Ανελκυστήρες: Ο πονοκέφαλος της έκτακτης ανάγκης

 

12/12/2012

Το συμβάν του ασανσέρ, όπως λέμε εμείς οι πυροσβέστες είναι το πιο συχνό περιστατικό που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε όσοι υπηρετούμε σε πυροσβεστικούς σταθμούς των μεγάλων πόλεων. Είναι ο πονοκέφαλος της έκτακτης ανάγκης, αφού απασχολεί συνέχεια οχήματα έκτακτης ανάγκης από άλλα πιο σημαντικά περιστατικά όπως πυρκαγιές και τροχαία ατυχήματα. Τελευταία το πυροσβεστικό σώμα τείνει να εξαλείψει αυτό το φαινόμενο χρεώνοντας αυτό το συμβάν, τρομοκρατώντας όμως τους πολίτες που θα φοβούνται να καλέσουν την πυροσβεστική να τους απεγκλωβίσει από τα μεταλλικά κουβούκλια της πολυκατοικίας τους. Κάθε μέρα πάνω από 60 απεγκλωβισμοί αυτού του τύπου γίνονται σε όλη την επικράτεια.

Αρχικά την ευθύνη για τον απεγκλωβισμό την έχουν οι εταιρείες κατασκευής και συντήρησης ανελκυστήρων και σε περιπτώσεις μεγάλων καθυστερήσεων ή έκτακτης ανάγκης (έγκυες και κλειστοφοβικά άτομα) η πυροσβεστική υπηρεσία. Το πρόβλημα όμως στην Ελλάδα είναι ότι το 199 (πυροσβεστική) το χρησιμοποιούμε για ψύλλου πήδημα.

Η πυροσβεστική υπηρεσία ασχολείται με αυτού του τύπου περιστατικά διότι συγκαταλέγονται στις έκτακτες ανάγκες για την προστασία της ανθρωπινής ζωής, των ατόμων δηλαδή που είναι εγκλωβισμένα στο εσωτερικό της καμπίνας του ανελκυστήρα. Δεν υποκαθιστούν την συντήρηση αλλά επεμβαίνει όταν και εφόσον οι χρόνοι επέμβασης από τον τεχνικό δεν είναι συμβατοί με την ασφάλεια των ανθρώπων.

Τα ασανσέρ διακρίνονται σε δυο τύπους:

  • Τον ηλεκτρομηχανικό ανελκυστήρα, που είναι ένας ηλεκτρικός κινητήρας που ενεργοποιεί ένα βαρούλκο που χρησιμεύει στην μετακίνηση του θαλάμου εντός του φρεατίου.


    Ηλεκτρομηχανικός Ανελκυστήρας

  • Τον υδραυλικό ανελκυστήρα, που διαθέτει ένα ηλεκτρικό κινητήρα που δίνει ώθηση μέσω μιας κεντρικής μονάδας σε ένα πιστόνι για τον ίδιο σκοπό.


    Υδραυλικός Ανελκυστήρας

    Τα μηχανοστάσια των ανελκυστήρων συνήθως τα βρίσκουμε είτε στον τελευταίο όροφο, είτε στο υπόγειο. Στα καινούργιου τύπου όμως μπορεί να είναι και τοποθετημένα είτε από πάνω είτε από κάτω από την ίδια την καμπίνα είτε και εντός του φρεατίου του ανελκυστήρα. Στα υδραυλικού τύπου όμως μπορεί να είναι και σε ξεχωριστό δωμάτιο μακριά από το φρεάτιο. Καλό είναι λοιπόν να υπάρχει κάποιος υπεύθυνος ή διαχειριστής για να μας υποδείξει το σημείο αυτό.

    Η διαχείριση ενός τέτοιου περιστατικού, ξεκινάει κατ’αρχάς από την αναγνώριση:

  • Τύπος ανελκυστήρα.
  • Το σημείο όπου βρίσκεται η καμπίνα, είτε από μαρτυρίες είτε από την πόρτα του ισογείου.
  • Το μηχανοστάσιο.

    Την τοποθέτηση του προσωπικού εξοπλισμένη με ασυρμάτους:

  • μια ομάδα στον όροφο που βρίσκεται το επάνω μέρος της καμπίνα του ασανσέρ, εξοπλισμένοι με τα ειδικά κλειδιά απεγκλωβισμού.
  • μια ομάδα στο μηχανοστάσιο.

    Η ομάδα που βρίσκεται στο ύψος του θαλάμου, αρχικά έρχεται σε επαφή με τα άτομα στο εσωτερικό του θαλάμου και μαζεύει πληροφορίες για την κατασταση τους και τον αριθμό τους. Τους ρωτάει εάν γνωρίζουν τον λόγο του εγκλωβισμού τους (πχ. ξαφνική διακοπή ρεύματος) και εάν λειτουργεί το ασανσέρ πατώντας κουμπί ορόφου. Είναι συχνό το φαινόμενο όπου κάποιος έχει πατήσει το μπροστινό σκαλοπάτι ή έπαιζε με τα κουμπάκια για πλάκα και δεν γνώριζε πως άπλα πατώντας ξανά κουμπί ορόφου θα ξανά λειτουργούσε κανονικά το ασανσέρ.

