άλλα πυροσβεστικά παιχνίδια.

Καλές κατασκευές, καλές παρουσιάσεις , καλό καλοκαίρι!

Ιωάννης Σ. Ρέτσιος
Εθελοντής ακόμα…

* Την πρόταση του Μήνα, επιμελείται ο Ιωάννης Ρέτσιος, αν επιθυμείτε να στείλετε την δική σας πρόταση αναφορικά με θέματα πυρόσβεσης και διάσωσης, μπορείτε να μας την αποστείλετε σε κείμενο Word μέσω του email μας στο fire@fire.gr.

3 Comments

  1.  

    Συγχαρητήρια για την φινετσάτη παρουσίαση και την πολύ έξυπνη ιδέα. Όταν υπάρχει μεράκι και «χρώμα» στις παρουσιάσεις, αυτές απογειώνονται!
    Θα πρέπει κάποτε να καταλάβουμε ότι η επένδυση στην πρόληψη κοστίζει λιγότερο από την καταστολή και …να ξαμολυθούμε για ενημερώσεις με βιωματικό τρόπο. Όσο πιο πολλές ανά έτος, τόσο καλύτερα.
    Αυτά τα παιδάκια (κάποια) αύριο, θα έχουν περισσότερες πιθανότητες να θέλουν να ενταχθούν σε μια εθελοντική ομάδα δασοπυρόσβεσης. Δεν θα τους ξενίζει η ιδέα να συμμετέχουν σε συμβάντα και να ξεδιπλώνουν μάνικες. θα είναι εξοικειωμένα με το αντικείμενο.
    Κάποια άλλα παιδάκια θα ακολουθήσουν άλλο μονοπάτι εθελοντισμού. Το ζητούμενο είναι να γίνουν ενεργά μέλη της κοινωνίας, να συμμετέχουν στα κοινά προβλήματα κι όχι να είναι απαθείς-παθητικοί παρατηρητές. Να μάθουν να δραστηριοποιούνται όταν το απαιτούν οι περιστάσεις. Η «φωτιά» του γείτονα σε λίγο θα γίνει και δική μου αν δεν δράσω. αυτό πρέπει να ηχεί στα αυτιά του καθενός.
    Υπάρχουν και δράσεις για λίγο μεγαλύτερα παιδιά (Ε’-ΣΤ’ Δημοτικού), οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν ως συνέχεια αυτών που διαβάσαμε. Δεν είναι άλλες από τους πυροσβεστικούς αγώνες για παιδιά.
    Όταν υπηρετούσα στο Ρέθυμνο εφάρμοσα τα όσα βρήκα σε ένα άρθρο του κ. Κοτσιώρη (πρώην Υπαρχηγού Π.Σ.) για τους αγώνες που κάνουν τα παιδιά στην Γερμανία. Δε χρειάστηκαν πολλά: 4 μαδέρια (για δημιουργία γέφυρας-πέρασμα 10εκ. από το έδαφος), κορίνες, σωλήνες, 2 βαρέλια (200λιτ), 10 κράνη εργοταξίου (5 ευρώ το ένα) και οι «παίκτες» (2 ομάδες). Όλα αυτά έλαβαν χώρα μέσα στο γήπεδο της Επισκοπής.
    Η χαρά των πιτσιρικάδων, ανείπωτη. Το κέρδος για την κοινωνία (εφόσον αυτό θα συνεχιζόταν και θα εξελισσόταν σε «τοπικό πρωτάθλημα» όλων των σχολείων του Δήμου..), κατά τη γνώμη μου τεράστιο.
    Και για να ξεκαθαρίσω: δεν είναι ότι οι εθελοντές θα πάρουν τη «δουλειά» πάνω τους και θα εκτοπίσουν τον Πυροσβέστη, τον Αστυνόμο, τον Λιμενικό. Και ότι το Κράτος θα την «βγάζει» φθηνά. Είναι ότι όταν πρόκειται να έρθεις αντιμέτωπος με κάτι σοβαρό και/ή γενικευμένο, τα χέρια δε φτάνουν, χρειάζεσαι βοήθεια, κανένας δε περισσεύει.. Και η ενεργός συμμετοχή (εθελοντών ή πολιτών) στα ζόρικα, είναι και ένας δείκτης πολιτισμού της κοινωνίας μας.
    Εξάλλου, το αν είμαστε πολλοί, οι εξελίξεις και οι πολίτες θα το κρίνουν και σίγουρα είναι κάτι που στην πορεία θα φανεί..
    Σωκράτης Παπαγεωργίου
    Πυραγός

  2.  

    Ωραιες, ομορφες πρωτοβουλιες! Ο εθελοντης Γιαννης Ρετσιος δημιουργει τα παραπανω, ο Αξιωματικος Παπαγεωργιου Σωκρατης διοργανωνει παιδικους πυροσβεστικους αγωνες, ο Αξιωματικος Τζοιτης Αθανασιος συγγραφει παιδικα βκβλια με θεμα τον πυροσβεστη, στην Αστυπαλαια τα παιδακια εκπαιδευονται απο την εκει εθελοντικη ομαδα πολιτικης προστασιας.
    Εχω την αισθηση οτι ολοι αντιλαμβα.ονται την αναγκαιοτητα ευαισθητοποιησης,εκπαιδευσης και ενημερωσης των μαθητων. Αν ειχαμε και μια κεντρικη οργανωση, με συγκεκριμενες κατευθυνσεις και υλικο θα ηταν ακομη καλυτερα.
    Συμ-προτεινω λοιπον και κλεινω το σχολιο μου την δημιουργια και θεατρικων εργων με θεματα σχετικα με την προστασια απο την πυρκαγια. Ειτε αυτουσια ειτε εμβολιμα στα θεατρικα δρωμενα που σχεδον ολα τα σχολεια ετοιμαζουν τετοια εποχη. Εννοω τα Δημοτικα. Για τα μεγαλυτερα παιδια μπορουν να διδονται ως θεματα για επεξεργασια (proiects).
    Ωραια η πρωτοβουλια σας κ. Ρετσιο. Συγχαρητηρια σας πρεπουν. Μας βαζετε τα γυαλια στους επαγγελματιες.

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.