Είναι εφικτό να τηρούνται τα μέτρα και μέσα πυρασφαλείας στις Ελληνικές εταιρίες;

 

 

Του Χριστόφα Τακιδέλλη

Είναι εφικτό να τηρούνται τα μέτρα και μέσα πυρασφαλείας στις Ελληνικές εταιρίες;  Νομίζω πως ΝΑΙ.

Με  αφορμή τη μεγάλη πυρκαγιά σε εργοστάσιο ανακύκλωσης πλαστικών στη Μεταμόρφωση, θα ήθελα να θίξω ένα θέμα που αφορά τόσο εμάς όσο και το περιβάλλον στο οποίο ζούμε. Το θέμα έχει να κάνει με τα μέτρα ασφαλείας που τηρούνται σήμερα στους χώρους παραγωγής, επεξεργασίας και αποθήκευσης επικίνδυνων πρώτων υλών και προϊόντων στη χώρα μας.

Σε διάστημα μόνο ενός έτους, εκδηλώθηκαν αρκετές πυρκαγιές σε τέτοιους χώρους. Αναλυτικά, στις 6 Ιουλίου 2019 σε εργοστάσιο ανακύκλωσης στο Λασίθι της Κρήτης, στις 30 Αυγούστου 2019 σε αποθήκη ανακύκλωσης υλικών στην Πρέβεζα, στις 14 Οκτωβρίου 2019 σε εργοστάσιο ανακύκλωσης μετάλλων στη Θεσσαλονίκη, στις 17  Δεκεμβρίου 2019 σε εργοστάσιο ανακύκλωσης μπαταριών στη ΒΙΠΕ Πατρών, στις 14 Ιανουαρίου 2020 σε εργοστάσιο ανακύκλωσης στην περιοχή Μπολάτι Κορινθίας, στις 17 Μαρτίου 2020 σε μονάδα ανακύκλωσης που βρίσκεται στο δρόμο Λάρισας-Καρδίτσας, στις 8 Απριλίου 2020 σε μονάδα ανακύκλωσης μετάλλων στην οδό Ιωνίας 105 στο Μενίδι, στις 11 Μαϊου 2020 σε εργοστάσιο ανακύκλωσης στην Αυλίδα του Δήμου Χαλκίδας, στις 14 Μαϊου 2020 σε εργοστάσιο ανακύκλωσης πλαστικών και χαρτικών ειδών, στην περιοχή της Νέας Ζωής Ασπροπύργου, στις 19 Μαΐου 2020 σε εργοστάσιο ανακύκλωσης που βρίσκεται στη Μάνδρα Αττικής.

Το 2018, σύμφωνα με τα Στατιστικά Αρχεία Συμβάντων του Πυροσβεστικού Σώματος, εκδόθηκαν 412 Δελτία Πυρκαγιάς, τα οποία σχετίζονται με 72 Εργοστάσια, 79 Βιοτεχνικές Εγκαταστάσεις, 7 Βαφεία και 254 Αποθήκες. Για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών αυτών συνολικά χρησιμοποιήθηκαν 964 πυροσβεστικά οχήματα και επιχείρησαν 2.516 Πυροσβεστικές Δυνάμεις (άνδρες και γυναίκες). Το υψηλά αυτό ενεργό δυναμικό οφείλεται στη δυσκολία και τους κινδύνους που ελλοχεύουν στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών αυτών,  τόσο για το προσωπικό που επιχειρεί όσο και για το περιβάλλον.

