359 ΜΑΕΔΥ… Οι καμηλιέρηδες της αεροπυρόσβεσης

 

5/6/2015

Μετά το πέρας των αφιερωμάτων μου στην 112 Πτέρυγα Μάχης, στα CL-215, SUPER PUMA,AGUSTA BELL, Μοίρες Συντήρησης αεροσκαφών και ελικοπτέρων, ήταν μεγάλη μου τιμή, η πρόσκληση από την 359  ΜΑΕΔΥ (Μονάδα Αεροπορικής Εξυπηρέτησης Δημοσίων Υπηρεσιών), και συγκεκριμένα από τον Επισμηναγό κο Σακαντάρη Βαγγέλη, να παρουσιάσω  τις καμήλες του αέρα, τα PZL M 18. Και ονομάζονται έτσι λόγω του σχεδιασμού τους ,γιαυτό και φέρουν το σχέδιο μιας καμήλας στα πλαϊνά της ατράκτου. (Camelus dromedarius, the single-humped camel).

Το ραντεβού μας δόθηκε στην έδρα της 123 Πτέρυγας  Τεχνικής Εκπαίδευσης στο Τατόι Αττικής, στην αεροπορική βάση της Δεκέλειας. Μπορώ να πω ότι εντυπωσιάστηκα και πάλι, με την οργάνωση, την ευταξία, την καθαριότητα, και τον συντονισμό, που έχουν τα αεροδρόμια μας. Όπως και στην Ελευσίνα, έτσι και στο Τατόι, βλέπεις πραγματικά, πως το έργο και ο κόπος όλων αυτών των ανθρώπων, αξίζουν τα μέγιστα. Μέσα σε μια μεγάλη περίοδο κρίσης, οικονομικών και αξιών, έφεδροι και επαγγελματίες, δίνουν έναν τεράστιο αγώνα, να κρατήσουν ψηλά τον πήχη, να κρατήσουν ψηλά το  ήθος, τον επαγγελματισμό, τον πατριωτισμό, και τη δόξα της ελληνικής αεροπορίας.

Μόλις πέρασα την πύλη, με περίμενε ένα όχημα συνοδείας, να με οδηγήσει  στο Διοικητήριο. Αλήθεια, πόσο όμορφο είναι, να σε υποδέχονται άνθρωποι με χαμόγελο. Και όχι ψεύτικο, αλλά αληθινό. Αμέσως με έκαναν να νιώσω οικεία, να νιώσω ενας από αυτούς.

Γνώριμη φιγούρα, στο Διοικητήριο, ο Βαγγέλης Σακαντάρης, που είχαμε γνωριστεί στην 112 Πτέρυγα Μάχης, να με περιμένει χαμογελώντας. Πάμε Σάιμον στη Μοίρα μας; Πάμε Βαγγέλη… μπήκαμε στο όχημα  του και στη διαδρομή προς τη Μοίρα, με ξεναγούσε στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου. Έπιασα τον εαυτό μου, να κοιτώ όλο περιέργεια και θαυμασμό ,αλλά μέσα μου να έχω μια απίστευτη χαρά που βρισκόμουν  εκεί, να ζυγίζω το βάρος μιας εμπειρίας που δεν είχα αλλά δεν θα ξανά είχα ποτέ στη ζωή μου.

Φτάνοντας στην 359 ΜΑΕΔΥ, ένιωσα την απόλυτη συγκίνηση. Μια ολόκληρη ομάδα ατόμων, από τεχνικούς και μηχανικούς, ήλθαν να με χαιρετίσουν και να μου συστηθούν, να με ρωτήσουν  πως είμαι, τι καφέ θα πιώ… χωρίς κανέναν ενδοιασμό, χωρίς καμία επιφυλακτικότητα , με άφησαν να περιηγούμαι ανάμεσά τους, να τους φωτογραφίζω εν ώρα εργασίας τους στα αεροσκάφη, ενώ κάθε φορά που φωτογράφιζα τον καθέναν τους, αυτό που εισέπραττα στο φακό ήταν χαμόγελα! Και αυτό ήταν κάτι που με έκανε πιο δυνατό, πιο υπεύθυνο στο έργο μου να αποτυπώσω το κόπο και την αποστολή αυτών των ανθρώπων. Η αποκορύφωση ήλθε όταν στα μεγάφωνα ακούστηκε ανακοίνωση, να μαζευτούν όλοι μπροστά από την είσοδο του σιλό για αναμνηστική φωτογραφία για το περιοδικό μας. Μέσα σε ένα λεπτό, βρέθηκα απέναντι σε τόσα άτομα, να γελούν και  να πειράζονται μεταξύ τους. Προσπάθησα να τους αποθανατίσω με όσες πόζες περισσότερες μπορούσα, αλλά δε μπορούσα από τα γέλια. Αμέσως κατάλαβα πως απέναντί μου είχα μια οικογένεια δεμένη, μια γροθιά επαγγελματιών με κοινό σκοπό και άρρηκτες σχέσεις μεταξύ τους.

Ζήτησα από το Βαγγέλη αν μπορώ να φωτογραφίσω μερικά από τα αεροσκάφη που δεν ήταν στη Μοίρα για συντήρηση, και εκείνος με αφόπλισε λέγοντας… τα βλέπεις τα αεροσκάφη στο χώρο στάθμευσης; Όλα δικά σου!!!
Ξεχύθηκα σαν τα παιδιά στο προαύλιο όταν χτυπά το κουδούνι του διαλείμματος. Όπλισα την φωτογραφική μηχανή και άρχισα να σημαδεύω τις καμήλες του αέρα, που κάθονταν στωικά και σκεπασμένες με καλύμματα, στο χώρο στάθμευσής τους. Ο συννεφιασμένος καιρός που πρόδιδε τον ερχομό βροχής, μπορεί να μου απαγόρευε να παρακολουθήσω πτήσεις  τους, αλλά με αποζημίωσε  με το να αποθανατίσω τα αεροσκάφη με καταπληκτικές λήψεις.

Πατήστε τις φωτογραφίες για μεγέθυνση *

Στη συζήτησή μας,  είχα τη χαρά, να έχω κοντά μου τον Επισμηναγό κο Σακαντάρη Βαγγέλη, τον πρόεδρο του πολιτικού προσωπικού κο Νάκο Μιχάλη και τον Υποσμηναγό κο Καρούμπαλη Γιάννη.

