Η Πυροσβεστική Υπηρεσία του Ντουμπάϊ

 

13/1/2009

Του Δημήτριου Ζέρβα

Το Εμιράτο του Ντουμπάϊ είναι το 2ο μεγαλύτερο Εμιράτο μετά το Άμπου Ντάμπι. Πρωτεύουσά του η ομώνυμη πόλη “Dubai” (Αραβικά: دبيّ‎) η μεγαλύτερη των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων με 2,262,000 κατοίκους με το 42.3% Ινδοι,17% Εμιράτιοι,13.3% Πακιστανοί, 7.5% Μπακλαντέσιοι, 9.1% Άραβες και 10.8% Δυτικοί. Η πόλη πριν το 1833 αναφερόταν ως “Al Wasl” σύμφωνα με Βρετανούς ιστορικούς. Στις 2 Δεκεμβρίου 1971 το Εμιράτο μαζί με το Άμπου Ντάμπι και άλλα 5 Εμιράτα προχώρησαν στην ένωση μετά την αποχώρηση των Βρετανών από τον Περσικό κόλπο. Από το 1833 διοικείται από την δυναστεία των Αλ Μακτούμ. Ο Σημερινός Εμίρης, Μοχαμεντ μπιν Ρασιντ Αλ Μακτούμ είναι επίσης Πρωθυπουργός και Αντιπρόεδρος των ΗΑΕ.

Από το 1970, το Ντουμπάι άρχισε να αναπτύσσεται βασισμένο στις εξαγωγές πετρελαίου και το εμπόριο. Σήμερα όμως αποτελεί μόνο το 6% της συνολικής οικονομίας παράγοντας ημερησίως 240.000 βαρέλια. Η πρόβλεψη ότι σε περίπου 20 χρόνια θα τελειώσουν τα αποθέματα είχε ως αποτέλεσμα πολύ νωρίς να στραφούν σε άλλες μορφές ανάπτυξης. Η οικονομία στηρίζεται πλέον κατά 1/4 στο “Real Estate” και τις κατασκευές και ακολουθούν η διακίνηση εμπορευμάτων διαθέτοντας το 5Ο μεγαλύτερο μεταδιακομιστικό λιμάνι στο κόσμο (μέρος μιας τεράστιας έκτασης επικαλούμενη «Ζώνη ελεύθερου εμπορίου»), οι οικονομικές δραστηριότητες και τέλος ο τουρισμός.

Φημίζεται για τα υπερπολυτελή ξενοδοχειακά του συγκροτήματα, όπως το ψηλότερο και ακριβότερο (7*) Burj Al Arab και τα μεγάλα εμπορικά κέντρα «Malls». Ξακουστή είναι και η παραδοσιακή του αγορά που μοιάζει αρκετά στο δικό μας «Μοναστηράκι» και τους γύρω δρόμους του κέντρου της Αθηνάς. Εκεί συναντούμε την στοά των μπαχαρικών και του χρυσού, αρκετά μαγαζιά επώνυμων και μη ρούχων, φτηνών (no name) ηλεκτρονικών και αντίγραφων επώνυμων εταιριών. Στους Άραβες αρέσει πολύ το παζάρι. Σε σημείο εκνευριστικό θα έλεγα. Μπορεί να σου πουν μια τιμή και με το παζάρι να την ρίξεις στο 1/3. Μέχρι και πριν από 3-4 χρόνια είχε αρκετά επώνυμα φτηνά ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά, σήμερα όμως οι διαφορές είναι πάρα πολύ μικρές. Αυτό που συμφέρει σίγουρα να αγοράσεις είναι χρυσά κοσμήματα όπου πουλιούνται με το γραμμάριο. Ενδιαφέρον αξιοθέατο είναι η πλατεία με το ρολόι, δωρεά από έναν σεΐχη για να «εξιλεωθεί» έναντι της αγαπημένης του που την έστησε 1 ώρα στο πρώτο ραντεβού…!!!

