Φορητοί Πυροσβεστήρες, σωτήρες ή μια κόκκινη φιάλη στη γωνία;

Προστέθηκε από F.R.N στις 17 Οκτωβρίου 2013. · No Comments · Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Κατηγορία Πυροπροστασία, Ρέτσιος Ιωάννης, Συμβουλές για όλους

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Share into that BigPicture-Share zone

 
Share Button

Του Ιωάννη Σ. Ρέτσιου

Τον τελευταίο καιρό πολλοί γνωστοί και φίλοι με ρωτάνε, τι γίνεται με τους πυροσβεστήρες τους και πότε πρέπει να τους κάνουν συντήρηση ή αν πρέπει να τους αντικαταστήσουν κλπ… Μια πραγματικότητα που διέπει την εποχή μας είναι η πλήρης απουσία παιδείας (και λόγω της οικονομικής κρίσης) για την πυρασφάλεια σε κτίρια , οχήματα και χώρους συνάθροισης κοινού (και όχι μόνο).

Πολλοί ιδιοκτήτες δεν κάνουν τις (από το Νόμο προβλεπόμενες) συντηρήσεις ή αναγομώσεις στους πυροσβεστήρες, εξοικονομώντας έτσι (κατά την άποψη τους)  χρήματα, χωρίς να αναλογίζονται πόσα θα πληρώσουν για την επισκευή και την αποκατάσταση των ζημιών που θα υποστούν από μια ενδεχομένη πυρκαγιά. Από την άλλη μεριά βεβαίως, έχουμε και εταιρίες που εκμεταλλευόμενες την ανάγκη για κέρδος, προσφέρουν στον κόσμο χαμηλές τιμές συντήρησης ή/και αναγόμωσης, με σκοπό να πάρουν την δουλειά, χωρίς όμως να κάνουν τον απαιτούμενο έλεγχο στους πυροσβεστήρες λόγω κόστους.

Εκεί έρχεται η δική μας άγνοια, ελέγχου και συντήρησης των πιστών μας φίλων σε περίπτωση πυρκαγιάς.

Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν για να μην κουράσω με τεχνικές λεπτομέρειες σε αυτό το άρθρο, θα σας αναφέρω με απλά λόγια τι πρέπει να κοιτάτε σε έναν πυροσβεστήρα και τι προβλέπεται σήμερα από την κείμενη Νομοθεσία.

Πρέπει εδώ να διευκρινίσουμε, τι θα πει «Ετήσιος Έλεγχος – Συντήρηση» και τι «Αναγόμωση».

Στη χώρα µας έχει (λανθασμένα) επικρατήσει ότι οι πυροσβεστήρες απαιτούν ετήσια αναγόμωση. Η Νομοθεσία όµως ήταν και είναι ξεκάθαρη: Υποχρεωτικός είναι ο ετήσιος έλεγχος των πυροσβεστήρων και όχι η αναγόμωση. Ο ετήσιος έλεγχος περιλαμβάνει όλες εκείνες τις διαδικασίες που µας επιτρέπουν να είμαστε βέβαιοι ότι ο πυροσβεστήρας σαν μηχάνημα και σαν δοχείο πίεσης, είναι έτοιμος για χρήση. Εξυπακούεται ότι ο έλεγχος – συντήρηση πρέπει να γίνεται από εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό και φυσικά από αναγνωρισμένη εταιρεία εφοδιασμένη µε το κατάλληλο πιστοποιητικόΑναγόμωση σημαίνει ακριβώς αυτό που λέει η λέξη: Άδειασμα του δοχείου και επαναπλήρωση µε νέα σκόνη. Αναγόμωση του πυροσβεστήρα πρέπει να γίνεται είτε αφού έχει περάσει το χρονικό εκείνο διάστημα που ορίζει ο κατασκευαστής της σκόνης (διότι η σκόνη χάνει την κατασβεστική της ικανότητα) ή γενικά του κατασβεστικού υλικού, είτε αν ο πυροσβεστήρας χρησιμοποιηθεί.

