Πλωτό Νοσοκομείο… Η στρατιωτική πλευρά της διάσωσης

Προστέθηκε από F.R.N στις 14 Απριλίου 2014. · No Comments · Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Κατηγορία Ζαφειρίου Μπάμπης, Μηχανή του Χρόνου

Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Share into that BigPicture-Share zone

 
Share Button

14/4/2014

Ιστορία
Πλοία Νοσοκομεία υπήρξαν ενδεχομένως και στην αρχαιότητα. Το αθηναϊκό ναυτικό είχε ένα πλοίο με το όνομα “Θεραπεία” και το ρωμαϊκό ναυτικό είχε ένα πλοίο με το όνομα του Ασκληπιού, τα ονόματά τους δείχνουν ότι μπορεί να ήταν τα πλωτά νοσοκομεία. Κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα, έγινε σύνηθες για τις ναυτικές μοίρες να συνοδεύονται από ειδικά σκάφη με αντικείμενο τη περίθαλψη των τραυματιών μετά από κάθε εμπλοκή. Στις 8 Δεκεμβρίου του 1798, το ακατάλληλο για υπηρεσία μάχης, το HMS Victory, διατάχθηκε να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο και να ασχοληθεί με τους τραυματίες Γάλλους και Ισπανούς αιχμαλώτους πολέμου. Άλλο ένα πρώιμο παράδειγμα πλοίου νοσοκομείου ήταν USS Red Rover στη δεκαετία του 1860, το οποίο βοήθησε τους τραυματίες και των δύο πλευρών κατά τη διάρκεια του αμερικανικού εμφύλιου πολέμου.

Οι Ιάπωνες πρόσεξαν το Ρωσικό νοσοκομειακό πλοίο «Orel», σωστά φωτισμένο σύμφωνα με τους κανονισμούς, στη Μάχη της Tsushima κατά τη διάρκεια του ρωσο – ιαπωνικού πολέμου. Το «Orel» διατηρήθηκε ως λάφυρο πολέμου από τους Ιάπωνες μετά τη μάχη. Κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, μερικά επιβατηγά  πλοία μετατράπηκαν και χρησιμοποιήθηκαν σαν πλοία νοσοκομεία. RMS Aquitania και HMHS Britannic ήταν δύο παραδείγματα των πλοίων που υπηρέτησαν με την ιδιότητα αυτή .

Η τελευταία βρετανική απόπειρα για το Royal Yacht, μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το HMY Britannia, ήταν φαινομενικά κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι εύκολα μετατρέψιμο σε πλοίο νοσοκομείο, αλλά τελικά ήταν σε μεγάλο βαθμό ένα τέχνασμα για να εξασφαλιστεί κοινοβουλευτική χρηματοδότηση και ποτέ δεν υπηρέτησε σε αυτό το ρόλο διότι πχ οι ανελκυστήρες του ήταν πολύ μικροί για κανονικού μεγέθους φορεία.

Η ανάπτυξη του «Lun – class ekranoplan» είχε προγραμματιστεί για χρήση ως κινητό νοσοκομείο πεδίου ταχείας ανάπτυξης σε κάθε ωκεανό ή παράκτια τοποθεσία με ταχύτητα 297 κόμβων (550 χλμ/ώρα) και ενώ οι εργασίες ήταν στο 90 %, το «Spasatel» το σταμάτησε η σοβιετική στρατιωτική  μηχανή και δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Ορισμένα πλοία νοσοκομεία, όπως το SS Hope και to Esperanza del Mar , ανήκουν σε πολιτικούς φορείς , και ως εκ τούτου δεν αποτελούν τμήμα κάποιου πολεμικού ναυτικού. Τα «πλοία του ελέους» δεν ανήκουν σε καμία κυβέρνηση .

Ελληνικά δεδομένα

Στο ελληνικό πολεμικό ναυτικό πάντοτε ήταν επίτακτα πλοία. Τα πλοία αυτά φέρουν χρώμα λευκό με ευδιάκριτους, μεγάλους ερυθρούς σταυρούς τόσο στα πλευρά όσο και στο κατάστρωμα ώστε να είναι άμεσα αντιληπτά από ξηρά, θάλασσα και αέρα και δεν φέρουν πολεμικό εξοπλισμό. Τα πλοία αυτά καλύπτονται και υποστηρίζονται από Διεθνείς συμβάσεις πολέμου, όπως η Συνθήκη της Γενεύης χαρακτηριζόμενα ως «απυρόβλητα», καθιστάμενα σεβαστά και από τους εμπολέμους. Η επίθεση εναντίον ενός πλωτού νοσοκομείου θεωρείται έγκλημα πολέμου.

