Του Αναστάσιου Γερασιμάτου*
Όλες οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που λειτουργούν στην Ελλάδα, είναι ιδιωτικές εταιρίες που ΔΕΝ ελέγχονται από τις υπηρεσίες του κράτους, διότι διατηρούν την αυτονομία τους και αυτοτέλειά τους, βάσει της σχετικής νομοθεσίας. Στηρίζονται στον εθελοντισμό, δηλαδή στην εξ ιδίας πρωτοβουλίας ενεργό συμμετοχή του ενδιαφερομένου. Ως στόχο έχουν (τουλάχιστον στα χαρτιά) την εξυπηρέτηση ενός κοινωνικού / ανθρωπιστικού σκοπού.
Συστήνονται και λειτουργούν κατά τον ίδιο τρόπο που συστήνονται και λειτουργούν οι ιδιωτικές εταιρείες / επιχειρήσεις. Δηλαδή, συντάσσουν καταστατικό, λαμβάνουν άδεια λειτουργίας από το κράτος ή από την αρμόδια δικαστική αρχή, διαθέτουν διοικητικό συμβούλιο, νομικό σύμβουλο, λογιστή, φοροτεχνικό, ανοίγουν τραπεζικούς λογαριασμούς, εγγράφονται στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο ή άλλο μητρώο του κράτους.
Διορίζουν κατά τον νόμο διαχειριστή, διενεργούν γενική συνέλευση, δημιουργούν ιεραρχία οργάνωσης και διοίκησης, διορίζουν και παύουν γενικό διευθυντή και επιμέρους διευθυντές και προϊσταμένους και υπευθύνους τμημάτων, προσλαμβάνουν και απολύουν έμμισθο προσωπικό, τηρούν λογιστικά βιβλία, εκδίδουν οικονομικά παραστατικά, τηρούν περιουσιολόγιο, βιβλίο πρακτικών και αποφάσεων διοικητικού συμβουλίου, βιβλίο πεπραγμένων δράσεων, μητρώο εθελοντών και κάθε άλλο απαραίτητο για την λειτουργία της Μ.Κ.Ο. νόμιμο έντυπο – έγγραφο. Έχουν την ευχέρεια να διαθέτουν κινητή και ακίνητη περιουσία, να ανοίξουν παραρτήματα, θυγατρικές εταιρείες και να ασκήσουν κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα που επιθυμούν ώστε να χρηματοδοτείται και ενισχύεται το έργο της Μ.Κ.Ο.
“Όλες οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις είναι ιδιωτικές εταιρίες που ΔΕΝ ελέγχονται από τις υπηρεσίες του κράτους.”
Ο νομοθέτης επιτρέπει σε όλες τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις στην Ελλάδα να μπορούν να έχουν έσοδα και κέρδη, ακριβώς όπως και οι ιδιωτικές εταιρείες / επιχειρήσεις, υπό την προϋπόθεση ότι, τα κέρδη ΔΕΝ μοιράζονται στα εταιρικά μέλη (τα μέλη που συνέστησαν την Μ.Κ.Ο.) αλλά διατίθενται αποκλειστικά για την ανάπτυξή τους και την δράση τους.
Επίσης, επιτρέπεται να έχουν, εκτός από εθελοντές και έμμισθο προσωπικό όλων των βαθμίδων, το οποίο μισθοδοτούν σύμφωνα με την ισχύουσα εργατική νομοθεσία και πληρώνουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές. Μπορούν να συνεργάζονται με ειδικούς ή επιστημονικούς συμβούλους επί αμοιβή, να διαθέτουν σελίδα στο διαδίκτυο και γενικώς να πράττουν κάθε τι το οποίο είναι σύμφωνο με τους σκοπούς και την δράση της Μ.Κ.Ο.
Υπάρχουν πολλές κατηγορίες Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει και διεθνώς. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις κατηγορίες υγείας, πολιτικής προστασίας, περιβάλλοντος, πολιτισμού, αθλητισμού, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κοινωνικών ζητημάτων, κ.ο.κ.
