Τα Canadair «κλείνουν» τα 40

 

10/5/2014

Σαράντα χρόνια επιχειρήσεων συμπληρώνουν φέτος τα γηραιότερα από τα πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου Canadair της Πολεμικής Αεροπορίας. Συγκεκριμένα, από τα συνολικά 13 παλαιού τύπου Canadair CL – 215, τέσσερα έχουν κατασκευαστεί το 1974, δύο το 1977, ενώ ακόμα και το νεότερο αεροσκάφος Canadair CL – 215 έχει κατασκευαστεί το 1990 και συμπληρώνει φέτος 24 χρόνια επιχειρήσεων. Τέσσερα από τα συνολικά 13 αεροσκάφη παρελήφθησαν μεταχειρισμένα από τη Σερβία το 1997. Σύμφωνα με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), την 25η Ιουνίου σε επιχειρησιακή ετοιμότητα θα βρίσκονται οκτώ από τα δεκατρία CL – 215. Τα συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφη υπάγονται στην 112η Πτέρυγα Μάχης και σταθμεύουν στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας.

Την τετραετία 1999 – 2002 η Ελλάδα προχώρησε σε μερική ανανέωση του στόλου των πυροσβεστικών αεροσκαφών αγοράζοντας δέκα νέου τύπου Canadair CL – 415. Το ένα από αυτά συνετρίβη τον Ιούλιο του 2007 κατά τη διάρκεια δασοπυρόσβεσης στα Νέα Στύρα Ευβοίας. Νεκροί είχαν ανασυρθεί τότε οι δύο χειριστές του αεροπλάνου. Ιδίου τύπου αεροσκάφος (CL – 415) ανετράπη κατά τη διαδικασία προσθαλάσσωσης στη Νέα Μηχανιώνα μόλις την περασμένη Δευτέρα. Τα δύο μέλη του πληρώματος διασώθηκαν από εμπορικό πλοίο. Το περιστατικό σημειώθηκε κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης και αποδόθηκε σε βλάβη στον πλωτήρα του αεροσκάφους.


Photo by Alexandre Dubath

Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας από τα εναπομείναντα οκτώ αεροσκάφη CL – 415, τρία βρίσκονται εκτός λειτουργίας λόγω βλαβών. Σύμφωνα με το ΓΕΑ, την 20ή Μαΐου σε επιχειρησιακή ετοιμότητα θα βρίσκονται 5 από τα 8 «νέου» τύπου Canadair. Στο θέμα της παλαιότητας του στόλου των εναερίων μέσων αναφέρθηκε στη διάρκεια προχθεσινής σύσκεψης στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Νίκος Δένδιας. Συγκεκριμένα, χαρακτήρισε την κατάσταση των αεροσκαφών «περίπου οριακή», συμπληρώνοντας ότι «ο στόλος παρουσιάζει μεγάλο ποσοστό βλαβών».

Παρόμοια ή και χειρότερη είναι η κατάσταση σχετικά με τον στόλο των 30 πυροσβεστικών – ψεκαστικών αεροσκαφών Pezetel (PZL) που σταθμεύουν στην 359 ΜΑΕΔΥ, με έδρα το αεροδρόμιο Τατοΐου. Από τα συνολικά 30 «ελαφρά» όπως χαρακτηρίζονται αεροσκάφη, σε «πτητική διαθεσιμότητα» βρίσκονται σήμερα 18. Τα περισσότερα από αυτά έχουν ως έτος κατασκευής το 1983. Εκτός της παλαιότητάς τους έχουν περιορισμένες επιχειρησιακές δυνατότητες. Για τον λόγο αυτό εξάλλου χρησιμοποιούνται κυρίως σε αποστολές επιτήρησης δασικών εκτάσεων.

Στο μεταξύ, πυρκαγιά εκδηλώθηκε χθες το μεσημέρι σε περιοχή με χαμηλή βλάστηση στο Λουτράκι. Την Τετάρτη φωτιά είχε ξεσπάσει στην Κερατέα.

του Γιάννη Σουλιώτη
Πηγή :  Καθημερινή

6 Comments

  1.  

    Όταν την δασοπυρόσβεση είχε η δασική Υπηρεσία, δεν “υπήρχαν” Canadair, τα έβλεπες με το κυάλι. Και ήσουν τυχερός αν ο Δασάρχης ενέκρινε την εμπλοκή του σε μια πυρκαγιά…Υπήρχε βέβαια το τεράστιο “όπλο” που άκουγε στο όνομα Δασοκομάντος, το οποίο προσγειωνόταν εκεί ακριβώς που έπρεπε και όταν έπρεπε…Κι έτσι οι φωτιές δεν “άνοιγαν”.
    Πρέπει επιτέλους να μάθουμε να σβήνουμε τις πυρκαγιές από γης, με επίγεια μέσα. Και να δοθεί βαρύτητα σε άλλες τεχνικές, μεθόδους και τρόπους καταπολέμησης των δασικών πυρκαγιών που έχουν εγκαταλειφθεί (αντίπυρ, εργαλεία χειρός κ.α.), όπως επίσης να ενισχυθούν τα πεζοπόρα, η αιχμή, υποτίθεται, του δώρατος του μηχανισμού.
    Ναι στα Canadair και τα ενοικιαζόμενα Ε/Π, χρειάζονται για την κηλίδωση, να μη φύγει η φωτιά. Επίσης για τη διάσωση του προσωπικού που λειτούργησε παράτολμα και ήρθε τετ α τετ με τη φωτιά κι εγκλωβίστηκε. Όχι όμως οι κακόμοιροι οι πιλότοι να αφήνονται να τιθασεύσουν και να σβήσουν μόνοι τους συχνά, τη φωτιά, κρίμα…
    Το κόστος τους εξάλλου είναι δυσανάλογο με το αποτέλεσμα, πρέπει να μας προβληματίσει (παράδειγμα Ολύμπου 2013).