Το τελευταίο Πλωτό Νοσοκομείο, επίτακτο πλοίο, που εντάχθηκε για πολύ λίγες μέρες στον ελληνικό στόλο ήταν το Ε/Γ ΑΔΩΝΙΣ της γραμμής Πειραιά – Χίος – Πειραιά, που μετασκευάστηκε και εξοπλίστηκε εντός 7 ωρών και 45 λεπτών στο λιμάνι του Πειραιά από κινητά συνεργεία του Τζάνειου Νοσοκομείου, του Θεραπευτηρίου Ευαγγελισμός και του Ερυθρού Σταυρού κατά την εισβολή των Τούρκων στη Κύπρο τον Αύγουστο του 1974.

Τραγωδίες σε Πλωτά Νοσοκομεία

Ο Βρεταννικός (Britannic) ήταν ένα από τα μεγαλύτερα υπερωκεάνια της γραμμής του Βορείου Ατλαντικού στις αρχές του 20ου αιώνα. Αν και δεν πρόλαβε να μπει ποτέ σε ενεργό υπηρεσία λόγω της έναρξης του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου είναι αρκετά γνωστό επειδή ήταν αδελφό πλοίο του θρυλικού Τιτανικού (Titanic) και του δημοφιλούς Ολύμπικ (Olympic). Καθελκύστηκε στις 26 Φεβρουαρίου του 1914. Μετά την έκρηξη του πολέμου, επιτάχθηκε από το Βρετανικό Ναυαρχείο και μετατράπηκε βιαστικά σε πλωτό νοσοκομείο. Χρησιμοποιήθηκε με την ιδιότητα αυτή από το Βασιλικό Ναυτικό στη Μεσόγειο για την εκκένωση χιλιάδων τραυματιών από τα πολεμικά μέτωπα της Τουρκίας (εκστρατεία Καλλίπολης),των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής. Στα πλαίσια αυτών των επιχειρήσεων το γιγαντιαίο υπερωκεάνιο ολοκλήρωσε με επιτυχία 5 αποστολές, μεταφέροντας περίπου 15.000 τραυματίες στην Αγγλία.

Κατά τη διάρκεια της έκτης αποστολής, στις 08:00΄ της 21ης Νοεμβρίου 1916 το πλοίο κλυδωνίστηκε απροειδοποίητα από μια ισχυρή έκρηξη ενώ έπλεε στο Στενό της Κέας με προορισμό το νοσοκομειακό σταθμό της Λήμνου. Παρά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός του σκάφους είχε βελτιωθεί σημαντικά μετά το ναυάγιο του Τιτανικού, το πλοίο βυθίστηκε ύστερα από μόλις 55 λεπτά. Έρευνες στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η αιτία της βύθισης ήταν η πρόσκρουσή σε νάρκη που είχε ποντίσει στην περιοχή το γερμανικό υποβρύχιο U-73 λίγες εβδομάδες πριν.

Με το όνομα Βίλχελμ Γκούστλοφ (Wilhelm Gustloff) καθελκύστηκε το 1937 στο Αμβούργο μεγάλο υπερωκεάνιο συνολικού εκτοπίσματος 25.484 τόνων, το οποίο και εντάχθηκε αμέσως στον Γερμανικό Στόλο ως πλωτό νοσοκομείο (Lazarettschiff D.).

Κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου έλαβε μέρος στην πολωνική εκστρατεία καθώς και στη νορβηγική. Όμως από τον Νοέμβριο του 1940 μέχρι τις αρχές του 1945 παρέμενε ελλιμενισμένο στη Γκντύνια στη διάθεση της εκεί διοίκησης υποβρυχίων χρησιμοποιούμενο ως πλοίο υποστήριξης – ενδιαίτησης (Wohnschiff) του προσωπικού των υποβρυχίων και της ναυτικής βάσης.

Μετά τις 12 Ιανουαρίου 1945, όταν οι Σοβιετικές στρατιές του 2ου και 3ου Λευκορωσικού μετώπου είχαν πλησιάσει επικίνδυνα τους λιμένες της Πομερανίας και οι Γερμανοί ήταν εξαναγκασμένοι σε συνεχή υποχώρηση, αποφασίστηκε η άμεση μεταφορά όχι μόνο του στρατιωτικού προσωπικού της ναυτικής βάσης αλλά και του άμαχου πληθυσμού της περιοχής. Έτσι, ο ναύαρχος Καρλ Ντένιτς σχεδίασε την εκτέλεση της μεγαλύτερης μέχρι τότε επιχείρησης μεταφοράς αμάχων, στρατιωτών, τραυματιών αλλά και του μεγαλύτερου μέρους του προσωπικού της γερμανικής διοίκησης υποβρυχίων από το Γκντανσκ, το Πίλαου και την Γκντύνια. Παράλληλα, η Βέρμαχτ ανέλαβε την με οποιοδήποτε τρόπο καθυστέρηση της επέλασης του εχθρού, που θα επέφερε τρομακτικές συνέπειες στους αμυνόμενους. Για την εκκένωση της Γκντύνια, όπου και η βάση του στολίσκου των υποβρυχίων «U ΙΙ», ο ναύαρχος διέθεσε τα νοσοκομειακά πλοία Βίλχελμ Γκούστλοφ και Χάνσα (Hansa), τα οποία στις 29 Ιανουαρίου 1945 ήταν έτοιμα για απόπλου με την συνοδεία δύο τορπιλακάτων. Οι Γερμανοί μετεωρολόγοι θεώρησαν καταλληλότερη ημερομηνία της επιχείρησης την 30ή Ιανουαρίου όπου θα επικρατούσε κακοκαιρία, θεωρώντας ότι η επαρκής ταχύτητα των πλοίων θα τα καθιστούσε ασφαλή σε δύσκολες καιρικές συνθήκες έναντι των εχθρικών υποβρυχίων.

