Τι πρέπει να γνωρίζετε για το ΕΚΑΒ

 

Του Νίκου Ευαγγέλου

Όλοι μας κατά καιρούς έχουμε γίνει μάρτυρες κάποιου επεισοδίου, ή έχουμε ακούσει περιπτώσεις σχετικά με καθυστέρηση κάποιου ασθενοφόρου του ΕΚΑΒ (ακόμα κι εγώ αν και διασώστης του ΕΚΑΒ έχω αγανακτήσει όταν συγγενικό μου πρόσωπο έχρηζε μεταφοράς σε νοσοκομείο).Σκοπός αυτής της σειράς άρθρων είναι να γίνει γνωστός ο τρόπος λειτουργίας του ΕΚΑΒ καθώς και οι αιτίες που προκαλούν τα διάφορα προβλήματα του.

Εν αντίθεση με το Πυροσβεστικό Σώμα τα περισσότερα οχήματα του οποίου είναι τοποθετημένα στους διάφορους πυροσβεστικούς σταθμούς , ο στόλος του ΕΚΑΒ είναι διασκορπισμένος σε όλη την Αττική (δεν θα αναφερθώ για το ΕΚΑΒ στην επαρχία) καλύπτοντας κάθε ασθενοφόρο μια συγκεκριμένη περιοχή. Όλη η Αττική είναι χωρισμένη σε δυο ζώνες. Τους σταθμούς των ‘Α’ (χοντρικά περιλαμβάνει το κέντρο της Αθήνας, τα Β. Προάστια, τη Δ. Αττική, τα Μεσόγεια) και τους σταθμούς των ‘Β’ (περιμετρικά του κέντρου-Βύρωνας ,Ν. Σμύρνη, Πειραιάς κλπ).Κάθε ασθενοφόρο φέρει έναν κωδικό και καλύπτει κάποιο συγκεκριμένο τομέα. Ενδεικτικά αναφέρονται μερικοί τομείς ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΖΟΝΤΑΣ πως αυτή τη στιγμή η ύπαρξη τομέα ΔΕΝ συνεπάγεται και ύπαρξη ασθενοφόρου, λόγω ελλείψεως προσωπικού και οχημάτων.

Α – 1

Ιλίσια – Καισαριανή – Σύνορα Φορμίωνος

Α – 2

Ζωγράφου – Γουδί

Α – 3

Λυκαβητός – Κολωνάκι – Περιοχή Ιπποκράτειου

Α – 4

Γκύζη – Πολύγωνο – Τουρκοβούνια

Α – 5

Αμπελόκηποι – Παλαιό Ψυχικό – Νέα Φιλοθέη

Α – 6

Κόμβος Κατεχάκη – Νέο Ψυχικό – Ελληνορρώσων – Παπάγου

Α – 7

Εξάρχεια (Νεάπολη) – Μουσείο – Πεδίο Aρεως

Β – 10

Aγιος Δημήτριος (Νεκροταφείο)

Β – 11

Δάφνη – Aγιος Δημήτριος (Πλατεία Καλογήρων)

Β – 12

Παλαιό Φάληρο – Αμφιθέα

Β – 13

Νέα Σμύρνη

Β – 14

Καλλιθέα

Το κάθε ασθενοφόρο βρίσκεται στο τομέα του, συνήθως σταθμευμένο σε κάποιο κεντρικό σημείο. Σε μερικούς τομείς υπάρχει «στέγαση» που καλύπτει κοντινά ασθενοφόρα και δεν είναι τίποτα άλλο από… κοντεινερς.
Λόγω της ελλείψεως που είπαμε υπάρχουν μέρες που ένα ή δύο ασθενοφόρα καλύπτουν ΠΟΛΛΟΥΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ τομείς.

Ας δούμε ένα παράδειγμα. πχ το Α-1 που καλύπτει Καισαριανή – Ιλίσια, δεν θα παραμείνει μόνο σε αυτές τις δύο περιοχές, αλλά θα καλύψει και τις γύρω ( ..αυτό το γύρω μπορεί να σημαίνει Καλλιθέα, Ηλιούπολη κ.α.) αφού το ασθενοφόρο Β-14 της Καλλιθέας π.χ. βρίσκεται δεσμευμένο σε άλλο σήμα. Και εδώ…αρχίζει να στραβώνει η ιστορία.

Συμβαίνει στη Καλλιθέα μια πτώση εργάτη από σκαλωσιά για παράδειγμα. Το κέντρο του ΕΚΑΒ θα διαβιβάσει τη κλήση στο πλησιέστερο σταθμό που τυχαίνει να είναι το ασθενοφόρο που έχει ως τομέα τη Καλλιθέα. Αφού το ασθενοφόρο παραλάβει τον τραυματία ενημερώνει το κέντρο για το τι παρουσιάζει ο τραυματίας, στη συγκεκριμένη περίπτωση τραύματα στο θώρακα και δύσπνοια. Το κέντρο ενημερώνει το σταθμό (Β-14) σε ποιο νοσοκομείο μπορεί να μεταβεί. Το που θα μεταβεί είναι συνάρτηση των παρακάτω:

1. Της βαρύτητας του τραυματισμού

(εάν είναι πολύ σοβαρά ,πηγαίνει στο ΚΟΝΤΙΝΟΤΕΡΟ ανεξάρτητα εάν εφημερεύει, εάν δεν είναι σε εφημερία το κέντρο τηλεφωνικά ειδοποιεί το νοσοκομείο -«το ανοίγει»- ώστε να υπάρχουν γιατροί από τις κλινικές , να σταθεροποιηθεί ο τραυματίας και μετά να μεταφερθεί στο εφημερεύον)

2. Ποια νοσοκομεία εφημερεύουν;

3. Ποιο από αυτά καλύπτει με ειδικότητες

που θα χρειαστούν;( θωρακοχειρούργος στο παράδειγμα μας).

4. Το εάν το νοσοκομείο που εφημερεύει έχει δώσει τυχόν απαγόρευση μεταφοράς άλλων περιστατικών. Για παράδειγμα σήμερα 23/5/2004 εφημερεύουν τα

  • ΛΑΪΚΟ
  • ΚΑΤ
  • ΣΩΤΗΡΙΑ
  • ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
  • ΑΡΕΤΑΙΕΙΟ
  • ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

και θωρακοχειρούργο διαθέτει ΜΟΝΟ το ΚΑΤ…άρα όλα τα περιστατικά της Αττικής που χρήζουν θωρακοχειρουργικής εκτίμησης θα μεταφερθούν στο ΚΑΤ!! Καταλαβαίνετε τι θα συμβεί όταν το Β-14 θα πρέπει να μεταβεί στη Κηφισιά από τη Καλλιθέα. Με σχετικά άδειους δρόμους και χρήση σειρήνας το λιγότερο που θα κάνει είναι 20 λεπτά. Συνυπολογίστε πως στο ΚΑΤ λόγω της προσέλευσης πλήθους περιστατικών (σοβαρών και μη) το πιθανότερο είναι να μην υπάρχουν φορεία,(ΝΑΙ συμβαίνει ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ στα περισσότερα νοσοκομεία, καθώς χρησιμοποιούνται από κάθε ασθενή που πάει μόνος του, χρησιμοποιούνται ως κρεβάτια για βραχεία νοσηλεία κλπ.),το πλήρωμα αφού βρει φορείο θα πρέπει να παραδώσει τον τραυματία στον ιατρό και αυτός να υπογράψει στο βιβλίο του ασθενοφόρου. Λόγω του γενικού χαμού που γίνεται στα ΤΕΠ , τις περισσότερες φορές ο γιατρός αρνείται να υπογράψει (μπορεί να ακούσουμε και το γνωστό σ’ εμάς -«τι θα γίνει με σας κι άλλο περιστατικό φέρατε;»- λες και το φέραμε για πλάκα από το σπίτι μας).

Βάλτε εδώ το λιγότερο 10 λεπτά. Αν υποθέσουμε πως ο ασθενής αιμορραγούσε, (το σύνηθες σε τέτοιους τραυματισμούς) ή έκανε εμετό ,το ασθενοφόρο πρέπει να καθαριστεί και να απολυμανθεί. Aρα θα φύγει το ασθενοφόρο από το ΚΑΤ και ενημερώνοντας το κέντρο θα μεταβεί στο ΕΚΑΒ (δίπλα από το Γενικό Κρατικό) για καθαρισμό.(σε περιπτώσεις που το ασθενοφόρο δεν είναι εντελώς χάλια και στο νοσοκομείο υπάρχει πρόβλεψη, ο καθαρισμός γίνεται επί τόπου-δυστυχώς ελάχιστα νοσοκομεία έχουν χώρο και έστω ένα λάστιχο). Προσθέστε λοιπόν άλλο ένα 20λεπτο στη καλύτερη των περιπτώσεων. Σύνολο..50 λεπτά όταν επιτέλους δοθεί η πολυπόθητη διαθεσιμότητα στο κέντρο. Μήπως σκέφτεστε τι συμβαίνει αυτά τα 50 λεπτά στη Καλλιθέα; Θα σας το πω εγώ…ΧΑΜΟΣ. Όσα περιστατικά έχουν βγει μέχρι τώρα καλύπτονται από ασθενοφόρα «γειτονικών τομέων». Σε αυτή τη κατάσταση λάβετε υπόψιν σας πως το περιστατικό του παραδείγματος ήταν σχετικά επείγον. Το 80% των κλήσεων στο ΕΚΑΒ (Ίσως και παραπάνω) αφορούν περιστατικά «ΤΑΧΙ» που εάν βρισκόμασταν σε χώρα του εξωτερικού θα είχαν υποστεί κυρώσεις για τη κλήση που έκαναν στο Εθνικό Κέντρο ΑΜΕΣΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ. Θέλετε λεπτομέρειες; Διαβάστε μερικά περιστατικά στα οποία πηγαίνω σχεδόν καθημερινά:

 

  • -Εμπύρετα (δεν αναφέρομαι σε 40+)
  • -Επιχείλιος ….έρπης
  • -Οδοντιατρικά προβλήματα
  • -Κοινωνικά (πχ άστεγοι που επειδή ενοχλούν με τη παρουσία τους περίοικους ,καλούμαστε εμείς να τους μεταφέρουμε-αλήθεια που; Στο εφημερεύον; Με δηλωθείσα πάθηση ποια;)

    ή

 

  • -Aνθρωποι οι οποίοι ζουν μόνοι ,μας καλούν για να τους μεταφέρουμε στο νοσοκομείο που εφημερεύει, έτσι ώστε να περάσουν τη βραδιά τους μέσα σε κόσμο (αρκετά συχνό-μας το λένε οι ίδιοι)
  • -και το BEST…
  • -…Μεταφορά μητέρας με το παιδί της από Πειραιά προς το Παίδων Αγλαΐα Κυριακού με δηλωθείσα πάθηση του παιδιού οξύ κοιλιακό άλγος και κατά την άφιξη μας, η μητέρα με το παιδί αποβιβάζονται από το ασθενοφόρο, δεν έρχονται μαζί μας προς το ιατρείο βγαίνουν έξω και φεύγουν ..!Α! Ξέχασα να σας πω πως εκείνη τη μέρα υπήρχε απεργία σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς!! Εννοείτε πως το όνομα που μας έδωσε ήταν ψεύτικο, όπως και η πολυκατοικία από την οποία τους πήραμε δεν είχε διαμερίσματα μόνο ιατρεία και μας περίμενε απέξω. Όσο για το παιδάκι δεν παρουσίαζε κανένα πρόβλημα , όμως είπαμε πως μόλις το ΕΚΑΒ δεχτεί κλήση είναι υποχρεωμένο να στείλει ασθενοφόρο.
    Το κοιλιακό άλγος είναι ενδεχομένως σοβαρή κατάσταση, όταν μεταβείς όμως και δεις πως το παιδί είναι σε καλή κατάσταση, δεν έχεις παρά να το παραλάβεις:

    α) γιατί δεν ξέρεις ακριβώς τι συμβαίνει

    β)αφού πήρες κλήση και πήγες δεν υπάρχει περίπτωση να φύγεις (και σωστό είναι-δεν είμαστε γιατροί να κάνουμε διάγνωση).Παρ’ όλα αυτά μπορούμε να διακρίνουμε τα περιστατικά που δεν χρήζουν μεταφοράς με ασθενοφόρο, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα όμως λόγω του πλαισίου μέσα στο οποίο λειτουργεί το ΕΚΑΒ( ούτε ο γιατρός του κέντρου δεν έχει δικαίωμα να «κόψει» κάποιο σήμα.)

    Τραγικό αλλά αληθινό και ευτυχώς.. μοναδικό

    -Εν το μεταξύ όση ώρα μιλάμε το Β-14 κατευθύνεται προς Καλλιθέα και στο δρόμο ο ασυρματιστής το καλεί;

    –ΚΕΝΤΡΟ: «Το Β-14 που έχει φτάσει»

    –Β-14: «Κέντρο κατεβαίνουμε προς τομέα και είμαστε μπλοκαρισμένοι στο ύψος του HILTON»

    –ΚΕΝΤΡΟ; «Λόγω ελλείψεως για ελέγξτε ένα περιστατικό όπως κατεβαίνετε. Ευφρονίου 52 στη Καισαριανή , όνομα …….. ,72 ετών προκάρδιο άλγος,διαβίβαση και 26 λεπτά»

    –Β-14: «Καλώς κέντρο

    ………….και ως εκ θαύματος το Β-14 έγινε Α-1 μιας και όλοι οι σταθμοί λόγω του ότι είναι λίγοι, έχουν απομακρυνθεί λίγο έως πολύ από τους τομείς τους.

    Δυστυχώς για όλο αυτό το χάος που συμβαίνει τη πληρώνουν τα πληρώματα χωρίς να φταίνε. Η ιστορία είναι μια ενδεικτική του τι συμβαίνει κάθε μέρα στο κεφάλαιο της επείγουσας προνοσοκομειακής περίθαλψης. Θα σας αναφέρω μερικούς από τους λόγους για τους οποίους συμβαίνουν αυτά, πάντα σύμφωνα με τη ταπεινή μου γνώμη και ως ενός ανθρώπου που καθημερινά βιώνω αυτές τις καταστάσεις.

    -Αρχικά η έλλειψη ασθενοφόρων (εργάζονται περί τα 70 ασθενοφόρα το πρωί-30-40 τη νύχτα σε ΟΛΗ την Αττική.)Ασθενοφόρα αγοράστηκαν τελευταία αλλά …άτομα;

  • Υπολογίστε
  • Κάτοικοι 5.000.000 / 70 ασθενοφόρα
  • = 71.428 κάτοικοι / ασθενοφόρο!!!
  • -Η έλλειψη προσωπικού. Εν όψη ολυμπιακών αγώνων προβλεπόταν η πρόσληψη 2.500 ατόμων. Αντί αυτού από 2001 έως και σήμερα έχουν προσληφθεί ούτε 600 άτομα (2001 και 2003) και μέχρι τον Ιούλιο 2004 αναμένονται άλλα 300.Όλοι αυτοί οι αριθμοί αναφέρονται για πανελλαδική κάλυψη. Για την Αθήνα υπολογίστε τους μισούς.
  • – Το σύστημα εφημεριών είναι φαιδρό. Εφημερεύουν νοσοκομεία ανάλογα με το τι ειδικότητες διαθέτουν.(Είδατε το παράδειγμα).Το ΛΑΙΚΟ για παράδειγμα δεν διαθέτει Νευροχειρούργο, άρα τα τροχαία που συμβαίνουν στην περιοχή του κέντρου θα μεταφερθούν στο ΛΑΙΚΟ ΜΟΝΟ για πρώτες βοήθειες και εν συνεχεία στο ΚΑΤ. Δεν μιλάμε βέβαια για την ημέρα που εφημερεύει ο Ευαγγελισμός (το μόνο εκείνη την ημέρα στη Αθήνα). Οι πάντες πάνε εκεί και κάποια στιγμή δίνει απαγόρευση (πλην πολύ επειγόντων). Συνέπεια αυτού είναι να πρέπει πλέον τα περιστατικά να μεταφέρονται στο Σισμανόγλειο (Βριλήσσια)!Εννοείτε πως ακούμε το εξάψαλμο από τους συγγενείς ασθενών (και από τους ίδιους) όταν τους παίρνουμε από το σπίτι τους στους Αμπελόκηπους πχ και τους ενημερώνουμε πως πάμε Σισμανόγλειο. Όντως έχουν δίκιο, όμως εμείς δεν φταίμε σε αυτό και άδικα κατηγορούμαστε. Τα πληρώματα είναι υποχρεωμένα να μεταβούν στο νοσοκομείο που θα τους υποδείξει το κέντρο, δεν μπορούμε να πάμε ούτε όπου επιθυμεί ο ασθενής (εκτός εάν υπάρχει ιστορικό σε κάποιο νοσοκομείο που εφημερεύει ή ειδική συνεννόηση λόγω συγκεκριμένης πάθησης κλπ),ούτε όπου θέλουμε εμείς.
  • Οι ελλείψεις σε εξοπλισμό των νοσοκομείων (πχ φορεία ,καρέκλες).Ακούγεται αστείο, είναι τραγικό όμως να ψάχνεις φορείο για να βάλεις τον ασθενή και να μη βρίσκεις. Στα βαριά περιστατικά (ανακοπές, τροχαία) συνήθως βάζουμε τον ασθενή με το δικό μας φορείο στο ΤΕΠ. Αυτό όμως δημιουργεί καθυστέρηση στην απεμπλοκή του ασθενοφόρου, καθώς οι γιατροί προσπαθούν να σταθεροποιήσουν τη κατάσταση του ασθενούς. Μέχρι να βρεθεί φορείο του νοσοκομείου για να γίνει η μεταφορά, μπορεί να περάσει αρκετή ώρα.
  • Η έλλειψη προσωπικού και στα νοσοκομεία. Μαζί με τον περιορισμένο αριθμό κλινών, είναι η βασική αιτία που τα νοσοκομεία δίνουν απαγόρευση μετά από κάποια ώρα. Συχνά συμβαίνει το εξής. Το Τζανειο πχ δίνει απαγόρευση για περιστατικά εκτός Πειραιά .Όλα τα περιστατικά από Ν.Σμύρνη και πέριξ μεταφέρονται Ευαγγελισμό πχ. Σε λίγο «πήζει» και ο Ευαγγελισμός και δίνει απαγόρευση. Με τα πολλά μένει ένα νοσοκομείο να εφημερεύει από τα 5-6 που είναι σύνολο και αυτό συνήθως είναι μακρινό.(Σισμανόγλειο , ΚΑΤ, Θριασειο).

    Δυστυχώς για όλα αυτά τα ακούμε εμείς στο ΕΚΑΒ. Προσφάτως διάβασα σε εφημερίδα και σε ρεπορτάζ αυτής για το σύστημα Υγείας πως είναι απαράδεκτο φαινόμενο να στέλνει το ΕΚΑΒ όλα τα περιστατικά στο κέντρο ενώ τα περιφερικά νοσοκομεία έχουν διαθέσιμότητα. Μα είναι δυνατόν να μεταφέρεις τα περιστατικά από το κέντρο στην… Ελευσίνα; Και θεωρητικά ακούγεται σωστό. Όταν όμως όλα τα ασθενοφόρα μετά την εφημερία περιφερικού νοσοκομείου θα πηγαινοέρχονται από Ελευσίνα (Θριασειο) -Αθήνα επιστρέφοντας τους ασθενείς (και τους «ασθενείς») σπίτι τους ή σε νοσοκομεία του κέντρου για εξετάσεις (που το Θρίασειο δεν μπορεί να καλύψει) και πάλί πίσω, το νέο ρεπορτάζ θα αναφέρεται στο πόσο πολύ καθυστερούν τα ασθενοφόρα να μεταβούν στα επείγοντα περιστατικά που θα προκύπτουν , μιας και τα περισσότερα (από τα έτσι και αλλιώς λίγα) ασθενοφόρα θα εκτελούν μεταφορές τύπου «ΤΑΧΙ» 

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΕΚΑΒ

Μόλις καλέσετε το 166….πρέπει σύντομα να αναφέρετε

• Τι ακριβώς συμβαίνει

• Το ακριβές σημείο του συμβάντος

• Πόσοι είναι οι εμπλεκόμενοι

• Το όνομά σας και τον αριθμό του τηλεφώνου από το οποίο καλείτε

• Απαντήστε στις ερωτήσεις του τηλεφωνητή και δώστε τις απαραίτητες πληροφορίες. Αυτές οι πληροφορίες μεταβιβάζονται στα πληρώματα του ασθενοφόρου και βοηθούν σημαντικά στην αντιμετώπιση του περιστατικού

• Μην κλείστε το τηλέφωνο πρώτος

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΚΛΗΣΗΣ ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟΥ 

  • • Καλέστε για ασθενοφόρο το ΕΚΑΒ στο τηλέφωνο 166

    ΠΡΟΣΟΧΗ!! Εάν θέλετε να μάθετε σχετικά με τα νοσοκομεία που εφημερεύουν, καλέστε το 106 και όχι το 166 .Έτσι δεν δεσμεύονται οι γραμμες του τηλεφωνικού κέντρου του ΕΚΑΒ.

    • Πείτε το ονοματεπώνυμό σας και δώστε τον αριθμό του τηλεφώνου από το οποίο κάνετε τη κλήση,έτσι για οποιαδήποτε διευκρίνηση,το ΕΚΑΒ θα μπορέσει να επικοινωνήσει μαζί σας.

    • Πείτε την ακριβή διεύθυνση που βρίσκεται το περιστατικό.Εάν βρίσκεται σε σπίτι δώστε την οδό,τον αριθμό,την περιοχή όσο πιο συγκεκριμένα μπορείτε.(π.χ. ¨Ελευθερίας 15 στα Aνω Ιλίσσια…μην πείτε γενικά Ζωγράφου γιατί μπορεί να υπάρχουν αρκετές οδοί με το ίδιο όνομα σε ένα μεγάλο δήμο).

    • Αναφέρατε το όνομα του ασθενούς,την ηλικία του,και τι ακριβώς του έχει συμβεί.

    • Εάν προυπάρχει ιστορικό πάθησης να το αναφέρετε γιατί έτσι βοηθάτε το προσωπικό του κέντρου να εκτιμήσει καλύτερα τη κατάσταση(π.χ. διαβητικός, καρδιοπαθής κλπ).

    • Αναφέρετε το όνομα που αναγράφεται στο κουδούνι,έαν δεν είναι το ίδιο με του ασθένους ή το δικό σας.Πολλές φορές το πλήρωμα δεν ξέρει που να χτυπήσει, καθώς το όνομα που έχει δωθεί κατά τη κλήση δεν υπάρχει (πχ φιλοξενούμενος κλπ).

    • Σε περίπτωση που η πρόσβαση στο σημείο είναι δύσκολη, δώστε οδηγίες για το πως θα προσεγγίσει το ασθενοφόρο και εάν είναι δυνατόν βγείτε εσείς ή στείλτε κάποιον άλλον σε κάποιο κεντρικοτερο σημείο να περιμένει το ασθενοφόρο ΚΑΙ ενημερώστε το κέντρο του ΕΚΑΒ για αυτό.(π.χ. θα περιμένει άτομο στη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, έξω από το φούρνο του Βενέτη¨)

    Αφού κλείσετε το τηλέφωνο προσπαθήστε όσο είναι δυνατόν να ΜΗΝ το χρησιμοποίησετε για να τηλεφωνήσετε (π.χ σε συγγενείς ή αλλού).Πολλές φορές χρείαζονται συμπληρωματικές οδηγίες (για τη πρόσβαση κ.α) και το κέντρο προσπαθεί να επικοινωνήσει μαζί σας,αλλά αδυνατεί.

    • Εάν το περιστατικό είναι στο δρόμο,αναφέρατε τις οδούς,τον αριθμό ενός κτιρίου που βρίσκεται κοντά και εάν υπάρχει κάποιο χαρακτηριστικό σημείο (π.χ έξω από το super market Σκλαβενίτης..)