Ο πυροσβεστήρας κόνεως (ξηράς σκόνης δηλαδή) των έξι (6) κιλών, είναι ο πιο συνηθισμένος για χρήση σε καταστήματα και οικίες ή πολυκατοικίες. (δείτε φωτογραφία αριστερά)
Κάθε πυροσβεστήρας λοιπόν, πρέπει να έχει ακριβώς κάτω από το κλείστρο (λαιμός του πυροσβεστήρα) ένα πλαστικό συμπαγές δακτύλιο, ο οποίος δεν βγαίνει και ορίζει το έτος που έχει συντηρηθεί και ισχύει. Για παράδειγμα, ο πυροσβεστήρας σας που είναι ελεγμένος και συντηρημένος για το έτος 2018, πρέπει να διαθέτει μωβ δακτύλιο (σε περίπτωση που έχει γίνει και αναγόμωση, η επιπλέον ειδική αυτοκόλλητη πινακίδα πρέπει να έχει το ίδιο χρώμα).

Ταυτόχρονα διαθέτει αυτοκόλλητη ετικέτα ελέγχου στο σώμα του με χαρακτηριστικά στοιχεία για την συντήρηση που έγινε, καθώς και την ημερομηνία του επομένου ελέγχου που πρέπει να γίνει. (δείτε φωτογραφία κάτω)

Υπάρχει βεβαίως και η ετικέτα οδηγιών με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του πυροσβεστήρα όπου εκεί αναγράφονται οι κατασβεστικές δυνατότητες του πυροσβεστήρας σας που βάσει της κείμενης νομοθεσίας πρέπει να είναι όπως παρακάτω :

Αυτό σημαίνει ότι εσείς αγοράζοντας ένα πυροσβεστήρα θα πρέπει να ρωτήσετε εάν πληροί τις ελάχιστες προϋποθέσεις βάσει κατασβεστικής ικανότητας. Ο πυροσβεστήρας των 6 κιλών για παράδειγμα, πρέπει να γράφει (τουλάχιστον) 21Α-113Β-C.

Πολλοί από εμάς είχαμε συνηθίσει στην ιδέα ότι ο πυροσβεστήρας ιδιωτικής χρήσης οχημάτων πρέπει να είναι των 2 κιλών σκόνης ή των 3 κιλών βάσει ΝομοθεσίαςΑυτά ανήκουν στο παρελθόν, αφού πλέον η Νομοθεσία ορίζει ότι ο πυροσβεστήρας που πρέπει να έχεις στο όχημα σου πρέπει να έχει τουλάχιστον κατασβεστική ικανότητας 8Α 34Β Cανεξαρτήτως αν είναι 1 , 2 ή 3 κιλών ξηράς σκόνης ή αφρού.

Για τα φορτηγά οχήματα αντιστοίχως ορίζει ότι θα πρέπει να είναι το ελάχιστον 13Α 55Β, και για μεγάλα φορτηγά οχήματα (νταλίκες με τράκτορες) το ελάχιστο 21Α -113Β – C.

Πυροσβεστήρες Τύπου 1
Φορητοί πυροσβεστήρες ξηράς κόνεως κατάλληλοι για κατηγορίες πυρκαγιάς A, B, C και για ηλεκτρικό ρεύμα τάσης έως 1000 V, με ελάχιστη κατασβεστική ικανότητα 8Α, 34Β, C.

Πυροσβεστήρες Τύπου 2
Φορητοί πυροσβεστήρες ξηράς κόνεως κατάλληλοι για κατηγορίες πυρκαγιάς A, B, C και για ηλεκτρικό ρεύμα τάσης έως 1000 V, με ελάχιστη κατασβεστική ικανότητα 13Α, 55Β, C.

Πυροσβεστήρες Τύπου 3
Φορητοί πυροσβεστήρες ξηράς κόνεως κατάλληλοι για κατηγορίες πυρκαγιάς A, B, C και για ηλεκτρικό ρεύμα τάσης έως 1000 V, με ελάχιστη κατασβεστική ικανότητα 21Α, 113Β, C.

Οι φορητοί πυροσβεστήρες θα πρέπει να γνωρίζετε ότι απαιτούν τις ακόλουθες εργασίες συντήρησης βάσει νομοθεσίας αλλά και βάσει λογικής για να είναι σε άμεση χρήση όταν τους χρειαστείτε :

