Φάροι Εκτάκτου Ανάγκης, μας προστατεύουν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ή μετατρέπουν το όχημα μας σε ΣΤΟΧΟ;

 

Του Ρέτσιου Ιωάννη

Στην Ελλάδα, είτε μας αρέσει είτε όχι κυριαρχεί πλέον η αντίληψη ότι όσο περισσότερους φάρους έχει ένα όχημα εκτάκτου ανάγκης τόσο το καλύτερο για αυτό και το πλήρωμα του. Είναι έτσι όμως, ή απλά κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας; Στη χώρα μας το μεγαλύτερο ποσοστό προμηθευτών φωτισμού εκτάκτου ανάγκης, αντιπροσωπεύει Αμερικανικές εταιρίες με υψηλής ποιότητας προϊόντα. Και ενώ η προτίμηση όλο και περισσοτέρων υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης (ΕΛ.ΑΣ, Ε.Κ.Α.Β, Πυροσβεστικό Σώμα , κ.α) τείνει προς την Αμερικανική τεχνολογία, διαφαίνεται ότι δυστυχώς δεν έχουν υιοθετηθεί ακόμα τα μέτρα ασφαλείας και η γνώση του αντικειμένου στο τομέα αυτό όπως πράττουν οι Αμερικανοί.
Δυστυχώς έχει αποδειχθεί διεθνώς ότι όσο περισσότερα φώτα αναλάμπουν σε ένα χώρο συμβάντος (σκηνή ασφαλείας) τόσο λιγότερο ασφαλή τον καθιστούν για τους παρευρισκόμενους αστυνομικούς ή πυροσβέστες ή διασώστες αλλά και για τους πολίτες που εμπλέκονται σε αυτόν.

Μελέτες που έχουν γίνει αναφορικά με τους φάρους (φώτα επείγουσας ανάγκης) από την Τροχαία της Καλιφόρνια στην Αμερική (CHP), την Πολιτειακή Αστυνομία του Ιλλινόϊς (ISP), το Πανεπιστήμιο της Minnesota, την αστυνομία της Νέας Υόρκης και άλλες υπηρεσίες, μετά από χρόνια κατέληξαν στους εξής κυριότερους παράγοντες : ισχύς φωτισμού, ρυθμός αναλαμπών, χρωματισμός και αντίδραση στο χρώμα που διαχέεται. Έγινε λοιπόν μια μελέτη σε πολιτειακό επίπεδο συντονισμένη από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, τις Υπηρεσίες Επείγουσας Ιατρικής (EMS), την Αστυνομία, το Υπουργείο Μεταφορών (DOT) και τις υπηρεσίες Οδικής Βοήθειας. Η έρευνα που διενεργήθη από αυτούς τους πέντε πολιτειακούς παράγοντες κατέληξε στα εξής δύο σοβαρά προβλήματα.

Το πρώτο ήταν ότι καμιά από τις πέντε αυτές διαφορετικές υπηρεσίες δεν δημιουργεί σκηνή ασφαλείας με φωτισμό εκτάκτου ανάγκης κατά τον ίδιο τρόπο με τον άλλο φορέα (ο καθένας έχει δικό του πρωτόκολλο). Το δεύτερο και κυριότερο είναι ότι ο πολίτης ή αν θέλετε ο κόσμος, δεν γνωρίζει τι πρέπει να κάνει όταν βρεθεί ξαφνικά οδηγώντας, μπροστά από μια σκηνή ασφαλείας αντιμετωπίζοντας δεκάδες φώτα που αναβοσβήνουν από οχήματα εκτάκτου ανάγκης τα οποία σημειωτέον είναι παρκαρισμένα όπου νάναι…

