Υγιεινή και Ασφάλεια στο Σχολείο

 

10/9/2012

Θέματα που πρέπει να γνωρίζει, έστω και επιφανειακά, κάθε γονέας ώστε να πιέσει – απαιτήσει λεπτομερειακή ενημέρωση του Συλλόγου γονέων από το Σύλλογο διδασκόντων. Τα οικονομικά προβλήματα και οι συνέπειές τους δεν πρέπει να πνίξουν την σωματική και ψυχική υγεία της νέας γενιάς. Θέματα για τα οποία χύνεται πολύ μελάνι και ιδρώτας καθημερινά σε όλα «τα πολιτισμένα» κράτη.


Αγχώδης Μετατραυματική Διαταραχή (Post Traumatic Stress Disorder, PTSD)

Δημιουργώ ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον (Φωτιά – Σεισμός )

Ενδοσχολικός Εκφοβισμός (Bullying)

Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2012, αρχίζει το νέο σχολικό έτος που δεν έχει τίποτα το νέο όσον αφορά την Υγιεινή και Ασφάλεια. Στα σχολικά συγκροτήματα θα επικρατήσουν τα προβλήματα των μεγάλων και θα μείνουν τα προβλήματα των μαθητών στη πιο σκοτεινή άκρη.
Φυσιολογική απορία τι δουλειά έχει η PTSD με το σχολείο;

Αγχώδης Μετατραυματική Διαταραχή
Η Αγχώδης Μετατραυματική Διαταραχή είναι μία σοβαρή διαταραχή άγχους που μπορεί να εμφανιστεί μετά από έκθεση σε γεγονός που προκαλεί ψυχολογική πίεση. Το γεγονός αυτό μπορεί να είναι απειλή κατά του ιδίου του ατόμου ή το άτομο να καταστεί μάρτυς, γεγονός που διαταράσσει τη σωματική, τη σεξουαλική ή τη ψυχολογική του υγεία – ισορροπία.

Ποιοι είναι αυτοί οι πληθυσμοί;

  • Αυτοί που σε παιδική ηλικία ή και αργότερα αντιμετώπισαν άμεσα ή σαν μάρτυρες σωματική, συναισθηματική ή σεξουαλική κακοποίηση.
  • Αυτοί που σε παιδική ηλικία ή και αργότερα αντιμετώπισαν άμεσα ή σαν μάρτυρες σεξουαλική επίθεση, ατυχήματα, τοξικοεξάρτηση, ιατρικές επιπλοκές.
  • Αυτοί που λόγω επαγγέλματος εκτίθενται σε πόλεμο (στρατιώτες) ή καταστροφές (υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης).
  • Αυτοί που λαμβάνουν ιατρική διάγνωση απειλητική για τη ζωή τους.
  • Παιδιά ή Ενήλικες που αντιμετωπίζουν εκφοβισμό (bullying) ή παρενόχληση (mobbing) ή ένας ακόμη όρος σχετικά άγνωστος, το harassment χρησιμοποιείται κυρίως για τους ενήλικους.


    Bulling


    Mobbing


    Harassment

    Σημείωση: Είναι πλέον υπό σοβαρή μελέτη το κατά πόσον το Bullying υφίσταται και στους εργασιακούς χώρους (σεξουαλική παρενόχληση, Ιεραρχική αυθαιρεσία, κλπ).

    Αν το PTSD είναι συνέπεια Bullying δεν έχει επαρκώς μελετηθεί παγκοσμίως υπάρχουν όμως ισχυρές ενδείξεις γι αυτή σχέση. Το θέμα του σχολικού εκφοβισμού στα Ελληνικά σχολεία είναι πολύ μεγάλο, για λόγους σκοπιμότητας όμως, αποκρύπτεται συστηματικά τόσο από τους συνδικαλιστάδες όσο και από τα «στελέχη της εκπαίδευσης».
    Η βία είναι μια μορφή έκφρασης του θυμού ή του φόβου και αποτελεί μια φυσιολογική ανθρώπινη αντίδραση (Harvard – EDC, 1996). Μαθαίνεται σε μικρή ηλικία, συνεπώς μπορεί να αποφευχθεί μέσα από πρώιμες θετικές εμπειρίες (American Psychological Association, 1993).

    Η σχολική βία είναι μια μορφή κοινωνικού ελλείμματος που αντανακλά την κοινωνική ανισότητα, τον αποκλεισμό και τη ματαίωση των ατομικών προσδοκιών. Η σχολική βία συσχετίζεται άμεσα με την εγκληματικότητα στην ευρύτερη κοινωνία και είναι δείκτης της ανοχής της. Για το λόγο αυτό, η εξάλειψή της συνδέεται με την προστασία των θεσμών και των αξιών του κοινωνικού πλαισίου. (Ευστράτιος Παπάνης, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου http://www.iatronet.gr).