Οι χειμερινοί μήνες είναι ευχάριστοι, με τη θερμοκρασία να κυμαίνεται από 15 μέχρι 30 βαθμούς Κελσίου και σχετικά χαμηλή υγρασία. Οι βροχές παρουσιάζονται κυρίως κατά τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο. Αντίθετα κατά τους θερινούς μήνες επικρατούν ακραίες θερμοκρασίες (φτάνοντας ακόμα και τους 45 βαθμούς Κελσίου) σε καθημερινή βάση, που σε συνδυασμό με τα υψηλά επίπεδα υγρασίας ( έως και 60%) δημιουργούν εξαιρετικά δυσάρεστη ατμόσφαιρα.

Με το που πατάς το πόδι σου στο αεροδρόμιο βλέπεις αμέσως γύρω σου την πολυτέλεια να περισσεύει και το μουσουλμανικό στοιχείο έντονο. Αυτό που σε εντυπωσιάζει είναι οι πολλές και μεγάλες κατασκευές για τις οποίες εργάστηκαν και εργάζονται οικονομικοί μετανάστες με τις συνθήκες που είχαμε και εμείς έναντι των μεταναστών που ήρθαν το 1991-93. Συνθήκες όμως που οι κυβερνώντες φροντίζουν να διατηρούν εντέχνως με πολύ αυστηρούς κανόνες και ελέγχους, χαμηλά μεροκάματα και υποτυπώδεις συνθήκες διαβίωσης για αυτούς, χωρίς δικαίωμα απόκτησης μόνιμης κατοικίας ή άλλων δικαιωμάτων.

Ο Εμίρης τα τελευταία χρόνια έχει ρίξει μεγάλο βάρος στον τουρισμό με πρόγραμμα κατασκευαστικών επενδύσεων ύψους 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Με το “Burj Dubai” (ψηλότερο κτήριο στον κόσμο), το μεγαλύτερο στον κόσμο Διεθνές Αεροδρόμιο, τα τρία “Palm Islands” (μεγάλα τεχνητά Νησιά σε σχήμα φοίνικα),το “Dubai Mall” μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο στον κόσμο, το “The World” (τεχνικό σύμπλεγμα 300 νησιών στο σχέδιο της γης), το “Dubailand” (πάρκο ψυχαγωγίας 2 φορές η Disney Land) και το “Dubai Sports City” (πόλη των Αθλημάτων) φιλοδοξούν να κατακτήσουν την 1η θέση σε τουριστικό προορισμό και την διεξαγωγή ολυμπιακών αγώνων.

Οι περισσότεροι ντόπιοι Άραβες είναι επιχειρηματίες, υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων, εισοδηματίες κτλ. Με απολαβές που δεν αναφέρω. Χαρακτηριστικά ένας Έλληνας που γνώρισα και εργάζεται σε πολυεθνική αμείβεται με τουλάχιστον 3.000 € το μήνα (κάτι βέβαια που δεν του επιτρέπετε να αναφέρει). Επιπλέον κανένας ντόπιος Άραβας δεν αφήνεται στην μοίρα του. Εάν κάποιος έχει πραγματική ανάγκη απευθύνεται με μια επιστολή στον Εμίρη και αφού ελεγχθούν τα λεγόμενά του τότε του προσφέρετε αυτό που ζητεί, σπίτι, αυτοκίνητο, πληρωμή εξόδων ανατροφής των παιδιών κτλ. Η δημόσιες υπηρεσίες λειτουργούν άριστα σε όλους τους τομείς. Όλη η πόλη ελέγχετε ηλεκτρονικά και υπάρχει διαρκής διακριτική αστυνομική παρουσία. Έτσι η παραβατικότητα είναι μηδενική. Σε περίπτωση εγκλημάτων η δικαιοσύνη είναι αρκετά αυστηρή. Πριν από μερικά χρόνια όταν ένας Άραβας από το γειτονικό Ομάν σκότωσε μια νέα κοπέλα με την οποία διατηρούσε κρυφή σχέση και διέφυγε στην χώρα του, τότε τα Εμιράτα απείλησαν την γείτονα χώρα με στρατιωτική εισβολή εάν δεν τον παρέδιδαν!!!

Η ιστορία της ευρύτερης περιοχής περιορίζεται στην προβολή του Βεδουϊνικου τρόπου ζωής που υπήρχε έως και πριν από 30 χρόνια και παρουσιάζεται με αναπαραστάσεις και φωτογραφίες στο μοναδικό μουσείο που διαθέτει.

