Η Οπτική Σήμανση σήμερα

 

Του Ρέτσιου Ιωάννη

Στη σύγχρονη εποχή όλο και περισσότερο χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικές συσκευές είτε για την διευκόλυνση μας είτε για την προστασία μας. Τα τελευταία χρόνια διάφορες υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης υιοθετούν την αντίληψη εκσυγχρονισμού των οπτικών συστημάτων σήμανσης στα οχήματα τους, αλλά ακόμα και στις εγκαταστάσεις τους. Πόσο όμως γνωρίζουμε τι είναι αυτό που πραγματικά ζητάμε και πόσο πραγματικά καλύπτει τις ανάγκες μας;

Η οπτική σήμανση για οχήματα εκτάκτου ανάγκης χωρίζεται βασικά σε τρείς κατηγορίες.


1. Συστήματα Οπτικής σήμανσης με λάμπες αλογόνου (περιστροφικά)

2. Συστήματα Οπτικής σήμανσης με στροβοσκοπικές λάμπες (strobe lights)

3. Συστήματα οπτικής σήμανσης με LED (φωτοδίοδος εκπομπής)

Στατιστικά οι πιο πολλές εταιρίες ή δημόσιοι – κυβερνητικοί οργανισμοί ακόμα χρησιμοποιούν μπάρες οροφής σήμανσης ή φάρους βασιζόμενοι στη τεχνολογία των περιστρεφόμενων φανών (φάρων) αλογόνου. Δυστυχώς η τεχνολογική μετάβαση που έπρεπε ήδη να είχε γίνει εδώ και χρόνια από τις λάμπες αλογόνου στα στροβοσκοπικά φώτα και στα LED δεν έχει επιτευχθεί ακόμα λόγω της μη ενημέρωσης του αγοραστικού κοινού για τις νέες τεχνολογικές καινοτομίες.

Πολλές φορές έχω δει εγκατεστημένα φωτιστικά σώματα σε λάθος σημείο αλλά και με λάθος επιλογή συγκεκριμένου υλικού για το χώρο που προορίζεται να προστατέψει. Αναφέρω μερικά παραδείγματα για να πάρετε μια ιδέα.

Παράδειγμα 1.

Σε όχημα 4Χ4 το οποίο προοριζόταν για περιπολία σε δασώδη περιοχή και χωματόδρομους είχαν εγκαταστήσει μπάρα οροφής σήμανσης με περιστροφικούς φανούς αλογόνου. Δεν χρειάζεται να είσαι επιστήμονας για να καταλάβεις ότι ο περιστρεφόμενος φανός στηρίζεται πάνω σε ένα μοτέρ το οποίο από τις δονήσεις που δέχεται λόγω ανώμαλου δρόμου μειώνεται η ζωή του στο 50% του φυσιολογικού και η απόδοση του φανού σε περιστροφές τείνει να είναι ανεπαρκής αν το μοτέρ πέσει σε απόδοση. Η καλύτερη επιλογή που θα μπορούσε να είχε γίνει θα ήταν μπάρα οροφής εξολοκλήρου από στροβοσκοπικές λάμπες οι οποίες δεν καταπονούνται από τους κραδασμούς καθώς δεν βρίσκονται πάνω σε μοτέρ αλλά σε ηλεκτρονική πλακέτα με αποτέλεσμα να παράγουν σταθερά τις λάμψεις με περισσότερη ένταση φωτός αλλά και περισσότερες ώρες λειτουργίας.

Παράδειγμα 2.

Ένα άλλο παράδειγμα που έχω συναντήσει πολλές φορές είναι η τοποθέτηση περιστροφικών φανών σε μεγάλα οχήματα στο πίσω μέρος τους κάτω από την καρότσα (με σκοπό να ειδοποιούν τα διερχόμενα οχήματα για τον όγκο τους) τοποθετημένοι ανάποδα με αποτέλεσμα χαμηλή ειδοποίηση φωτεινής σήμανσης αλλά το κυριότερο μείωση της ζωής του περιστρεφόμενου φανού κατά 70% διότι το μοτέρ δεν έχει κατασκευαστεί για να δουλεύει ανάποδα και εν συνεχεία δεν μπορεί να συγκρατήσει το βάρος του κατόπτρου και του πλαστικού καλύμματος.

Το ίδιο λάθος το έχω δει και σε εργοστάσια που εγκαθιστούν φάρους σε περίπτωση πυρκαγιάς οι οποίοι ενεργοποιούνται με το συναγερμό πυρασφαλείας.

Και στις δύο περιπτώσεις έπρεπε να έχουν εγκατασταθεί στροβοσκοπικοί φανοί οι οποίοι δεν έχουν πρόβλημα στην τοποθέτηση χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι πρέπει να τους τοποθετούμε ανάποδα.

Ένα άλλο παράδειγμα μη ενημερωμένου αγοραστή είναι η χρήση όποιου φανού βρει να εγκαταστήσει αρκεί να είναι φθηνός και εφόσον περιστρέφεται και φωτίζει «κάνει την δουλειά του». Δυστυχώς αυτή είναι λάθος αντίληψη και σκοπός αυτού του άρθρου είναι να κατανοήσετε τι ακριβώς είναι η οπτική σήμανση και πως χρησιμοποιείται καλύτερα.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν να κατανοούμε τις τρεις βασικές κατηγορίες οπτικής σήμανσης που υπάρχουν στο εμπόριο.

Η αρχή λειτουργίας ενός λαμπτήρα

Για να καταλάβουμε την λειτουργία μια λάμπας ας ξεκινήσουμε με μια απλή λάμπα εμπορίου όπως αυτές που αγοράζουμε για το σπίτι μας. Ένας κανονικός ελαφρύς λαμπτήρας αποτελείται από έναν πλαίσιο άλλοτε λεπτό, και άλλοτε μικρό ή μεγάλο ανάλογα με το μέγεθος από περίβλημα γυαλιού. Μέσα στο γυαλί είναι ένα αέριο όπως το αργό ή και το άζωτο.
Στο κέντρο του λαμπτήρα είναι μια ίνα βολφραμίου. Η ηλεκτρική ενέργεια θερμαίνει αυτήν την ίνα μέχρι περίπου 4.500 βαθμούς F (2.500 βαθμοί Κελσίου). Ακριβώς όπως οποιοδήποτε καυτό μέταλλο, το βολφράμιο θερμαίνεται και παράγει «λευκό φώς»στην συγκριμένη θερμοκρασία σε μια διαδικασία αποκαλούμενη πυράκτωση.

Για να σας δώσω ένα παράδειγμα αν έχετε δει ποτέ σε κάποιο ντοκιμαντέρ ή ταινία σιδηρουργούς που πεταλώνουν άλογα ή σφυρηλατούν σπαθιά όταν φτιάχνουν τα πέταλα σε μεγάλες θερμοκρασίες ή τα σπαθιά, αυτά πυρώνουν τόσο, που σε μια συγκεκριμένη θερμοκρασία λάμπουν.

Ένας κανονικός ελαφρύς λαμπτήρας δεν είναι πολύ αποδοτικός, και διαρκεί περίπου 750 έως 1.000 ώρες σε κανονική χρήση. Δεν είναι πολύ αποδοτικός επειδή, στο στάδιο της ακτινοβολίας του φωτός, ακτινοβολεί επίσης ένα τεράστιο ποσό υπέρυθρης θερμότητας.

Λαμπτήρες Αλογόνου

Μια λάμπα αλογόνου τώρα επίσης χρησιμοποιεί νήμα βολφραμίου αλλά είναι σε πολύ μικρότερο μέγεθος από τις κοινές λάμπες. Επειδή το περίβλημα της λάμπας αλογόνου είναι τόσο κοντά στο νήμα βολφραμίου χρησιμοποιείται διαφορετικό υλικό από το γυαλί (quartz) διότι αλλιώς θα έλιωνε το περίβλημα. Το αέριο εσωτερικά στη λάμπα αλογόνου αποτελείται από ομάδα αλογόνων αερίων.
Αυτά τα αέρια έχουν μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδιότητα. Αν η θερμοκρασία είναι πολύ υψηλή το αέριο αλογόνου θα συνδυαστεί με άτομα βολφραμίου και κατά την διάρκεια της εξάτμισης εναποτίθενται πάνω στο νήμα. Αυτή η διαδικασία ανακύκλωσης δίνει την δυνατότητα στο νήμα της λάμπας να διαρκεί πολύ περισσότερο εκπέμποντας περισσότερο φώς αλλά και περισσότερη θερμότητα αν την συγκρίνουμε με μια απλή λάμπα. Η διάρκεια του λαμπτήρα αλογόνου που χρησιμοποιείται σε φάρους κυμαίνεται στις ±1500 ώρες.

Στροβοσκοπικοί Λαμπτήρες

Υπάρχουν πολλών ειδών στροβοσκοπικά φώτα. Δυστυχώς πολλά φώτα στην αγορά καλούνται στροβοσκοπικά ενώ στην ουσία δεν είναι. Πολλοί δυστυχώς αποκαλούν στροβοσκοπικά φώτα άλλες κατηγορίες φωτιστικών σωμάτων κάνοντας λάθος, μερικά παραδείγματα:

1. Τα φώτα στις διασταυρώσεις τραίνων πολλές φορές μας μπερδεύουν και νομίζουμε ότι είναι στροβοσκοπικά.

2. Ένα άλλο παράδειγμα είναι τα κόκκινα φώτα στις κεραίες των μεγάλων κτιρίων που χρησιμοποιούνται για να ειδοποιούν τα αεροπλάνα ή τα ελικόπτερα.

3. Φώτα που χρησιμοποιούν οχήματα εκτάκτου ανάγκης και απλά αναβοσβήνουν ή εναλλάσσονται δύο φωτιστικά με ρυθμό περίπου 90 φορές το λεπτό δίνουν την ψευδαίσθηση του στροβοσκοπικού φωτός χωρίς όμως να είναι στην πραγματικότητα.

Για τα στροβοσκοπικά φώτα χρησιμοποιούνται οι λεγόμενες Xenon λάμπες που θα τις περιγράψουμε παρακάτω.

Πώς λειτουργεί ένα στροβοσκοπικό φώς ;

Οι λάμπες πυράκτωσης χρησιμοποιούν όπως έχουμε πει τον ηλεκτρισμό για να θερμάνουν το μεταλλικό νήμα, μέχρι αυτό να πυρακτωθεί αρκετά και να λάμψει . Αυτή η διαδικασία πυράκτωσης και ψύξης αντίστοιχα δεν είναι στιγμιαία λόγω της θερμικής δυναμικότητας του νήματος της λάμπας. Με άλλα λόγια μια απλή λάμπα πυράκτωσης δεν έχει την δυνατότητα να αναβοσβήνει στιγμιαία γρήγορα ή να δημιουργεί μικρές αναλαμπές.
Υπάρχει εναλλακτική λύση όμως το στροβοσκοπικό φώς!

Το στροβοσκοπικό φώς είναι ένα ενδιαφέρον μικρό θηρίο που παράγει φως με τελείως διαφορετικό τρόπο από μια λάμπα πυράκτωσης.

Το στροβοσκοπικό φώς αποθηκεύει ενέργεια σε ένα ηλεκτρονικό εξάρτημα που λέγεται πυκνωτής, και ξαφνικά διοχετεύει όλη την ενέργεια του σε μια λάμπα γεμάτη με αέριο Xenon. Το αέριο εντός της λάμπας που έχει φυσιολογικά την ιδιότητα της μόνωσης ξαφνικά συμπεριφέρεται ηλεκτρικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή μιας ξαφνικής σύντομης και έντονης λάμψης φωτός. Τα στροβοσκοπικά φώτα για οχήματα εκτάκτου ανάγκης συνήθως αποτελούνται από την λάμπα, τις καλωδιώσεις, και τον ανορθωτή τους.

Τα στροβοσκοπικά φώτα διαφέρουν μεταξύ τους;

Τα στροβοσκοπικά φώτα αναλόγως τις ανάγκες σας διαφέρουν στα παρακάτω :

Ισχύς Εξόδου (Joules)

Η Ισχύς εξόδου μετράται σε Watts συνήθως, όμως αυτό γενικότερα είναι λάθος γιατί η σωστή μέτρηση τους πρέπει να είναι σε W/S δηλαδή σε Watts per Second (Joules) Ισχύς ανά δευτερόλεπτο. Μπορεί να δείτε ένα στροβοσκοπικό φώς με αναγραφόμενη ισχύς 25W και να είναι αδύνατο ή δυνατό αυτό εξαρτάται κυρίως από την λεγόμενη ανόρθωση που υπόκεινται η λάμπα. Αν πάρουμε για παράδειγμα μια στροβοσκοπική λάμπα και την συνδέσουμε με ένα ανορθωτή 50W θα δούμε έντονη λάμψη, αν συνδέσουμε στον ανορθωτή άλλες τρείς λάμπες ήτοι τέσσερις στο σύνολο ο ανορθωτής θα μοιράσει την ισχύ με αποτέλεσμα την υποβίβαση της ισχύος στις λάμπες. Aρα δε μιλάμε για 50W ανά λάμπα αλλά στο σύνολο.

Ανορθωτής (Power Supply)

Είναι το ηλεκτρονικό εξάρτημα που χρησιμοποιεί μια πηγή ρεύματος για είσοδο και έχει πηγές εξόδου ρεύματος σύμφωνα με την κατασκευή του από 2 έως 6 , 8 κλπ..

Για αυτό το λόγο υπάρχουν ανορθωτές των 25W, 50W, 75W με 2 η περισσότερους εξόδους για στροβοσκοπικές λάμπες.

Ρυθμός Αναλαμπών (Flash Rates)

Στο ρυθμό αναλαμπών μπορούμε να βρούμε τετραπλή αναλαμπή, διπλή αναλαμπή κλπ. Η πιο συνηθισμένη και αξιόπιστη είναι η λεγόμενη quad flash τετραπλή αναλαμπή. Υπάρχει όμως και η ορολογία FPM που σημαίνει Flashes Per Minute Αναλαμπές το λεπτό. Εδώ περιγράφεται πόσες τετραπλές ή διπλές αναλαμπές το λεπτό μπορεί να παράγει ο ανορθωτής μας.

Αν λοιπόν δούμε Ανορθωτή στροβοσκοπικού φωτός με τα παρακάτω στοιχεία :

 

  • Six-head model has 72 FPM quad flash with up to 85 watts of total flash energy
  • Έξοδος 6 κεφαλών (λαμπών) με 72 τετραπλές λάμψεις ανά λεπτό και συνολική εκπεμπόμενη ισχύς 85 Watts.

Σχέδιο Αναλαμπών (Flash Patterns)

Εδώ τα πράγματα γίνονται λίγο πιο περίπλοκα αλλά θα προσπαθήσω να σας το εξηγήσω όσο πιο απλά μπορώ.

Ένα στροβοσκοπικό φώς παράγει τετραπλή αναλαμπή, με ρυθμό 72 αναλαμπές ανά 60 δευτερόλεπτα, σε ένα άλλο σχέδιο (flash pattern) μπορεί να παράγει την διπλή αναλαμπή σε ρυθμό 60 αναλαμπές ανά 60 δευτερόλεπτα. Αυτό είναι χρήσιμο όταν έχουμε δύο ζεύγη στροβοσκοπικών φωτιστικών σωμάτων και θέλουμε να έχουν διαφορετικό σχέδιο λάμψης όταν ενεργοποιούνται.

Οι ανορθωτές συνήθως πωλούνται εφοδιασμένοι με 4 έως και 8 σχέδια αναλαμπών.

Τάση λειτουργίας (VDC)

Η τάση λειτουργίας μπορεί να είναι από 12VDC έως και 48VDC αν μιλάμε για οχήματα εκτάκτου ανάγκης σε άλλες εφαρμογές βιομηχανίας κλπ.. μπορείτε να βρείτε και άλλες κατηγορίες ρευμάτων.

Όπου VDC = Voltage Direct Current (Τάση συνεχούς ρεύματος)

Κίνδυνοι από τα στροβοσκοπικά φώτα

Ένας από τους κινδύνους είναι η υψηλή λειτουργία ρεύματος που χρησιμοποιούνε και ειδικότερα στους ανορθωτές, σας συνιστώ να μην πειράζετε ή ανοίγεται τα κουτιά που περιέχουν τα ηλεκτρονικά κυκλώματα τους και να διαβάζετε προσεχτικά τις οδηγίες χρήσης.

Οι λάμπες Xenon που χρησιμοποιούνται στα στροβοσκοπικά φώτα συνήθως έχουν ένα πλέγμα προφύλαξης σε περίπτωση που καταστραφούν να μην δημιουργήσουν ατύχημα. Γενικώς οι πιο πολλές λάμπες στροβοσκοπικών φώτων είναι καλά προστατευμένες μέσα στην συσκευασία τους αλλά θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι πολλές φορές λόγω φθοράς ή κακής συνδεσμολογίας έχουν καταστραφεί λάμπες στροβοσκοπικών φώτων.

Ένας άλλος κίνδυνος πολύ πιο σοβαρός όχι τόσο για εμάς αλλά για αυτούς που βλέπουν τα στροβοσκοπικά φώτα είναι η λεγόμενη φωτοευαισθησία επιληπτικών.

Αν δεν είστε επιληπτικός σίγουρα δεν θα σας επηρεάσουν τόσο πολύ αν όμως δεν γνωρίζετε αν έχετε κάποιο πρόβλημα τα στροβοσκοπικά φώτα σε ρυθμούς (rates) περίπου 50 αναλαμπών επαναλαμβανόμενων το λεπτό μπορεί να σας δημιουργήσουν κρίση. Ειδικά αν συνδυάζονται και με άλλα φώτα όπως συμβαίνει σε ορισμένα οχήματα εκτάκτου ανάγκης όπως Ασθενοφόρα ή Περιπολικά της Αστυνομίας. Στο εξωτερικό κυρίως όπου στις μπάρες οροφής συνυπάρχουν στροβοσκοπικά φώτα με φώτα αλογόνου σε ρυθμούς μεγάλης επανάληψης υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργήσουν κρίση σε ένα επιληπτικό.

Ειδικότερα το λευκό φώς έχει απαγορευτεί να χρησιμοποιείται σε οχήματα εκτάκτου ανάγκης όταν βρίσκονται σε στάση.
Γενικότερα επαναλαμβάνω ότι δεν έχει σημασία τόσο ο χρωματισμός του στροβοσκοπικού φωτός (με εξαίρεση το λευκό) αλλά ο ρυθμός επανάληψης ανά λεπτό.

Προσοχή

Τα κυκλώματα των στροβοσκοπικών φώτων μπορούν να είναι πολύ επικίνδυνα αν θέλετε να κάνετε τεχνικές εργασίες σε αυτά. Ο λόγος είναι επειδή αποθηκεύουν μεγάλα ποσά ενέργειας στους πυκνωτές μπορούν να τα απελευθερώσουν απότομα ! Αγοράζοντας ένα στροβοσκοπικό φώς μην ανοίξετε το κουτί του ηλεκτρονικού κυκλώματος απλά χρησιμοποιήστε το, τώρα αν χαλάσει απευθυνθείτε σε αρμόδιο ηλεκτρονικό κατάστημα ή στον αντιπρόσωπο που το αγοράσατε. Προσοχή ακόμα και αποσυνδεμένα με κλειστούς τους διακόπτες μπορούν να αποβούν επικίνδυνα για την υγεία σας. Κάθε στροβοσκοπική λάμπα πρέπει να έχει διάφανο προστατευτικό κάλυμμα.

LED (Light Emitting Diode – φωτοδίοδος εκπομπής)

Τα LED χρησιμοποιούνται συνήθως σε διάφορες χρήσεις και εφαρμογές συσκευών ή ηλεκτρονικών εξαρτημάτων. Εκτός αυτού μπορείτε να δείτε τις πιο απλές εφαρμογές τους σε ραδιόφωνα, τηλεκοντρόλ τηλεοράσεων, ή συσκευές που υποδεικνύουν ότι είναι ανάμενες.

Αν τα LED χρησιμοποιηθούν μαζί (ενωμένα) μπορούν να βρουν τεράστιες εφαρμογές όπως να παρουσιάσουν εικόνες σε μεγάλες τηλεοράσεις, σε πίνακες προβολής σε συναυλίες, σε πίνακες μηνυμάτων κλπ.

Βασικά τα LED είναι πολύ μικρές λάμπες που μπορούν να εισαχθούν εύκολα μέσα σε ένα ηλεκτρονικό κύκλωμα. Αντιθέτως όμως με τις κοινές λάμπες δεν έχουν νήμα που μπορεί να καεί και δεν ανεβάζουν ιδιαίτερη θερμότητα. Δημιουργούν φωτισμό απλά και μόνο από την κίνηση των ηλεκτρονίων σε ένα υλικό ημιαγωγού και διαρκούν όσο περίπου και ένα κοινό τρανζίστορ.

Πλεονεκτήματα των LED

Μακροβιότητα

Σε αντίθεση με τις κοινές λάμπες αλογόνου, αν και δεν έχει ακόμα πιστοποιηθεί εικάζεται ότι διαρκούν μέχρι και 200.000 ώρες λειτουργίας!

Κατανάλωση Ενέργειας

Η δίοδος δεν εκπέμπει μεγάλη ποσότητα θερμότητας , και καταναλώνει μικρή ποσότητα ρεύματος (Amperes)

Εφόσον η κάθε δίοδος εκπέμπει το δικό της φώς, η διαύγεια του φωτός είναι πολύ μεγαλύτερη από μια οπτική ίνα επειδή το φώς δεν χρειάζεται να ταξιδέψει από μια άλλη πηγή στην δίοδο.

Συγκριτικός πίνακας των τριών συστημάτων οπτικής σήμανσης

Καλύμματα Φανών και μπαρών οροφής

Τελευταίο αλλά όχι ασήμαντο είναι το πλαστικό κάλυμμα που χρησιμοποιούν τα συστήματα οπτικής σήμανσης. Θα έχετε προσέξει ότι εδικά οι φάροι ή φανοί που χρησιμοποιούνται ειδικά από οχήματα τα οποία δεν στεγάζονται, με τον καιρό ξεθωριάζουν με αποτέλεσμα να μειώνεται η απόδοση του φωτιστικού σώματος.

Πρέπει λοιπόν να ζητάμε ακόμα και τα καλύμματα (καπάκια) να είναι από υλικό polycarbonate ειδικής αντοχής και ποιότητας που να αντέχει στο χρόνο και στις ηλιακές ακτίνες για τουλάχιστον 2 χρόνια. Με μια καλή συντήρηση από την μεριά σας, τα καλύμματα θα σας εξασφαλίσουν καλή σήμανση για τουλάχιστον 5 χρόνια. Μερικές οδηγίες για να μην σας χαλάσουν τα πλαστικά καλύμματα γρήγορα.

  • Αν έχετε τοποθετήσει στο όχημα σας φάρους είτε οροφής είτε ενσωματωμένους μην αφήνετε το όχημα σας εκτιθέμενο συνέχεια στον ήλιο, στην ανάγκη βάλτε ένα κάλυμμα από ύφασμα ή μουσαμά αν πρόκειται να παραμείνει ακινητοποιημένο για καιρό.
  • Ανά τακτά χρονικά διαστήματα ψεκάστε τα καλύμματα με ειδικό σπρέι συντήρησης και όχι με καθαριστικά που χρησιμοποιούν οι νοικοκυρές (αυτό τα ξεθωριάζει γρηγορότερα) Καθαριστικά τέτοιου είδους μπορείτε να βρείτε στο εμπόριο όπως το σπρέι Plexus από την Αμερική.


Πιστοποίηση (Certification) Εξοπλισμού Οπτικής Σήμανσης

Όλες οι ηλεκτρονικές συσκευές δεσμεύονται από νομοθεσίες οι οποίες πρέπει να τηρούνται αναλόγως το κράτος που διατηρεί την έδρα του ο προμηθευτής σας και τις υπάρχουσες νομοθετικές διατάξεις.

Στην Ευρώπη ισχύει η νομοθεσία 95/54/CE περί διακίνησης εμπορευμάτων εντός της Ευρωπαϊκής κοινότητας. Επίσης πρέπει να είναι κατασκευασμένα σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές νομοθεσίες περί Ηλεκτρομαγνητικής συμβατότητας EMC (Electro Magnetic Capability)

EMC (Οδηγία EMC 89/336/ΕΟΚ)

To EMC στην ουσία είναι η δυνατότητα μιας ηλεκτρικής συσκευής έτσι ώστε να μην παράγει παρεμβολές οποιουδήποτε τύπου εντός του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου της σε άλλες ηλεκτρονικές συσκευές πλησίον της όπως για παράδειγμα αν ο ασύρματος σας ή η σειρήνα ή ο φάρος σας δεν έχει τέτοια πιστοποίηση μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργία σε κάποιον που έχει βηματοδότη, να προκαλέσει παράσιτα σε δέκτες ή ακόμα και να δημιουργήσει πρόβλημα σε τηλεπικοινωνιακά δίκτυα ή τηλεφωνικές γραμμές.
Ένα απλό παράδειγμα είναι, παλιότερα στις τηλεοράσεις μας που ακούγαμε ραδιοταξί ή ραδιοερασιτέχνες να συνομιλούν.

Η Ηλεκτρομαγνητική συμβατότητα στην Ελλάδα θεωρείται υποχρεωτική για την οπτική σήμανση οχημάτων εκτάκτου ανάγκης μαζί φυσικά με την οδηγία 95/54/CE.

R65

Ο τύπος της λάμπας, η ένταση της, η διάχυση του φωτός και του χρώματος και όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά που διέπουν ένα φανό ή μια μπάρα οροφής και γενικότερα την οπτική σήμανση, συνθέτουν τον Ευρωπαϊκό κανονισμό R65. Αν και στην Ελλάδα δεν είναι ακόμα υποχρεωτικό,*1 όλα τα συστήματα οπτικής σήμανσης χρώματος μπλε και πορτοκαλί πρέπει να φέρουν την Ευρωπαϊκή έγκριση R65.

Τιμή (Price)

Οι τιμές ποικίλουν από κατασκευαστή σε κατασκευαστή, το σημαντικό είναι να μην αγοράσετε το προϊόν βασιζόμενοι στην τιμή διότι η αγορά ενός τόσο σημαντικού προϊόντος που προορίζεται για την δική σας ασφάλεια αλλά και των υπολοίπων πρέπει να είναι συνδυασμός αξιοπιστίας, ισχύος, προσωπικών σας αναγκών, πιστοποίησης και τελευταίος παράγοντας να είναι το κόστος.

Συμβουλές

Όταν θα χρειαστεί να αλλάξετε ή να αγοράσετε ένα νέο σύστημα οπτικής σήμανσης λάβετε υπόψη σας όλα τα παραπάνω έτσι ώστε το προϊόν που θα προμηθευτείτε να είναι το καταλληλότερο για την ανάγκη σας και όχι το φθηνότερο, γιατί με το πέρας του χρόνου οικονομικά θα επιβαρυνθείτε περισσότερο με τις βλάβες και αλλαγές πού θα προκύψουν παρά με την αγορά ενός ακριβότερου αλλά σαφώς αξιόπιστου συστήματος οπτικής σήμανσης.

Μην ξεχνάτε να ζητάτε μαζί με την απόδειξη αγοράς και το πιστοποιητικό συμμόρφωσης (CE/EMC tested) στις παραπάνω νομοθεσίες για να είστε σίγουροι ότι το προϊόν σας είναι κατασκευασμένο με όλες τις οδηγίες ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κλείνοντας θα ήθελα να αναφέρω τα χρώματα που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα σήμερα από τις περισσότερες υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης αναφορικά με την οπτική σήμανση.


Οπτική σήμανση φάρων χρώματος Μπλε

1. Ελληνική Αστυνομία

  • Aμεση Δράση
  • Ομάδα ΔΙ.ΑΣ
  • Ομάδα Ζήτα (Ζ)
  • Ε.Κ.Α.Μ (Ειδική Κατασταλτική Αντιτρομοκρατική Μονάδα)
  • Γενικά οχήματα Συμβατικών πινακίδων που ανήκουν σε διάφορα τμήματα της ΕΛΑΣ.
  • Υπηρεσίες ασφάλειας Προέδρου της Δημοκρατίας, πρωθυπουργού και λοιπών βουλευτών.

2. Ένοπλες Δυνάμεις

  • Στρατονομία
  • Ναυτονομία
  • Αερονομία
  • Οχήματα Ελληνικού Στρατού ή Πολεμικού Ναυτικού ή Πολεμικής Αεροπορίας διαφόρων τύπων και διαστάσεων. ( Υδροφόρα, Βυτιοφόρα, Ασθενοφόρα κλπ. )

3. Εθνικό Κέντρο Aμεσης Βοήθειας

  • Ασθενοφόρα όλων των τύπων και διαστάσεων

4. Λιμενικό

  • Οχήματα περιπολίας και διάφορα άλλα οχήματα του Λιμενικού.

5. Ιδιωτικά Νοσοκομεία και κλινικές

  • Ιδιωτικά Ασθενοφόρα , Κατ΄οίκον Νοσηλεία

6. Οχήματα Δημοτικής Αστυνομίας

7. Ερυθρός Σταυρός


Οπτική σήμανση φάρων χρώματος κόκκινου

1. Πυροσβεστικό Σώμα

  • Πυροσβεστικά Οχήματα όλων των τύπων και διαστάσεων
  • Ε.Μ.Α.Κ (Ειδική Μονάδα Αντιμετώπισης Καταστροφών)
  • Οχήματα Αρχηγού ή Ανωτάτων Αξιωματικών με συμβατικές πινακίδες
  • Δασαρχείο Γενική Γραμματεία Δασών
  • Πυροσβεστικά Οχήματα
  • Οχήματα μεταφορά προσωπικού

2. ΥΠΕΧΩΔΕ

  • Οχήματα μεταφορά προσωπικού
  • Οχήματα Νομαρχίας και έκτακτων αναγκών

3. ΔΕΦΑ

  • Οχήματα τεχνικών Φυσικού Αερίου


Οπτική σήμανση φάρων χρώματος πορτοκαλί

1. ΕΥΔΑΠ

  • Οχήματα Τεχνικών μελετών και κατασκευών
  • Οχήματα έργου
  • Μηχανήματα έργου

2. ΔΕΗ

  • Οχήματα όλων των διαστάσεων και τύπων
  • Κλιμακοφόρα και μικρά Βλαβών Δικτύου
  • Οχήματα έργου
  • Μηχανήματα έργου

3. ΟΤΕ

  • Οχήματα όλων των διαστάσεων και τύπων
  • Κλιμακοφόρα και μικρά Βλαβών Δικτύου
  • Οχήματα έργου
  • Μηχανήματα έργου

4. Δήμοι και κοινότητες

  • Οχήματα όλων των διαστάσεων και τύπων
  • Οχήματα έργου
  • Μηχανήματα έργου
  • Οχήματα Πυρασφάλειας (Πυροσβεστικά)*2
  • Οχήματα Μεταφοράς Ύδατος (Υδροφόρες)
  • Οχήματα Δημοτικής Αστυνομίας*3
  • Οχήματα Αποκομιδής απορριμμάτων

5. Ιδιωτικές εταιρίες Παροχής οδικής Βοήθειας

  • Γερανοί και οχήματα παροχής οδικής βοήθειας

6. Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας

  • Οχήματα μεταφοράς προσωπικού και διάφορα άλλα οχήματα.

7. Οχήματα συνοδείας μεταφορικών εταιριών

  • Προπομποί οχημάτων
  • Οχήματα ασφαλείας

8. Τηλεοπτικά Συνεργεία ΜΜΕ

  • Οχήματα κάλυψης δορυφορικών συνδέσεων & link.


Οπτική σήμανση φάρων χρώματος πράσινου

1. Ιδιωτικές εταιρίες Ασφάλειας (Security) *4

  • Οχήματα Περιπολίας
  • Οχήματα Μεταφοράς Μισθοδοσίας
  • Οχήματα Συνοδείας

2. Πυρηνικά Εργαστήρια

  • Οχήματα Μεταφοράς Ραδιενεργών αποβλήτων
  • Οχήματα με ηλεκτρονικό εξοπλισμό


Σημείωση : To πράσινο χρώμα γενικότερα στην Ευρώπη δεν ενδείκνυται για οχήματα ασφαλείας (security) αλλά για πυρηνικά εργαστήρια όπως ο Δημόκριτος αλλά ακόμα και για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης για ιατρούς – χειρούργους.

Υποσημειώσεις :

*1 Η Ελλάδα δεν έχει υπογράψει ακόμα το σχετικό πρωτόκολλο R65

*2 Κατά εξαίρεση Κόκκινο χρώμα φάρων

*3 Κατά εξαίρεση Μπλε χρώμα φάρων ή συνιστάται συνδυασμός Μπλε και κόκκινου

*4 Δεν έχει διασαφηνιστεί ακόμα αν θα χρησιμοποιείται το πράσινο χρώμα ή το πορτοκαλί ως μέσο οπτικής σήμανσης ή ο συνδυασμός αυτών.

Ιωάννης Σ. Ρέτσιος

Έρευνα & Ανάπτυξη Προϊόντων Εκτάκτου Ανάγκης

Βιβλιογραφία – Σύνδεσμοι:

  • Φωτοευαίσθητη επιληψία : Birket Engineering, Inc (Strobe Epilepsy)
  • Η δικτυακή πύλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (http://europa.eu.int/)
  • Νομοθεσίες Κανονισμοί : EMC Hellas (www.emc.gr)
  • Ηλεκτρονικές εφαρμογές : Federal Signal® (www.fedsig.com)
  • Καθαριστικό σπρέι Plexus Cleaner : (www.plexusplasticcleaner.com)
  • Κάντε το πρώτο σχόλιο

    Υποβολή απάντησης

    Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


    *


    Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.