Fire Rescue News. Κε Σακαντάρη θα μας δώσετε  μια σύντομη περιγραφή της  Μοίρας σας;

Κος Σακαντάρης. Βρισκόμαστε στο αεροδρόμιο Δεκελείας, και είμαστε η 359 Μοίρα Αεροπορικής  Εξυπηρέτησης Δημοσίων Υπηρεσιών. Ιδρυθήκαμε το Μάρτιο του 1968, ασχολούμασταν με τους αεροψεκασμούς και την αερολίπανση,η αεροπυρόσβεση προέκυψε αργότερα, το 1992, όπου σταματήσαμε τους αεροψεκασμούς και ασχολούμασταν μόνο με τη  αεροπυρόσβεση.

Fire Rescue News. Τι είναι η  αερολίπανση που αναφέρατε;

Κος Σακαντάρης. Χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη της χλωρίδος και της πανίδος κυρίως σε βοσκοτόπους.

Κος Νάκος. Ξεκινούσε απο το τέλος Νοεμβρίου όταν τελείωνε ο αεροψεκασμός, έως αρχές Μαίου. Και τον επόμενο μήνα ερχόμασταν εδώ  και ετοιμαζόσταν για τους αεροψεκασμούς πάλι. Αρχές Ιουνίου ξεκινούσαμε, σε διάφορες διαβροχές, έτσι ονομάζονται οι ψεκασμοί. Γίνεται λοιπόν η πρώτη διαβροχή, η δεύτερη, περίοδο Ιουνίου Ιουλίου, τον Αύγουστο γινόταν ενα μικρό κενό, και τέλος Αυγούστου, με αρχές Σεπτεμβρίου, γινόταν η άλλη διαβροχή,πριν γίνει η συλλογή του ελαιοκάρπου. Αυτό λοιπόν γινόταν μέχρι το 1992,στάματησε από αέρος  και γινόταν από εδάφους στην συνέχεια.

Fire Rescue News. Oπότε το 1992 περάσατε αποκλειστικά στην αεροπυρόσβεση;

Κος Νάκος. Ναι αποκλειστικά στην αεροπυρόσβεση, αλλά κρατήσαμε κάποιους ψεκασμούς, που γίνονται μόνο σε δασικές εκτάσεις, απο πλευράς κάμπιας, στο τέλος της περιόδου, ή αρχές Ιουνίου, αλλά ως επι το πλείστον κάνουμε Οκτώβριο και Νοέμβριο.

Κος Καρούμπαλης. Στο τέλος του 2014, κάναμε αεροψεκασμούς στο Σειχ Σου, σε λιγότερη έκταση απο ότι παλαιότερα, αλλά εξακολουθούμε να την έχουμε τη δραστηριότητα.

Fire Rescue News. Να υποθέσω πως τα αρχικά σας Μοίρα Αεροπορικής  Εξυπηρέτησης Δημοσίων Υπηρεσιών έχουν  να κάνουν με τη παροχή υπηρεσιών σας σε δασικούς τομείς,ψεκασμούς και λιπάνσεις εξ αρχής;

Κος Νάκος.Ναι,  εξάλλου τα πρώτα αεροσκάφη αγοράστηκαν από το Υπουργείο Γεωργίας και διατέθηκαν στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Το 1968 είχαμε πάρει τα GRUMMAN και το 1983 πήραμε τα υπόλοιπα αεροσκάφη. 6 στην αρχή PZL, και στη συνέχεια, στο τέλος του 1983,αρχές του 1984, ήλθαν και τα υπόλοιπα 24 αεροσκάφη, και έγιναν σαν στόλος 30. Το 2002 αγοράσαμε τα 3 διθέσια, για την εκπαίδευση των χειριστών.

Fire Rescue News. Η 359 ΜΑΕΔΥ ανήκει στη ΔΑΥ( Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης);

Κος Σακαντάρης. Ναι πολύ σωστά.Απο την αρχή που δημιουργήθηκε η Μοίρα μας, εδρεύαμε στην Δεκέλεια, απλώς το καλοκαίρι αναπτύσσεται στα κλιμάκια της που γίνεται η αεροπυρόσβεση. Αρχικά είμασταν Μονάδα και περιείχαμε την 351 ΜΑΕ,το ιπτάμενο προσωπικό δηλαδή  και την ΜΣΑ, τη συντήρηση αεροσκαφών. Στις αρχές του 2014, αποφάσισε το Υπουργείο Εθνικής  Άμυνας, η Μονάδα να γίνει σε επίπεδο Μοίρας, η 351 ΜΑΕ έκλεισε, η ΜΣΑ πήγε στην Ελευσίνα, και πλέον στη Διοίκηση υπάρχει μόνο ο Διοικητής, ο Αξιωματικός Επιχειρήσεων, ο Αρχιμηχανικός, το ιπτάμενο προσωπικό, το τεχνικό προσωπικό και τα γραφεία.

Πατήστε τις φωτογραφίες για μεγέθυνση *

 

Fire Rescue News. Ποιός είναι ο Μοίραρχος και ο Αξιωματικός Επιχειρήσεων της 359 ΜΑΕΔΥ;

Κος Σακαντάρης. Διοικητής Μοίρας είναι ο Ταξίαρχος (Ι) Ζουμάς Γεώργιος. Αξιωματικός Επιχειρήσεων είναι ο Σμήναρχος (Ι) Κροκίδης Νικόλαος.

Fire Rescue News. Ποιούς τύπους αεροσκαφών διαθέτετε στη Μοίρα σας σήμερα και ποιούς παλιότερα;

Κος Σακαντάρης. Έχουμε 21 αεροσκάφη, τα οποία τα 17 είναι μονοθέσια PZL M18 B , Πολωνικής προελεύσεως, και 3 διθέσια,τα PZL BS.

Κος Καρούμπαλης. Και όλα ονομάζονται DROMADER, που σημαίνει καμήλα, λόγω της καμπούρας που κάνει η άτρακτος,φέρει αυτή την ονομασία.  Να σημειώσουμε για την ιστορία,  όσον αφορά τον στόλο μας, τα GRUMMAN αποσύρθηκαν το 2011, και μπορείς να τα δεις στο χώρο του μουσείου του αεροδρομίου μας. Και τα ελικόπτερα που διαθέταμε αποσύρθηκαν. Είχαμε 3 τύπους αεροσκαφών, 2 αεροσκάφη ,1 ελικόπτερο.