Οι Μ.Κ.Ο. υπολογίζονται σε όλο τον κόσμο ότι ανέρχονται στα 45.000.000 περίπου. Από αυτές, 1,3 εκ. υπάρχουν στις Η.Π.Α., 1,2 εκ. υπάρχουν στην Ινδία, κ.ο.κ. Ο αριθμός αυτός δείχνει την παγκόσμια ανάπτυξή τους και το μέγεθος της εμπλοκής τους στα κοινωνικά και ανθρωπιστικά ζητήματα, καθότι διαθέτουν μεγαλύτερη αυτονομία από τις τοπικές κυβερνήσεις, μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτερη ανταπόκριση.Τα Ηνωμένα Έθνη δε, έχουν δηλώσει δημόσια ότι οι οργανώσεις αυτές του τομέα της κοινωνικής οικονομίας είναι ζωτικής σημασίας για την εφαρμογή της Ατζέντας για το 2030 για την Αειφόρο Ανάπτυξη και την επίτευξη των Στόχων της Αειφόρου Ανάπτυξης. Για τον λόγο αυτό, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής των Ηνωμένων Εθνών, αναζητούν όλο και περισσότερο στον τρίτο τομέα τα μέσα για τη βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών και την προώθηση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και της κοινωνικής ένταξης.
Στην Ελλάδα, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις μπορούν να ιδρυθούν είτε με πρωτοβουλία φυσικών προσώπων, είτε με πρωτοβουλία νομικών προσώπων, είτε με πρωτοβουλία σύμπραξης φυσικών και νομικών προσώπων. Η μορφή που θα δώσουν στην υπό σύσταση Μ.Κ.Ο. είναι αποκλειστικά στην διακριτική ευχέρεια των ενδιαφερομένων μερών που συμπράττουν για την σύσταση, ήτοι :
- Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία (άρθρα 741-784 του Αστικού Κώδικα)
- Σωματείο (άρθρα 78-107 του Αστικού Κώδικα)
- Κοινωφελές Ίδρυμα (άρθρα 108-121 του Αστικού Κώδικα)
- Επιτροπή Εράνου (άρθρα 122-126 του Αστικού Κώδικα)
“Ο νομοθέτης επιτρέπει σε όλες τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις να μπορούν να έχουν έσοδα και κέρδη, υπό την προϋπόθεση ότι, τα κέρδη ΔΕΝ μοιράζονται στα εταιρικά μέλη.”
Από την βαθιά κατανόηση των ανωτέρω και εφόσον αποδεχόμεθα ότι η ίδρυση μιας Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης είναι ακριβώς ίδια με την ίδρυση μιας επιχείρησης, όπου χρειάζεται να επιλέξει ο ενδιαφερόμενος το πεδίο δράσης, το αντικείμενο ενασχόλησης, το κοινό – στόχος, το προϊόν – υπηρεσία, το αντίτιμο, κ.ο.κ., αντιλαμβανόμαστε ότι η ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία μιας οποιασδήποτε μορφής και μεγέθους Μ.Κ.Ο. προϋποθέτει πρωτίστως, γνώσεις ηθικής επιχειρηματικότητας.
Στην συνέχεια, προϋποθέτει ικανοποιητικό αριθμό εμπλεκομένων προσώπων με εξειδίκευση, διαθέσιμο χρόνο, οικονομικούς πόρους, σχεδιασμό προϊόντος – υπηρεσίας, οργανόγραμμα λειτουργίας, εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας, κώδικα δεοντολογίας, τυποποιημένο σύστημα διαδικασιών ή / και διαχείρισης ποιότητας κατά τα διεθνή πρότυπα ISO, χάραξη στρατηγικής, καθορισμό μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων, SWOT analysis, λογοδοσία με διαφάνεια.
Εάν κάποια από τις προϋποθέσεις αυτές εκλείψει, αυτόματα έχουμε προβληματική λειτουργία. Σημαντική παράμετρος στις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις είναι ότι, έχουν εξ ορισμού παθητικό (οικονομικό έλλειμα), από την σύστασή τους, διότι δεν παράγουν κάποιο προϊόν για να το πουλήσουν και να έχουν έσοδα και κέρδη, οπότε είναι αναγκασμένες διαρκώς να ζητούν / διεκδικούν την χρηματοδότηση από τα μέλη – εθελοντές, την τοπική κοινωνία, τις τοπικές επιχειρήσεις, τις τοπικές αρχές, ανάλογα με το μέγεθος και την δράση της.