Τα κατά καιρούς πλωτά νοσοκομεία του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού ήταν:

Το Άνδρος ήταν επίτακτο πλωτό νοσοκομείο, 185 κλινών και χωρητικότητας 2068/1272 τόνων. Βυθίστηκε στο Λουτράκι στις 24 Απριλίου 1941 από αεροπορική επιδρομή, παρ’ όλο που έφερε τα διακριτικά των Νοσοκομειακών πλοίων.

Το Αττική ήταν Ελληνικό επίτακτο Πλωτό νοσοκομείο, 362 κλινών. Βυθίστηκε από Γερμανική αεροπορική επιδρομή τη νύκτα μεταξύ της 11ης και 12ης Απριλίου του 1941 παρά τον Καφηρέα αν και έπλεε κατάφωτο με εμφανή τα σήματα του Ερυθρού Σταυρού. Το Αττική είχε αποπλεύσει από την Καβάλα και την Θάσο και μετέφερε στον Πειραιά 11 ασθενείς στρατιώτες, 28 αδελφές νοσοκόμους, 17 στρατιωτικούς γιατρούς με πλήρωμα (αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και ναύτες) 110 άνδρες. Συνολικά πνίγηκαν 22 άτομα και σκοτώθηκαν 28, μεταξύ των οποίων και ο κυβερνήτης του πλοίου Πλοίαρχος Δημήτριος Μελετόπουλος. Στη διάσωση των ασθενών τόσο το πλήρωμα όσο και οι γιατροί και οι νοσοκόμες επέδειξαν αξιοθαύμαστη αυταπάρνηση και ψυχραιμία.

Έσπερος Ι Κατά τον πόλεμο 1940-1941 βυθίστηκε από αεροπορική Γερμανική προσβολή (21 Απριλίου 1941) έξω από το Μεσολόγγι.

 Για όσους ενδιαφέρονται περισσότερο για τα ελληνικά πλωτά νοσοκομεία http://perialos.blogspot.gr/2012/08/blog-post.html ή ακόμη http://thessbomb.blogspot.gr/2013/10/1940.html

Σήμερα πλωτά νοσοκομεία διαθέτουν: η Βραζιλία, η Κίνα, η Ινδονησία, το Περού, η Ρωσία, η Ισπανία και οι ΗΠΑ.

Νοσοκομεία πλοίων

Είναι κοινό πλέον στα πολεμικά πλοία, ιδίως τα μεγάλα πλοία, όπως τα αεροπλανοφόρα και τα αμφίβια αποβατικά πλοία να έχουν νοσοκομεία επί του σκάφους. Ωστόσο, είναι μόνο ένα μικρό μέρος της συνολικής ικανότητας του σκάφους και χρησιμοποιούνται κυρίως για το πλήρωμα του πλοίου και τις αμφίβιες δυνάμεις του (και ενίοτε για τις αποστολές ανακούφισης). Δεν χαρακτηρίζονται ως «πλοία νοσοκομεία», καθώς δεν έχουν σήμανση και δεν έχουν καταχωρηθεί ως τέτοια διότι είναι ένοπλα σκάφη που αποκλείονται από την προστασία τους ως πλωτό νοσοκομείο βάσει του διεθνούς δικαίου. Παραδείγματα πλοίων.

Χωρίς να ξεχνάμε το MV Africa Mercy το μεγαλύτερο μη κυβερνητικό πλωτό νοσοκομείο

Κλείνοντας ιδιαίτερη αναφορά θα πρέπει να γίνει στο ΠΓΥ Προμηθέας (Α-274) του Πολεμικού Ναυτικού μας και την αφήνω στο ίδιο το Πολεμικό Ναυτικό

Πηγή: http://el.wikipedia.org  http://en.wikipedia.org/wiki/Hospital_ship

Μετάφραση – Προσαρμογή για το Fire.gr, Χ. Ζαφειρίου 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.