Είναι γεγονός ότι σε ένα τροχαίο ατύχημα συνήθως θα καταφθάσουν τα εξής οχήματα εκτάκτου ανάγκης: “Αστυνομία , ΕΚΑΒ, Πυροσβεστική Υπηρεσία, Οδική Βοήθεια” (όχι με την αναγκαία σειρά προτεραιότητας) και αν υπάρχει και Εθελοντική ομάδα και το όχημα αυτής επίσης. Έχουμε λοιπόν τα εξής φώτα: “στα υπάρχοντα περιπολικά της ΕΛ.ΑΣ υπάρχουν σε σύνολο τέσσερα περιστροφικά φώτα μπλε χρώματος συν τρία περιστροφικά φώτα μπλε χρώματος στο Ασθενοφόρο, συν το λιγότερο δύο φώτα περιστροφικά κόκκινου χρώματος της πυροσβεστικής, δύο της οδική βοήθειας και δύο ή ένα της εθελοντικής ομάδας μας κάνουν περίπου δώδεκα περιστρεφόμενους φάρους με λαμπτήρα 55Watts που διαθέτουν συνήθως αποδίδεται συνολικός ρυθμός λάμψεων ανά λεπτό της τάξης των 1500 – 2000 FPM (flashes per minute)”. Με αυτό το ρυθμό λάμψεων σε διαφορετικό χρώμα και ένταση καταλαβαίνεται πόσο εύκολο είναι να τυφλωθεί ο διερχόμενος οδηγός αλλά και πόσο δύσκολο είναι να κάνουν την δουλειά τους οι ίδιοι οι διασώστες καθώς θα τυφλώνονται και οι ίδιοι από τους φάρους τους.


Με λίγα λόγια οι περισσότεροι φάροι εκτάκτου ανάγκης δεν κάνουν την σκηνή ασφαλείας σε ένα συμβάν ασφαλέστερη!

Πόσοι από εσάς ως συνάδελφοι σε μια από τις παραπάνω υπηρεσίες, σας έχει τύχει να σταματήσετε σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας ειδικά βράδυ στην δεξιά πλευρά του δρόμου είτε για να κάνετε έλεγχο σε ένα όχημα ή για να βοηθήσετε; Μη μου πείτε ότι δεν σας πέρασε ποτέ από το μυαλό «κάτσε να το βάλω όσο πιο άκρη γίνεται μην πέσει κανένας επάνω μου»… Και όμως σωστά σκεφτήκατε διότι σε έρευνα που πραγματοποίησαν οι υπηρεσίες της Τροχαίας της Καλιφόρνια στην Αμερική (CHP) και της Πολιτειακής Αστυνομίας του Ιλλινόϊς (ISP), φάνηκε ότι στο μεγαλύτερο ποσοστό τα οχήματα εκτάκτου ανάγκης που πραγματοποιούσαν έλεγχους στους αυτοκινητόδρομους της Αμερικής δέχτηκαν χτυπήματα από διερχόμενα οχήματα στο πίσω μέρος τους ενώ ήταν σταματημένα δεξιά με τους φάρους αναμμένους σε ποσοστό δυόμισι φορές μεγαλύτερο από ότι τα πολιτικά οχήματα που σταματούσαν για άλλους λόγους δεξιά του δρόμου. (η έρευνα έγινε σε μια διαδρομή 100.000 μιλίων για όλα τα οχήματα υπηρεσιακά και μη)

Παραδείγματα Πραγματικά



Μετά από αυτό η Αστυνομία του Ιλλινόϊς (ISP), αποφάσισε να αντικαταστήσει τους φάρους επείγουσας ανάγκης από την οροφή των περιπολικών της στο 50% της συνολικής της δύναμης. Αφού αντικατέστησε την μπάρα οροφής με εσωτερικά φώτα (deck lights), διαπίστωσε ότι είχε 65% λιγότερα ατυχήματα στα περιπολικά της μέσα σε ένα χρόνο. Λιγότεροι διερχόμενοι οδηγοί έπεφταν στα περιπολικά που διενεργούσαν έλεγχους στην δεξιά πλευρά του δρόμου, σύμπτωση άραγε;