Κος Νάκος. Σαν συνέχεια της ιστορίας μας,τη πρώτη φάση όμως το 1983,1984, στη Μοίρα μας, ήταν και η Μοίρα 358 η οποία διέθετε ελικόπτερα, τα οποία τα εξυπηρετούσαμε εμείς. Και το 1985, έφυγε η 358 για Ελευσίνα, και δημιουργήθηκε μια άλλη Μοίρα, με τα ελικόπτερα που είχαμε εμείς, τα συντηρούσαμε εμείς, κάποια CHINOOK και κάποια AGUSTA BELL 205. Ελικόπτερα που ήταν για ψεκασμό αποκλειστικά. Και σε κάποιο διάστημα είχαν έλθει και ελικόπτερα του στρατού, τα AGUSTA BELL 206, και τα είχαμε μετατρέψει σε ψεκαστικά.

Κος Σακαντάρης. Το πιστεύεις ότι είχαμε και DC3 DAKOTA παλιότερα; Τα οποία τα είχαμε κατασκευάσει για κάποιους ψεκασμούς. Και τα ελικόπτερα κάνανε ψεκσμούς, ενω  τα GRUMMAN κάνανε πυρόσβεση.

Fire Rescue News. Πως μπορεί κάποιος να γίνει τεχνικός και χειριστής  στην 359 ΜΑΕΔΥ;

Κος Σακαντάρης. Οι χειριστές που διαθέτουμε είναι προερχόμενοι με κάποιο βαθμό εμπειρίας, δηλαδή για να μπορείς να πετάξεις με το PZL αυτή τη στιγμή, πρέπει να έχει τουλάχιστον  ώρες εμπειρίας σε ενα τύπο, έστω πυροσβεστικού αεροσκάφους, CL-215  ή 415,και να έχει συμπληρώσει 300 ώρες πτήσης και άνω. Δεν μπορεί να το πετάξει Ανθυποσμηναγός που βγήκε τώρα απο τη Σχολή. Ακολουθεί τα στάδια εκπαίδευσης, σαν εκπαιδευόμενος πρώτα στο διθέσιο, μετά θα ξεκινήσει να πετά με το μονοθέσιο, μετά να αρχίσει να βάζει νερό, να εκπαιδεύεται πως θα ρίξει το νερό, πως να κάνει αεροψεκασμό..αυτά τα στάδια που απαιτεί το αεροσκάφος.

Κος Νάκος. Αυτό ισχύει για το στρατιωτικό προσωπικό, για το πολιτικό προσωπικό,είχε γίνει διαγωνισμός το 1983, και για τεχνικό αλλά και για χειριστές. Να φανταστείτε ότι το 1984, είχε 84 χειριστές πολιτικό προσωπικό. Αυτοί που είχαν έλθει τότε, ήταν προερχόμενοι απο ιδιωτικές εταιρίες, ψεκαστικές, καθώς και απο στρατιωτικό προσωπικό που είχε αποστρατευθεί. Είχαν έλθει πάρα πολλοί αξιωματικοί, οι οποίοι είχαν τελειώσει τη καριέρα τους, με το βαθμό Ταξιάρχου, Σμηνάρχου, και ερχόντουσαν σαν πολιτικό προσωπικό πλέον.

Επίσης κάποιοι τεχνικοί  απο πολιτικό προσωπικό,  έρχονται στη Μοίρα μας και με μετάταξη απο άλλα Υπουργεία, και ειδικά πολλές μετατάξεις γίνονται  απο τα ναυπηγεία, και γενικά απο άλλες υπηρεσίες του ευρύτερου δημοσίου τομέα.Αλλά πρέπει πάντα όλοι αυτοί να έχουν πτυχίο μηχανικού αεροσκαφών.

Κος Σακαντάρης. Αυτή τη στιγμή η Πολεμική Αεροπορία δεν κάνει προσλήψεις πολιτικού προσωπικού, εκτός και αν κάνει κάποιον διαγωνισμό  στο απότερο μέλλον. Σαν θεσμός έχει πάψει πλέον. Όλοι οι στρατιωτικοί τεχνικοί προέρχονται ή απο παραγωγική σχολή, που έρχονται με το βαθμό του Σμηνία, ή απο πενταετίας, με κάποια σύμβαση που έχει κάνει η Πολεμική Αεροπορία.

Κος Σακαντάρης. Υπάρχουν εκπαιδευτικά συστήματα και για τους τεχνικούς και για τους χειριστές, που μαθαίνεις το σκάφος. Το αρχικό σχολείο είναι το ΣΟΣΜΕ( σχολείο όπλων συστημάτων μέσης επιφανείας) για τους τεχνικούς. Εκεί μαθαίνει τα χαρακτηριστικά κινητήρος, του σκάφους, πηδάλια κλπ. Και μετά εκπαιδεύεσαι με τα τεχνικά εγχειρίδια του κατασκευαστή, που αναφέρει για τις συντηρήσεις, τις  επιθεωρήσεις, επιδιορθώσεις.

Κος Νάκος. Και στο πρώτο διάστημα υπήρχαν τεχνικοί από την Πολωνία, που είχαν παραμείνει κοντά μας, μας εκπαίδευσαν στο λύσιμο και στο δέσιμο του σκάφους.  Να σου τονίσω ότι όλα τα σκάφη μας δέθηκαν εδώ. Ήλθαν με κοντέινερ και τα συναρμολογήσαμε εμείς. Τα μόνα που ήλθαν πετώντας ήταν τα διθέσια. Βέβαια έχουμε στείλει και δικούς μας τεχνικούς στη Πολωνία για εκπαίδευση. Και κάποια χρονική περίοδο, που υπήρχαν κάποιες αναβαθμίσεις στο σκάφος, είχαν ξαναπάει τεχνικοί μας για ενημέρωση.

Κος Σακαντάρης. Όταν πρόκειται για κάποια αναβάθμιση ή τροποποίηση από το κατασκευαστή, ή έρχονται τεχνικοί εδώ, ή σε βοηθά το εργοστάσιο να την εκτελέσεις μόνος σου μετά.

Κος Νάκος. Πολλές εισηγήσεις τροποποιήσεων έγιναν από εμάς θα ήθελα να τονίσω. Καταρχάς το καύσιμο που έπαιρνε τότε το σκάφος ήταν 400 λίτρα. Και τώρα παίρνει 700 λίτρα. Εισηγηθήκαμε στο εργοστάσιο με μελέτες αυτή τη τροποποίηση η οποία έγινε δεκτή. Και το ουριαίο που μελετήσαμε, τις προτείναμε και έγιναν δεκτές και τροποποιήθηκε σε ύψος. Προσφέραμε στο κατασκευαστή πολλές βελτιώσεις μέσα στα χρόνια σε πολλές διαδικασίες και μέρη του σκάφους. Εμείς είχαμε το καλό ότι εξαρχής είχαμε στόλο από PZL σε σχέση με άλλες χώρες που είχαν πολύ λιγότερα, και λογικό η τριβή μας να ήταν μεγαλύτερη.

Κος Καρούμπαλης. Προχωρήσαμε και σε τροποποιήσεις νέας γενιάς, π.χ. λόγω ημών πλέον το σκάφος φέρει GPS,για να εξυπηρετεί σε μακρινά ταξίδια, κάτι που ο κατασκευαστής δεν το περιλάμβανε . Επίσης προχωρήσαμε σε αντικατάσταση των ασυρμάτων , με βάση τις νέες συχνότητες και αλλάξαμε τους παλιούς της δεκαετίας του ΄80, για να μπορεί το σκάφος να σταθεί επάξια στο σήμερα. Όπως βλέπεις έχουμε βάλει ένα μεγάλο λιθάρι στην εξέλιξη του PZL, και αυτές οι τροποποιήσεις έχουν περάσει και στις υπόλοιπες χώρες που είναι κάτοχοι του ιδίου μοντέλου.

Fire Rescue News. Πως εξελίσσονται οι βάρδιες σας;

Κος Σακαντάρης. Σε καθημερινή βάση , ένας τεχνικός κάθεται  24ωρη υπηρεσία. Για να μπορεί να έχει την επίβλεψη του υποστέγου και να κάνει τον έλεγχο της τεχνικής υποστήριξης, για ότι ζητήματα χρειαστούν ή απο τη ΔΑΥ ή απο το αρχηγείο. Σε αντιπυρική περίοδο, πρέπει να έχουμε την επιτήρηση σαν αεροσκάφος της περιοχής που καλύπτουμε. Απο εκεί και πέρα πρέπει, ανάλογα τις ετοιμότητες που αρχίζουμε και φυλάμε, απο 1η Μαίου, το σκάφος πρέπει να είναι συνέχεια σε readiness. Καλούμαστε ως τεχνικοί, 2 άτομα, επιθεωρητής και υπόλογος, να ετοιμάζουν τα αεροπλάνα. Απο την ανατολή του ηλίου, μέχρι τη δύση.Αυτό κάνουν και οι τεχνικοί του πολιτικού προσωπικού, και του στρατιωτικού, μαζί σε συνεργασία.Εκτός απο τις υπηρεσίες, που κάνεις  για το αεροσκάφος, πάνω στην ειδικότητά σου, κάνεις και τις υπηρεσίες Πτέρυγος. Διατίθεται κόσμος, που κάνει εποχούμενα, περίπολα, σκοπιές, και αξιωματικός υπηρεσίας Μοίρας. Επι 24 ώρου βάσεως και αυτές.

Κος Καρούμπαλης. Τη καλοκαιρινή περίοδο, είναι πεντέμιση το πρωί, με εννιά το βράδυ. Πρώτο φως, το αεροπλάνο είναι έτοιμο για απογείωση, πρέπει να έλθεις μια ώρα νωρίτερα να ετοιμάσεις το σκάφος, δηλαδή όταν λέμε πεντέμιση, εννοούμε διαθέσιμο και έτοιμο, άρα πρέπει να είσαι στο υπόστεγο απο τις 4 το πρωί. Και όταν λέμε εννιά το βράδυ τελευταία πτήση, έχεις και μια ώρα ακόμα να το κλείσεις το σκάφος.Και πρόβλημα να μην έχει το σκάφος, χρειάζεσαι μισή ώρα με 3 τέταρτα, μετά τη προσγείωση, να μπορέσεις να το εξυπηρετήσεις. Την απλή επιθεώρηση που λέμε. Είσαι όπως βλέπεις επι 24ώρου βάσης σε λειτουργία σαν τεχνικός.

Κος Νάκος. Αν υπάρχει βλάβη, υπάρχουν προβολείς στα κλιμάκια, και θα πρέπει μέχρι το πρωί να το επισκευάσεις, και πόσο μάλιστα αν υπάρχει φωτιά.Όταν υπάρχει μεγάλη επικινδυνότητα, εννοείται ότι πρέπει το αεροπλάνο να είναι πάντα διαθέσιμο και έτοιμο. Οπότε κάθεσαι και όλη νύχτα να το φτιάξεις.

Κος Σακαντάρης. Σε αυτή την ετοιμότητα συμπεριλαμβάνεται και το ιπτάμενο προσωπικό έτσι; Και αυτοί είναι απο το πρώτο φώς μέχρι το τελευταίο.

Πατήστε τις φωτογραφίες για μεγέθυνση *

Fire Rescue News. Ποιά είναι τα  κλιμάκια που  καλύπτουν τα PZL ;

Κος Σακαντάρης.  Με βάση τη πρώτη σύσκεψη που έχουμε κάνει, και με βάση τα άτομα που διαθέτουμε, η επάνδρωση των κλιμακίων, θα γίνει με 17 αεροπλάνα, σε μονοθέσια, και 2 διθέσια, που θα δοθούν για την επιτήρηση της περιοχής.Αυτά τα 2 διθέσια, δεν πάνε σε κλιμάκια, απλώς γίνεται απο εδώ η επιχείρηση. Απο τη βάση του Τατοίου. Έχουν πάρει μια ζώνη αντιπυρική, που πετώντας την παρακολουθούν , αν υπάρχει φαινόμενο πυρκαγιάς.

Με τα μονοθέσια επανδρώνουμε το πολιτικό αεροδρόμιο της Κέρκυρας, τη Μονάδα της Πολεμικής Αεροπορίας στη Χρυσούπολη Καβάλας, το πολιτικό αεροδρόμιο της Μυτιλήνης, εκεί πάνε 2 αεροσκάφη, το πολιτικό αεροδρόμιο  Κεφαλλονιάς άλλα 2 αεροσκάφη,το πολεμικό αεροδρόμιο Αγρινίου, το πολιτικό αεροδρόμιο Λαμίας . Μετά έχουμε στη Πελοπόνησσο τα στρατιωτικά αεροδρόμια τηςΤρίπολης, και της Καλαμάτας.