    Δημιουργώ ένα ασφαλές σχολικό περιβάλλον

    Δημιουργώ ασφαλές περιβάλλον δεν σημαίνει απαραίτητα ξοδεύω χρήματα, σημαίνει δημιουργώ παιδεία πρόληψης που πάλι σημαίνει διδάσκω πρόληψη. Τα «στελέχη της εκπαίδευσης» και οι συνδικαλιστάδες που θεωρούν ότι η παιδεία πρόληψης λειτουργεί σε βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ενώ οι απεργίες και οι καταλήψεις δεν έχουν συνέπειες (αν είμαι κακός ή ρεαλιστής στη δική σας κρίση) ίσως θα πρέπει να επιμορφωθούν ουσιαστικά, όχι για τα μόρια και στη συνέχεια να μορφώσουν τα παιδιά σε θέματα πρόληψης.

    Το 1ο βήμα πρόληψης είναι η απομυθοποίηση αντικειμένων – καταστάσεων, «αυτό είναι για τους μεγάλους» δηλώνει άγνοια – άρνηση μάθησης δηλώνει αρρωστημένο εγωκεντρισμό. Ο πυροσβεστήρας πχ πρέπει να είναι σε κοινή θέα, αναγομωμένος και στερεωμένος σε κατάλληλο ύψος μη προσβάσιμο από πολύ μικρά παιδιά αλλά μόνο από εκπαιδευμένους ενήλικες (μη στριμώχνεστε), χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ακόμα και στο προ-νήπιο τα παιδιά δεν πρέπει να έχουν έρθει σε ουσιαστική επαφή με το «κόκκινο σωτήρα».

    Το 2ο βήμα πρόληψης είναι η διαγραφή από το λεξιλόγιο μας το «εγώ ξέρω» γιατί αν ήξερες ή αν μάθαινες από τα λάθη σου θα ήσουν σοφός. Το πχ «σβήνω το γενικό του σχολείου», το «σβήνω τον καυστήρα» και τόσες άλλες μικρές λεπτομέρειες της σχολικής καθημερινότητας οφείλουν να γνωρίζουν οι πάντες και όχι μόνο ο «Υπεύθυνος».

    Το 3ο βήμα πρόληψης είναι καλώ “το ειδικό” (στην Ελλάδα στη σπανιότατη περίπτωση που δεν ξέρω βέβαια) να με διδάξει. Αν είμαι δάσκαλος, δάσκαλος και όχι γιαλαντζί δάσκαλος. Ξέρω μόλις έκανα εχθρούς αλλά σας διαβεβαιώ μου είναι παντελώς αδιάφορο.

    Τόσο το Πυροσβεστικό Σώμα (Π.Σ.) όσο και ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (Ο.Α.Σ.Π.) είναι υποχρεωμένοι να συνδράμουν με τις γνώσεις τους (όχι πάντα προσαρμοσμένες στα παιδιά) και να οργανώσουν επιδείξεις, το ασκήσεις άλλη άγνωστη έννοια, κάθε χρόνο σε όλα τα σχολικά συγκροτήματα. Ακόμα και ομιλίες κατάλληλα προσαρμοσμένες για παιδιά από ένστολο προσωπικό όλων και το εννοώ όλων των Σωμάτων Ασφαλείας σώζει ζωές (πχ πνιγμούς, οδική κυκλοφορία, κλπ). Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι τα σώματα ασφαλείας έχουν ρόλο κατ αρχάς προληπτικό και λιγότερο κατασταλτικό. Ξέρω ότι πρώτα πρέπει να το καταλάβουν πρώτα τα ίδια τα σώματα ασφαλείας.

    Το 4ο βήμα πρόληψης είναι το «αφαιρώ επικινδυνότητα» από τους καθημερινούς χώρους πχ δεν αφήνω μια πρίζα να κρέμεται παίρνω ένα κατσαβίδι και τη βάζω στη θέση της, τόσο απλά, Δεν αφήνω ένα σπασμένο τζάμι το αφαιρώ προσεκτικά ολόκληρο μέχρι να το αντικαταστήσω, Αντικαθιστώ ένα φθαρμένο καλώδιο, κλπ.

    Το 5ο βήμα πρόληψης καλώ πιστοποιημένους διασώστες, όπως πχ τους Σαμαρείτες του ΕΕΣ, να δείξουν μερικές από τις κινήσεις που σώζουν ζωές αλλά κυρίως για να εξαφανίσουν διασωστικούς μύθους όπως πχ σηκώνω πόδια, χτυπάω στη πλάτη, κάνω μούσκεμα, κουτάλια στο στόμα, κλπ.

    Στις Πρώτες Βοήθειες το δεν κάνω γιατί δεν ξέρω είναι καλλίτερο από το κάνω χωρίς να ξέρω.
    Δηλαδή εν κατακλείδι:

    1. Προλαμβάνω και διαχειρίζομαι τη σχολική βία.
    2. Μειώνω τους κινδύνους.
    3. Αναβαθμίζω τις γνώσεις της σχολικής κοινότητας σε θέματα ασφάλειας.

    Μία τριλογία που όχι μόνο δεν κοστίζει αλλά αποφέρει πολλαπλά οφέλη στη κοινωνία.

    Για το Fire.gr, Χ. Ζαφειρίου
    Πιστοποιημένος Διαχειριστής Κινδύνων και Κρίσεων για την Ασφάλεια και Υγεία στις Σχολικές – Εκπαιδευτικές Μονάδες από το ΙΝ.ΕΠ της Σ.Δ.Δ.Α.

  • Κάντε το πρώτο σχόλιο

    Υποβολή απάντησης

    Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


    *


    Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.