Καμία σύμπτωση δεν υπάρχει, όλες οι έρευνες κατέληξαν ότι πρέπει να επανεξεταστούν τα χρώματα και η ισχύς των φάρων είτε μεμονωμένων ως εγκατάσταση είτε ως μπάρα οροφής συνολικά. Γιατί όμως το χρώμα των φάρων παίζει ρόλο ;

Το κόκκινο χρώμα στέλνει ένα σαφές μήνυμα Κινδύνου, επείγοντος ή stop και έχει επίσης την ιδιότητα να τραβάει το κόσμο προς το μέρος του όλο και πιο κοντά στη σκηνή ασφαλείας. Η Ψυχολογική αντίδραση στο κόκκινο χρώμα είναι οργή, θυμός και επιθετικότητα. Το δυνατό παλλόμενο κόκκινο φώς προκαλεί επίσης περίεργες αντιδράσεις στους διερχόμενους οδηγούς σε μεγάλα επίπεδα.

Η χρήση του κόκκινου παλλόμενου φωτισμού έχει αρχίσει να αμφισβητείται σε ότι αφορά την χρήση του από οχήματα εκτάκτου ανάγκης εν στάση. Είναι γνωστό ότι προκαλεί το φαινόμενο της πεταλούδας, οι Αμερικανοί έχουν καταγράψει αυτό το πρόβλημα με την ορολογία moth effect1, με παράδειγμα την πεταλούδα που την τραβάει το φώς της λάμπας συνέχεια πιο κοντά. Τα φώτα επείγουσας ανάγκης (φάροι) σε ένα ατύχημα ή σκηνή ασφαλείας υποτίθεται ότι ειδοποιούν τον κόσμο για κάποιο πρόβλημα και πρέπει να τον διώχνουν, αντιθέτως τα κόκκινα φώτα τραβάνε όλο και περισσότερο κόσμο κοντά στη σκηνή ασφαλείας.

 

Οι άνθρωποι οδηγούν όπου βλέπουν! Χρήστες ουσιών, ηλικιωμένοι, πιωμένοι και γενικώς οδηγοί που έχουν κόπωση θα οδηγήσουν το όχημα τους ακριβώς στο πίσω μέρος του οχήματος εκτάκτου ανάγκης που έχει τους φάρους του ενεργοποιημένους και συνήθως είναι σε κόκκινο χρώμα. Ακόμα είναι πολύ εύκολο να βγάλει το όχημα του εκτός πορείας οδηγώντας ακριβώς πάνω στα κόκκινα παλλόμενα φώτα του περιπολικού ή μερικές φορές και πάνω στο σύνολο των φάρων που βλέπει οδηγώντας. Σε αρκετές περιπτώσεις δε, έχει συμβεί σε οδηγούς κρίση Φωτοευαίσθητης επιληψίας2, (Strobe Epilepsy) λόγω των δυνατών λευκών στροβοσκοπικών φώτων που μερικές υπηρεσίες χρησιμοποιούν.

Πιο συγκεκριμένα τονίζω ότι η χρήση των λευκών στροβοσκοπικών φώτων ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ρητώς εν στάση των οχημάτων και συνιστάτε η χρήση τους μόνο εν κίνηση από ειδικές υπηρεσίες εκτάκτου ανάγκης και τοποθετημένα σε καθορισμένο ύψος και με συγκεκριμένη γωνία κλίσης (συνήθως 15ο). Σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει η πιθανότητα να τυφλώσετε τους διερχόμενους οδηγούς με δραματικά αποτελέσματα!

