Έρευνα και Διάσωση στην Ελλάδα (S.A.R)

 

3/2/2013

Για να δούμε λίγο τι βρίσκουμε στο διαδίκτυο πίσω από αυτές τις λέξεις. Με τον όρο έρευνα και διάσωση (Search and Rescue – SAR) ονομάζεται η διαδικασία έρευνας και παροχής βοήθειας σε ανθρώπους που βρίσκονται σε ή απειλούνται από επικείμενο κίνδυνο.
Ιστορικά, μία από τις πρώτες καταγεγραμμένες απόπειρες έρευνας και διάσωσης πραγματοποιήθηκε κατά το ναυάγιο του Ολλανδικού εμπορικού πλοίου «Vergulde Draeck», στα ανοικτά των ακτών της Αυστραλίας, το 1656. Επιζήσαντες του ναυαγίου κάλεσαν βοήθεια και συνολικά πραγματοποιήθηκαν τρεις ξεχωριστές αποστολές έρευνας και διάσωσης, χωρίς όμως επιτυχία.

Πολεμική Αεροπορία

Η Μοίρα Επιχειρήσεων Έρευνας Διάσωσης βρίσκεται στην 112 ΠΜ, στην Ελευσίνα. Το έμβλημα της κοσμούν η ασπίδα του Αχιλλέα, ο Αετός του Δία (σύμβολο δύναμης και υπεροχής, συμβολίζει την από αέρος διάσωση) και το φίδι, που ως σύμβολο αναγέννησης παραπέμπει στην παροχή Πρώτων Βοηθειών. Το «Α» προέρχεται από τη λέξη «Αχιλλέας» και είναι το χαρακτηριστικό κλήσης ειρηνικής περιόδου, ενώ ο κεραυνός συμβολίζει τις τηλεπικοινωνίες και την ταχύτητα αντίδρασης. Το Γαλάζιο που περιβάλει την όλη σύνθεση είναι το χρώμα του Ελληνικού Εναέριου Χώρου και της Πολεμικής Αεροπορίας.

Το ρητό «Των δ’ επιλέκτων η Αρετή» αποτελεί μέρος από την ρήση του Αριστοτέλη: «…των πολλών επιδίωξη η Ηδονή, Των εκλεκτών η δόξα, Των δ’ επιλέκτων η Αρετή»

Αποστολή

Αποστολή της 31ης ΜΕΕΔ είναι η άρτια οργάνωση, εκπαίδευση, εξοπλισμός και η κάλλιστη αξιοποίηση του προσωπικού και των μέσων της, για να εκτελεί Έρευνα & Διάσωση, Έρευνα & Διάσωση Μάχης και Ειδικές Επιχειρήσεις σύμφωνα με τα υφιστάμενα Επιχειρησιακά Σχέδια, το Αεροπορικό Δόγμα και τις ειδικές εντολές της Ηγεσίας της Π.Α

Ιστορικό

  • 1995 Εκπόνηση Μελέτης Δημιουργίας ΣΕΔΕΑ
  • 1997 Έγκριση Επιχειρησιακής Σκοπιμότητας ΣΜΕΕ
  • 1998 Έναρξη Επάνδρωσης
  • 1999 Ετοιμότητα η πρώτη ΑΑΟΔ
  • 2001 Αναβάθμιση ΣΜΕΕ σε 31η ΜΕΕ
  • 2003 Άμεση υπαγωγή 31ης ΜΕΕ στη ΔΑΥ
  • 2008 Μετονομασία σε 31 ΜΕΕΔ

    Επάνδρωση
    Η επάνδρωση της Μοίρας είναι ιεραρχικώς η ακόλουθη:

  • Διοικητής
  • Αξιωματικός Επιχειρήσεων
  • Διοικητές Α & Β Σμήνους
  • Επιχειρησιακές Ομάδες Ειδικών Επιχειρήσεων

    Εκπαιδεύσεις
    Η εκπαίδευση του προσωπικού είναι ποικίλη και αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο των εν ειρήνη δραστηριοτήτων της Μοίρας. Ακολουθώντας τη θεμελιώδη αρχή της Πολεμικής Αεροπορίας «εκπαιδεύσου όπως θα πολεμήσεις» χωρίζεται σε τρία στάδια (αρχική, εξειδίκευσης, συντήρησης) και περιλαμβάνει πλειάδα εκπαιδεύσεων που πραγματοποιούνται σε σχολεία και των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων της Χωράς, αλλά και του Εξωτερικού. Επίσης, η εκπαίδευση συμπληρώνεται από ένα ευρύ φάσμα συνεργασιών – συνεκπαιδεύσεων με επίλεκτες μονάδες εντός και εκτός της ελληνικής επικράτειας .

    Εξοπλισμός
    Ο εξοπλισμός τον οποίο έχει στην διάθεση του ένα στέλεχος της Μοίρας ειδικών επιχειρήσεων είναι από τους αρτιότερους και ο πλέον συμβατός με αυτόν των αντίστοιχων συμμαχικών ομάδων. Έτσι δύναται να εκτελέσει την αποστολή του ανεξαρτήτως του εδάφους, μέρα ή νύχτα, καιρικών συνθηκών.

    Αποστολές
    1. Παροχή Πρώτων Βοηθειών.
    2. Απεγκλωβισμό ατόμων και περισυλλογή νεκρών από αεροπορικά ατυχήματα σε ξηρά, θάλασσα και κάτω από την επιφάνεια αυτής.
    3. Εγκατάσταση δικτύου επικοινωνίας για υποστήριξη των αποστολών της.
    4. Προστασία Αεροπορικών Εγκαταστάσεων – φύλαξη εξειδικευμένων στόχων – καταστολή καταδρομικών ενεργειών του εχθρού, σε φίλιες δυνάμεις της ΠΑ.
    5. Συνεργασία για αντιμετώπιση αεροπειρατειών με εμπλοκή Α/Φ-Μονάδων της Π.Α.
    6. Προστασία μεταφορικών μέσων της Π.Α σε μετακινήσεις εντός & εκτός Ελλάδος.
    7. Συμμετοχή σε αποστολές ανθρωπιστικής βοήθειας.

    Αρχηγείο Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής

    Η έρευνα και διάσωση στη θάλασσα περιλαμβάνει ιδίως:

  • τον συντονισμό του έργου έρευνας και διάσωσης στο θαλάσσιο χώρο ευθύνης της χώρας
  • τη συνεργασία με τα Γενικά Επιτελεία Ναυτικού και Αεροπορίας καθώς και άλλους φορείς, υπηρεσίες και ιδιώτες που υποχρεούνται ή προσφέρονται να συνδράμουν σε περίπτωση ατυχήματος στον θαλάσσιο ευθύνης της χώρας
  • τη συνεργασία με κέντρα συντονισμού έρευνας και διάσωσης άλλων χωρών
  • την οργάνωση, υποστήριξη και λειτουργία των ηλεκτρονικών και τηλεπικοινωνιακών μέσων καθώς και συστημάτων θαλάσσιας κυκλοφορίας που σχετίζονται με το έργο της έρευνας και διάσωσης και της επιτήρησης του θαλάσσιου χώρου ευθύνης της χώρας.

    Πηγές:

  • http://www.haf.gr
  • http://www.hcg.gr
  • http://el.wikipedia.org

    384 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης
    Η 384 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης (ΜΕΔ) έχει ως αποστολή την Έρευνα και Διάσωση σε καιρό ειρήνης και την Έρευνα και Διάσωση Μάχης σε καιρό έντασης και πολέμου. Παράλληλα, αναλαμβάνει δευτερεύουσες αποστολές όπως η παροχή εφοδίων σε απομονωμένες περιοχές καθώς και μεταφορές προσωπικού και υψηλών προσώπων. Επιπλέον, εκτελεί αεροδιακομιδές ασθενών και τραυματιών, επ’ οφελεία του ΕΚΑΒ.

    Δείτε το εντυπωσιακό βίντεο με τις δραστηριότητες της Μοίρας, το οποίο περιλαμβάνει πλάνα από πραγματική επιχείρηση διάσωσης ναυαγών, μετά από ναυάγιο πλοίου ανοικτά της Σκύρου!

    Προσαρμογή Αρθρογραφία για το Fire.gr, Χ. Ζαφειρίου

    Υστερόγραφο 1. Το μέσον AS 332C1 Super Puma («Ο από μηχανής Θεός»)
    Είναι μια συμπαραγωγή της EUROCOPTER GROUP-AEROSPATIALE και DASA.
    Είναι δικινητήριο, μονού στροφείου, μέσης μεταφορικής ικανότητας ελικόπτερο πολλαπλού ρόλου με μεγάλη ευελιξία, αξιοπιστία και επιβιωσιμότητα σε περιβάλλον μάχης.
    Πρόκειται για ένα ελικόπτερο που εισήγαγε καινούργια δεδομένα στις αποστολές έρευνας και διάσωσης. Έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει 19 επιβάτες /ναυαγούς ή εναλλακτικά 10 ασθενείς (6 σε φορεία και 4 σε καθίσματα).
    Στα συστήματα ναυτιλίας και ανίχνευσης που φέρει περιλαμβάνονται: αυτόματος πιλότος, ψηφιακός διαχειριστής πλοήγησης, υπολογιστής ναυτιλίας, ραντάρ ντόπλερ, VOR/DME, GPS και σύστημα FLIR. Ο εξοπλισμός Avionics του Super Puma είναι εφάμιλλος του αντίστοιχου των σύγχρονων μαχητικών.

    Στην Ελλάδα εκτελεί σημαντικό κοινωνικό έργο, καθώς χρησιμοποιείται για αεροδιακομιδές, αποστολές έρευνας και διάσωσης και έρευνα και διάσωση μάχης. Επιχειρεί από την 112 Π.Μ. στην Ελευσίνα.
    Τα Super Puma ανήκουν στην 384 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης «Φαέθων». Φέρουν δίχρωμη παραλλαγή μπλε και γκρι.

    Χαρακτηριστικά

  • Πλήρωμα: 2 + 2 (μηχανικός και διασώστης)
  • Μήκος: 16.29 m (53.44 ft)
  • Διάμετρος στροφείου: 15.6 m (51.18 ft)
  • Ύψος: 4.80 m (15.09 ft)
  • Βάρος κενό: 4,500 kg (9,920 lb)
  • Μαξ. Βάρος κατά την απογείωση: 8,600 kg (18,960 lb)
  • Κινητήρες: 2 × Turbomeca Makila 1A1 turboshaft, 1,300 kW (1,742 shp) each


    Επιδόσεις

  • Μαξ. Ταχύτητα: 262 km/h @ 8,600 kg gross (141 kt)
  • Ταχύτητα πλεύσης: 252 km/h @ 8,600 kg gross (136 kt)
  • Εμβέλεια: 841 km @ 8,600 kg gross (454 nm)
  • Οροφή πτήσης: 6,100 m (20,000 ft)
  • Ταχύτητα ανόδου: 8.2 m/s @ 70 kt & 8,600 kg gross (1,620 ft/m @ 70 kt)

    Υστερόγραφο 2. Κατά τη περιήγησή μου στο Διαδίκτυο πολλές ήταν οι ιστοσελίδες Ομάδων όπου υπήρχε στο τίτλο τους όροι «έρευνας», «διάσωσης». Θα ήθελα τα προεδρεία επισήμως όλων αυτών των Ομάδων να αποστείλουν στο email μου ή και κατευθείαν στο Fire.gr στοιχεία όπως ιστορικό δράσης τους, φωτογραφικό υλικό, κλπ ώστε να τύχουν ανάλογης προβολής.

  • 1 Comment

    1.  

      Στο ανωτέρω άρθρο αναφέρεται μόνο η 31η Μοίρα Επιχειρήσεων Έρευνας Διάσωσης
      Αναγνώστης του άρθρου μου επεσήμανε πολύ σωστά ότι η Έρευνα και η Διάσωση στη Πολεμική Αεροπορία έχει και την 358 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης με έτος ίδρυσης το 1958, αλλά και την 384 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης με έτος ίδρυσης το 2007

    Υποβολή απάντησης

    Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


    *


    Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.