Fire Rescue News. Να εξηγήσουμε  τι είναι,  πως κινείται και πως λειτουγεί ενα κλιμάκιο;

Κος Σακαντάρης. Η αντιπυρική περίοδος, αρχίζει απο 1η Μαίου και τελειώνει 31 Οκτωβρίου.Σύμφωνα με τις αποφάσεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, η Μοίρα κάνει τη διανομή των αεροσκαφών, ξεκινούμε μέ βάση διαταγής κάποια κλιμάκια σταδιακά, θα μας πούνε δηλαδή ποιά κλιμάκια θα είναι αυτά, ανάλογα τη περιοχή που θα πούν ότι υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς, σε συνεργασία με το Πυροσβεστικό Σώμα και το ΚΕΠΙΧ.Θα αναπτύξουμε λοιπόν κάποια κλιμάκια. Τελευταία ημερομηνία που θα φύγουμε για όλα τα κλιμάκια είναι 14 Ιουνίου. Αλλά μπορεί να αποφασίσει η Πυροσβεστική Υπηρεσία ότι λόγω κινδύνου φωτιάς , και να ξεκινήσουμε και νωρίτερα. Και πάντα να ξέρεις ότι όλα εξαρτόνται από τις καιρικές συνθήκες.

Σύμφωνα με τι διαταγές,  πρέπει να φύγουν 12 άτομα για τα κλιμάκια με τα 2 αεροπλάνα, και τεχνική υποστήριξη, και με  τα 3 αεροπλάνα που ακολουθούν στην Καλαμάτα, πάμε στα 14.

Κος Καρούμπαλης.Πρέπει να υπάρχει κόσμος στα κλιμάκια όλη την αντιπυρική περίοδο. Απο αυτά τα 12 άτομα, οι μισοί κάνουν βάρδια την μια ημέρα, ή μια εβδομάδα, και αλλάζουν μετά με τους υπόλοιπους. Αυτά ρυθμίζονται μεταξύ μας. Εννοείται ότι δε μπορείς να σηκωθείς και να  φύγεις χωρίς να ενημερώσεις, και  επίσης όταν υπάρχει βλάβη στο αεροσκάφος και χρήζει άμεσης επιδιόρθωσης απο πολλά χέρια, εννοείται ότι βοηθούν όλοι έχουν δεν έχουν βάρδια, και ας έχουν ρεπό. Ή έχει συμβεί π.χ. όταν ήμουν αρχιμηχανικός στη Κεφαλλονιά το 2012, που είχε μεγάλη πυρκαγιά,πλάκωσαν τα 2 αεροσκάφη απο την Ανδραβίδα και τα 2 απο το Αγρίνιο, και έτσι ξαφνικά βρέθηκα με 6 αεροπλάνα! Έφερα μέσα στο κλιμάκιο εσπευσμένα όλους τους τεχνικούς.

Κος Σακαντάρης. Έχεις πάρει τη διαταγή να εξυπηρετήσεις τα αεροσκάφη σου. Με τον οποιοδήποτε τρόπο κοιτάς να τα φέρεις εις πέρας. Αυτό είναι. Δεν έχει το νόημα να σου πούν πως θα γίνει αυτό. Δεν θα σε οφελήσει σε κάτι εσένα. Εμείς η 359 ΜΑΕΔΥ ως τεχνικό και ιπτάμενο προσωπικό  έχουμε χρέος να εξυπηρετήσουμε τα κλιμάκια, τα αεροσκάφη, και να δίνουμε το καλύτερο μας εαυτό  σε οποιαδήποτε δύσκολη στιγμή.

Κος Σακαντάρης. Όσον αφορά τις εγκαταστάσεις που μένουμε, είναι ή κάποια σπίτια που έχουν φτιαχτεί από την Πολεμική Αεροπορία, ή κάποια isobox που βρίσκονται στο αεροδρόμιο.

Κος Νάκος. Όσον αφορά την ώρα της βάρδιας μένουμε στο αεροδρόμιο, τις υπόλοιπες μέρες μένουμε στο ξενοδοχείο. Δεν διαθέτουν τις προυπηρεσίες, να μένεις συνέχεια.

Fire Rescue News. Το PZL για να πάει στο κλιμάκιο, το πετά ο χειριστής. Οι τεχνικοί πως μεταβαίνουν εκεί;

Κος Σακαντάρης. Οδικώς με  υπηρεσιακά οχήματα, ακόμα και με ΚΤΕΛ. Για ανταλλακτικά και εξαρτήματα που τυχόν θα χρειαστούν στα κοντινά κλιμάκια, θα μεταβούν με υπηρεσιακά όχηματα πάλι, ενώ στα μακρινά, ή με κάποιο ΚΤΕΛ ή με κάποια μεταφορική.Ή με την αλλαγή βάρδιας αν συμπέσει.

Fire Rescue News. Ποιοί μήνες είναι δύσκολοι για εσάς;

Κος Σακαντάρης. Όλοι. Τους χειμερινούς μήνες έχουμε την συντήρηση των αεροσκαφών, ενα μεγάλο έργο απο το πολιτικό και το στρατιωτικό προσωπικό, διότι πρόκειται για ένα σκάφος φορτισμένο με ώρες πτήσεων και χρόνια. Έχουμε λοιπόν τη συντήρηση των κινητήρων, ενδεχομένως και αλλαγών τους, με απώτερο σκοπό να είναι έτοιμοι για τα κλιμάκια, κάτι που επιβαρύνει το έργο μας τους χειμερινούς μήνες. Δεύτερον, έχουμε την εκπαίδευση των χειριστών καθώς και την συντήρησή τους, κάνοντας τις ανάλογες ασκήσεις τους κάθε μήνα, είναι 48 άτομα όπως είπαμε και όπως καταλαβαίνεις έχουμε και τη συντήρηση αυτών των σκαφών που κάνουν εκπαίδευση. Και τέλος έχουμε και τις επιθεωρήσεις του σκάφους. Βλέπεις πως το χειμώνα έχουμε πολλά ανοιχτά μέτωπα, απλώς το καλοκαίρι επιβαρύνεται παραπάνω η κατάσταση επειδή έχεις φωτιές. Δε σταματάει ούτε χειμώνα ούτε καλοκαίρι η 359 ΜΑΕΔΥ.