Τι προτείνεται στους οδηγούς εκτάκτου ανάγκης (στην Αμερική)

Σταματώντας ένα όχημα στην δεξιά πλευρά του δρόμου ταχείας κυκλοφορίας για έλεγχο ή προσεγγίζοντας ένα τροχαίο ατύχημα με το πυροσβεστικό τους όχημα, πρέπει μόλις το όχημα τεθεί σε στάση αμέσως να σβήσουν (ιδιαίτερα τη νύχτα) οι φάροι οροφής και να παραμείνουν μόνο τα πορτοκαλί φώτα ανάγκης που διαθέτουν οι μπάρες οροφής τους με το σύστημα Signal Master® ή Traffic Advisor®(φωτιζόμενο βέλος με κίνηση δεξιά ή αριστερά) υποδεικνύοντας στους οδηγούς την σωστή διαδρομή . Τα πορτοκαλί φώτα (amber lights) ή φάροι αν θέλετε είναι καθόλα νόμιμα για όλα τα οχήματα εκτάκτου ανάγκης και υποδεικνύουν κίνδυνο, επείγον, προσοχή! Οι κουρασμένοι οδηγοί, ή πιωμένοι οδηγοί θα προσπαθήσουν να αποφύγουν το πορτοκαλί φώς οδηγώντας μακριά από την σκηνή του συμβάντος.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα και πώς επηρεάζει τους οδηγούς εκτάκτου ανάγκης

Δυστυχώς στην χώρα μας συμβαίνουν ταυτόχρονα δύο τινά. Το πρώτο έχει να κάνει με την έλλειψη εκπαίδευσης των υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης (ΕΛ.ΑΣ, ΕΚΑΒ. Π.Σ) στα συστήματα οπτικής και ηχητικής σήμανσης και το δεύτερο, με την εμμονή των υπηρεσιών εκτάκτου ανάγκης και τα τμήματα τεχνικών προδιαγραφών τους, που επιμένουν να χρησιμοποιούν παλιές προδιαγραφές και συστήματα που ήδη έχουν καταργηθεί σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες.

Tα περισσότερα περιπολικά της αστυνομίας και της πυροσβεστικής αλλά και του ΕΚΑΒ δεν διαθέτουν ειδικά φώτα στο πίσω μέρος τους για την αποφυγή σύγκρουσης ή για την υπόδειξη κατεύθυνσης στα διερχόμενα οχήματα ποια πορεία να ακολουθήσουν. Τα περιπολικά της Ελληνικής Αστυνομίας και του ΕΚΑΒ διαθέτουν παλλόμενα κόκκινα φώτα στο πίσω μέρος του οχήματος τους ενώ μόνο κάποια διασωστικά οχήματα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας είναι εξοπλισμένα με το σύστημα που προαναφέραμε πιο πάνω (τα οποία είναι διασωστικά οχήματα εθνικών οδών) και κάποια οχήματα του Ανακριτικού της Τροχαίας που προμηθευτήκαν πρόσφατα οι αρχές.

Καλό θα ήταν λοιπόν, να αλλαχτούν όπου υπάρχουν κόκκινα φώτα και χρησιμοποιούνται εν στάση από κόκκινο χρώμα σε πορτοκαλί χρώμα, μια κίνηση που δεν κοστίζει πολύ καθώς αλλάζεται μόνο το κρύσταλλο και όχι ολόκληρο το φωτιστικό σώμα. Εκτός αυτού πρέπει να καταλάβετε ότι όπως ο οδηγός ενός οχήματος αντιδρά στα φώτα (αλάρμ) ενός προπορευόμενου οχήματος κατά τον ίδιο τρόπο θα αντιδράσει βλέποντας τα δικά σας πορτοκαλί φώτα.. θα κόψει ταχύτητα. Θα έχετε προσέξει ότι πολλοί οδηγοί όταν προσπαθούν να περάσουν ένα φανάρι που ετοιμάζεται να γίνει από πορτοκαλί-κόκκινο και δεν προλαβαίνουν… πατάνε απότομα φρένο με αποτέλεσμα για τους οδηγούς που ακολουθούν να υπάρχει πιθανότητα σύγκρουσης, έτσι λοιπόν ο οδηγός που σταματά απότομα ανάβει τα αλάρμ του οχήματος του για να προειδοποιήσει τους επερχόμενους οδηγούς.