Αξιοσημείωτο είναι ότι δε μπορεί να εκτιμηθεί η εξέλιξη και η συνέπειες μιας πυρκαγιάς σε ένα χώρο που φυλάσσονται  επικίνδυνες πρώτες ύλες και προϊόντα και αυτό λόγω του είδους και της ποσότητας των υλικών αυτών. Υπάρχει συνήθως υψηλό πυροθερμικό φορτίο, πιθανότητα έκρηξης, πιθανότητα κατάρρευσης και το σημαντικότερο, τοξικά παράγωγα καύσης. Στο σύνολό τους, τα βιομηχανικά προϊόντα και οι πρώτες ύλες όταν καίγονται, παράγουν ένα συνονθύλευμα από επικίνδυνα αέρια. Αναλόγως με τη σύσταση τους τα αέρια αυτά (τοξικός καπνός) μπορεί να είναι από ενοχλητικά και καρκινογόνα έως ραδιενεργά. Σίγουρα προκαλούν ανεπανόρθωτες ζημιές στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να κριθεί απαραίτητη ακόμη και η εκκένωση τις γύρω περιοχής. Τα παραδείγματα είναι αναρίθμητα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η άμεση και έμμεση ετήσια οικονομική απώλεια από πυρκαγιές, αντιπροσωπεύει το 1% του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος, ή περίπου το 20% της ετήσιας αύξησής του. Το μεγαλύτερο μέρος της απώλειας αφορά τις αστικές πυρκαγιές και συγκεκριμένα πυρκαγιές σε βιομηχανικούς χώρους. Το ποσό αυτό δαπανάται για την τήρηση  εξειδικευμένου προσωπικού και μέσων πυρόσβεσης και για την αποκατάσταση υλικών και περιβαλλοντολογικών καταστροφών. Επίσης η αναστολή εργασιών τις πληττόμενης εγκατάστασης και την απώλεια θέσεων εργασίας από ολική καταστροφή, συνδράμουν στην απώλεια εθνικού εισοδήματος. Στις περιπτώσεις που υπάρχουν και ανθρώπινα θύματα, δεν είναι εύκολο να γίνει αναγωγή σε κόστος, για το λόγο αυτό γίνεται αναφορά χωριστά σε ανθρώπινες απώλειες και σε υλικό κόστος.

Μέτρα Πυροπροστασίας. Τηρούνται; Είναι επαρκή;

Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Η οικονομική κρίση της τελευταίας δεκαετίας έχει οδηγήσει πολλές βιομηχανίες σε τέλμα. Πολλές εταιρίες σήμερα αδυνατούν να συντηρήσουν τις κτιριακές υποδομές τους, ακόμη και τις μονάδες παραγωγής τους. Λειτουργούν με μειωμένο προσωπικό. Ο περιβάλλον χώρος είναι ακατάλληλος. Δεν έχουν σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων.  Θεωρούν πολυτέλεια τη συντήρηση των μέσων ενεργητικής πυροπροστασίας, τη δημιουργία υποδομών παθητικής πυροπροστασίας και γενικά των μέτρων πυροπροστασίας. Όσο δε για προτάσεις που γίνονται για αναβάθμιση των υφιστάμενων μέτρων και μέσων, πέρα από αυτό που επιτάσσει η Νομοθεσία, πάνε στον κάλαθο των αχρήστων, η απάντηση είναι στερεότυπη:  «Ενδιαφέρουσα η προσέγγιση σας, θα εξεταστεί και θα σας ενημερώσουμε σχετικά».

Ο κίνδυνος ενός ατυχήματος έχει αυξηθεί.

Σε αντίθεση με την πρόοδο που έκανε τα τελευταία χρόνια η πολιτεία για την αντιμετώπιση και τη μέριμνα των δασικών πυρκαγιών (και ορθώς έπραξε), στο θέμα των αστικών και πιο συγκεκριμένα βιομηχανικών πυρκαγιών δεν έδειξε τον αντίστοιχο ζήλο. Οι περιορισμένοι έλεγχοι, οι δαιδαλώδης νομοθεσία, η ελλιπή ενημέρωση, η απουσία ουσιαστικής μέριμνας και κινήτρων έχουν οξύνει το πρόβλημα. Και η λύση αυτού του προβλήματος σίγουρα δε θα επέλθει μέσα από πρόστιμα και αναστολές αδειών. Θα ήταν ίσως παράλογο η πολιτεία να επιβαρύνει παραπάνω τις είδη πληγμένες οικονομικά εταιρείες και δε νοείται βέβαια να κάνουμε τα στραβά μάτια σε ένα τόσο λεπτό ζήτημα.