Fire Rescue News.  Πως διεξάγεται η  συντήρηση σε ένα PZL;

Κος Σακαντάρης. Οι επιθεωρήσεις- συντηρήσεις  είναι ωρολογιακές και ημερολογιακές. Δηλαδή οι ημερολογιακές λήγουνε σε ένα, δυο, τρία χρόνια και οι ωρολογιακές είναι κάθε 50,100, 200, 500 ώρες. 1000, 2000, 3000 ώρες. Στην τριχίλιαρη επιθεώρηση το λύνεις όλο, βλέπεις το σκελετό του αεροσκάφους, ο λεγόμενος τρίτος βαθμός συντήρησης. Η ΜΑΕΔΥ μπορεί και κάνει με την εξουσιοδότηση που έχει δοθεί από την  μαμά εταιρία, τρείς βαθμούς συντήρησης. Ο πρώτος βαθμός είναι οι μικρές συντηρήσεις, 50,100 δηλαδή, η 200 και η 500 είναι ο δεύτερος βαθμός συντήρησης, και ο τρίτος βαθμός είναι η τριχίλιαρη, εξαχίλιαρη, η γενική επισκευή του σκάφους.

Fire Rescue News. Πόσο καιρό θέλει για να δεθεί το σκάφος μετά από μια τριχίλιαρη επιθεώρηση;

Κος Σακαντάρης. Εκεί αρχίζουν οι δυσκολίες, όχι της ΜΑΕΔΥ, γιατί άμα εργαστείς προγραμματισμένα, αν αρχίσεις από τον Ιανουάριο, μπορείς να  το τελειώσεις πριν την αντιπυρική περίοδο,  εφόσον σε καλύπτουν τα ανταλλακτικά. Είναι λοιπόν θέμα εξωτερικών φορέων, όπως τα ανταλλακτικά. Τις πτέρυγες π.χ.  τις δίνουμε στο ΚΕΑ, για αποχρωματισμό και γενική επισκευή της, μέσα και έξω. Για να ξέρεις, σου κάνω μια παρένθεση, χωρίζεται σε τρία τμήματα, το μεσοπτέρυγο, αυτό που στηρίζει το σκελετό και πατάνε τα πόδια του σκάφους, τα σκέλη του, και οι ακριανές πτέρυγες. Αυτές όλες βγαίνουν όταν το κάνουμε φύλλο και φτερό, και πάνε στο ΚΕΑ. Εκεί μερικές φορές υπάρχει μια  καθυστέρηση στην επισκευή τους. Και αυτό έχει σαν συνέπεια εσύ να πας πίσω στο πρόγραμμά σου. Και αν υπάρξει και κωλυσιεργία και σε θέμα ανταλλακτικών, πας ακόμα πιο πίσω.

Fire Rescue News. Τι κινδύνους κρύβει η εργασία σας;

Κος Σακαντάρης. Πρώτα κινδυνεύει ο χειριστής και μετά και ο τεχνικός. Όταν έχεις να κάνεις με λιπάσματα στους αεροψεκασμούς κινδυνεύει η υγεία των τεχνικών. Διότι το φουλάρισμα σε καύσιμα, σε λάδια, σε υδραυλικά  και σε χημικά όπως τα λιπάσματα , εμείς το αναλαμβάνουμε. Αυτές είναι ουσίες που επηρεάζουν την υγεία. Όπως και τα φάρμακα που έβαζαν τα παλιά τα χρόνια. Ευτυχώς πλέον έχουν σταματήσει μερικά από αυτά. Σαν μέτρα ασφαλείας παίρνεις, αλλά πάντα απαιτείται μεγάλη προσοχή. Δηλαδή π.χ. δε δουλεύει η προπέλα και πρέπει να τη φτιάξεις. Πρέπει να πάρεις όλα τα προβλεπόμενα μέτρα, ασφάλεια απόστασης από τη προπέλα. Κάθε στιγμή καραδοκεί και κινδύνους.

Κος Νάκος. Επιθεώρηση εν λειτουργία του σκάφους, όταν έρχεται να ξαναφορτώσει νερό για να φύγει, δεν σβήνει ο κινητήρας και το τεχνικό προσωπικό θα πρέπει να κάνει τον έλεγχο μεταξύ των 2 αυτών πτήσεων. Μεταξύ πτήσης, επιθεώρηση. Πρέπει να είναι όλοι τους πολύ προσεκτικοί.

Κος Σακαντάρης. Έρχεται αναμμένο το σκάφος , να του  βάλεις πάλι νερό να πάει στη φωτιά ξανά. Εκεί η κίνηση πρέπει να είναι συντονισμένη, εμείς να βάλουμε νερό, ο χειριστής να μας βλέπει , να μπορεί να έχει αυτός το συντονισμό, ότι είναι έτοιμο το σκάφος και μπορεί να φύγει. Γιατί αν εκείνος δεν πει ότι είμαστε έτοιμοι ,μπορεί να ξεκινήσει και να χτυπήσει κάποιος τεχνικός.

Κος Καρούμπαλης. Είναι και αντίξοες και οι συνθήκες. Ομίχλες κρύο παγωνιά κουνούπια ζέστη, όλα αυτά. Γιατί δουλεύεις στην ύπαιθρο. Και αν είναι ένα παραχωρημένο αεροδρόμιο όπως είναι στα κλιμάκια, τα οποία τα μισά δεν έχουν ούτε στρατιωτικές εγκαταστάσεις, ένα υπόστεγο έστω, μόνο μια πίστα υπάρχει. Και αν είναι καλοκαίρι, η πίστα βράζει. Αν έχει 45 βαθμούς, η πίστα έχει 55 βαθμούς λόγω της πίσσας. Να πιάνεις το αεροπλάνο και να καίγεσαι. Δε μπορείς να δουλέψεις, να το αγγίξεις. Βρέχει , φυσάει πολύ δεν πετά το αεροπλάνο, δε πάει να πεί ότι κλειδώσαμε το μαγαζί  και πήγαμε στα σπίτια μας, πρέπει να το προστατέψεις το σκάφος, είναι όλα αλληλένδετα.

Fire Rescue News. Πόσα λίτρα νερό παίρνει το αεροσκάφος;

Κος Σακαντάρης. 2.5  χιλιάδες λίτρα. Αλλά συνήθως στο ωφέλιμο βάζουν 1500 και στους νέους χειριστές 1100.

Κος Νάκος. Και όσο μειώνουμε το καύσιμο αυξάνουμε τον όγκο στο νερό. Και ανάλογα και με την απόσταση που θα κάνεις τη ρίψη.

Κος Σακαντάρης. Ναι, αν είναι κοντά η φωτιά, και ανάλογα πόση ώρα θα κάνει να πάει και έλθει, ξέρει τι νερό θα βάλει.

