26/8/2008
Του Δημήτρη Ζέρβα
Την άνοιξη μου δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφτώ άλλη μια Ευρωπαϊκή χώρα. Αυτήν την φορά βρέθηκα στο Βέλγιο και την πρωτεύουσά του τις Βρυξέλλες. Έτσι δεν θα μπορούσα να μην επισκεφτώ την Πυροσβεστική Υπηρεσία της και να σας μεταφέρω τις εμπειρίες μου από την ξενάγησή μου στους χώρους του 1ου Σταθμού με την βοήθεια του υπαρχιπυροσβέστη Jamax Xavier και των πληροφοριών που συγκέντρωσα από το φυλλάδιο της Υπηρεσίας μαζί με ένα αρκετά πλούσιο φωτογραφικό υλικό.
Η ΧΩΡΑ
Το Βασίλειο του Βελγίου είναι χώρα στην βορειοδυτική Ευρώπη και συνορεύει με την Ολλανδία, τη Γερμανία, το Λουξεμβούργο και τη Γαλλία. Έχει πληθυσμό πάνω από 10.000.000 κατοίκους σε μια έκταση 30.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων και είναι μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη σε πληθυσμιακή πυκνότητα. Βρίσκεται στα πολιτιστικά σύνορα μεταξύ της Γερμανικής και της Ρωμανικής Ευρώπης και είναι γλωσσικά και πολιτιστικά διαιρεμένο. Πήρε το όνομά του από τους πρώτους κατοίκους του, τους Βέλγους (Belgae), μια ομάδα κυρίως Κελτικών φυλών, που έδωσαν το όνομά τους και στην ρωμαϊκή επαρχία Gallia Belgica (Βελγική Γαλατία). Είναι μέρος των Κάτω Χωρών, μαζί με την Ολλανδία και το Λουξεμβούργο. Η πλειονότητα των Βέλγων είναι Φλαμανδοί και Βαλλώνοι που ξεπερνούν το 85%. Υπάρχουν πολλοί άλλοι Ευρωπαϊκοί πληθυσμοί που αποτελούν μια μεγάλη και αυξανόμενη κοινότητα όπως Ιταλοί, Γάλλοι και Γερμανοί που αριθμούν 11,1%. Άραβες μετανάστες, κυρίως από το Μαρόκο και την Αλγερία, και Τούρκοι μετανάστες αριθμούν πάνω από 3% του συνολικού πληθυσμού. Περίπου το 60% της χώρας είναι Ολλανδόφωνη, 40% Γαλλόφωνη και 1% Γερμανόφωνη. Δύο είναι όμως οι βασικές γλώσσες, η Ολλανδική (Φλαμανδική) στα βόρεια, και η Γαλλική στα νότια. Στα ανατολικά βρίσκεται μια επισήμως αναγνωρισμένη μειονότητα Γερμανόφωνων. Η γλωσσική αυτή ποικιλία οδηγεί συχνά σε πολιτικές διαμάχες, οι οποίες αντικατοπτρίζονται στο πολυσύνθετο σύστημα διακυβέρνησης και στην πολιτική ιστορία του Βελγίου.
Από το τέλος του Μεσαίωνα μέχρι τον 17ο αιώνα ήταν ακμάζον κέντρο εμπορίου και πολιτισμού. Από τον 16ο αιώνα μέχρι την ανεξαρτησία του το 1830, το Βέλγιο, υπήρξε το πεδίο πολλών μαχών μεταξύ ευρωπαϊκών δυνάμεων. Μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μαζί με την Ολλανδία και το Λουξεμβούργο, σχημάτισαν την ομάδα Μπενελούξ (προπομπός της Ε.Ε.) καταργώντας τα μεταξύ τους σύνορα. Τα πρόσφατα χρόνια, υπήρξε ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ιστορία του Βελγίου κυριαρχείται όλο και περισσότερο από την αυξανόμενη αυτονομία των δύο βασικών του γλωσσικών κοινοτήτων. Κατά την περίοδο αυτή σημειώθηκε αύξηση των διακοινοτικών εντάσεων, διακυβεύοντας την ενότητα του κράτους. Μέσω συνταγματικών μεταρρυθμίσεων κατά τις δεκαετίες του 1970 και 1980, η περιφερειοποίηση του ενιαίου κράτους οδήγησε στην εγκαθίδρυση ενός τριμερούς ομοσπονδιακού συστήματος, γλωσσικών κοινοτήτων και τοπικών κυβερνήσεων, συμβιβασμός που σχεδιάστηκε με σκοπό να ελαχιστοποιήσει τις εντάσεις με αφορμή το γλωσσικό ζήτημα. Σήμερα, οι ομόσπονδες αυτές οντότητες διαθέτουν μεγαλύτερη νομοθετική δύναμη απ’ ότι τα δύο νομοθετικά σώματα του εθνικού κοινοβουλίου.