Το γεγονός ότι είναι μια πολυπολιτισμική χώρα έχει αντίκτυπο και στην κουζίνα. Μπορείς να βρεις και να φας τα πάντα από κάθε μεριά του κόσμου και φτηνά. Το ελληνικό ελαιόλαδο και το Greek Feta Cheese δεν απουσιάζει από τα καλά καταστήματα, εστιατόρια και ξενοδοχεία. Ακόμα και το χοιρινό αν και πολύ περιορισμένο είναι διαθέσιμο για τους μη μουσουλμάνους. Τέλος, δεν λείπουν τα Fast Food, οι Πιτσαρίες και οι καφετέριες όλων των διεθνών αλυσίδων, τα αραβικά σουβλατζίδικα και τα παραδοσιακά καφενεία.

Η καθημερινή κοινωνική ζωή περιορίζεται στους κλειστούς κλιματιζόμενους χώρους (καφετέριες, εστιατόρια, ψώνια στα καταστήματα των εμπορικών κέντρων). Για την διασκέδαση προτιμούνται οι αίθουσες των ξενοδοχείων οπού διοργανώνονται συχνά χοροί και εκδηλώσεις και οι κατ’ οίκων επισκέψεις. Τα «ανατολίτικα» νυχτερινά κέντρα είναι αρκετά αλλά ελεγχόμενα πλήρως και χωρίς όλα να σερβίρουν αλκοόλ. Η πόλη διοργανώνει κάθε χρόνο διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου προσελκύοντας αρκετούς διάσημους ηθοποιούς, πολλές διεθνείς εκθέσεις και συνέδρια μεγάλων πολυεθνικών εταιριών και αρκετά μουσικά γεγονότα με τραγουδιστές όπως Aerosmith, Santana, Elton John, Shakira, Celine Dion, Phil Collins, Madonna.

Τέλος όσον αφορά στα σπίτια και τα διαμερίσματα, αυτά δεν είναι και φτηνά. Ένα διαμέρισμα 80τμ σε ένα οργανωμένο συγκρότημα ξεκινά περίπου στα 300.000 € και φτάνει στο άπειρο. Παρόλα αυτά κατά καιρούς Έλληνες τολμούν την επένδυση κάνοντας μια αγορά. Επειδή σίγουρα θα σας έχει δημιουργηθεί απόρροια για την τιμή των καυσίμων η τιμή στα πρατήρια είναι παντού ιδία. Το πετρέλαιο έχει περίπου 40 λεπτά το λίτρο ενώ η βενζίνη 45 λεπτά.

Σαν συμπέρασμα θα έλεγα ότι αξίζει μια επίσκεψη αν θες να δεις και να νοιώσεις κάτι το διαφορετικό. Λίγο πολυτέλεια, λίγο ανατολίτικο παραμύθι, μια βεδουΐνικη βραδιά με παραδοσιακό φαγητό και χορό της κοιλιάς, ένα σαφάρι στην έρημο με 4χ4 και μια βουτιά στον περσικό κόλπο.

Παρά το πολύ σφιγμένο πρόγραμμα κατάφερα να κλέψω λίγο χρόνο το βραδάκι της τελευταίας μέρας και να βγω στην αναζήτηση Πυροσβεστικού Σταθμού κάτι που αποδείχτηκε «περιπέτεια». Πρώτα πήρα ταξί το οποίο με πήγε λάθος. Μετά περιπλανήθηκα για κάνα 20 λεπτό και έκανα το «σφάλμα» να μπω και σε ένα αστυνομικό τμήμα μήπως βγάλω καμία άκρη. Πέρασα από ανάκριση. Δεν τους φαινόταν και ότι πιο λογικό ένας τουρίστας να ψάχνει πυροσβεστικό σταθμό 20:30 το βράδυ. Επί 10 λεπτά τους απαντούσα σε ερωτήσεις. Να είναι καλά ένας νέος αξιωματικός που ήρθε, ήξερε καλά αγγλικά, είχε έρθει και διακοπές στην Αθήνα και προθυμοποιήθηκε να βοηθήσει. «Α ρε Ελλάδα παντού είσαι ξακουστή». Τέλος, αφού ξεμπέρδεψα από αυτό περπάτησα κανά μισάωρο μέχρι να βρω ταξί το οποίο με πήγε τελικά στο σταθμό της περιοχής «Al Gusais». Παρά το περασμένο της ώρας με δέχτηκαν και έτσι μπόρεσα να πάρω μερικές πληροφορίες συζητώντας με τον Nabil Hassan, που ήξερε λίγα παραπάνω αγγλικά από όλους και να βγάλω μερικές φωτογραφίες.