Κος Νάκος. Παίζει μεγάλο ρόλο ο χειριστής να είναι έμπειρος. Οι παλιοί έχουν την εμπειρία και ξέρουν να σου πουν πόσο νερό να τους βάλεις. Ο καινούριος επειδή δεν έχει την εμπειρία του σκάφους, σου λέει να βάλεις 1100 λίτρα.

Κος Σακαντάρης. Είναι λογικό διότι επειδή όλο το βάρος είναι μπροστά, το σκάφος είναι ελαφρύ πίσω. Δηλαδή κινητήρας και νερό είναι μπροστά.Και επειδή έχει τζαμάκι μέσα, ο χειριστής το βλέπει τη ποσότητα νερού που έχει πάρει. Έχει μια διαβάθμιση στο τζαμάκι και ξέρει ανα  πάσα στιγμή πόσο κουβαλάει. Και από εκεί επίσης μας δίνει σήμα πότε να σταματήσουμε το φουλάρισμα. Αλλά κατά την απογείωση είναι πολύ δύσκολο το σκάφος, μη το βλέπεις ότι είναι ένα σκάφος φάρμας απλό για γεωργικές εργασίες. Μπορεί άνετα να πέσει με τη μούρη μπρούμυτα. Και έχουν γίνει ατυχήματα τέτοια πολλές φορές.

Κος Νάκος. Και μαζί με το νερό είναι και ο αφρός έτσι; Το πιο επικίνδυνο σε διάβρωση απ’όλα είναι  ο αφρός, με βάση τη σύνθεση και τις ουσίες που περιέχει.

Fire Rescue News. Μιας και το αναφέρατε, τι κινήσεις γίνονται για τη πρόληψη της διάβρωσης;

Κος Καρούμπαλης. Το καλοκαίρι το σκάφος πετά συνήθως σε παράκτιες περιοχές.  Και λογικό είναι να δέχεται επάνω του αλάτια. Κατά το τέλος της ημέρας λοιπόν, τα πλένουμε. Είναι στάνταρ διαδικασία. Όταν επιχειρεί έτσι;

Fire Rescue News. Τα αεροσκάφη σας είναι σε ετοιμότητα χειμώνα καλοκαίρι;

Κος Σακαντάρης. Μόνο την αντιπυρική περίοδο.

Κος Νάκος. Σε επαναφέρω στην ερώτησή σου για τα κλιμάκια, εάν τα αεροσκάφη δεν υπήρχαν στα κλιμάκια, δεν θα προλαβαίναμε να κάνουμε τίποτα. Φαντάσου να έπαιρνε φωτιά στο Βόλο και να έπρεπε να φύγουμε από εδώ από τη Δεκέλεια. Να θέλουμε 2 ώρες να πάει το σκάφος..ο τεχνικός πως θα πήγαινε; Αναγκαστικά θα πήγαινε με το αυτοκίνητό του, και θα ήθελε 4 ώρες.

Κος Σακαντάρης. Το PZL είναι ένα μικρό γρήγορο αεροσκάφος άμεσης επέμβασης, με μια ποσότητα νερού, αρκετή για τις κοντινές αποστάσεις. Για να προλάβει την αρχή της φωτιάς. Αν τη προλάβεις εν τη γενέσει, έχει σβήσει. Τα 2 σκάφη που πάνε στο κλιμάκιο είναι υπεραρκετά. Δεν χρειάζεται να πάει το 5τονο,δηλαδή αν έχει φωτιά στην Υλίκη, μέχρι να πάει το CL215 από την Ελευσίνα, έχει επιχειρήσει ήδη το PZL από τη Λαμία. Αρκεί βέβαια να γίνει συντονισμός.

Κος Σακαντάρης. Το CL215  επιχειρεί στη θάλασσα, δηλαδή πρέπει να γεμίσει νερό από εκεί και να βρει περιοχή που να επιτρέπεται από τον άνεμο, τον κυματισμό, κλπ. Το PZL γεμίζει με παροχή από την αντλία. Άρα ο ρυθμός εφοδιασμού του είναι πολύ πιο γρήγορος. Θέλεις 2 λεπτά να το γεμίσεις και ξαναφεύγει για την περιοχή που θα ρίξει. Και επειδή είπαμε ότι είναι για κοντινές αποστάσεις, θα τη προλάβει τη φωτιά.

Κος Νάκος. Τα μεγάλα αεροσκάφη δε μπορούν να μπουν σε σημεία δύσκολα όπως π.χ. χαράδρες, ένα μικρό όμως καθόσον είναι ευέλικτο, μπορεί.

Fire Rescue News. Κε Πρόεδρε, θα μας πείτε τη πορεία της σταδιοδρομίας σας και τι μήνυμα θέλετε να περάσετε στους αναγνώστες μας;

Κος Νάκος.  Η πρόσληψη μου έγινε το 1983, από την αρχή της δημιουργίας της ΜΑΕΔΥ, ήλθα από τεχνική σχολή εργοδηγών μηχανικών αεροσκαφών, είχα εργαστεί πρωτύτερα σε ιδιωτικές εταιρίες ψεκασμών. Έχω 32 χρόνια στην αεροπορία, και άλλα 10 σε ψεκαστικές εταιρίες και στην AGUSTA BELL, στα ελικόπτερα, στην οποία ήμουν στις επιθεωρήσεις των CHINOOK . η AGUSTA είχε αντιπροσωπεία στην Ελλάδα, και εμείς σαν τεχνικοί επιθεωρητές είχαμε στην εποπτεία μας τα ελικόπτερα του ναυτικού, του στρατού και της αεροπορίας, αλλά και της Βορείου Αφρικής. Όποτε είχα μια εμπειρία  ειδικά σε ελέγχους NDI (non destructive inspection), δηλαδή καταστροφικούς  ελέγχους ρωγμών.