Ποια είναι λύση που προτείνεται;

  • Θα μπορούσε να είναι η δημιουργία ενός ταμείου στο Υπουργείο Περιβάλλοντος ή Ανάπτυξης, το οποίο θα επιδοτεί μέρος του ποσού για την συντήρηση και αναβάθμιση των μέτρων και μέσων πυρασφάλειας. Οι εταιρίες θα υποβάλουν οικονομοτεχνικές μελέτες, θα ελέγχονται από ειδικούς και θα επιδοτούνται. Θα μου πει κάποιος πού θα βρεθούν τα κονδύλια. Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί είδη προγράμματα για την προστασία του περιβάλλοντος. Θα μπορούσε κάλλιστα να αποδεσμευτεί ένα σημαντικό ποσό για το σκοπό αυτό. Είναι παράλογο να επιδοτείται στα πλαίσια της προστασίας του περιβάλλοντος  η ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών και όχι η αναβάθμιση και των μέσων πυρασφάλειας. Από πιθανές δωρεές. Ακόμη και από τον ίδιο κρατικό προϋπολογισμό, από τη στιγμή που η πρόληψη κοστίζει λιγότερα από την αντιμετώπιση.
  • Το τραπεζικό σύστημα θα μπορούσε να δανειοδοτεί με ευνοϊκότερους όρους δαπάνες που αφορούν την ασφάλεια.
  • Οι ασφαλιστικές εταιρίες να δίνουν περισσότερα κίνητρα (χαμηλότερα ασφάλιστρα).
  • Να γίνει ειδική μέριμνα στο ISO σχετικά με τα μέσα και τους τρόπους αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων, καθώς επίσης για τα μέτρα ασφαλείας και τον τρόπο διεξαγωγής εργασιών εντός του βιομηχανικού χώρου.
  • Η πολιτεία να ενημερώσει και να επιμορφώσει τους πολίτες σχετικά με την αναγκαιότητα της τήρησης των μέτρων ασφαλείας. (διαφημιστικές καμπάνιες, εκπαίδευση σε σχολεία, σεμινάρια, κ.α.)
  • Η Νομοθεσία ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας να είναι πιο βατή και ξεκάθαρη, χωρίς παραπομπές και εξαιρέσεις.
  • Ο ρόλος του τεχνικού ασφαλείας να γίνει πιο ουσιαστικός. Δεν είναι δυνατόν να εκτελεί χρέη τεχνικού ασφαλείας ο οποιοσδήποτε, επειδή τον όρισε κάποιος.
  • Να υπάρχουν επιθεωρητές ασφαλείας, οι οποίοι να ελέγχουν, να προτείνουν βελτιώσεις, και να εκδίδουν πιστοποιητικά ασφαλείας. Αναλόγως με την κατάταξη της επιχείρησης να υπάρχει έκπτωση σε φόρους και ασφάλιστρα.
  • Οι έλεγχοι σχετικά με την τήρηση των μέτρων ασφαλείας να γίνουν πιο εντατικοί και αποτελεσματικοί.

Τρόποι μπορούν να βρεθούν αρκεί να υπάρχει θέληση.

Ελπίζω τα παραπάνω να αποτελέσουν το έναυσμα για να ανοίξει επιτέλους μια σοβαρή συζήτηση.

Για το Fire.gr Χριστόφας Τακιδέλλης
Μηχανολόγος Μηχανικός Τ.Ε.
Μέλος της Ομάδας Μηχανικών της εταιρείας FORMULA ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΡΕΣ ΑΕ

Πηγή Φωτογραφιών : www.protothema.gr

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.