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ DUBAI
Η Πυροσβεστική Υπηρεσία (Civil Defence) είναι κλάδος ενός ευρύτερα οργανωμένου συστήματος πολίτικης άμυνας που ιδρύθηκε το 1976 και υπάγεται στο υπουργείο εσωτερικών. Στην πολιτική άμυνα ανήκει και το «ΕΚΑΒ» ως αυτόνομη όμως υπηρεσία.

Οι Σταθμοί
Στο Eμιράτο υπάρχουν συνολικά 15 σταθμοί εκ των όποιων οι 3 έξω από την πόλη. Η τεράστια ανάπτυξη της πόλης και η διάθεση του Σεΐχη για υπερσύγχρονες κρατικές υπηρεσίες δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη την Πυροσβεστική. Έτσι τα τελευταία χρόνια έχουν ξανακτιστεί από την αρχή 10 σταθμοί μετακινώντας μερικούς για καλύτερη κάλυψη μιας και η πόλη μεταβάλλεται συνεχώς. Σύγχρονοι σταθμοί με αρκετές ανέσεις, αίθουσες, δωμάτια και μεγάλους εξωτερικούς χώρους για εκπαίδευση.

Μηχανολογικός Εξοπλισμός
Το Eμιράτο δεν κάνει τσιγκουνιές σε τίποτα. Το 2004 αντικαταστάθηκαν όλα τα οχήματα με καινούργια και εγκαταστάθηκε το σύστημα Tetra. Έμεινα άφωνος όταν είδα κλίμακες, βραχιονοφόρα και υδροφόρα να σαπίζουν μόνο και μόνο επειδή ήταν «παλαιότερης» τεχνολογίας. Ακόμα και ένα αμερικάνικο πυροσβεστικό από μια βάση που έκλεισε και τους το άφησαν δεν το χρησιμοποίησαν ποτέ. Τα κύρια οχήματα της εξόδου που διαθέτει κάθε σταθμός αποτελούνται από:

Α) Ένα όχημα τύπου Dakota για τροχαία, με διασωστική σειρά και 150 γαλόνια νερού με αφρό και αυλό «υψηλής πίεσης» χωρίς όμως αντλία. Τον ρολό της αντλίας παίζουν 2 μεγάλες φιάλες αέρα υπό πίεση που διοχετεύουν τον αέρα μέσα στην δεξαμενή του νερού ωθώντας το προς τον αυλό.

Β) Ένα Mercedes Actros διπλοκάμπινο (7 ατόμων) με υπερκατασκευή από την ΒΑΙ ως πρώτο όχημα της 1η εξόδου. Διαθέτει δεξαμενή 1000 γαλονιών νερού (3.700 λίτρα), δεξαμενή αφρού 1 αυλό υψηλής πίεσης και σωλήνες 45 και 62 χιλιοστών με σύστημα ταχυσύνδεσμων. Μεταξύ άλλων, σταθερό αυλό εδάφους, απαγωγέα καπνού, εργαλεία χειρός, αντλητικό, κτλ.

Γ) Το 2ο όχημα είναι ένα Mercedes Actros (το γνωστό μας 12τονο) με υπερκατασκευή ΒΑΙ δεξαμενή νερού 3000 γαλονιών, 80 γαλόνια αφρού και αυλό υψηλής πίεσης. Σαν 2η έξοδο χρησιμοποιούν επικαθήμενα βυτιοφόρα με εξωτερική βενζινοκίνητη αντλία Rosenbauer. Η υπηρεσία εκτός από τα γνωστά ειδικά οχήματα διαθέτει και μεγάλες «τσάπες», φορτωτές, γερανούς και «δαγκάνες». Τέλος τα τελευταία χρόνια ανανεώθηκε και ο ατομικός προστατευτικός τους εξοπλισμός επιλέγοντας τα όλα από την Rosenbauer

Το προσωπικό
Το γεγονός ότι είναι Μουσουλμανική χώρα είναι αυτονόητο ότι γυναίκες δεν υπάρχουν στην υπηρεσία. Αν και με την πρώτη μάτια φέρουν σε στρατιωτικό προσωπικό εξαιτίας της στολής σταθμού ωστόσο δεν μπορώ να πω ότι έχουν τέτοια νοοτροπία. Το προσωπικό χωρίζεται σε Οδηγούς – Χειριστές και Μάχιμους και κάθε βάρδια αποτελείται από 20 περίπου άτομα τα οποία εναλλάσσονται σε 24ωρη φυλακή με 48ωρη ανάπαυση. Ούτε και η πυροσβεστική δεν μπόρεσε να μείνει ανέπαφη από τον κατακλυσμό της χώρας από μετανάστες. Το 80% των πυροσβεστών είναι μετανάστες! Στα 6 άτομα που συνομίλησα ένας ήταν Άραβας. Οι υπόλοιποι από Αίγυπτο, Σουδάν, Σομαλία, Παλαιστίνη και Πακιστάν. Βλέπετε δύσκολα Άραβας καταδέχεται να γίνει δημόσιος υπάλληλος παρά τον καθόλα αξιοσέβαστο μισθό των 5.000 δολαρίων το μήνα!!! «ενδιαφέρετε κανείς;»

Εθελοντισμός
Οργανωμένος εθελοντισμός όπως των γνωρίζουμε δεν υπάρχει. Ωστόσο από τα λίγα που κατάφερα να καταλάβω η υπηρεσία οργανώνει και εκπαιδεύει εθελοντικές ομάδες «πολίτικης προστασίας» με σκοπό την ενίσχυση των δυνάμεων σε περίπτωση πολέμου ή καταστροφών

Πυρασφάλεια
Η υπηρεσία δίνει τεράστιο βάρος στην εκπαίδευση των ομάδων πυρασφάλειας όλων των ξενοδοχειακών συγκροτημάτων και των μεγάλων κτηρίων είτε γραφείων είτε διαμερισμάτων. Το προσωπικό αυτό παρακολουθεί ένα ταχύρυθμο πρόγραμμα βασικής πρακτικής και θεωρητικής εκπαίδευσης. Κάθε χρόνο σχεδόν προγραμματίζεται στο κτήριο οπού εργάζονται μια άσκηση για τον έλεγχο των συστημάτων πυρασφαλείας και την ετοιμότητα του προσωπικού.

Συμβάντα
Κάθε σταθμός δέχεται καθημερινά κατά μέσο όρο 2 κλήσεις. Τα τροχαία και οι πυρκαγιές οχημάτων αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι των συμβάντων που καλούνται να αντιμετωπίσουν φτάνοντας κατά μέσο ετήσιο όρο περίπου τα 100. Το μεγαλύτερο ποσοστό από τα 100 είναι οι πυρκαγιές οχημάτων οι οποίες σημειώνονται κατά την περίοδο Απρίλιο – Αύγουστο, μήνες υψηλών θερμοκρασιών με κυριότερη αιτία το βραχυκύκλωμα. Οι αστικές πυρκαγιές ακολουθούν ενώ ελάχιστα είναι τα λοιπά αστικά συμβάντα. Καταστροφές από θεομηνίες είναι σχεδόν ανύπαρκτες ενώ δεν λείπουν και οι πυρκαγιές «εν υπαίθρω» αν και κάθε χρόνο δεν υπερβαίνουν τις 5-6 και αυτές κυρίως σε πρανή δρόμων. Παρά την «φτωχή» σχετικά πυροσβεστική δραστηριότητα η υπηρεσία διατηρεί πάντα «ετοιμοπόλεμη» μια αρκετά καλά εκπαιδευμένη ομάδα ΡΒΧΠ η οποία δημιουργήθηκε αρχικά σε συνεργασία με τον στρατό την περίοδο του πολέμου στο κόλπο.

Πηγές: Οικονομικά & Δημογραφικά στοιχεία: Wikipedia.org

Δημήτρης Ζέρβας
Εθ. Αρχ/στης

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.