Όταν τα ενδιαφερόμενα μέρη, δεν λαμβάνουν υπόψιν τους τις προϋποθέσεις που αναφέρθηκαν, τότε παρατηρείται το φαινόμενο να συστήνονται ευκαιριακά Μ.Κ.Ο. αποκλειστικά για τον βιοπορισμό και την αυτοπροβολή των ιδρυτών τους, υπό το πρόσχημα του εθελοντικού χαρακτήρα και το μόνο που κάνουν έως την παύση λειτουργίας τους είναι να αιμορραγούν οικονομικά τους εθελοντές τους και τους υποστηρικτές τους. Υποψήφιος Εθελοντής που προτίθεται να εγγραφεί σε μια οποιαδήποτε Μ.Κ.Ο., όταν δεν λαμβάνει άμεσα γνώση για τα δικαιώματά του, τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις του αλλά και για τις ευθύνες και υποχρεώσεις που έχει ο Φορέας Παροχής Εθελοντικής Εργασίας (Μ.Κ.Ο.) απέναντί του, όταν δεν λαμβάνει γνώση για το οργανόγραμμα, τον εσωτερικό κανονισμό, τον κώδικα δεοντολογίας, όταν δεν λαμβάνει γνώση για τον τρόπο διαχείρισης εσωτερικών ζητημάτων, κ.α., πρέπει να υποψιάζεται προβληματική λειτουργία.
Η προβληματική λειτουργία στην Μ.Κ.Ο. οδηγεί στην εκμετάλλευση των εθελοντών που με την σειρά της οδηγεί στην αρχή της διαφθοράς στην Μ.Κ.Ο. Το οργανόγραμμα λειτουργίας, ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας και ο κώδικας δεοντολογίας δεν είναι κρυφά έγγραφα. Αντίθετα, είναι δημοσίου χαρακτήρα έγγραφα και η διοίκηση της Μ.Κ.Ο. έχει την ευχέρεια να τα έχει μόνιμα αναρτημένα στην επίσημη διαδικτυακή οικοσελίδα της, μαζί με το καταστατικό της και τα στοιχεία όλων των φυσικών προσώπων που έχουν συμπράξει για το εγχείρημα αυτό.
“Η ίδρυση, οργάνωση και λειτουργία μιας οποιασδήποτε μορφής και μεγέθους Μ.Κ.Ο. προϋποθέτει πρωτίστως, γνώσεις ηθικής επιχειρηματικότητας.”
Επιπλέον, σε περίπτωση που μιλάμε για Μ.Κ.Ο. υγείας, πολιτικής προστασίας (συμπεριλαμβανομένων των εθελοντικών οργανώσεων της αστικής και δασικής πυρασφάλειας και πυρόσβεσης), θαλάσσιας διάσωσης και γενικότερα όταν μιλάμε για Μ.Κ.Ο. που έχουν δράσεις σε πεδίο υψηλής επικινδυνότητας (έρευνας και διάσωσης, αντιμετώπισης καταστροφών, ναυαγοσωστικής διάσωσης), αυτές κρίνεται σκόπιμο να διαθέτουν σύστημα διαχείρισης ποιότητας κατά το διεθνές πρότυπο ISO 9001:2015 και ομαδικό ασφαλιστήριο συμβόλαιο με τις αναγκαίες καλύψεις για τους επιχειρησιακούς εθελοντές τους. Ο νόμος 3850/2010 «Κύρωση του Κώδικα νόμων για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων» όπως τροποποιήθηκε με τον νόμο 4808/2021 έχει καθολική εφαρμογή και στις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και προστατεύει τους εργαζομένους εθελοντές στο πεδίο των επιχειρήσεων.
Η νομική ευθύνη που προκύπτει για τις ανώτερες διοικήσεις των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων είναι τεράστια στα ζητήματα υγείας και ασφάλειας. Όμως, τούτο, παραβλέπεται συστηματικά και χιλιάδες εργαζόμενοι εθελοντές είναι εκτεθειμένοι σε άμεσο κίνδυνο της υγείας τους και της ζωής τους. Διότι, προέχει ο βιοπορισμός και η αυτοπροβολή των ιδρυτών τους, υπό το πρόσχημα του εθελοντικού χαρακτήρα.