  2.  

    Αγαπητέ κ. Παπαγεωργίου,
    Δυστυχώς το πρόσφατο παρελθόν μας έχει διδάξει ότι όλα γίνονται για το χρήμα….(βλέπε υπόθεση Στεφανίδη). Επίσης είναι πολλοί αυτοί που “τρώνε” εξ’ αιτίας των Canadair και δεν εννοώ τους πιλότους και τους μηχανικούς,συνεπώς είναι γλυκό το μέλι…Επίσης,θα ήταν από δύσκολο εώς απίθανο να βρεθεί κάποιος να πάρει την ευθύνη να μειώσει τα επιχειρησιακά πυροσβεστικά αεροσκάφη και να επαναφέρει τους δασοκομάντος.Όσο για το αντιπύρ πιστεύω πως ΚΑΝΕΝΑΣ δε θα είχε τα παντελόνια να δώσει εντολή να το εφαρμόσουν,για δύο λόγους:Πρώτον είναι απαγορευτική διαδικασία,άρα κανένας δε θα το ρίσκαρε γιατί αν δεν έπιανε θα τον ξηλώνανε και δεύτερον η “φουρνιά” που το επιχειρούσε (πριν 10-15 χρόνια) έχει συνταξιοδοτηθεί με αποτέλεσμα η εμπειρία για μια τέτοια “κατάσβεση” να μην είναι διαθέσιμη,καθώς καλή η θεωρία αλλά σαν την εμπειρία σε τέτοια θέματα δεν έχει….

  3.  

    Χαίρομαι που συμφωνούμε φίλε μου κι ας μη γνωριζόμαστε. Και μόνο αυτό φτάνει πολλές φορές για να επέλθουν μικρές αλλαγές και κοντά σ αυτές να έρθουν και μεγαλύτερες. Ένα πράγμα είναι βέβαιο: κάποιοι άνθρωποι θα κριθούν μια μέρα, όχι γιατί απλά δεν έκαναν κάτι, αλλά γιατί είχαν την δυνατότητα να το κάνουν (γνώριζαν) και δεν το έκαναν (τόλμησαν)…
    Και θα κριθούν πολύ αυστηρά από μια τόσο δίκαιη κρίση, που δεν την χωράει ανθρώπινη διάνοια…

  4.  

    Αν και μόλις έμαθα την ιδιότητά σας,δε σας κρύβω πως μου προκάλεσε ιδιαίτερα ευχάριστη εντύπωση πως ένας Αξ/κος του Σώματος μπήκε στον κόπο να ασχοληθεί με ένα διαδυκτιακό περιοδικό που ηγείται ένας εθελοντής (αναφέρομαι στον κ. Ρέτσιο). Εύχομαι να υπάρξουν και άλλοι μιμητές σας και να μας προσφέρουν έστω και από εδώ την γνώση τους και τις εμπειρίες τους.Όσο για τους υποψήφιους που θα μπουν στον κόπο να πουν ότι τα κάνω όλα αυτά για να “γλείψω” να τους ενημερώσω πως τόσο το όνομα(Λουκιανός) όσο και το e-mail δεν υφίστανται.Συνεπώς ο καθένας μπορεί να πάρει τα εύσημα ως “Λουκιανός” .

  5.  

    Αγαπητέ φίλε,
    το site του κ. Ρέτσιου είναι ομολογουμένως ένα από τα καλύτερα και πληρέστερα στο είδος του και μέσα από αυτό, εδώ και χρόνια υπάρχει μια πολύ αγαστή συνεργασία, τύπου δούναι και λαβείν. Είναι αρκετά παλιά η σχέση μου με το site και έχω αποστείλει άρθρα και εγχειρίδια. Και φυσικά δε σημαίνει ότι οι Αξιωματικοί τα γνωρίζουμε όλα και ότι δεν έχουμε να μάθουμε, ακόμη κι από ένα “εθελοντικό” site. Όποιος πιστεύει το αντίθετο, απλά χάνει, αν δεν κοιμάται τον ύπνο του δικαίου!
    Υπάρχουν όμως κι άλλοι αξιόλογοι Αξιωματικοί που “ασχολούνται” με το site, γιατί μόνο να κερδίσουν από αυτό έχουν..
    Καλό Καλοκαίρι να έχουμε και να προσέχουμε την ασφάλειά μας..

  6.  

    Αγαπητοί φίλοι & συνάδελφοι σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια απλά πρέπει για μια ακόμα φορά να ΤΟΝΙΣΩ ότι το FIre Rescue News ΔΕΝ είναι εθελοντικό website αλλά Διαδικτυακό περιοδικό για την Πυρόσβεση & την Διάσωση και φυσικά για ΟΛΟΥΣ!! Ξεκίνησε ως ιστοσελίδα για εθελοντές αλλά στην πορεία έγινε περιοδικό για να καλύψει θέματα και αρθρογραφία γύρω από την πυρόσβεση και την Διάσωση, σας ευχαριστώ!

Γράψτε απάντηση στο Λουκιανός Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.