Η διάσωση σε αστικό περιβάλλον αποτελεί ένα μάλλον παραμελημένο αντικείμενο εκπαίδευσης για τους Πυροσβέστες, αφού τις πιο πολλές φορές καλούνται να αντιμετωπίσουν πυρκαγιές, χωρίς ύπαρξη θυμάτων. Άλλοτε πάλι έρχονται αντιμέτωποι με πυρκαγιές σε “άδεια” κτίρια. Εκεί δηλαδή όπου οι ένοικοι έχουν προλάβει να απομακρυνθούν από την οικία τους ή με την βοήθεια των πυροσβεστών και περιπατητικά να απομακρυνθούν σχετικά εύκολα από αυτές.


Εξάλλου σε περιπτώσεις μαζικών καταστροφών και γενικευμένης κρίσης, δεν είναι δυνατό να περιμένει κανείς να κάνει τα πάντα η ΕΜΑΚ. Γι αυτό ακριβώς όλοι οι Πυροσβέστες χρειάζεται να γνωρίζουν στοιχειώδεις και απλές τεχνικές διάσωσης για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις εκτεταμένων καταστροφών και όχι μόνο (Αθήνα 1999).
Σε μια επίσκεψή μου στην πόλη των Ιωαννίνων τον περασμένο Χειμώνα, είχα την τύχη να δω μια κατά την γνώμη μου, θαυμάσια και πρωτοποριακή τεχνική – διαδικασία, για την κατάβαση φορείου με θύμα (που χρήζει αυστηρής ακινητοποίησης ή όχι) από ύψος, με την βοήθεια συρματοσχοίνου του “εργάτη” πυροσβεστικού οχήματος. Η σύλληψη της ιδέας έγινε από τον Πυραγό Αθανάσιο Γκόλια, εξαίρετο συνάδελφο και πολυμήχανο δημιουργό καινοτόμων ιδεών, πάντοτε προς όφελος του Πυροσβέστη και βεβαίως προς τον πολίτη που έχει ανάγκη.

Ευχαριστώ προσωπικά τον Θανάση Γκόλια και την Δ.Π.Υ. Ιωαννίνων για την πολύ χρήσιμη αυτή τεχνική – ιδέα, η οποία και ελπίζω να αποτελέσει αντικείμενο εκπαίδευσης και στις υπόλοιπες Π.Υ. της Ελλάδος. Θα ήταν βέβαια σοβαρή παράλειψη από μέρους μου να μην αναφέρω ότι αυτή η διαδικασία μπορεί να υλοποιηθεί και με σχοινιά (στατικά σχοινιά διάσωσης κι όχι πυροσβεστικούς κάλους!), τα οποία διαθέτουν πολλές Π.Υ. στον διασωστικό τους εξοπλισμό. Κάτι που πρόσφατα όλοι μας είδαμε στο site αυτό από την άψογη προσπάθεια της Π.Υ. Πύργου. Τέτοιες ασκήσεις πραγματικά αξίζουν συγχαρητήρια και αποτελούν αντικείμενο επανάληψης και φάρο προσανατολισμού για όλους εμάς.
Σας ευχαριστούμε.
Σωκράτης Παπαγεωργίου
Πυραγός

1a2a3a
Η τεχνική πρέπει να γίνεται με την χρήση τροχαλιών αντί για ναυτικά κλειδιά. Περιορίζουν φθορές και τραντάγματα. Για τα συρματόσχοινα πρέπει να είναι με ατσάλινα ράουλα. Οι τροχαλίες με ρουλεμάν δουλεύουν καλύτερα. Προσοχή στις αντοχές φορτίου. Αντίστοιχές τεχνικές χρησιμοποιούμαι σε φαραγγοδιάσωση και σπηλαιοδιάσωση. Και στο κάθισμα υπάρχει καλύτερη λύση στους κατασκευαστές ορειβατικού εξοπλισμού.
Πολλά λάθη και κρίσιμα. Ως τεχνική θα αποδώσει, μια φορά. Δεν σημαίνει όμως ότι το λάθος πρέπει να επαναλάμβανεται. Το γρήγορο δεν είναι το προτιμότερο χωρίς να υπάρχει ασφάλεια. Δεν πρέπει να μιλάμε για χρόνους στο συμβάν και στις ασκήσεις. Ο χρόνος είναι ένας. Οι τεχνικές και οι διαδικασίες θα μας βοηθήσουν να τον νικήσουμε. Όμως αν τις εφαρμόσουμε σωστά και γρήγορα. Όχι μόνο γρήγορα. Αυτό θα είναι το λάθος. Δεν θα εμβαθύνω στα ειδικά τις άσκησης, ούτε σε αυτά που εντόπισα. Πόσο μάλλον στις απαιτήσεις που προκύπτουν κατα την εφαρμογή της συγκεκριμένης ιδέας αναφορικά με το χώρο της επάνω αγκυρωσης του γάντζου και που και πως. Θα πω πως με τον συγγραφέα έχουμε κοινούς δασκάλους, αξιοσέβαστους, που θα βγάλουνε μαλλιά αν βλέπανε την συγκεκριμένη άσκηση. Και ενώ σχολίασε πως γίνεται και αλλιώς, έπρεπε να έχει διαφορετικό ύφος γραφής και λόγου. Και για τον συνάδελφο που το χρεώνεται ως δικό του, οταν επικοινωνήσω μαζί του, θα τον παρακαλέσω να μου πει, ποιο ήταν το κίνητρο του για να πράξει ότι σκέφτηκε.