    Ενημέρωση προς τους επιβαίνοντες σε ασανσέρ:

  • Τα ασανσέρ δεν πέφτουν, διαθέτουν ειδικά φρένα ανεξάρτητα με το κεντρικό σύστημα.
  • Το οξυγόνο είναι σε αφθονία, αφού μπαίνει από τις πόρτες και το φρεάτιο του ασανσέρ.
  • Διατηρήστε την ψυχραιμία σας και καθησυχάστε του υπόλοιπους.

    Η ομάδα που βρίσκεται στο μηχανοστάσιο, διακόπτει την λειτουργία του ανελκυστήρα από τον ηλεκτρικό πίνακα, μετά τις πρώτες κινήσεις της άλλης ομάδας. Προσοχή, δεν διακόπτουμε την παροχή ρεύματος στην καμπίνα που είναι για τον αερισμό και τα φώτα του εσωτερικού. Κάτι τέτοιο θα έσπερνε τον πανικό χωρίς λόγο στους εγκλωβισμένους.

    Η ομάδα που βρίσκεται στο ύψος του θαλάμου, μετά από υπόδειξη της άλλης ανοίγει την πόρτα πάνω από τον θάλαμο με τα ειδικά κλειδιά για αυτόν τον σκοπό. Άμεσα διακόπτει τις λειτουργίες του ανελκυστήρα από το ειδικό χειριστήριο που βρίσκεται από πάνω.

    Πότε δεν απεγκλωβίζουμε άτομα από το κάτω μέρος της καμπίνας διότι θα υπήρχε κίνδυνος πτώση ατόμου στο φρεάτιο. Μόνο από το επάνω μέρος ή κανονικά εάν έχουμε φέρει την καμπίνα στο ύψος του ορόφου.

    Σε ειδικές/δύσκολες περιπτώσεις, όπου είναι δύσκολη η πρόσβαση, φράκαραν οι πόρτες, έχουμε πτώση ατόμου ή καμπίνας, εγκλωβισμό ατόμου… Δεν διστάζουμε να καλέσουμε τις ειδικές μονάδες διάσωσης (βάρια διάσωση ή Ε.Μ.Α.Κ.) για να το διαχειριστούν με τα κατάλληλα εργαλεία τους.

    Μέτα το πέρας της επιχείρησης, η ομάδα του μηχανοστάσιου κλείνει και ασφαλίζει όλες τις πόρτες του ασανσέρ, σε όλους τους ορόφους και ενημερώνει με κάθε μέσο να μην ξανά χρησιμοποιηθεί ο ανελκυστήρας πριν τον έλεγχο του από ειδικό. Αφήνει κλειστή την παροχή ρεύματος στο ίδιο το ασανσέρ.

    Προσοχή, ο επικεφαλής του οχήματος/συμβάντος της είναι υπεύθυνος για την ασφάλεια της επιχείρησης διάσωσης αλλά και των εγκλωβισμένων ατόμων και του προσωπικού του.

    Προσοχή, στην ρουτίνα σε αυτού του τύπου συμβάντα!


    Το άρθρο αυτό έχει ενημερωτικό και όχι εκπαιδευτικό χαρακτήρα για ευνόητους λόγους. Κάθε διαχείριση τέτοιου περιστατικού πρέπει να γίνετε από κατάλληλα εκπαιδευμένο και με εμπειρία προσωπικό.

    Πηγή: Formation d’adaptation a l’emploi Sapeur-Pompier, Chef d’agres, Editions Icone Graphic.
    Φωτογραφίες: Διαδίκτυο

    Για το Fire.gr, Ζαφειρίου Στέφανος
    διαχειριστής κίνδυνου-κρίσεων και αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών.

  • 2 Comments

    1.  

      Το αρθρο σας εχει πολλη ενδιαφερον αλλα δεν αντοιστιχει στην πραγματικοτητα ,η ευθηνη για τον αμπεγλωβισμο δεν ανηκει στις εταιριες των ανελκυστηρων ,κανενας νομος του ελληνικου κρατους δεν υποχρεωνει της εταιριες να εχουν την ευθηνη για τον αμπεγκλωβισμο αντιθετα ο νομος υποχρεωνει τον διαχειριστη η τους ιδιοκτητες να εχουν γνωση της λειτουργιας αμπεγλωβισμου των επιβατων απο τον ανελκυστηρα(υποχρεωσεις ιδιοκτητων στο πρασινο βιβλιο συντηρησης του ανελκυστηρα) .Επισης πλεων υπαρχουν συστηματα αμπεγλωβισμου για τους ανελκυστηρες που δεν ειναι μεν υποχρεωτικοι αλλα λογω κοστους δεν τοποθετουνται.Τα περισσοτερα συμβαντα εγκλωβισμου συμβαινουν γιατι δεν ακολουθουνται οι οδηγιες χρησης του ανελκυστηρα η και συχνες διακοπες ρευματος απο την ΔΕΗ η λογω πτωσης τασεως του ρευματος η απο υπερφορτωση του δυκτιου. Ευχαριστω

    2.  

      Το κακό είναι ότι απασχολούνται οι πυροσβεστες για απεγκλωβισμους από ασανσέρ και μπορεί να καθυστερήσουν από μια φωτιά που θα καεί κάποιος. Αν γινεται σωστά η συντήρηση και ο έλεγχος από τους τεχνικους, τα “σταματηματα” απο βλάβες είναι ελάχιστα.

    Υποβολή απάντησης

    Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


    *


    Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.