Σαν μήνυμα τώρα, πρώτον, εμάς το πρόβλημα  είναι η γήρανση του προσωπικού, απαιτούνται νέες προσλήψεις νέου πολιτικού προσωπικού. Και κάτι το οποίο το ζητούμε τα τελευταία 3 χρόνια είναι να λυθεί ένα τεράστιο πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τη κρίση, ως προς τις μέρες εκτός έδρας του πολιτικού προσωπικού. Ο νόμος είναι ξεκάθαρος και λέει 60 ημέρες για όλο το πολιτικό προσωπικό για όλα τα Υπουργεία, συν 40 ημέρες, επιπλέον με υπουργική απόφαση.Δεύτερον η ανανέωση του στόλου, γιατί μη ξεχνούμε ότι τα σκάφη αυτά είναι από το 1983, τώρα κάνουμε 2η  τριχίλιαρη, έχουν 6 χιλιάδες ώρες πτήσης. Λογικό είναι να βρίσκονται προβλήματα αλλά η συντήρηση που γίνεται εδώ, είναι τόσο σχολαστική, που δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Αλλά η παλαιότητα είναι παλαιότητα. Πρέπει να υπάρξει μια αντικατάσταση του στόλου. Έχει ειπωθεί από τις εκάστοτε κυβερνήσεις ότι χρήζει η αντικατάσταση και είμαστε σε αναμονή. Θεωρώ σημαντική την αντικατάσταση διότι εάν σε κάθε κλιμάκιο είχαμε 3 αντί 2 σκαφών που έχουμε τώρα, θα είχαμε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Καθώς επίσης να επανέλθουμε στον αριθμό των πρώτων κλιμακίων, είχαμε 12 κλιμάκια. Τότε τα καλύπταμε με 30 αεροπλάνα, τώρα έχουν μείνει μόνο 18 ,εξαιτίας των ατυχημάτων που έχουν συμβεί στα τόσα χρόνια.

Fire Rescue News. Κε Καρούμπαλη θα μας πείτε τη πορεία της σταδιοδρομίας σας και τι μήνυμα θέλετε να περάσετε στους αναγνώστες μας;

Κος Καρούμπαλης. Στην αεροπορία ήλθα το 1988 με το σύστημα της πενταετίας που υπήρχε τότε, τοποθετήθηκα αρχικά στην 117 Πτέρυγα Μάχης  στην Ανδραβίδα, σαν τεχνικός στα F-4 μέχρι τον Αύγουστο του 2009. Ξεκίνησα από όλα τα τεχνικά στάδια μέχρι που τοποθετήθηκα στο τμήμα ποιοτικού ελέγχου. Μετά πήγα για 2 χρόνια περίπου στον  Άραξο όπου είχα τοποθετηθεί και στη Μοίρα με τα Α-7 και στη Μοίρα με τα F-16 και το Μάιο του 2011 τοποθετήθηκα εδώ στην 359 ΜΑΕΔΥ ως προιστάμενος επιθεώρησης Μοίρας. Το μήνυμα μου είναι να καταλάβουμε όλοι ότι τα πυροσβεστικά αεροσκάφη είναι αυτά που σβήνουν τις φωτιές στα δάση και στις αγροτικές περιοχές κατά κυρίο λόγο και στις υπόλοιπες περιπτώσεις λειτουργούμε υποστηρικτικά. Το αεροσκάφος μας είναι σχετικά ευκολοσυντήρητο σε σχέση με άλλα, έχει χαμηλές απαιτήσεις συντήρησης, αλλά χρειάζεται υποστήριξη από πίσω. Δηλαδή αν δεν έχεις ανταλλακτικά δεν μπορείς να το φτιάξεις. Επίσης το σκάφος μας συντηρείται με χαμηλό κόστος και μπορεί με λίγα χρήματα να κάνει αεροψεκασμούς, δίχως να πληρώνουμε ξένες ιδιωτικές εταιρίες να αναλαμβάνουν αυτό το έργο. Είμαστε μια Μοίρα 24ωρου, διαφορετικών απαιτήσεων, το καλοκαίρι   δεν έχουμε τις άδειες που έχει το υπόλοιπο δημόσιο, γιατί έχεις τις ετοιμότητες στα κλιμάκια αεροπυρόσβεσης, το χειμώνα καλείσαι να καλύψεις  μαζί με το πολιτικό προσωπικό τις απαιτήσεις των συντηρήσεων των σκαφών για να είναι έτοιμα για την επόμενη αντιπυρική περίοδο, να πάρεις τις άδειες σου που πρέπει  γιατί είσαι υποχρεωμένος από το νόμο και όλα τα υπόλοιπα που παρεμβάλλονται , γιορτές, καθυστερήσεις από τα ανταλλακτικά  κλπ. Έχει μια ιδιομορφία η Μονάδα σε σχέση με τις υπόλοιπες.

Fire Rescue News. Κε Σακαντάρη, θα μας πείτε τη πορεία της σταδιοδρομίας σας και τι μήνυμα θέλετε να περάσετε στους αναγνώστες μας;

Κος Σακαντάρης. Ξεκίνησα μπαίνοντας στη ΣΤΥΑ το 1983, βγήκα από τη Σχολή Τεχνικών Υπαξιωματικών Αεροπορίας το 1985, τοποθετήθηκα στην 115 Πτέρυγα Μάχης  με ειδικότητα κινητήρων στα Α-7 CORSAIR, το 1989 πήγα στην 114 Πτέρυγα Μάχης πάλι στην ειδικότητα κινητήρων  στα MIRAGΕ 2000, τον Απρίλιο του 2000 τοποθετήθηκα στην 112 Πτέρυγα Μάχης στα SUPER PUMA. Σαν τεχνικός μηχανικός αεροσκαφών και σαν ιπτάμενος μηχανικός  και μετά Διοικητής Σμήνους στο συνεργείο μηχανικών και τεχνικών στα SUPER PUMA, και το Μαιο του 2014 τοποθετήθηκα στη  359 ΜΑΕΔΥ, προκηρύχτηκε η θέση ευθύνης, δήλωσα ως αρχιμηχανικός ότι επιθυμώ τη θέση , και έγινα αρχιμηχανικός της 359. Οφείλει η Πολεμική Αεροπορία και η 359 ΜΑΕΔΥ να υποστηρίζει τη κοινωνία. Υποστηρίζει το σπίτι και τα υπάρχοντα του Έλληνα πολίτη. Αυτό ήταν το έργο της, αυτό θα είναι και το έργο της όσο υπάρχει η Μοίρα μας. Πιστεύουμε ο κόσμος να καταλάβει το έργο και τη κούραση αυτών των ανθρώπων που αγωνίζονται για να μπορέσει να έχει αξιοποιήσιμα η κοινωνία αυτά τα σκάφη.

Το αφιέρωμα στην 359 ΜΑΕΔΥ,επιμελήθηκε για το Fire.gr ο Συμεών Μπανός
*Φωτογραφίες  Συμεών Μπανός

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.