Οι εθελοντές ΔΕΝ ενημερώνονται για τις ευθύνες και τις υποχρεώσεις του Φορέα Παροχής Εθελοντικής Εργασίας και φυσικό είναι να μην γνωρίζουν. Ο νόμος 4662/20020 «Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, αναδιάρθρωση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, αναβάθμιση συστήματος εθελοντισμού πολιτικής προστασίας, αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού και άλλες διατάξεις» στο άρθρο 69, διευκρινίζει με σαφήνεια τις προϋποθέσεις που το ελληνικό δημόσιο ή ο κύριος ασφαλιστικός φορέας του εθελοντή καλύπτουν νοσηλεία ή μακροχρόνια θεραπεία από τραυματισμό. Πολλές δράσεις των Μ.Κ.Ο. που δεν καλύπτονται από το άρθρο 69 ή που δεν υπάγονται στην κατηγορία των εθελοντικών οργανώσεων πολιτικής προστασίας, έχουν παντελώς ακάλυπτους νομικά και ασφαλιστικά τους εθελοντές τους.
“Σε μεγάλο ποσοστό συστήνονται ευκαιριακά Μ.Κ.Ο. αποκλειστικά για τον βιοπορισμό και την αυτοπροβολή των ιδρυτών τους, υπό το πρόσχημα του εθελοντικού χαρακτήρα και το μόνο που κάνουν είναι να αιμορραγούν οικονομικά τους εθελοντές τους.”
Ζούμε στην εποχή ραγδαίων εξελίξεων και ο τομέας της κοινωνικής οικονομίας στον οποίο υπάγονται όλες οι Μ.Κ.Ο. έχει εξελιχθεί διεθνώς και έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες και απαιτήσεις του σήμερα. Στην Ελλάδα, πολλές Μ.Κ.Ο. παραμένουν ως νοοτροπία στην 10ετια του 1980 και του 1990 και αρνούνται να εκσυγχρονιστούν. Τα μοντέλα εκείνα, οργάνωσης, διοίκησης και λειτουργίας ήσαν αποτελεσματικά εκείνη την εποχή. Όχι σήμερα. Ξεπεράστηκαν ανεπιστρεπτί. Επιπλέον, σήμερα επιβιώνουν τα μεγάλα και στιβαρά σχήματα μέσω της ενοποίησης πόρων, της συγχώνευσης νομικών οντοτήτων, της συνένωσης ιδεών, προσπαθειών, εργασιών, ερευνητικών προγραμμάτων.
Βρισκόμαστε στην εποχή των υψηλών απαιτήσεων, της τεχνολογίας αιχμής, της αστραπιαίας ταχύτητας διάδοσης της πληροφορίας, της αύξησης των καταστροφών, της αύξησης των επιπτώσεων των καταστροφών, των διεθνών κρίσεων, των διεθνών απειλών. Η πρόληψη και η αντιμετώπισή τους απαιτούν μεγάλες δυνάμεις, καθ’ όλα έτοιμες με γρήγορα αντανακλαστικά. Η ενοποίηση ξεκινάει από στους κολοσσούς των πολυεθνικών επιχειρήσεων και φθάνει έως τις εθελοντικές οργανώσεις.
Οι μικρές εθελοντικές οργανώσεις, συνήθως είναι περιορισμένης αποτελεσματικότητας, έχουν πολύ περιορισμένο ρόλο, παρουσιάζουν πρόωρη κόπωση και απογοήτευση των μελών τους, εφόσον εξαντλούνται οι ίδιοι και οι ίδιοι οι ελάχιστοι που υπάρχουν σε καθημερινές δραστηριότητες, πολλές φορές άνευ ωφελιμότητας και αδικαιολόγητα, δεν έχουν επιχειρησιακή ακτίνα δράσης, ούτε οργανόγραμμα λειτουργίας, ούτε ακολουθούν κάποιο μοντέλο εταιρικής διακυβέρνησης, ούτε έχουν διαφάνεια στην οικονομική διαχείριση, στερούνται στρατηγικής, οράματος και στόχων.
