Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων

 

29/7/2013

Διαχείριση Κινδύνων (Risk Management), που είναι και η γενεσιουργός αιτία των κρίσεων, είναι η διεργασία δημιουργίας συνθηκών για τον προσδιορισμό, την ανάλυση, την αξιολόγηση, το χειρισμό, τη παρακολούθηση και τη μεθοδολογία επικοινωνίας σε περιπτώσεις εμφάνισης κινδύνων.
Προκειμένου ο σχεδιασμός διαχείρισης κινδύνων να είναι αποτελεσματικός, απαιτούνται τα ακόλουθα:

  • Ανάπτυξη Σχεδίων Διαχείρισης Κινδύνων
  • Εξασφάλιση της δέσμευσης της ανώτατης διοίκησης
  • Ανάπτυξη και κοινοποίηση της Πολιτικής Διαχείρισης Κινδύνων
  • Εγκαθίδρυση υπευθυνοτήτων και αρμοδιοτήτων
  • Προσαρμογή της Διεργασίας Διαχείρισης Κινδύνων στις ανάγκες του οργανισμού
  • Εξασφάλιση των απαραίτητων πόρων

Ένα γενικό πλαίσιο, όπου διευκρινίζονται οι βασικές παράμετροι της διαχείρισης κινδύνων, περιλαμβάνει τα παρακάτω:

  • Καθορισμός του εξωτερικού πλαισίου
  • Καθορισμός του εσωτερικού πλαισίου
  • Καθορισμός του πλαισίου Διαχείρισης Κινδύνων
  • Ανάπτυξη των κριτηρίων κινδύνου
  • Προσδιορισμός των κινδύνων
  • Ανάλυση των κινδύνων
  • Εκτίμηση των κινδύνων
  • Αντιμετώπιση των κινδύνων
  • Παρακολούθηση και Ανασκόπηση

Διαχείριση Κρίσεων

Η κρίση είναι ένα σημαντικό και απρόβλεπτο γεγονός, που μπορεί να συμβεί σε έναν οργανισμό χωρίς προειδοποίηση οπουδήποτε και οποτεδήποτε. Μπορεί να συμβεί σε κάθε οργανισμό, μικρό ή μεγάλο, δημόσιο ή ιδιωτικό. Αυτό φυσικά δεν είναι μια άσχημη είδηση όσο μια πραγματικότητα. Η αποδοχή αυτής της πραγματικότητας θα οδηγήσει στη συνειδητοποίηση πως με σωστό σχεδιασμό μπορεί να υπάρξει και η θετική πλευρά μιας κρίσης.

Μια κατάσταση κρίσης αποτελείται πάντα από τα ίδια δομικά στοιχεία, το μέγεθος και η διάρκεια των οποίων συνθέτουν και προσδιορίζουν τη σοβαρότητα και τα αποτελέσματά της. Τα κύρια δομικά μέρη μιας κρίσης είναι:

  • Απειλή
  • Απώλεια ελέγχου
  • Έμμεσες και άμεσες συνέπειες

Κάθε κρίση χαρακτηρίζεται από 4 διαφορετικές και διακριτές φάσεις:

  1. Πρόδρομη φάση της κρίσης – οι οιωνοί
  2. Εκδήλωση της κρίσης – κορύφωση
  3. Στάδιο επιπτώσεων
  4. Στάδιο ύφεσης-επίλυσης

Διαχείριση Κρίσεων (Crisis Management) καλείται το σύνολο των προληπτικών, παρεμβατικών και συντονιστικών ενεργειών, οι οποίες πραγματοποιούνται πριν, κατά τη διάρκεια και μετά από μια ανεπιθύμητη κατάσταση, από μεμονωμένα άτομα ή συγκροτημένες ομάδες, και έχουν στόχο τη προσπάθεια άμβλυνσης των δυσμενών αποτελεσμάτων και των επιπτώσεών της στον οργανισμό και το ευρύτερο περιβάλλον του.

Η Διαχείριση Κρίσεων είναι μια δυναμική και συνεχής διεργασία, η οποία αρχίζει πριν την εμφάνιση του ανεπιθύμητου γεγονότος και «τελειώνει» με εκ νέου προετοιμασία και αναθεώρηση των σχεδίων ώστε να αποφευχθεί η επανάληψή του.

Ένα σχέδιο διαχείρισης κρίσεων ενσωματώνει μια διεργασία βασισμένη σε τέσσερις φάσεις, οι οποίες είναι:

  1. Πρόληψη
  2. Προετοιμασία
  3. Ανταπόκριση
  4. Ανάκαμψη

Η πρόβλεψη και αξιοποίηση μιας κρίσης είναι ευθύνη και προνόμιο όλων των εμπλεκομένων στη λειτουργία ενός οργανισμού. Η πρόβλεψη και οι ενέργειες που απαιτούνται για την αποσόβηση μιας κρίσης, είναι ισοδύναμες με τον τρόπο που αποφεύγουμε άλλα γεγονότα στη καθημερινή μας ζωή. Η γνώση μας δίνει το αποτέλεσμα της σωστής αντίδρασης και αντιμετώπισης των δυσκολιών.

Για το Fire.gr, Χ. Ζαφειρίου

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.