Τέσσερις τεχνικές διάσωσης κωπηλασίας στο υγρό στοιχείο

 

15/5/2016

Του Dalan Zartman

Όταν μιλάμε για διάσωση υγρού στοιχείου, η διαδικασία της κωπηλασίας είναι μια από τις παραμελημένες δεξιότητες.

Αυτή είναι μια από τις μεγαλύτερες αλήθειες ειδικά σε περιοχές όπου εκπαιδευτές ράφτινγκ και διασώστες ορμητικών νερών δεν υπάρχουν. Σε τέτοιες περιοχές οι διασώσεις βασίζονται σε παράκτιες επιχειρήσεις και επιχειρήσεις με μηχανοκίνητα μέσα. Το ερώτημα είναι γιατί η κωπηλασία είναι τόσο σημαντική.

Ακόμη και εάν η υπηρεσία σας, ασχολείται μόνο με την διάσωση με μηχανοκίνητα μέσα το πρώτο και πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να μάθετε είναι… να κάνετε κουπί, και αυτό διότι οι μηχανές χαλάνε. Κάποια στιγμή η απρόβλεπτη φύση του νερού και οι δυσλειτουργίες των μηχανών θα αφήσει το σκάφος σας ακυβέρνητο. Τότε το μόνο πράγμα που χωρίζει εσάς και το πλήρωμα σας από το χάος είναι η ικανότητά σας χειριστείτε το σκάφος σας με κουπιά.

Επίσης στην εξίσωση του… χάους έρχονται να προστεθούν συντρίμμια, δυνατά ρεύματα και μη ορατά εμπόδια, ιδιαίτερα σε συμβάντα πλημμυρών, στοιχεία που δημιουργούν βλάβες στις προπέλες. Σε πολλά συμβάντα, η χρήση κουπιών μπορεί να αποδειχθεί πιο αποτελεσματική από τους εξωλέμβιους κινητήρες.

Ας κοιτάξουμε τα βασικά της κωπηλασίας.

Η ανατομία του κουπιού. Συνήθως η λαβή του κουπιού έχει σχήμα Τ, αλλά μπορεί να είναι και σφαιρική ή οβάλ. Εάν το κουπί έχει σχεδιαστεί και σαν βοηθητικό διασωστικό μέσο, ώστε να χρησιμοποιηθεί στην περισυλλογή θύματος, η λαβή σχήματος Τ προσφέρει περισσότερη σταθερότητα.

Επίσης η λαβή Τ μπορεί να γαντζωθεί σε αντικείμενα όπως δένδρα ή ακόμη και ιμάντες σωσιβίων και να βοηθήσει στην κίνηση της βάρκας προς το αντικείμενο ή του αντικειμένου προς την βάρκα.

Η λαβή Τ βοηθάει και στο να προσανατολίζεται ο χρήστης και με την θέση της «λεπίδας» του κουπιού, αφού η λαβή είναι πάντα παράλληλη με την λεπίδα.

Ένα ακόμη βασικό στοιχείο του κουπιού είναι η λεπίδα του. Συνήθως είναι ευθείες όμως μπορεί να είναι και κοίλες. Οι κοίλες χρησιμοποιούνται πιο πολύ ως κατευθυντήριες και χρειάζονται πιο πολύ προσοχή στην χρήση. Το επόμενο στοιχείο είναι ο άξονας. Κατά την αξιολόγηση του άξονα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το υλικό μα και ο τρόπος κατασκευής του.

Τα υλικά του άξονα κυμαίνονται από ξύλο ή πλαστικό μέχρι ίνες άνθρακα ή άλλο ελαφρύ υλικό υψηλής αντοχής. Προφανώς όσο πιο «εξωτικό» το υλικό, τόσο πιο καλή η απόδοση και μεγαλύτερο το κόστος. Για τις πιο πολλές διασωστικές υπηρεσίες, το πλαστικό και το ξύλο αποτελούν υλικά για μια συνηθισμένη επένδυση.

Μάκρος κουπιού

Μια πολύ καλή συμβουλή είναι να αποφεύγονται τηλεσκοπικά ή προσαρμοζόμενα κουπιά. Αυτά τα κουπιά έχουν άξονα αποτελούμενο από δύο μέρη, ένα μέρος μικρότερο σε διάμετρο με ένα μέρος μεγαλύτερο σε διάμετρο με ένα δαχτυλίδι τάνυσης για την προσαρμογή.