Το Βέλγιο είναι βασιλευόμενη κοινοβουλευτική δημοκρατία που εξελίχτηκε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο από συγκεντρωτικό κράτος σε ομοσπονδία και είναι μία από τις λίγες χώρες που έχει υποχρεωτική συμμετοχή στην ψηφοφορία, και έτσι διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους αριθμούς εκλογικής συμμετοχής στον κόσμο. Τα τελευταία χρόνια ακολουθεί μια πιο φιλελεύθερη πολιτική αναπτύσσοντας νέα νομοθεσία για τη χρήση μαλακών ναρκωτικών, για τους γάμους ομοφυλοφίλων και την ευθανασία. Το κοσμικό σύνταγμα παρέχει ελευθερία στις θρησκείες και η κυβέρνηση γενικά σέβεται το δικαίωμα αυτό στην πράξη.
Σχεδόν όλος ο πληθυσμός είναι αστικός. Οι βασικές πόλεις είναι οι Βρυξέλλες, η Αμβέρσα, η Γάνδη, το Σαρλρουά, η Λιέγη, και η Μπριζ. Η Βελγική πολιτιστική ζωή έχει την τάση να συγκεντρώνεται εντός της κάθε κοινότητας. Δεν υπάρχουν δίγλωσσα πανεπιστήμια, εκτός από την βασιλική στρατιωτική ακαδημία, κανένα κοινό μέσο ενημέρωσης και καμία κοινή, μεγάλη πολιτιστική ή επιστημονική οργάνωση όπου να εκπροσωπούνται και οι δύο βασικές κοινότητες. Πέρα από τις διαφορές αυτές η χώρα είναι γνωστή για τις καλές τέχνες και την αρχιτεκτονική του.
Το κλίμα είναι θαλάσσιο ήπιο και η μέση θερμοκρασία κατά τον Ιανουάριο είναι 3°C και τον Ιούλιο 18°C.
Η ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
Οι Βρυξέλλες είναι η πρωτεύουσα του Βελγίου και διοικητικό κέντρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ευρύτερη περιφέρεια των Βρυξελλών είναι επισήμως δίγλωσση αποτελώντας το γλωσσικό σύνορο μεταξύ του φλαμανδόφωνου βορείου Βελγίου και του γαλλόφωνου νοτίου. Στην πραγματικότητα η πλειονότητα της περιφέρειας μιλάει γαλλικά. Οι Βρυξέλλες βρίσκονται στο κέντρο του Βελγίου εντός της ευρύτερης περιφέρειας των Βρυξελλών. Η πόλη έχει περίπου 140.000 κατοίκους, ενώ η περιφέρεια των Βρυξελλών σχεδόν το 1.000.000. Στις Βρυξέλλες εδρεύουν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην πόλη κατοικοεδρεύει πολιτικά και το ΝΑΤΟ, καθώς και η Δυτικο-Ευρωπαϊκή Ένωση (WEU). Η πόλη γιόρτασε το 1979 μία χιλιετία ζωής με μια ιστορική πορεία άμεσα συνδεδεμένη με αυτήν της ευρωπαϊκής ηπείρου.
Το Βατερλό είναι πόλη του Βελγίου λίγα χιλιόμετρα έξω από τις Βρυξέλλες. Είναι συνδεδεμένο με την τελευταία μάχη του Ναπολέοντα στις 18 Ιουνίου 1815, αν και κάποιες γλώσσες λένε ότι απουσίαζε στο Παρίσι εκείνες τις μέρες. Την 1η Ιανουαρίου 2006, ο πληθυσμός του ανερχόταν στους 29.000 κατοίκους. Το όνομα της τοποθεσίας είναι μάλλον ολλανδικό, από τη λέξη νερό.
