Παρουσίαση του Bronto Sky Lift F88 HLA

 

Του Ιωάννη Σ. Ρέτσιου

Πρόσφατα η Πυροσβεστική Υπηρεσία εκσυγχρονίστηκε προς το καλύτερο με νέου τύπου οχήματα εξελιγμένα για δύσκολες συνθήκες διάσωσης και πυρόσβεσης.
Ένα από αυτά είναι και το διαβόητο Bronto Sky Lift F88 HLA βραχιονοφόρο πυροσβεστικό όχημα με βραχίονα συνολικού ύψους 88 μέτρων!

Ας περάσουμε όμως στην γενικότερη ανάλυση του οχήματος αυτού μιας και το είδαμε και εκπαιδευτήκαμε σε πραγματικές συνθήκες.
Το βραχιονοφόρο όχημα αυτό έχει μέγιστο ύψος βραχίονα που φτάνει τα 88 μέτρα και μπορεί να σηκώσει στο καλάθι του μέχρι 4 άτομα συν 40 κιλά.
Ο άξονας περιστροφής του είναι 360ο και με ανοιγμένα τα πέδιλα έχει φάρδος που φτάνει τα 7 μέτρα ενώ το συνολικό του μήκος είναι περίπου τα 16 μέτρα (~15,6μ), και βάρος περίπου 36 τόνους.

Bronto Sky Lift F88 HLA Εξελιγμένο ηλεκτρονικά το Bronto Sky Lift F88 HLA διαθέτει δύο κεντρικά χειριστήρια ένα στη βάση περιστροφής του άξονα και το δεύτερο εντοπίζεται εντός του καλαθιού. Στο χειριστήριο του καλαθιού διακρίναμε τον πίνακα ελέγχου με όλες τις ενδεικτικές λυχνίες που αφορούν τις λειτουργίες του οχήματος, δύο joystick ( μοχλούς χειρισμού), οθόνη υγρών κρυστάλλων με ψηφιακές ενδείξεις, κάμερα έγχρωμη, ενδοεπικοινωνία, ανεμόμετρο και τα πετάλια ενεργοποίησης πίεσης του οχήματος, καθώς και ένα τηλεχειριστήριο για τα πέδιλα (outriggers).

Στο χειριστήριο το κεντρικό στη βάση του άξονα βρίσκονται οι πιο εξειδικευμένες λειτουργίες όπως χειρισμός της κάμερας και οθόνη έγχρωμη που μπορείτε να βλέπετε ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει στο καλάθι, χειρισμός του κανονιού νερού υδραυλικά (water monitor), διακόπτης επιλογής κεντρικού χρήστη (αν θα υπάρχει χειρισμός από τον κεντρικό έλεγχο ή από το καλάθι), και φυσικά όλα τα υπόλοιπα όργανα που υπάρχουν και στο καλάθι.

Μας έκανε μεγάλη εντύπωση ο αυτοματισμός του όλου οχήματος καθώς υπάρχουν πολλές δικλείδες ασφαλείας έτσι ώστε να αποφευχθεί όσο είναι δυνατόν το ανθρώπινο λάθος. Ξεκινώντας λοιπόν από την καμπίνα ελέγχου όπου και εκεί υπάρχει ένας πίνακας ελέγχου μικρότερος και με πιο απλά χειριστήρια διαπιστώσαμε την ποιότητα κατασκευής και τις ευκολίες που παρέχονται στον οδηγό του οχήματος αλλά και την εργονομία χώρου.
Αρνητικό στοιχείο διακρίναμε στην έλλειψη μπάρας οροφής ή πολλαπλών φωτιστικών σωμάτων στο 88μετρο λόγω του μεγάλου του μήκους, διαθέτει μόνο δύο φάρους οροφής απλούς πάνω από την καμπίνα και έναν στο πίσω μέρος τοποθετημένο πάνω από τον κεντρικό πίνακα ελέγχου στο πίσω μέρος του οχήματος. Επιστρέφοντας στην καμπίνα ο οδηγός έχει στην διάθεση του αναφορικά με την λειτουργία του 88μετρου ενδείξεις στην οθόνη του για κομπλάρισμα υδραυλικής αντλίας, κλείσιμο κύστης, πέδιλα μη μαζεμένα, μπούμες μη σωστά τοποθετημένες, κλείδωμα πίσω άξονα, και φυσικά τις ενδείξεις των διακοπτών για λειτουργία φάρων, κεντρικού κλειδώματος του 88μετρου, φώτων θέσεως λειτουργίας κλπ..