Άξονες τέτοιου τύπου είναι άκρως αναξιόπιστοι για διασωστικές επιχειρήσεις. Έχω δει τέτοια είδη αξόνων να διαλύονται κάτω από μέτρια πίεση ή να περιστρέφονται ανεξάρτητα από την λαβή ακόμη και με ελάχιστη καταπόνηση. Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα οι χρήστες να σφίγγουν υπερβολικά τα δαχτυλίδια. Έτσι το να γίνει αλλαγή του μήκους του άξονα είναι ουσιαστικά αδύνατο, πράγμα το οποίο εξαλείφει τον λόγο ύπαρξης προσαρμοζόμενου άξονα.

Το συνολικό μήκος του κουπιού είναι επίσης σημαντικό. Πρέπει να επιλεγεί ένα μήκος το οποίο επιτρέπει στον μέσο διασώστη να τοποθετεί το κουπί μέσα στο νερό, ενώ κάθεται πάνω στο μπαλόνι του σκάφους, με το συνολικό μήκος της λεπίδας να βρίσκεται κάτω από την επιφάνειά του.

Τα πλωτά μέσα πλέουν σε διαφορετικά επίπεδα από την επιφάνεια του νερού, επίπεδα τα οποία αλλάζουν ακόμη και στο ίδιο σκάφος ανάλογα με το φορτίο του (π.χ. περισσότερο προσωπικό στο πλωτό μέσο τόσο πιο κοντά στο νερό βρίσκεται το σκάφος). Το μήκος του κουπιού πρέπει να είναι τόσο ώστε να είναι χρηστικό ακόμη και με το λιγότερο προσωπικό δηλαδή την μεγαλύτερη απόσταση από την επιφάνεια του νερού.

Ας δούμε 4 βασικά είδη κωπηλασίας

Εμπρόσθιο

Αυτό το είδος χρησιμοποιείται για την κίνηση του σκάφους προς τα εμπρός. Πρέπει να γίνεται ήρεμα και με δύναμη κρατώντας το κουπί ίσιο και γέρνοντας μπροστά κατεβάζοντας το κουπί στο νερό. Η λαβή σχήματος Τ και το κουπί πρέπει να είναι κάθετα ως προς το πλωτό μέσο κατά την κίνηση. Με το χέρι που κρατάει λαβή σπρώξτε μπροστά ενώ με το άλλο, αυτό που κρατάει τον άξονα, σπρώξτε προς το ισχίο σας. Κατά την φάση ανάκτησης πρέπει να στραφεί η άρθρωση του επάνω χεριού είτε προς το μέρος σάς είτε προς την αντίθετη κατεύθυνση έτσι ώστε το κουπί να έρθει παράλληλα με το σκάφος και τελικά έξω από το νερό.

Σχήματος J

Είναι παρόμοια τεχνική με την εμπρόσθια με μια πρόσθετη κλίση στο τέλος της κίνησης. Με την εμπρόσθια τεχνική το σκάφος στρίβει ελαφρά με κάθε «κουπιά». Εάν βρίσκεστε στην δεξιά πλευρά του σκάφους, με κάθε επανάληψη το σκάφος θα στρίβει ελαφρά αριστερά.

Σαν αντενέργεια συνηθίζεται να τοποθετείτε ένας επιπλέον διασώστης στην αριστερή μεριά του σκάφους όμως αυτή η λύση έχει τα μειονεκτήματά της όπως π.χ. διαφορετική δύναμη του ενός διασώστη από του άλλου κλπ. Η τεχνική σχήματος J θα διορθώσει το πρόβλημα. Ο δεξιός διασώστης τελειώνει κάθε επανάληψη αφήνοντας το κουπί στιγμιαία μέσα στο νερό και βγάζοντάς το μόλις φτάσει στο ύψος του ισχίου του. Το ρεύμα σπρώχνει το κουπί , το οποίο λειτουργεί σαν πηδάλιο, διορθώνοντας την πορεία του πλωτού μέσου.

Η διάρκεια που πρέπει να μείνει το κουπί μέσα στο νερό εξαρτάται από την δύναμη του ρεύματος και την διορθωτική κλίση που απαιτείτε.

Αυτή είναι μια πολύ σημαντική τεχνική για την περίπτωση που μείνετε μόνοι σας. Εάν ο δεύτερος διασώστης πέσει στο νερό θα πρέπει να κρατήσετε το σκάφος σε ευθεία πορεία μόνοι σας.

Έλκυση

Πρόκειται για μια πλευρική τεχνική που θέλει τον διασώστη στα πλάγια του σκάφους, κωπηλατώντας παράλληλα με το σκάφος και με κατεύθυνση προς αυτό. Πρόκειται για την λιγότερο αποτελεσματική τεχνική και χρειάζεται την περισσότερη δουλειά.

Ο σκοπός αυτής της τεχνικής είναι να στρίψει το σκάφος. Εάν η τεχνική γίνεται στην δεξιά πλευρά, τότε το σκάφος θα μετακινηθεί προς τα δεξιά και η πλώρη του αριστερά.

Η τεχνική αυτή βασίζεται πολύ και στην θέση του διασώστη μέσα στο σκάφος. Εάν βρίσκεστε κοντά στην πλώρη του σκάφους, η πλώρη θα μετακινηθεί στην πραγματικότητα προς τα δεξιά ενώ αν βρίσκεστε κοντά στην πρύμνη του σκάφου τότε η πλώρη του σκάφους θα στρίψει αριστερά.

Σάρωση

Αυτή η τεχνική περιλαμβάνει κίνηση του κορμού σας προς την πρύμνη του σκάφους, εκτείνοντας το κουπί προς τα πίσω, τοποθετώντας το στο νερό και κινώντας το προς τα πλάγια του σκάφους.

Εάν κωπηλατείτε στην δεξιά πλευρά, η τεχνική αυτή θα στρέψει την πλώρη του σκάφους προς τα δεξιά και την πρύμνη προς τα αριστερά, οδηγώντας σε δεξιά στροφή.

Τα διασωστικά σκάφη δεν είναι κανό. Μην μετακινείστε μπρος και πίσω ή δεξιά και αριστερά. Οι διασώστες πρέπει να βρίσκονται δίπλα δίπλα ακριβώς πίσω από την μέση του σκάφους. Βέβαια μπορεί να χρειαστεί μια ελαφριά μετακίνηση προς την πλώρη ή την πρύμνη του σκάφους για να πετύχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα κατά την τεχνική της σάρωσης και της έλκυσης.

Ο βασικός χειριστής πρέπει να χειρίζεται από την κυρίαρχη μεριά και ο βασικός διασώστης από την αντίθετη. Ο βασικός χειριστής χειρίζεται το σκάφος, το οποίο σημαίνει ότι χειρίζεται τις επικοινωνίες και διαχειρίζεται την ομάδα.

Ο βασικός χειριστής δεν χρειάζεται να κάνει κουπί συνέχεια. Εάν ο χειριστής μπορεί να είναι αποτελεσματικός με λιγότερες επαναλήψεις, δίνει την δυνατότητα στον βασικό διασώστη να χρησιμοποιεί την εμπρόσθια τεχνική και να εκμεταλλεύεται το ρεύμα ή ακόμη και να μην κάνει τίποτα.

Σκεφτείτε τον βασικό διασώστη σαν κινητήρια δύναμη. Όταν κάνει κουπί, ο βασικός χειριστής μπορεί απλά να κρατάει τον ρυθμό.  Προπονηθείτε στην άμεση επέμβαση. Τα κουπιά πρέπει να είναι σε εύκολα προσβάσιμο σημείο και πρέπει να προπονηθείτε στην εναλλαγή των τεχνικών. Σβήστε τον κινητήρα και απλά κάντε κουπί.

Αρχικά προπονηθείτε σε ήρεμα νερά με αδύναμα ρεύματα και μετά σε πιο δύσκολα περιβάλλοντα.

Μετάφραση & Ελεύθερη απόδοση στα Ελληνικά για το Fire.gr, Παναγιώτης Κοιλάκος

Πηγή : www.firerescue1.com

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.