16/11/2011
Το 1896 συμβαίνει ο πρώτος καταγεγραμμένος θάνατος από τροχαίο ατύχημα. Ο ιατροδικαστής του συμβάντος γράφει: «Αυτό δεν πρέπει να συμβεί ποτέ ξανά»
Ελλάς 2011. Η καθημερινή συζήτηση… πως θα αποφύγουμε τη χρεωκοπία… πως δεν θα βουλιάξουν τα Ασφαλιστικά Ταμεία… πως… πως… για τα ΤΡΟΧΑΙΑ όμως «μούγκα στη στρούγκα» και όμως:

Μιλάμε για ξανά και ξανά για τη τρομοκρατία προσπερνώντας τους 5-6 κατά μέσον όρο νεκρούς ημερησίως από τροχαία.
Η Ε.Ε., κοστολογώντας χρηματικά τα τροχαία, το 2001 μιλά για το 2% του ΑΕΠ της ΕΕ (αν το νούμερο σας λέει κάτι είναι το % του ΑΕΠ της Ελλάδος).
Το κόστος των ατυχημάτων χωρίζεται σε δύο κατηγορίες:
- Το κόστος ανά θύμα τροχαίου.
- Ιατρικό κόστος.
- Μη ιατρικό κόστος αποκατάστασης. Στο μη ιατρικό κόστος περιλαμβάνονται οι ενδεχόμενες μετατροπές στο σπίτι για ΑΜΕΑ αλλά και η διαφορετική διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
- Απώλεια παραγωγικής ικανότητας.
- Άλλο οικονομικό κόστος. Είναι η χρήση οικιακής βοηθού, τα έξοδα κηδείας.
- Ανθρώπινο κόστος. Είναι η συντόμευση της ζωής λόγω θανάτου αλλά και ο ανθρώπινος πόνος, φυσικός και ψυχολογικός, τόσο του θύματος όσο και της οικογενείας του.
- Το κόστος ανά ατύχημα.
- Καταστροφές. Πάσης φύσεως συμπεριλαμβανομένου και του περιβάλλοντος.
- Διοικητικά έξοδα. Κόστος αστυνομίας και πυροσβεστικής, ασφαλιστικών φορέων και δικαστικών εξόδων.
- Διάφορα.

Από χώρα σε χώρα η κοστολόγηση της «χρηματικής αξίας» της ζωής διαφέρει έτσι δεν μπορούμε να υπολογίσουμε το πραγματικό κοινωνικοοικονομικό κόστος. Είναι πολύ μικρότερη η τιμή αν κοιτάξουμε μόνο την παραγωγική αξία του ατόμου. Από το 2005 η ΕΕ ορίζει για την ανθρώπινη ζωή αξία 1.000.000 € και συνεχίζοντας το σκεπτικό καταλήγει ότι το υλικό κόστος είναι μόνο το 9% σε περίπτωση θανάτου, το 20% σε περίπτωση βαρέως τραυματισμού και το 40% σε περίπτωση ελαφρύ.
Οι χρησιμοποιούμενες μέθοδοι εκτίμησης είναι:
1. Κόστος Αποκατάστασης. Το σύνολο ποσών και πόρων για την εξάλειψη των συνεπειών του ατυχήματος.
2. Ανθρώπινο Κεφάλαιο. Η αξία της απώλειας εργάσιμου χρόνου ή παραγωγής από το θύμα του τροχαίου.
3. Προθυμία να πληρώσει κανείς. Η εκτίμηση του κοινωνικού κόστους και η αξία της στατιστικής ζωής.
Αντιλαμβάνεστε εύκολα ότι καμία από τις μεθόδους δεν χρησιμοποιείται αυτούσια αλλά γίνεται μια πολυπαραγοντική εκτίμηση.
Από τα παραπάνω θα βγάλουμε σαν συμπέρασμα ότι το θέμα κοστολόγησης των τροχαίων ατυχημάτων είναι ιδιαίτερα λεπτό και σύνθετο διότι εμπλέκεται το μη δυνατόν να υπολογιστεί ανθρώπινο κόστος. Εντούτοις έστω και έτσι η γνώση του βοηθά στο να χαράζονται πολιτικές πρόληψης.
Μερικά παραδείγματα εκστρατείας πρόληψης

*Τροχαία ατυχήματα: ο σύγχρονος Κρόνος
Ήταν ο μικρότερος σε ηλικία και δύναμη από τους Τιτάνες, αλλά ο πιο πονηρός και φιλόδοξος. Ανέτρεψε τον πατέρα του, Ουρανό με την βοήθεια της μητέρας του Γαίας, αλλά φοβούμενος μια ίδια μοίρα κατάπινε τα παιδιά του
Tου Χαράλαμπου Ζαφειρίου