    • Σε περίπτωση τροχαίου αναφέρατε την οδό (π.χ Λεωφόρο Κατεχάκη) το ρεύμα στο οποίο έγινε το τροχαίο (π.χ ρεύμα προς Ηλιούπολη) καθώς και το πλέον κοντινό χαρακτηριστικό σημείο (¨π.χ 100 μέτρα πριν τα φανάρια του Καρέα ή στην έξοδο προς Καισαριανή ).

    • Αναφέρατε τι έχει συμβεί (σύγκρουση αυτοκινήτων;παράσυρση πεζού;παράσυρση μοτοσυκλέτιστή;ανατροπή οχήματος;) και γενικά όσες περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δώσετε για τη φύση του ατυχήματος.

    • Αναφέρατε πόσα άτομα έχουν πιθανόν τραυματιστεί.

    • Εάν η φύση του ατυχήματος το απαιτεί (φωτιά,εγκλωβισμένα ατομα,ευφλεκτες ύλες) ειδοποιήστε την Πυροσβεστική στο τηλέφωνο 199.

    • Εάν είστε περαστικός από το σημείο, αναφέρατε στον τηλεφωνητή για πόση ώρα θα βρίσκεστε ακόμα εκεί.

    Η κλήση προς το ΕΚΑΒ (και προς Πυροσβέστικη και Αστυνομία) γίνεται από ΟΛΑ τα τηλέφωνα (σταθερά,κινήτα,καρτοτηλέφωνα) χωρίς χρέωση.
    Η χρόνος που περιμένετε μέχρι να έρθει το ασθενοφόρο,είναι βασανιστικός και πάντα φαίνεται περισσότερος .Διατηρήστε τη ψυχραιμία σας ,έτσι και τον ασθενή-τραυματία μπορείτε να βοηθήσετε,αλλά και το προσωπικό που θα σπεύσει σε βοήθεια θα μπορέσει να εργαστεί πιο αποτελεσματικά αν δεν έχει να αντιμετωπίσει επιθέσεις (φραστικές αλλά και πραγματικές) από τους παρευρισκόμενους.Να θυμάστε πως το πλήρωμα του ασθενοφόρου από τη στιγμή που θα λάβει το σήμα θα έρθει όσο πιο γρήγορα μπορεί λαμβάνοντας πάντα υπ΄όψιν τις συνθήκες κυκλοφορίας και την απόσταση που πρέπει να διανύσει.

    Σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν χρειάζεστε πλέον ασθενοφόρο (μεταφέρατε τον ασθενή με ιδιωτικό όχημα, ή τον εξέτασε ιατρός και δεν χρήζει μεταφοράς κλπ),ξανακαλέστε το ΕΚΑΒ και ΑΚΥΡΩΣΤΕ τη κλήση.Έτσι θα μπορέσει να μεταβεί σε κάποιον άλλον ασθενή που το έχει ανάγκη.
    ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΛΗΣΕΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΕΚΑΒ

    Κέντρο: «ΕΚΑΒ, θέση εννιά παρακαλώ»

    Καλών: «Λέγομαι Δημήτρης Νικολάου και η μητέρα μου δεν μπορεί να αναπνεύσει,χρειάζομαι ασθενοφόρο!»

    Κέντρο: «Πείτε μου το τηλέφωνο σας»

    Καλών: «210-69……..»

    Κέντρο: «Η διευθυνσή σας;»

    Καλών: «Σεβαστουπόλεως 16 στους Αμπελόκηπους, κοντά στο αστυνομικό τμήμα»

    Κέντρο: «Το όνομα της μητέρας σας;»

    Καλών: «Μαρία Νικολάου»

    Κέντρο; «Ηλικία;»

    Καλών: «75 ετών»

    Κέντρο: «Πείτε μου τι συμβαίνει ;»

    Καλών: «Δεν μπορεί να αναπνεύσει εύκολα και πονάει στο στήθος. »

    Κέντρο: «Πρώτη φορά το παθαίνει;Έχει κάποιο άλλο πρόβλημα;»

    Καλών: «Έχει υπέρταση και τα Χριστούγεννα είχε πάθει πνευμονικό οίδημα»

    Κέντρο: «Πόση ώρα είναι σε αυτή τη κατάσταση:»

    Καλών: «Έχει περίπου 10-15 λεπτά»

    Κέντρο: «Καλώς κύριε Νικολάου, έρχεται ασθενοφόρο»

    Καλών: «Να χτυπήσετε το κουδούνι που είναι κενό»

    Κέντρο: «Καλώς κύριε Νικολάου

    (για την ιστορία, η ασθενής παρουσιάζει Ο.Π.Ο. δηλαδή οξύ πνευμονικό οίδημα)

Για την Ιστορία από άρθρο στο http://avlaki-prasiai.gr
Το ΕΚΑΒ συστάθηκε ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) το 1985 με το νόμο 1579/85 και υπάγεται στην εποπτεία του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Σκοπός του ΕΚΑΒ είναι ο συντονισμός της παροχής επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας στους πολίτες σε έκτακτες περιπτώσεις και η μεταφορά τους σε μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας. Είναι ο μοναδικός επίσημος φορέας της πολιτείας παροχής υπηρεσιών Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας, επιπλέον αναπτύσσει προγράμματα που αφορούν στον τομέα της Επείγουσας Ιατρικής.
Το ΕΚΑΒ είναι αναπτυγμένο σε 12 παραρτήματα/περιφέρειες:
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ, 1η Περιφέρεια Αττικής, Εύβοιας και Βοιωτίας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, 2η Περιφέρεια Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Ημαθίας, Πιερίας, Πέλλας και Χαλκιδικής.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΠΑΤΡΑΣ, 3η Περιφέρεια Αιτωλ/νίας, Αχαΐας, Ηλείας, Κορινθίας, Κεφαλληνίας και Ζακύνθου.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ, 4η Περιφέρεια Ηρακλείου, Χανίων, Ρεθύμνου και Λασιθίου.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΛΑΡΙΣΑΣ, 5η Περιφέρεια Λάρισας, Καρδίτσας, Τρικάλων και Μαγνησίας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΒΑΛΑΣ, 6η Περιφέρει Καβάλας, Σερρών και Δράμας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, 7η Περιφέρεια Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Άρτας, Πρέβεζας, Κέρκυρας και Λευκάδας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΛΑΜΙΑΣ, 8η Περιφέρεια Ευρυτανίας, Φθιώτιδας και Φωκίδας.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ, 9η Περιφέρεια Έβρου, Ροδόπης και Ξάνθης.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΤΡΙΠΟΛΗΣ, 10η Περιφέρεια Αρκαδίας, Αργολίδας, Λακωνίας και Μεσσηνίας
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΟΖΑΝΗΣ, 11η Περιφέρεια Κοζάνης, Γρεβενών, Καστοριάς και Φλώρινας
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ, 12η Περιφέρεια Λέσβου, Σάμου, Χίου, Δωδεκανήσου και Κυκλάδων.

Μέσα διακομιδής:
Ασθενοφόρα 735
Ειδικές Κινητές Μονάδες Επείγουσας Προνοσοκομειακής Ιατρικής 102
Μοτοσυκλέτες 25
Μικρά οχήματα ταχείας πρόσβασης (smart, saxo) 4
Ελικόπτερα 3
Αυτοκινούμενα Συντονιστικά Κέντρα 2
Οχήματα Αντιμετώπισης Καταστροφών 2
Ασθενοφόρα που έχουν παραχωρηθεί από το ΕΚΑΒ και χρησιμοποιούνται από Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας 350

2 Comments

  1.  

    Πολύ απλά γραμμένο για να μπορούν να το καταλάβουν όσο γίνεται περισσότεροι.

    Όσες φορές χρειάστηκα το ΕΚΑΒ, το πλήρωμα του Ασθενοφόρου ήταν άψογο. Το πρόβλημα των Νοσοκομείων δυστυχώς το αντιμετώπισα αλλά σε αυτό δεν φταίει το ΕΚΑΒ αφού όλες οι υπηρεσίες Δημόσιας υγείας είναι υποστελεχωμένες και με μέσα αρχαία.

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.