Συμβαίνει στην χώρα μας, στην ίδια επαρχιακή πόλη να συνυπάρχουν 3 και 4 και 5 εθελοντικές οργανώσεις με ίδιο αντικείμενο δράσης, να απευθύνονται στην ίδια κοινωνία για εξεύρεση εθελοντών, για χρηματοδότηση και υποστήριξη και να επιχειρούν στα ίδια συμβάντα, ανταγωνιστικά. Ταυτόχρονα, διαθέτουν και πληρώνουν διαφορετικές εγκαταστάσεις, με τις απορρέουσες οικονομικές υποχρεώσεις συντήρησης και παγίων. Αυτές όλες, θα μπορούσαν να είχαν ενσωματωθεί σε 1 ή 2 ισχυρές εθελοντικές οργανώσεις στην ίδια πόλη, με πολύ μεγαλύτερους κοινούς πόρους (ανθρώπινους, τεχνικούς, οικονομικούς, φυσικούς, τεχνολογικούς, κ.α.) και να δρουν πολύ πιο αποτελεσματικά.
Η συνένωση μικρών εθελοντικών οργανώσεων και η συνένωση δυνάμεων και πόρων, δεν περιορίζουν ούτε το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης, ούτε το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθε, ούτε το δικαίωμα στο επιχειρείν κανενός. Αντίθετα, με την ανάδειξη μιας ενιαίας, πολύ πιο ισχυρής και υγιούς νομικής οντότητας (Μ.Κ.Ο.) προάγεται η επιχειρηματικότητα, ο εθελοντισμός, η εξωστρέφεια, οι εθνικές και διεθνείς συνεργασίες, η ανάπτυξη, η ανταπόκριση, η βοήθεια στους πληγέντες.
“Η προβληματική λειτουργία στην Μ.Κ.Ο. οδηγεί στην εκμετάλλευση των εθελοντών που με την σειρά της οδηγεί στην αρχή της διαφθοράς στην Μ.Κ.Ο.”
Οι ανώτερες διοικήσεις των Μ.Κ.Ο. υποχρεούται να σέβονται τους εθελοντές τους και να τους συμβουλεύονται στην λήψη σπουδαίων αποφάσεων της εθελοντικής οργάνωσης. Οι ανώτερες διοικήσεις δεν είναι κάτι άλλο και οι εθελοντές πεδίου κάτι άλλο. Κανένα μέρος δεν μπορεί να υπάρξει από μόνο του ως λειτουργία και δράση. Η προβληματική λειτουργία και η διαφθορά που έχει χτυπήσει τις ελληνικές Μ.Κ.Ο. αναγκάζει τους χιλιάδες εθελοντές να εγκαταλείπουν και να λειτουργούν είτε αυτόνομα, είτε ενταγμένοι σε πολύ μικρά σχήματα. Απολυταρχικά καθεστώτα ως μοντέλο διοίκησης Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης ουδέποτε ήταν ανεκτό από τους εθελοντές.
Όπου κι αν εφαρμόζεται σήμερα πρέπει άμεσα να διορθωθεί διότι οι εθελοντές εγκαταλείπουν ομαδικώς και ορισμένες Μ.Κ.Ο. έχουν συρρικνωθεί αισθητά σε ανθρώπινο δυναμικό και δράση σε όλη την επικράτεια. Οι εθελοντές δεν είναι ιδιοκτησία των Μ.Κ.Ο. Είναι εργαζόμενοι και πρέπει να τυγχάνουν της προστασίας και του σεβασμού των εργαζομένων στελεχών. Οι εθελοντές είναι πρεσβευτές του αγαθού και της ανάγκης. Σήμερα, υπάρχει τεράστια έλλειψη ηγετικών στελεχών στις ανώτερες διοικήσεις των ελληνικών Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων.
Τείνει να καθιερωθεί, οι ανώτερες διοικήσεις των Μ.Κ.Ο. να εξοντώνουν κάθε ηγετική φυσιογνωμία από τα μέλη τους και να βολεύονται με την μετριότητα και την αδιαφάνεια. Όταν απουσιάζει ο ηγέτης, απουσιάζει η έμπνευση, το όραμα, το πάθος, η επιρροή η προσφορά. Διότι ο Ηγέτης ασκεί ηγεσία, ο Στρατηγός ασκεί στρατηγική και ο Επικεφαλής ασκεί αρχηγία. Ο εθελοντισμός έχει ανάγκη αποκλειστικά από ηγέτες για να πάει μπροστά. Η καταγεγραμμένη ιστορία του εθελοντισμού στην Ελλάδα και διεθνώς το έχει αποδείξει.
Τα σκάνδαλα πορνείας, οργίων σεξ, σεξουαλικής κακοποίησης, σεξουαλικής παρενόχλησης, παιδοφιλίας, διοικητικής και οικονομικής διαφθοράς, εξαπάτησης, κατάχρησης εξουσίας, κατάχρησης οικονομικών πόρων των φορολογουμένων πολιτών, συκοφαντίας, κ.α. που βλέπουν το φως της δημοσιότητας κατά καιρούς και σήμερα ακόμα, αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου της διαφθοράς που έχει διαβρώσει και στην Ελλάδα τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις.
Η κατάσταση αυτή θα εξακολουθήσει, εφόσον ΔΕΝ έχει θεσπιστεί από την πολιτεία μηχανισμός αξιοκρατικής αξιολόγησης των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, στελεχωμένος με πρόσωπα εγνωσμένου κύρους / επιτευγμάτων (όχι πολιτικά πρόσωπα ή υπέργηρους ημετέρους, αλλά νέους με φρέσκιες ιδέες, με εντιμότητα, με αίσθημα δικαιοσύνης και διαφάνειας) και ενισχυόμενος με δικαιοδοσία και εξουσίες να κάνει κάθαρση. Σε όλα τα σκάνδαλα εμπλέκονται εξίσου έμμισθα στελέχη των Μ.Κ.Ο. και εθελοντές. Όλοι οι εθελοντές είναι ίσοι μεταξύ τους, αλλά όλοι οι εθελοντές ΔΕΝ αξίζουν το ίδιο.
Καθένας που λέει ότι είναι εθελοντής ή που φοράει την στολή του εθελοντή, δεν σημαίνει ότι διέπεται από αγνά αισθήματα αλτρουισμού, φιλαλληλίας και φιλανθρωπίας. Όπως όλοι οι εργαζόμενοι μιας εταιρείας δεν αξίζουν το ίδιο, έτσι και όλοι οι εθελοντές μιας εθελοντικής οργάνωσης δεν αξίζουν το ίδιο. Ίσως ακούγεται παράξενο αλλά αυτή είναι η πραγματικότητα και δεν αλλάζει. Υπάρχουν εθελοντές με χαμηλές, μέτριες και υψηλές επιδόσεις. Αλλά υπάρχουν και εθελοντές με ήθος και εθελοντές χωρίς ήθος. Ποιος τους αποτρέπει να ενταχθούν σε οποιαδήποτε Μ.Κ.Ο., προστατεύοντας τα μικρά παιδιά, τις γυναίκες, τα ευαίσθητα άτομα, τους πονεμένους, τους αδύναμους;
Το πιθανότερο είναι ότι η ανώτερη διοίκηση της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης δεν μπορεί να τους ξεχωρίσει, διότι δεν διαθέτει τον κατάλληλο εσωτερικό μηχανισμό (τυποποιημένες, διάφανες διαδικασίες ένταξης μέλους, σύσταση επιτροπής με συμμετοχή ψυχολόγου). Κι όμως πρόκειται για μια πολύ χρήσιμη διαδικασία η όποια απαιτεί δομημένη και αξιόπιστη εσωτερική οργάνωση, με τυποποιημένες διαδικασίες. Απαιτεί να κυριαρχεί η διαφάνεια, η αξιοκρατία, η εντιμότητα, η δικαιοσύνη σε όλα τα επίπεδα διοίκησης. Η μέθοδος αυτή δεν φέρει αποτελέσματα σε εθελοντική οργάνωση που τελεί υπό καθεστώς ανομίας ή διαφθοράς.
“Όλοι οι Εθελοντές είναι ίσοι μεταξύ τους αλλά όλοι οι Εθελοντές ΔΕΝ αξίζουν το ίδιο.”
Οι ανώτερες διοικήσεις των Μ.Κ.Ο., σπαταλούν πολύ χρόνο και ενέργεια λειτουργώντας παρεμβατικά και εκ των υστέρων, αντιμετωπίζοντας εσωτερικά προβλήματα δευτερεύουσας σημασίας πολλές φορές. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μην αφιερώνουν αρκετό χρόνο και προσοχή στο να προσδιορίσουν ποιοι εθελοντές τους έχουν την μεγαλύτερη αξία για το εθελοντικό – ανθρωπιστικό έργο και την ίδια την εθελοντική οργάνωση, ώστε να τους αναδείξουν – προωθήσουν σε ακόμη υψηλότερες και πιο υπεύθυνες θέσεις και να τους αναθέσουν υπευθυνότητες μέσω των οποίων θα προάγουν την εξωστρέφεια, την χρηστή διαχείριση, την αποτελεσματική παροχή υπηρεσιών.
Συνήθως, η προσκόλληση της ανώτερης διοίκησης της Μ.Κ.Ο. στην αντιμετώπιση εσωτερικών προβλημάτων, έχει να κάνει πρωτίστως με την ίδια την ανώτερη διοίκηση, με την παραβατική της συμπεριφορά την κακοδιοίκηση, την απειθαρχία, την αδιαφάνεια, την σπατάλη και την απαξίωση του εθελοντικού της δυναμικού. Κάθε εθελοντικά εργαζόμενος έχει την ατομική ευθύνη να απομακρύνεται και να καταγγέλλει όταν αντιλαμβάνεται περιβάλλον επικίνδυνο για τον ίδιο και την κοινωνία, όπως ακριβώς και κάθε αμειβόμενα εργαζόμενος έχει την ίδια ατομική ευθύνη. Η παραμονή και η σιωπηρή παραδοχή, συντηρούν και γιγαντώνουν την διαφθορά.
σ υ ν ε χ ι ζ ε τ α ι . . .
* ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Γ. ΓΕΡΑΣΙΜΑΤΟΣ (CMCS)
Crisis Management Certified Specialist, Certified Disaster Manager, HCDMI Managing Director, Certified Early Warning Mentor – Athens Chamber of Tradesmen, Member of International Crisis Management Association, Member of International Association of Professionals in Humanitarian Assistance and Protection, Author.
Πάτρα, 20 Νοεμβρίου 20022
Διαδικτυακή Βιβλιογραφία
- https://www.aftodioikisi.gr/diethni/stin-58i-thesi-i-ellada-sti-lista-gia-ti-diafthora-metaxi-158-xoron/amp/
- https://www.e-nomothesia.gr/kat-politike-prostasia-psea-pallaike-amyna/nomos-4662-2020-phek-27a-7-2-2020-1.html
- https://ngeurope.net/sites/default/files/output/files/io7_gr.pdf
- https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%B7_%CE%BA%CF%85%CE%B2%CE%B5%CF%81%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%BF%CF%81%CE%B3%CE%AC%CE%BD%CF%89%CF%83%CE%B7
- diadikos.gr/dikigoros-ypiresia/idrysi-mko/
- dionysos.gr/files/FS5vmcbpZmGoSBVa-ΧΑΡΤΑ%20ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ%20ΔΗΜΟΥ%20ΔΙΟΝΥΣΟΥ%202022.pdf
- https://www.kemel.gr/library/axiologisi-mi-kyvernitikon-organoseon-mia-proklisi
- https://eleftherostypos.gr/diethni/187614-sex-kai-diafthora-stis-mko-koryfi-sto-pagoboyno-ta-orgia-stin-oxfam
- https://www.kathimerini.gr/society/909947/kroysma-diafthoras-kai-ekmetalleysis-se-prosfygiki-mko/
- https://www.efsyn.gr/politiki/kybernisi/77812_treis-mko-ston-eisaggelea-diafthoras
- tvxs.gr/news/ellada/ereyna-se-mko-gia-seksoyaliki-ekmetalleysi-prosfygon-kai-diafthora&dr=tvxsmrstvxs
- kodiko.gr/nomothesia/document/54657/nomos-3850-2010
- https://www.fire.gr/ellada/apopseis-paremvaseis/kodikos-deontologias-ethelonton-anthr/
- https://www.tovima.gr/2016/06/14/society/sto-stoxastro-toy-eisaggelea-diafthoras-dyo-mko-stin-psyxiki-ygeia/