(Πατήστε για μεγέθυνση)
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Σχόλια…
Το Βέλγιο είναι μια χωρά όπου κατά κύριο λόγο οφείλει την μέχρι τώρα ύπαρξη του στο γεγονός ότι είναι έδρα της ΕΕ πράγμα που προκαλεί τεράστια εισροή χρημάτων. Εάν ρωτήσεις τους Βόρειους θα σου πουν ότι θα ήθελαν να προσαρτηθούν στην Ολλανδία και οι νότιοι στην Γαλλία. Βέβαια παρά την επιθυμία τους ποτέ δεν θα τολμούσαν να μπουν σε ανοιχτή διαμάχη. Δεν είναι τυχαίο που παλιότερα τους αποκαλούσαν “κότες” μας λέει ο ξεναγός. Οι Βρυξέλλες είναι μια πόλη που φέρει προς την Αθήνα χωρίς να είναι ακριβότερη. Έχει καλόφημες και κακόφημες περιοχές, περιοχές μεταναστών, επιχειρηματική και βιομηχανική περιοχή. Η τουριστική περιοχή στο κέντρο της πόλης μοιάζει αρκετά στο κέντρο της Αθήνας. Πεζόδρομοι, μεγάλες εκκλησίες γοτθικού ρυθμού, εμπορικά κέντρα, καφετέριες, μπαράκια και ελληνικός δρόμος με καφενεία και σουβλατζίδικα(!!!).
“Το ελληνικό μεταναστευτικό στοιχείο υπήρξε έντονο εξαιτίας της βαριάς βιομηχανίας και των ορυχείων που είχε αλλά μετά των κλείσιμο τους οι εργαζόμενοι πήραν μια αρκετά μεγάλη αποζημίωση αλλά δεν φρόντισαν να την επενδύσουν με αποτέλεσμα σήμερα αρκετοί είτε να έχουν επιστρέψει στην Ελλάδα είτε άπλα να παραμένουν εκεί ζώντας με τα βασικά” μας λέει ο Γιώργος ιδιοκτήτης της ψησταριάς “Η ΠΛΑΚΑ” με καταγωγή από την Μακεδονία και συμπληρώνει “Βλέπεις πίστευαν ότι μια ζωή θα τους πληρώνει το κράτος και θα κάθονται”.
Αν και χρησιμοποιούνται το ίδιο και οι δυο κύριες γλώσσες για διοικητική χρήση έχουν οριστεί τα γαλλικά.
Η Π.Υ. ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ
Η Π.Υ. των Βρυξελλών αποτελείται από 9 σταθμούς. Κάθε μέρα στην πρωτεύουσα, 300.000 άνθρωποι μετακινούνται προς τα εργοστάσια, τα γραφεία και τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Η Υπηρεσία καλείται μέσα σε ένα χρόνο να αντιμετωπίσει 2.500 πυρκαγιές εκ των οποίων οι μισές είναι σε κτιριακές εγκαταστάσεις. Οι φωτιές αυτές κοστίζουν την ζωή σε τουλάχιστον 20 άτομα και τραυματίζουν άλλους 200 ενώ οι ζημιές που προκαλούνται κοστολογούνται σε εκατομμύρια ευρώ.
Εκτός από την καταπολέμηση των πυρκαγιών , πληθώρα άλλων συμβάντων έχουν δοθεί στο πυροσβεστικό σώμα.
Να σημειωθεί ότι η μεταφορά ατόμων με ασθενοφόρο, εφόσον δεν υπάρχει άμεσος κίνδυνος για την ζωή του ασθενή, ή η καταστροφή μιας κυψέλης ΧΡΕΩΝΕΤΑΙ
24 ώρες το 24ωρο οι πυροσβέστες-διασώστες μεταβαίνουν με έναν στόλο 20 ασθενοφόρων στο πλαίσιο τροχαίων και λοιπών επειγουσών διακομιδών. 35000 έξοδοι ασθενοφόρων έναντι 5000 εξόδων για πυρκαγιές και ειδικές διασώσεις, δηλαδή μια έξοδο κάθε 15 λεπτά. Η βάρδια του 1ου σταθμού αποτελείται από 28-30 άτομα και εναλλάσσονται σε 24ωρες βάρδιες. Στους υπόλοιπους σταθμούς η βάρδια αποτελείται από 20-22 άτομα. Οι υπάλληλοι ορίζονται σε περισσότερα από ένα οχήματα (εκτός από τα ασθενοφόρα) και ανάλογα το συμβάν υπάρχει ειδικός πίνακας που ορίζει την σύνθεση των οχημάτων για την έξοδο. Τις περισσότερες των περιπτώσεων την έξοδο ακολουθεί ασθενοφόρο. Ο αξιωματικός υπηρεσίας μεταβαίνει στο συμβάν με δικό του όχημα. Στο σταθμό για την ειδοποίηση των υπαλλήλων εκτός από τον ηχητικό συναγερμό υπάρχει και προφορική αναγγελία για το είδος του συμβάντος ώστε να ξερόυν ποια οχήματα θα χρησιμοποιήσουν. Πριν την έξοδο όλοι οι υπάλληλοι που μετέχουν παραλαμβάνουν από το τηλεφωνείο ασύρματο και ο οδηγός του πρώτου οχήματος φύλλο χάρτη στο οποίο φαίνεται η διαδρομή από τον σταθμό μέχρι τον δρόμο όπου υπάρχει το συμβάν.
ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ
Στο ίδιο χώρο μαζί με το Αρχηγείο στεγάζονται:
” Ο 1ος Σταθμός, μια αρκετά μεγάλη αλλά όχι και τόσο σύγχρονη εγκατάσταση (βλέπε 1ος Π.Σ. Αθηνών),
” Το Πυροσβεστικό Μουσείο, αρκετά αξιόλογο με εκθέματα (φωτογραφίες, υλικά, στολές) από την ιστορία της υπηρεσίας και αναμνηστικά από άλλες χώρες,
” Το Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο της πόλης και
” Το Πυροσβεστικό Συνεργείο.
ΣΤΟΛΟΣ
Περισσότερο από 150 οχήματα σχηματίζουν τον τεχνικό σκελετό της υπηρεσίας. Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων είναι περίπου 8 χρονιά. Πυροσβεστικά οχήματα, Υδροφόρα, Βιομηχανικών και Χημικών ατυχημάτων, Διασωστικά, Όχημα αυτοδυτών, Γερανοφόρα, Κλιμακοφόρα, Καλαθοφόρα, Όχημα Μεγάλων Αντλήσεων, Πλύσης Οδοστρωμάτων, Όχημα Διοικητικής Μέριμνας, Κινητό Τηλεπικοινωνιακό κέντρο, Ασθενοφόρα, Μεταφοράς Προσωπικού
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Περισσότερο από 1000 άντρες και γυναίκες συμβάλουν στην σωστή λειτουργία υπηρεσίας πυρκαγιών και άμεσης ιατρικής υποστήριξης. Η σωματική καταπόνηση την οποία καλούνται να υποστούν οι πυροσβέστες κατά την διάρκεια των 130 καθημερινών συμβάντων απαιτεί μια υποδειγματική φυσική κατάσταση. Για την κατάταξη στο Π.Σ. απαιτείτε άριστη φυσική κατάσταση. Οι αθλητικές δοκιμασίες περιλαμβάνουν τρέξιμο 1μιλι (1800 μετρά), 10 έλξεις, 20 κάμψεις, άλμα εις ύψος, άλμα εις μήκος. Χαρακτηριστικό είναι ότι από τους 1000 περίπου υποψήφιους μετά το τέλος των αθλητικών δοκιμασιών συνεχίζουν περίπου 100(!!!) για την κάλυψη 20 θέσεων που προκηρύσσονται κάθε χρόνο. Ακολούθως μετέχουν σε γραπτές εξετάσεις με θέματα ιστορίας, γεωγραφίας, μαθηματικών κ.α. Το ύψος δεν είναι κριτήριο πρόσληψης. Στον σταθμό σήμερα υπηρετούν 3 γυναίκες.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κάθε απόγευμα το προσωπικό της βάρδιας και για 2 ώρες ακολουθεί το μηνιαίο πρόγραμμα εκπαίδευση του σταθμού και κάθε 2 μήνες πραγματοποιείται άσκηση με συμμετοχή προσωπικού από όλους τους σταθμούς. Ο σταθμός διαθέτει 2 πύργους εκπαίδευσης, ένα για διασώσεις και ένα για φωτιές με σύστημα ελεγχόμενων πυρκαγιών στους ορόφους και τα δωμάτια. Σχεδόν σε κάθε σταθμό υπάρχουν και μερικά τρακαρισμένα οχήματα για εκπαίδευση στα διασωστικά εργαλεία. Τέλος ο σταθμός διαθέτει πλήρες οργανωμένο γυμναστήριο με όργανα και διαδρόμους, μια αίθουσα αθλητικών δραστηριοτήτων με τεχνίτη πίστα αναρρίχησης(!!!) και αμφιθεατρική αίθουσα για θεωρητική εκπαίδευση σεμινάρια και εκδηλώσεις.
ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑ
Η Υπηρεσία έχει δώσει σημαντικό βάρος στην πυρασφάλεια των κτηρίων και γι αυτό το λόγο έχει καθορίσει πολύ αυστηρούς κανόνες βρισκόμενη σε συνεχή συνεργασία με την τοπική κυβέρνηση. Κάθε χρόνο ανοίγει περισσότερο από 10.000 νέους φάκελους πυρασφάλειας και πραγματοποιεί εκατοντάδες εκτάκτους απροειδοποίητους επανελέγχους σε μεγάλα κτήρια και επιχειρήσεις.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ
Στην Π.Υ. Βρυξελλών δεν υπάγετε κάποιος Εθελοντικός Πυροσβεστικός Σταθμός σε αντίθεση με την υπόλοιπη χώρα και τις περισσότερες επαρχιακές πόλεις που διαθέτουν τέτοιους σταθμούς χωρίς να διαφέρουν σε τίποτα από τον επαγγελματικό.
Σχόλια…
Γενικά η υπηρεσία μοιάζει αρκετά με την Γαλλική μιας και το “ΕΚΑΒ” είναι ενσωματωμένο με την Πυροσβεστική, κάτι που ίσως έπρεπε να έχει γίνει και στην Ελλάδα κατά την γνώμη μου. Κατά την διάρκεια της επίσκεψης είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με αρκετούς συναδέλφους την ώρα του απογευματινού φαγητού το οποίο περιλάμβανε και πίτες γύρο από κοντινό ελληνικό μαγαζί. Όλο το προσωπικό ήταν ιδιαίτερα φιλικό απέναντι μου με διάθεση για συζήτηση ειδικά όταν μάθαιναν ότι είμαι εθελοντής από την Ελλάδα. Αρκετοί από την βάρδια είχαν επισκεφτεί για διακοπές την Ελλάδα και ήταν ενήμεροι για τις περσινές μεγάλες πυρκαγιές. Μάλιστα δυο από αυτούς είχαν εκφράσει την επιθυμία να έρθουν κατά την διάρκεια των κανονικών τους αδειών και να βοηθήσουν αλλά δεν μπόρεσαν να βγάλουν άκρη.
Όπως προανέφερα η πολιτιστική και γλωσσολογική διαίρεση συναντάται και μέσα στο Σώμα. Ωστόσο η γλώσσα που χρησιμοποιείται υποχρεωτικά στην υπηρεσία είναι τα Γαλλικά. Βέβαια αρκετοί μιλούν 4 γλώσσες (Γαλλικά, Ολλανδικά, Γερμανικά και Αγγλικά). Χαρακτηριστικό είναι ότι υπάρχουν 2 αίθουσες τηλεόρασης μια για γαλλόφωνους και μια για Φλαμανδόφωνους(!!!) Όλοι ανεξαίρετος δίνουν μεγάλη σημασία στην φυσική τους κατάσταση και για αυτό τον λόγο επισκέπτονται το γυμναστήριο κάνοντας τουλάχιστον διάδρομο 30′ μέσα στην βάρδια τους.
Ανάμεσα στα “παράξενα” πρόσεξα ότι κάποιοι είχαν μακριά μαλλιά ή σκουλαρίκι και έτσι δεν θα μπορούσα να μην ρωτήσω πως τους το επιτρέπουν παίρνοντας την αφοπλιστική απάντηση του Xavier:
“Γιατί σε εσάς το απαγορεύουν;” (ΕΔΩ ΓΕΛΑΜΕ) “το σκουλαρίκι αρκεί να είναι διακριτικό” και συνεχίζει “Δεν μπορώ να καταλάβω τι σχέση έχει το σκουλαρίκι ή το μαλλί με τον επαγγελματισμό μας”
ΠΕΣ ΤΑ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΕ….
Στο Βέλγιο υπάρχουν μεγάλες δασικές εκτάσεις αλλά οι δασικές πυρκαγιές είναι ελάχιστες γιατί συμβάλει σημαντικά το κλίμα της περιοχής. Πέρισυ είχαν μια πυρκαγιά έξω από την πόλη η οποία έκαψε 15 δέντρα!
Θα μπορούσα να γράψω αρκετά ακόμα αλλά δεν βρήκα όλες μου τις σημειώσεις. Ελπίζω πάντως να πήρατε μια καλή εικόνα για την λειτουργιά της Υπηρεσίας και να βγάλατε τα συμπεράσματα σας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΖΕΡΒΑΣ
ΕΘ. ΑΡΧ/ΣΤΗΣ
Πηγές: 1) wikipedia.org
2) Ενημερωτικό Φυλλάδιο Π.Υ. Βρυξελλών
(Πατήστε για μεγέθυνση)
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |