Ασφάλεια στα Φορτηγά οχήματα

Προστέθηκε από F.R.N στις 8 Οκτωβρίου 2013. · No Comments · Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Κατηγορία Ειδική αρθρογραφία, Ρέτσιος Ιωάννης

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Share into that BigPicture-Share zone

 
Share Button

Του Ρέτσιου Ιωάννη

Από τα παλαιότερα χρόνια, οι μεταφορές ήταν ένα σημαντικό κομμάτι για το διεθνές εμπόριο, ξεκινώντας από τις μεταφορές με κάρα & ζώα φτάσαμε σήμερα στον 21ο αιώνα όπου όλα γίνονται σχεδόν με την ταχύτητα του φωτός. Σε ότι αφορά τις οδικές μεταφορές πολλά πράγματα έχουν αλλάξει στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Καινούργια πιο μεγάλα και πιο ασφαλή οχήματα αντικατέστησαν τα αργοκίνητα φορτηγά που όλοι θυμόμαστε να σέρνονται στους εθνικούς δρόμους .

Aλλαξαν τα πράγματα όμως ή έχουν παραμείνει ίδια σε ότι αφορά την ασφάλεια ;

Δυστυχώς πολλοί οδηγοί χαίρονται σήμερα την τεχνολογία που προσφέρουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και αφήνονται σε αυτή χωρίς να συνυπολογίζουν τα προβλήματα που μπορούν να δημιουργηθούν όταν δεν τηρούνται τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας στις εθνικές οδούς αλλά και πόσο μάλλον στις μεταφορές εμπορευμάτων σε φορτηγά βαρέως τύπου.

Δεν θα ασχοληθούμε τόσο με τα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσεως αλλά με τα βαρέως τύπου φορτηγά τα οποία εκτελούν δρομολόγια τακτικότατα εντός και εκτός Ελλάδος.

Ελάχιστοι είναι εκείνοι οι οδηγοί οι οποίοι γνωρίζουν για τα μέτρα ασφάλειας που πρέπει να τηρούν στα οχήματα τους σε ότι αφορά την πυρασφάλεια αλλά ακόμα και την οπτική σήμανση των βαρέων οχημάτων. (δεν αναφέρομαι στην ασφάλεια πρόσδεσης ιμάντων ή φθαρμένα ελαστικά διότι αφορά άλλο τομέα της ασφάλειας)

Βάσει νόμου τα φορτηγά και τα λεωφορεία πρέπει να είναι εφοδιασμένα με τουλάχιστον δύο (2) φορητούς πυροσβεστήρες :

«βάσει της υπ΄αριθμ. 32787/2597/13-12-1995 (ΦΕΚ Β΄1028) Απόφαση του Υπουργού Συγκοινωνιών, επιβάλλεται ο εφοδιασμός των Λεωφορείων και φορτηγών, καθώς Βυτιοφόρων μεταφοράς υγρών καυσίμων και γενικώς επικίνδυνων υλών, έτσι λοιπόν πρέπει να φέρουν υποχρεωτικώς :

Δύο (2) πυροσβεστήρες καθαρού βάρους έξι (6) χιλιόγραμμων, ξηράς κόνεως ή άλλου εγκεκριμένου από το Πυροσβεστικό Σώμα κατάλληλου κατασβεστικού υλικού, αναλόγου κατασβεστικής ικανότητας.»

Εδώ ακριβώς βλέπουμε ότι εκτός του ότι είναι υποχρεωτική η τοποθέτηση των πυροσβεστήρων στα φορτηγά οχήματα πρέπει να καταλάβουν όλοι οι οδηγοί τις απαιτούμενες ενέργειες που πρέπει να κάνουν αν αντιληφθούν πυρκαγιά στο όχημα τους.

Ενέργειες σε περίπτωση πυρκαγιάς

ΓΕΝΙΚΑ

Οι πυρκαγιές των αυτοκινήτων γενικά χαρακτηρίζονται ως επικίνδυνες πυρκαγιές. Για το λόγο αυτό, η πρώτη επέμβαση πρέπει να είναι γρήγορη και αποτελεσματική, τα δε μέσα κατάσβεσης, ειδικά αυτά που θα χρησιμοποιηθούν κατά την έναρξη της πυρκαγιάς, να είναι πολύ αποτελεσματικά για να επιτευχθεί άμεσα η κατάσβεσή της.

 

 

Σε περίπτωση όμως που η επέμβαση δεν γίνει αμέσως, η πυρκαγιά λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις και δημιουργεί κινδύνους και για τους επιβαίνοντες και για κάθε άλλον που λόγω ειδικότητας ή αλληλεγγύης θα τρέξει να βοηθήσει. Η αιτία είναι ότι υπάρχουν σε αρκετή ποσότητα καύσιμη ύλη (βενζίνη – πετρέλαιο), λάδια και διάφορα άλλα εύφλεκτα υγρά (υγρά φρένων). Επιπλέον δε, πυρκαγιά που λαμβάνει χώρα σε αυτοκίνητο όταν αυτό κινείται, δεν γίνεται αμέσως αντιληπτή από τους επιβάτες, πόσο μάλλον από τον οδηγό του φορτηγού που δεν έχει άμεση οπτική πρόσβαση στο πάνω μέρος του φορτίου ή σε τυφλά σημεία, ενώ επιπρόσθετα λόγω του ρεύματος αέρος που δημιουργείται κατά την κίνηση του οχήματος η πυρκαγιά τείνει να λάβει μεγάλη έκταση. Επίσης στη γρήγορη μετάδοση της πυρκαγιάς, ανεξάρτητα από την αιτία που την προκάλεσε, συντελεί και το χρώμα του αυτοκινήτου που καίγεται ταχύτατα και ζωηρότητα.

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ,ότι η πυρκαγιά στο αυτοκίνητο θα πρέπει να αντιμετωπισθεί σαν πυρκαγιά εύφλεκτων υλών.

Μέτρα για την αντιμετώπιση πυρκαγιών σε οχήματα :

1.– Για κάθε κατηγορία οχήματος, πρέπει να υπάρχει ο προβλεπόμενος αριθμός πυροσβεστήρων, όπως καθορίζεται με την υπ’ αριθμ. 32787/2597/13-12-1995 Απόφαση Υπουργού Συγκοινωνιών.

Οι πυροσβεστήρες πρέπει να βρίσκονται σε κατάλληλη θέση που σε περίπτωση που χρειαστούν η επέμβαση να είναι άμεση. Συνήθως οι φορητοί πυροσβεστήρες τοποθετούνται στο εξωτερικό μέρος της καμπίνας του φορτηγού μέσα σε εδικές βάσεις. Προσοχή προαιρετικά θα ήταν άριστη κίνηση, ο οδηγός του φορτηγού να εφοδιαστεί με ένα επιπλέον πυροσβεστήρα διοξειδίου του άνθρακα δύο (2) κιλών για τις ευαίσθητες ηλεκτρονικές συσκευές που υπάρχουν στο εσωτερικό της καμπίνας όπως ( ραδιοτηλέφωνα, ασύρματοι VHF – UHF, πιθανώς συσκευές GPS, ράδιο CD, κλπ) Ως γνωστό ο μόνος πυροσβεστήρας που δεν προξενεί ζημιές στα ηλεκτρικά συστήματα – συσκευές είναι ο διοξειδίου του άνθρακος.

2.– Όταν ξεσπάσει πυρκαγιά στο αυτοκίνητο ο οδηγός , πρέπει να σταματήσει αμέσως αυτό στην άκρη του δρόμου εξασφαλίζοντας την ομαλή πρόσβαση αν είναι δυνατόν για τα επερχόμενα οχήματα. Ο βαθμός ψυχραιμίας που θα επιδείξει εκείνη την στιγμή ο οδηγός και η γνώση, από αυτόν και μόνο, των σημείων απελευθέρωσης του καλύμματος της μηχανής (καπό) και του χώρου αποσκευών (PORT – BAGGAGE), αν είναι Ι.Χ.Ε. θα δώσουν τη δυνατότητα επέμβασης σε οποιοδήποτε σημείο του αυτοκινήτου του χωρίς ζημιά, στην περίπτωση τώρα φορτηγού ισχύουν ακριβώς τα ίδια με τη διαφορά ότι αν η φωτιά εντοπιστεί στο χώρο φόρτωσης τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα λόγω της ταχύτατης εξάπλωσης της πυρκαγιάς.

3.– Κατά το άνοιγμα του Καλύμματος της μηχανής (καπό), ο οδηγός ή οποιοσδήποτε επέμβει, πρέπει να λαμβάνει προφυλακτικά μέτρα, γιατί με το άνοιγμα του καπό υπάρχει κίνδυνος με την είσοδο ατμοσφαιρικού αέρα στο χώρο να δημιουργηθεί μεγάλη φλόγα.

4.– Αμέσως μετά την πρώτη προσβολή της πυρκαγιάς ή αν είναι δυνατό ταυτόχρονα, να αποσυνδέεται σε κάθε περίπτωση ο συσσωρευτής. Μια γρήγορη μέθοδος αποσύνδεσης του συσσωρευτή με λιγότερους κινδύνους είναι το κόψιμο των καλωδίων με ένα κόφτη.

Σε περίπτωση όμως όπου υπάρχουν έντονες αναθυμιάσεις υγρών καυσίμων, δεν πρέπει να επιχειρείται η αποσύνδεση του συσσωρευτού, για την αποφυγή δημιουργίας σπινθήρα που μπορεί να προκαλέσει έκρηξη.

6.– Αν η πυρκαγιά έχει εκδηλωθεί στο στόμιο πλήρωσης της δεξαμενής καυσίμου (ρεζερβουάρ), προτιμότερη είναι η απομόνωση του σημείου με την τοποθέτηση υγρού υφάσματος ή άλλου καλύμματος, παρά η χρήση πυροσβεστήρα.

7.– Σε περίπτωση κατά την οποία η δεξαμενή καυσίμου (ρεζερβουάρ) διατρέχει κίνδυνο να προσβληθεί από τη φωτιά, πρέπει να προσέχουμε για τυχούσα επανάφλεξη που θα δημιουργήσει μεγάλες φλόγες ή για πιθανή έκρηξη.

Τα προφυλακτικά μέτρα που πρέπει να παίρνονται για την ασφάλεια μας σε τέτοια περίπτωση, είναι να ψύχεται η δεξαμενή με νερό ή αφρό από μια ασφαλή θέση.

8.– Όταν η πυρκαγιά έχει προσβάλλει άλλους χώρους του αυτοκινήτου, εκτός του κινητήρα, για την καταπολέμηση της οποίας απαιτείται νερό, αυτό να χρησιμοποιείται με προσοχή για να μην προκληθούν από την αλόγιστη χρήση του επιπλέον ζημιές στο όχημα.

9.– Σε περίπτωση όπου καίγονται τα ελαστικά του οχήματος, κατά το αρχικό στάδιο, πρέπει πάντοτε ο ενεργών την κατάσβεση να στέκεται σε πλάγια θέση και όχι ακριβώς απέναντι από τα ελαστικά, γιατί υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού από την έντονη εκτόνωση του υπό πίεση ευρισκόμενου αέρα. Η κατάσβεση επιτυγχάνεται καλύτερα με βολή ομίχλης ύδατος. Η χρήση πυροσβεστήρα ξηράς κόνεως σ’ αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι αποτελεσματική σε περίπτωση που διαθέτετε πυροσβεστήρα αφρού θα μπορέσετε να έχετε μεγαλύτερη κατασβεστική δύναμη.

10.– Η καταπολέμηση των πυρκαγιών γύρω από το σημείο του κιβώτιου ταχυτήτων, γίνεται από το πίσω μέρος του αυτοκινήτου και από πλάγια θέση.

 

 

Προσοχή !

Σε περίπτωση που η φωτιά είναι στο χώρο φόρτωσης εμπορευμάτων πριν κάνετε οτιδήποτε ειδοποιήστε την Πυροσβεστική Υπηρεσία στο τηλέφωνο 199 και μην το κλείσετε αμέσως αλλά ψύχραιμα περιγράψετε τι καίγετε και τι είδους όχημα εμπλέκεται στην πυρκαγιά. Τα παραπάνω μπορεί να σας φαίνονται παράλογα διότι θα σκέφτεστε εκείνη την στιγμή θα πιάσω κουβέντα με τους πυροσβέστες ; και όμως είναι ένα από τα πιο βασικά πράγματα που πρέπει να κάνετε διότι η Πυροσβεστική Υπηρεσία κρίνει από τις πληροφορίες που έχει τι είδους δυνάμεις θα στείλει. Πιστεύετε ότι την ίδια δύναμη πυρόσβεσης θα στείλει σε ένα φορτηγό που καίγεται η μηχανή του και σε ένα φορτηγό που αναφέρεται ότι μεταφέρει βαμβάκι, ή υγρά καύσιμα ;

Aρα λοιπόν πριν ξεκινήσουμε την όποια κατάσβεση ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ να ενημερώσουμε το 199 για τα παρακάτω :

  • Που είμαστε
  • Το φορτηγό έχουμε ( τι μεταφέρει)
  • Τι καίγεται

Κατόπιν αν δεν εγκυμονεί κίνδυνο για εσάς και αφού έχετε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας ( βλέπε παραπάνω) προχωράτε σε κατάσβεση, αν βλέπετε στην πορεία ότι η Πυροσβεστική Υπηρεσία αργεί και η φωτιά εξαπλώνεται προσπαθήστε να τοποθετήσετε 100 με 150 μέτρα πριν το αμάξι σας το τρίγωνο ή οτιδήποτε άλλο μπορεί να προειδοποιήσει τους επερχόμενους οδηγούς για τον κίνδυνο που υπάρχει λόγω της πυρκαγιάς στο όχημα σας. Προσοχή μην αμελείτε αυτή την ενέργεια διότι οι επερχόμενοι οδηγοί όταν θα αντιληφθούν το όχημα σας που φλέγεται είναι αργά πια να πάρουν την απόσταση ασφάλειας που χρειάζεται από εσάς με αποτέλεσμα να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς και να δημιουργηθεί ατύχημα. Προσπαθήστε μέχρι να έρθει η Πυροσβεστική Υπηρεσία να φτιάξετε μια ζώνη ασφαλείας τόσο για εσάς αλλά και για του συμπολίτες σας.

 

 

Σε καμία περίπτωση μην επιχειρήσετε να μπείτε στην καμπίνα του φορτηγού αν αυτή καίγεται για να πάρετε έγγραφα ή άλλα αντικείμενα , κινδυνεύετε άμεσα με εγκαύματα 2ου και 3ου βαθμού, μην γυρνάτε ποτέ στο χώρο που καίγεται αφού τον έχετε αρχικά εγκαταλείψει.

Αγοράζοντας τα είδη πυρασφάλειας πρέπει πάντα να προσέχετε να πληρούν τα πρότυπα σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό κανονισμό.

Σύμφωνα με το Νόμο (ΚΥΑ ΟΙΚ 16289/330 – ΦΕΚ Β/987/27-5-99), από την 30 Μαΐου 2002 όλοι οι πυροσβεστήρες, ανεξαρτήτως μάρκας και τύπου, πέρα από τη υποχρεωτική πιστοποίηση της ανταπόκρισής τους στο Πρότυπο ΕΝ 3, πρέπει να φέρουν και την ένδειξη CE ανεξίτηλα χαραγμένη στο σώμα του πυροσβεστήρα, με αναφορά του σχετικού «αριθμού συμμόρφωσης». Η ένδειξη αυτή πιστοποιεί ότι ο συγκεκριμένος πυροσβεστήρας ανταποκρίνεται στους ισχύοντες κανόνες ασφαλείας και αξιοπιστίας που ορίζει η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, σύμφωνα με το Νόμο και τα Εθνικά Πρότυπα.

(Το ΕΛΟΤ ΕΝ/3 είναι το πρότυπο κατασκευής σύμφωνα με την 3η Ευρωπαϊκή νομοθεσία περί πυροσβεστήρων.)

Οπτική Σήμανση Βαρέων Οχημάτων

Όλοι μας γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να βλέπουμε και να μας βλέπουνε κατά την διάρκεια ενός ταξιδιού ή μιας μετακίνησης το βράδυ ή με ομίχλη.

Πρέπει να γνωρίζουμε κάποια βασικά πράγματα έτσι ώστε να μπορούμε να προφυλασσόμαστε και να προστατεύουμε τους συνοδηγούς μας σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Όλα τα βαρέα οχήματα μεταφοράς ή ακόμα και τα ελαφρότερα όπως μηχανήματα έργου κλπ. μπορούν να φέρουν οπτική σήμανση χρώματος πορτοκαλί για την έγκαιρη ειδοποίηση των επερχομένων οχημάτων στο οδικό δίκτυο ή στις όποιες μετακινήσεις τους.

Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν έχει δοθεί βάρος στις επιλογές χρωμάτων στους φάρους που χρησιμοποιούνται με αποτέλεσμα πολλά φορτηγά παρανόμως να χρησιμοποιούν και άλλα χρώματα εκτός από το πορτοκαλί, όπως πράσινο, κόκκινο, και μπλε. Ο λόγος που πρέπει ειδικά τα μεγάλα οχήματα να εφοδιαστούν με ένα φάρο χρώματος πορτοκαλί είναι διότι ανά πάσα στιγμή μπορούν να βρεθούν σε κατάσταση μηχανικής βλάβης, η σε αναγκαστικό ελιγμό ή ακόμα και σε βίαια στάση του οχήματος τους .

Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις ο οδηγός του φορτηγού οφείλει να εξασφαλίσει τα παρακάτω :

  • Να θέσει αμέσως σε λειτουργία τους δείκτες κατεύθυνσης (αλάρμ)
  • Να θέσει αμέσως σε λειτουργία τον φάρο
  • Να τοποθετήσει τρίγωνο (σε περίπτωση στάσης) σε απόσταση περίπου 100 μέτρων

 

 

Μια σωστή οπτική σήμανση θα σας βοηθήσει πολύ ακόμα και σε περιπτώσεις ακραίων καιρικών συνθηκών (ομίχλη, χιόνια, καταρρακτώδες βροχή κλπ).

Η επιλογή των φωτιστικών σωμάτων οπτικής σήμανσης πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή καθώς οι λεπτομέρειες πάντα κάνουν την διαφορά.

Αγοράζοντας ένα φάρο πορτοκαλί προσέξετε να έχει τα παρακάτω :

  • Ένδειξη CE ( Σύμφωνα με τις οδηγίες περί ηλεκτρομαγνητικών παρεμβολών)
  • Ένδειξη Ε (Πρότυπο σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό κανονισμό UN65)

Το κάλυμμα του θόλου του φάρου πρέπει να είναι από Polycarbonate, και η εσωτερική του λάμπα να είναι της τάξεως των 55W για να έχει μια αξιοπρεπή λάμψη όχι μόνο επιφανειακή αλλά και για να μπορεί να αντανακλάται σε μεγάλες αποστάσεις.

Σε περίπτωση που η εγκατάσταση του φάρου θα είναι μόνιμη θα πρέπει να γίνει από ηλεκτρολόγο σωστά και με ενδιάμεση ασφάλεια.

 

 

Το σημείο που θα τοποθετηθεί δεν θα πρέπει να είναι τυχαίο ή όπου βολεύει τον εγκαταστάτη αλλά σε σημείο τέτοιο έτσι ώστε να είναι εμφανής ο φάρος . Συνήθως στα φορτηγά οχήματα η τοποθέτηση τους γίνεται στο πάνω μέρος της οροφής της καμπίνας ή στο πίσω μέρος του χώρου φόρτωσης.

Η ποιότητα των προϊόντων που θα αγοράσετε για την ασφάλεια του οχήματος σας πρέπει να είναι εξαιρετικά υψηλή έτσι ώστε να σας διασφαλίζει την μακρόχρονη λειτουργία τους και ταυτόχρονα την κάλυψη εγγύησης που δίνει ο εκάστοτε κατασκευαστής.

Να κλείσω το άρθρο μου με το ρητό , «ευχόμαστε το καλύτερο αλλά είμαστε πάντα προετοιμασμένοι για το χειρότερο».

Το άρθρο αυτό έχει δημοσιευτεί και στο περιοδικό Transport Magazine

Βιβλιογραφία – Πηγές

  • Πυροσβεστικό Σώμα , Ένωση Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος
  • Gloria Fire Equipment S.A
  • Εγχειρίδιο Ασφαλούς Οδήγησης Federal Signal
  • P. Tangalakis Corp.
  • ELOT Greek Standardization Organization
  • International Truck and Engine Corporation

Χιονι33

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.