Ένα άλλο παράδειγμα που μπορώ να σας δώσω (για όσους βέβαια από εσάς έχουν πάει σε πολλά τροχαία ατυχήματα είναι πιθανόν να το έχετε βιώσει ως άσχημη εμπειρία και εσείς) είναι το σκηνικό ενός τροχαίου ατυχήματος σε λεωφόρο ταχείας κίνησης, με το τρακαρισμένο όχημα ακινητοποιημένο στην αριστερή λωρίδα μετά από στροφή (περίπου 100 μέτρα). Η ώρα είναι περί τις 02:00 τα ξημερώματα βράδυ Σαββάτου και όλο το πλήρωμα της πυροσβεστικής εξόδου έχει τοποθετήσει πριν τη στροφή ειδικούς κώνους με φωσφορούχα λωρίδα δημιουργώντας μια ζώνη ασφαλείας στο τόπο του ατυχήματος τόσο για τα θύματα όσο και για τους διασώστες. Και ενώ έχει ήδη δημιουργηθεί προσωρινά πυκνή κίνηση λόγω της στένωσης των λωρίδων από τρείς σε μία και μισή (μία λωρίδα καταλαμβάνει το όχημα και μισή ο χώρος ασφαλείας για τα πληρώματα που εργάζονται) μετά από λίγα λεπτά και ενώ η κίνηση έχει αραιώσει λόγω της ώρας, έχω πλέον πρόσβαση στο χώρο της μηχανής του οχήματος και ξεκινώ την διαδικασία αφαίρεσης του πόλου της μπαταρίας ακούω φωνές και ένα απότομο φρενάρισμα. Σε δευτερόλεπτα νιώθω τον αέρα από το όχημα που περνάει ξυστά μου να παρασέρνει τους κώνους ασφαλείας και να σταματάει χτυπώντας πάνω στο κράσπεδο με δύναμη. Αν καταλάβατε ο οδηγός του διερχόμενου οχήματος ήταν μεθυσμένος και ενώ είδε τα κόκκινα φώτα στη αριστερή μεριά της λεωφόρου από τους φάρους των πυροσβεστικών οχημάτων αλλά και κάποια μπλε από το περιπολικό που είχε φτάσει πριν μερικά λεπτά, πέρασε σχεδόν ξυστά από τον τροχονόμο (σημειωτέον φόραγε και ειδικό γιλέκο με αντανακλαστικές λωρίδες) παρέσυρε όλους τους κώνους πέρασε ξυστά και από εμένα και κατέληξε πάνω στο κράσπεδο χτυπώντας σοβαρά το κεφάλι στο παρμπρίζ. Με λίγα λόγια προσωπικά έχω βιώσει την έλλειψη αντίδρασης οδηγών που είναι υπό την επήρεια μέθης ή κούρασης και καταλαβαίνω ότι μπορεί τα κόκκινα φώτα να μην έπαιξαν τόσο μεγάλο ρόλο αλλά σίγουρα έβαλαν το χεράκι τους…

Ας κάνουμε τους δρόμους περισσότερο ασφαλείς όχι μόνο προστατεύοντας τους συμπολίτες μας αλλά ταυτόχρονα γνωρίζοντας τις δικλείδες ασφαλείας για εμάς τους ιδίους κι εν συνεχεία για τα οχήματα μας. Τελειώνοντας θα ήθελα να συμβουλέψω όσους συνάδελφους κινούνται και χρησιμοποιούν οχήματα εκτάκτου ανάγκης σε Εθνικές οδούς, λεωφόρους, δρόμους με μεγάλη ή μικρή κίνηση, να χρησιμοποιούν τα φώτα εκτάκτου ανάγκης συνετά και κατά τον εξής τρόπο:

 

Μπάρες Οροφής

Αναλυτικά αποτελούνται από :

Φώτα περιστροφικά αλογόνου ή στροβοσκοπικά σώματα ή φωτοδιόδους (LED)

Συνήθως εντός της μπάρας οροφής βρίσκονται είτε 2 είτε 4 περιστροφικά φώτα αλογόνου με κάτοπτρο. Στην περίπτωση στροβοσκοπικού ή LED βρίσκονται τοποθετημένα στο εσωτερικό της μπάρας τα φωτιστικά σώματα σε θέση τέτοια που να καλύπτουν 360ο χωρίς τυφλό σημείο. Χρησιμοποιούνται κατά την κίνηση του οχήματος είτε υπηρεσιακά είτε ως περιπολία. Ανάβουν όλα μαζί ταυτόχρονα είτε μεμονωμένα ανά ζεύγη αν πρόκειται για στροβοσκοπικά ή Led.

Φώτα συμμορφώσεως (Take down Lights)

Συνήθως είναι λάμπες αλογόνου των 55 Watts στο εμπρός μέρος της μπάρας οροφής με σκοπό να φωτίζουν το προπορευόμενο όχημα για έλεγχο του από το πλήρωμα (ΕΛ.ΑΣ). Ο οδηγός ακόμα και αν βγει από το όχημα τυφλώνεται από το φώς και δεν έχει πλεονέκτημα σε σχέση με το πλήρωμα του περιπολικού. Προσοχή ανάβουμε τα φώτα αυτά ΜΟΝΟ σε στάση (προσωρινά) αλλιώς μπορεί να τυφλώσουμε και τα οχήματα που έρχονται από το αντίθετο ρεύμα κατεύθυνσης.

Φώτα Επόπτευσης Στενών (Alley Lights)

Χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο στενών δρόμων και σοκακιών κατά την κίνηση του οχήματος. Χρησιμοποιούνται λάμπες αλογόνου των 35-55 Watts που βρίσκονται κάθε μια στο άκρο της πλευράς της μπάρας οροφής. Δεν συνιστάται να είναι αναμμένα κατά την κίνηση με φάρους του οχήματος.

Φώτα διάνοιξης κυκλοφορίας (Clearing Lights)

Συνήθως λευκά στροβοσκοπικά φώτα ή παλλόμενα λευκά φώτα αλογόνου με περίπου 90 – 120 αναλαμπές το λεπτό. Τοποθετούνται πάντα στο εμπρός μέρος της μπάρας οροφής και ποτέ στο πίσω καθώς μπορεί να δημιουργήσουν ατύχημα αν τυφλωθεί ο οδηγός που ακολουθεί το όχημα σας. Σε στάση πρέπει να παραμένουν ΠΑΝΤΑ σβηστά! Χρησιμοποιούνται όταν υπάρχει διαδικασία κατεπείγοντος και χρειάζεται το όχημα να κινηθεί ταχύτατα μέσα από πυκνή κίνηση. Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ότι ο προπορευόμενος οδηγός χάνει τον έλεγχο του οχήματος του, σβήστε τα αμέσως καθώς υπάρχει πιθανότητα να έχει υποπέσει σε επιληπτικό επεισόδιο (Φωτοευαίσθητη επιληψία) .

Φώτα Υπόδειξης Κατεύθυνσης ( Arrow Lights)
Φωτιστικό σώμα που βρίσκεται τοποθετημένο στο πίσω μέρος της μπάρας οροφής είτε ως σύνολο είτε ανεξάρτητο και σκοπό έχει να υποδεικνύει την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουν τα διερχόμενα οχήματα. Αποτελείται είτε από 8 έως 16 λάμπες αλογόνου ή από φωτιστικά σώματα τύπου LED. Και μέσω ενός διακόπτη χειρισμού δίδεται η κίνηση είτε από αριστερά προς τα δεξιά είτε το αντίστροφο είτε ακόμα και προς τις δύο κατευθύνσεις (πολύ χρήσιμο όταν το όχημα σας βρίσκεται στο μέσο της λεωφόρου). Το χρώμα που χρησιμοποιείται παντού είναι το πορτοκαλί (Amber).

Παραπομπές – Βιβλιογραφία

1. Agent, K., & Pigman, J. (1990). Accidents involving vehicles parked on shoulders of limited access highways.
2. Charles, M., Crank, J., & Falcone, D. (1990). A Search for Evidence of the Fascination Phenomenon in Roadside Accidents. Chatziastros, A., Readinger, W., & Bόlthoff, H. (2003). Environmental variables in the “moth effect”. Vision in Vehicles X.
3. Erba, G (2006). Shedding light on Photosensitivity. One of epilepsy’s most complex conditions. EpilepsyUSA Jan/Feb pp8-10.
4. Article by NYSP EVOC Instructor Robert J. Faugh (Emergency Warning Lights)

Επεξηγήσεις

1. Μια κατάσταση επικεντρωμένης προσοχής σε ένα αντικείμενο ή σε μια εργασία με αποτέλεσμα την έλλειψη εθελουσίας αντίδρασης για τον έλεγχο της κατάστασης αυτής.

2. Σαν φωτοευαισθησία ορίζεται η καταγραφή παθολογικού ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος (ΗΕΓ) ή η κλινική αντίδραση σε διαλείποντα φωτεινά ερεθίσματα. Αντίθετα η ΦΕΕ χαρακτηρίζεται από εμφάνιση κρίσεων που προκαλούνται από φωτεινά ερεθίσματα σε συνήθεις συνθήκες ζωής. Οι ασθενείς με ΦΕΕ είναι δυνατόν να εμφανίζουν κρίσεις μόνο μετά από φωτοερεθισμό (40% των περιπτώσεων) ή να εμφανίζουν επιπλέον και κρίσεις που δεν είναι φωτοπροκλητές (60% των περιπτώσεων). Η ηλικία έναρξης της ΦΕΕ κυμαίνεται μεταξύ του 6ου και 12ου χρόνου ζωής. Εκτιμάται ότι εμφανίζεται 1 νέα περίπτωση ανά 100.000 άτομα ανά έτος. Στις ηλικίες 7-19 χρόνων όμως οι νέες περιπτώσεις φθάνουν τις 5.7 ανά 100.000 άτομα ανά έτος και αποτελούν το 10% όλων των πρωτοεμφανιζόμενων περιπτώσεων επιληψίας. Υπολογίζεται ότι 76% των ασθενών με ΦΕΕ θα εμφανίσουν την πρώτη κρίση τους μεταξύ του 8ου και του 20ου χρόνου ζωής. Όσον αφορά το φύλο η ΦΕΕ είναι συχνότερη στα θήλεα άτομα σε αναλογία 1.7 : 1. Έχει βρεθεί μεγαλύτερη συχνότητα ΦΕΕ στα αγόρια με τη χρήση ηλεκτρονικών παιγνιδιών (2.2 : 1). Φαίνεται όμως ότι η επικράτηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι τα αγόρια χρησιμοποιούν περισσότερο από τα κορίτσια ηλεκτρονικά παιγνίδια. Στο 1/3 των περιπτώσεων ΦΕΕ υπάρχει θετικό οικογενειακό ιστορικό φωτοευαισθησίας. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικό ήταν το επεισόδιο που συνέβη το Δεκέμβριο του 1997 στο Τόκυο, όταν σε μία προβολή του πόκεμον στην οποία, επί τέσσερα δευτερόλεπτα, κόκκινες και μπλέ φλόγες εναλλάσσονταν στην οθόνη, 685 τηλεθεατές υπέστησαν επιληπτική κρίση και εισήχθησαν στα νοσοκομεία της πόλης.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.