Bronto Sky Lift F88 HLA Control Panel

Ξεκινώντας λοιπόν να θέσουμε το 88μετρο σε λειτουργία ανεβήκαμε στο καλάθι αφού πρώτα ζητήσαμε από τον χειριστή του 88μετρου να μας δώσει με τον διακόπτη θέσεων 1 & 2 τον πλήρη χειρισμό του οχήματος από το καλάθι, ενώ ο ίδιος θα μπορούσε να παρακολουθεί όλες τις ενέργειες μας από την έγχρωμη οθόνη μέσω της κάμερας αλλά και να επιβλέπει τις ενδείξεις όλων των λειτουργιών στην δική του οθόνη. Η πρώτη κίνηση μας ήταν να εξασφαλίσουμε ότι το όχημα ήταν σε τέτοια θέση έτσι ώστε να μπορεί να κάνει πλήρη ανάπτυξη των πέδιλων και κατά συνέπεια και του συνολικού μήκους του βραχίονα του. Ζητήσαμε από έναν συνάδελφο να βγάλει από τις ειδικές θέσεις τους ξύλινους τάκους (ground plates) που θα πατήσουν πάνω τα πέδιλα, για να σιγουρευτεί η ευστάθεια του οχήματος (προσοχή πρέπει το έδαφος που θα στηθεί το 88μετρο να ΜΗΝ είναι σαθρό ή μαλακό) αφού σιγουρευτήκαμε ότι σε απόσταση ασφαλείας δεν υπάρχει κάποιος μεταξύ των πέδιλων και του οχήματος ενεργοποιήσαμε τον κεντρικό διακόπτη του 88μέτρου (PTO) και αμέσως μετά θέσαμε σε λειτουργία το αυτόματο σύστημα στήριξης των πέδιλων.
Ο προειδοποιητικός ήχος ταυτόχρονα με τις ενδεικτικές λάμπες πάνω στα πέδιλα υποδήλωναν ότι η ανάπτυξη τους άρχισε, σιγά σιγά το όχημα άρχισε να σταθεροποιείται και να ζυγίζεται αυτόματα μέχρι να έρθει στο σωστό σημείο και να ανάψει η ενδεικτική λυχνία ότι όλα είναι εντάξει. (για να ξεκινήσει η διαδικασία ανάπτυξης του βραχίονα δεν πρέπει να ακουμπάνε οι ρόδες του οχήματος στο έδαφος). Από το πίνακα ελέγχου κάνουμε ένα τελευταίο έλεγχο στις ενδείξεις μας και η ανάβαση άρχισε.

Bronto Sky Lift F88 HLA Ανεβαίνοντας και καθώς οι μπούμες άνοιγαν μία μία απολαμβάναμε τη θέα έχοντας την λειτουργία εκπαίδευσης ενεργοποιημένη (turtle speed) μπορούσαμε να δούμε όλη την ανάπτυξη του συστήματος με λεπτομέρεια. Το καλάθι ζυγιζόταν ανεβαίνοντας αυτόματα κάθε φορά που το ύψος άλλαζε, και φυσικά το ανεμόμετρο που είναι εγκατεστημένο δεξιά στο καλάθι πάνω από το πίνακα ελέγχου μέτραγε αδιάκοπα την ένταση του ανέμου και ήταν έτοιμο να μας κόψει την ανάβαση αν η ταχύτητα του ανέμου ξεπέρναγε τα 12,5m/sec.
Σε οποιαδήποτε στιγμή γινόταν κάποιο λάθος ή για κάποιο λόγο υπήρχε πρόβλημα ο διακόπτης επείγουσας διακοπής (emergency stop) ήταν έτοιμος προς χρήση.
Σε αυτή την περίπτωση ο διακόπτης αυτός σταματάει την υδραυλική και μηχανική λειτουργία του οχήματος μέχρι χειροκίνητα και πάλι τον θέσουμε σε λειτουργία.

Σε περίπτωση ενδεχόμενης δυσλειτουργίας υπάρχει στον πίνακα ελέγχου διακόπτης που κάνει διαγνωστικό έλεγχο και τεστ αυτόματα σε όλες τις λειτουργίες του οχήματος.
Σε περίπτωση που το καλάθι φτάσει στο ανώτατο ύψος η κίτρινη ενδεικτική λυχνία θα ανάψει ενημερώνοντας σας, σε περίπτωση που αναβοσβήνει η κόκκινη λυχνία ένδειξης και ακούγεται και ο ήχος συναγερμού διακεκομμένα το σύστημα έχει ανιχνεύσει κάποια βλάβη και όλες οι κινήσεις σταματούν.

Bronto Sky Lift F88 HLA, Απόλυτο ύψος

Φτάνοντας στο ύψος των 82,8 μέτρων θεωρήσαμε καλό να σταματήσουμε εκεί καθώς είχε ήδη αρχίσει ο αέρας να δυναμώνει.
Η θέα ήταν εκπληκτική και οι όποιες δονήσεις ή κραδασμοί του καλαθιού, με τρία άτομα μέσα δεν ήταν κάτι φοβερό καθώς είχαμε αρχίσει να αισθανόμαστε υπέροχα από την θέα αλλά και την πρωτόγνωρη εμπειρία αυτού του ύψους σε πυροσβεστικό όχημα !
Αναλωθήκαμε σε φωτογραφίες και στο άναμμα ενός τσιγάρου καθώς και σε επιφωνήματα θαυμασμού όταν κοιτάγαμε κάτω βλέποντας τις ικανότητες του οχήματος αυτού.

Hudec EUROACE S-1-F/NΗ ώρα όμως περνάει γρήγορα και έτσι η φωνή του κεντρικού χειριστή μας ειδοποιούσε ότι πρέπει να κατεβούμε για να εκπαιδευτεί και το επόμενο γκρουπ.
Αποφασίσαμε να πάρουμε την κάθοδο και σε χαμηλότερο ύψος κάναμε μερικούς ελιγμούς περιστροφής και δοκιμάσαμε τις δυνατότητες του 88μετρου ακόμα περισσότερο. Σε ύψος περίπου 10 μέτρων αναπτύξαμε την σωλήνα εκτάκτου διαφυγής και διάσωσης Hudec EUROACE S-1-F/N η οποία σημειωτέον έχει μήκος περίπου όσο και το 88μετρο δηλαδή μπορούμε να ρίξουμε ένα άτομο μέσα στην σωλήνα από ύψος 88 μέτρων και να βγει σώος και αβλαβής στο έδαφος αρκεί να ακολουθήσει τις διαδικασίες διαφυγής. ( να έχει βγάλει τα παπούτσια, να έχει κατεβάσει τα μανίκια, να έχει την σωστή θέση πέφτοντας )
Πέφτοντας λοιπόν από την σωλήνα διαφυγής διαπιστώσαμε για ποιο λόγο οι οδηγίες χρήσεως ανέφεραν ότι πρέπει να κατεβάσουμε τα μανίκια. Αλλά μιας και φοράγαμε κοντομάνικο μπλουζάκι θεωρήσαμε κουραστικό να βάλουμε ένα επενδύτη υπηρεσιακό, με αποτέλεσμα να πάθουμε μικρής έκτασης έγκαυμα από την τριβή στην σωλήνα διαφυγής η οποία ομολογούμε ότι ήταν άκρως διασκεδαστική!
Η σωλήνα διαφυγής διαθέτει κατά μήκος (ανά 2 μέτρα) φερμουάρ ασφαλείας που επιτρέπει στο άτομο που είναι εντός να μπορεί να βγει σε διαφορετικά σημεία αναλόγως το ύψος που έχει αναπτυχθεί. Ο σωλήνας αποτελεί ένα extra πλεονέκτημα του 88μέτρου καθώς έχει προβλεφθεί και συμπεριλαμβάνεται και στα 2 οχήματα που παρέλαβε η Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Ο κάθετος σπιράλ σωλήνας διαφυγής της Hudec EUROACE S-1-F/N είναι κατασκευαζόμενος από πυρίμαχο υλικό κατά DIN 5510 Class.4, και έχει πιστοποίηση RW TUV GS 3238/98/2, η ταχύτητα ολίσθησης είναι 2 μέτρα το δευτερόλεπτο και είναι υποχρεωτικά τα μέτρα προστασίας που προαναφέραμε.

Cobra Cold Cutting System, ο I.Ρέτσιος δοκιμάζει το νέο σύστημα Ένα άλλο εξαιρετικής ποιότητας εξάρτημα που περιλαμβάνεται στα 88μετρα είναι το σύστημα υδροκοπής Cobra Cold Cutting System.
Το σύστημα αυτό θα τα αναλύσουμε με λίγα λόγια διότι αφορά άλλο κεφάλαιο παρουσίασης που θα κάνουμε, μπορούμε όμως περιληπτικά να αναφέρουμε ότι χρησιμοποιεί μεγάλη πίεση νερού περίπου 300 ατμόσφαιρες και ρινίσματα σιδήρου για να επιτύχει την λεγόμενη υδροκοπή.
Η υδροκοπή βασίζεται τεχνικά σε ένα πιστόλι το οποίο συνδέεται με ταχυσύνδεσμο είτε απευθείας στο καλάθι του 88μετρου είτε σε μηχάνημα φορητό (και από εκεί στην αντλία του) και εφαρμόζοντας τον αυλό του πάνω σε τοίχο , μπετό, σίδηρο κλπ.. μπορούμε να κάνουμε μια οπή διαμέτρου της επιλογής μας και ρυθμίζοντας την πίεση του νερού να κατεβάσουμε την θερμοκρασία στο χώρο που έχουμε επιτύχει πρόσβαση.
Δοκιμάζοντας την υδροκοπή μείναμε έκπληκτοι όταν είδαμε να κόβεται σίδερο πάχους 0,5mm σε λιγότερο από 1 λεπτό! Η δύναμη που εξασκείτε στον ώμο είναι ανεκτή σαν να χρησιμοποιείται σωλήνα των 45 με φουλ πίεση. (περισσότερα για αυτό το σύστημα σύντομα σε ερχόμενη παρουσίαση)

Επιστρέφοντας στο 88μετρο αξίζει να αναφέρουμε ότι διαθέτει σύστημα GSM που σε περίπτωση βλάβης μπορούμε να συνδεθούμε μέσω τηλεφώνου με μια κάρτα sim και να γίνει ο όλος διαγνωστικός έλεγχος και η επισκευή από το εργοστάσιο κατασκευής στην Φινλανδία!!!
Το Bronto Sky Lift F88 HLA είναι σίγουρα ένα εξαίρετο πυροσβεστικό όχημα που δεν περιγράφεται η λειτουργία του σε μερικές σελίδες σίγουρα όμως το Πυροσβεστικό Σώμα και ο κάθε πυροσβέστης – πυροσβέστρια πρέπει να αισθάνονται περήφανοι που έχουν ένα τέτοιο όχημα στην διάθεση τους.

Bronto Sky Lift F88 HLA

Μείναμε με τις καλύτερες δυνατές εντυπώσεις από αυτό το όχημα αλλά και με την σιγουριά ότι όποιος πυροσβέστης οδηγός χειριστής το αναλάβει πρέπει να είναι εξαιρετικά προσεκτικός και έμπειρος σε ότι αφορά την λειτουργία του γιατί εκτός του ότι κοστίζει μια περιουσία δεν υπάρχουν περιθώρια λάθους σε μια διάσωση σε τέτοια ύψη.
Ευχαριστούμε την εταιρία Π. Ταγκαλάκης Α.Ε. που μας έδωσε την άδεια για την φωτογράφηση και την παρουσίαση του Bronto Sky Lift F88 HLA

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.