  1. Ετησίως συμβουλευόμενοι την πινακίδα έλεγχου ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ την προβλεπόμενη ημερομηνία που αναγράφεται από το αρμόδιο συνεργείο ελέγχου του πυροσβεστήρα σας. (Έλεγχος του πυροσβεστήρα, της ποιότητας και της ποσότητας του κατασβεστικού υλικού χωρίς να επιβάλλεται η αναγόμωσή του)
  2. Ανά πενταετία από την κατασκευή του ΑΝΑΓΟΜΩΣΗ, δηλαδή αν η πρώτη συντήρηση έχει γίνει το 5/2007 τον 5/2012 δεν πάει μόνο για συντήρηση, αλλά και για αναγόμωση . (Εκτεταμένος έλεγχος του πυροσβεστήρα με αναγόμωση του κατασβεστικού υλικού εφόσον έτσι κρίνει ο αρμόδιος συντηρητής). Δεν υπόκεινται σε περαιτέρω συντήρηση οι πυροσβεστήρες διοξειδίου του άνθρακα και οι πυροσβεστήρες με αέρια εναλλακτικά των Halon).
  3. Ανά δεκαετία πρέπει να τον στείλουμε για ΥΔΡΑΥΛΙΚΗ ΔΟΚΙΜΗ για να είμαστε βέβαιοι ότι δεν υπάρχει περίπτωση να διαρραγεί το σώμα (φιάλη) του πυροσβεστήρα αλλά και οξείδωσης του εσωτερικού του. (Εργαστηριακός έλεγχος με αντικατάσταση όλων των φθαρμένων εξαρτημάτων, αντικατάσταση του κατασβεστικού υλικού και αποστολή για υδραυλική δοκιμή και πλήρη επανέλεγχο του συγκροτήματος πίεσης του πυροσβεστήρα σε Αναγνωρισμένο Κέντρο Επανελέγχου Δοχείων Πίεσης υπό την εποπτεία Αναγνωρισμένου Φορέα Ελέγχου)
  4. Στην Εικοσαετία ο φορητός πυροσβεστήρας πρέπει να σταλεί προς ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ, καθώς έχει επέλθει το τέλος ζωής του ως φορητό μέσο πυρόσβεσης.

ΠΡΟΣΟΧΗ : Σε περίπτωση που ο πυροσβεστήρας σας έχει χρησιμοποιηθεί έστω και μόνο για μία φορά θα πρέπει απαραιτήτως να σταλεί όχι για συντήρηση αλλά και για αναγόμωση (ομιλούμε για τον ξηράς σκόνης), για να το εξηγήσουμε πιο αναλυτικά, αν δηλαδή έχετε πατήσει έστω μια φορά το κλείστρο, ανεξάρτητα αν δείχνει ακόμα ότι διαθέτει πίεση, πρέπει να τον πάτε για αναγόμωση.

Κόστος
Το μέσο κόστος συντήρησης ενός 6κιλου πυροσβεστήρα ξηράς κόνεως είναι περί τα 8 ευρώ και αν αυτός περιλαμβάνει και αναγόμωση, τότε το κόστος αυξάνεται περίπου στα 15 ευρώ. Με λίγα λόγια λοιπόν, ελέγξτε τον πυροσβεστήρα σας αν είναι συντηρημένος και αν βάσει Νομοθεσίας σας καλύπτει για το έργο που του έχετε αναθέσει, τόσο για την ασφάλεια της οικογένειάς σας όσο & της εταιρίας σας αλλά και των γειτόνων σας. Και μην ξεχνάτε, τους συντηρούμε ανά έτος και δεν τους βλέπουμε κρεμασμένους στον τοίχο ως τρόπαια ή στην γωνία παρατημένους και λέμε «έχω πυροσβεστήρα».

Ειδικά για τα οχήματα ΙΧ πόσες φορές ξεχνάμε να τους συντηρήσουμε και όταν χρειαστούν στην κακιά στιγμή … απλά δεν ανταποκρίνονται! Κλείνω αυτό το μικρό άρθρο προτείνοντας στις μεγάλες εταιρίες και οργανισμούς του δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα να μην κάνουν εκπτώσεις στην ασφάλεια και δη στην πυρασφάλεια, καθώς οι ανθρώπινες ζωές δεν αντικαθίστανται ούτε αποζημιώνονται.

To άρθρο ανανεώθηκε τον Δεκέμβριο του 2018.
Για το Fire.gr, Ιωάννης Σ. Ρέτσιος
*Ο Ιωάννης Ρέτσιος είναι εκπαιδευτής μέσων ατομικής προστασίας και ειδικός σε θέματα εξοπλισμού για HazMat & C.B.R.N.e περιστατικά.

Σχετικά άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.