Αφιέρωμα στους Αετούς της 112 Πτέρυγας Μάχης «2ο Μέρος»

 

11/10/2014

Στο δεύτερό μας άρθρο παρουσιάζουμε τους ήρωες της 355 MTM,με τα πασίγνωστά μας CANADAIR CL-215.
H Μοίρα υπάγεται στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα, και Μοίραρχος της είναι ο Κ. Τσουμελέας Γεώργιος, Αντισμήναρχος (Ι).
Σε αυτό το αφιέρωμά μας, είχαμε την τιμή να συνομιλήσουμε με τον Κ.Τσουμελέα, καθώς και με τον Κ. Βοιδονικόλα Δημήτριο, Επισμηναγός (Ι) και χειριστής των CL-215.
Σκεπτόμουν όπως έγραφα το άρθρο, να παρουσίαζα αρχικά, χαρακτηριστικά και λεπτομέρειες για τα πυροσβεστικά CANADAIR, αλλά τέτοιου είδους πληροφόρηση, μπορεί οποιοσδήποτε να ανατρέξει στο διαδίκτυο και να τις βρει. Σημασία έχει ο άνθρωπος πίσω από αυτά τα μηχανικά πουλιά, σημασία έχει η ψυχή αυτών που αφήνουν τα προβλήματά τους και λειτουργούν με καθαρό μυαλό, μακριά από τις οικογένειές τους για πολλές μέρες λόγω υπηρεσίας, και προτάσσουν τον εαυτό τους, μπροστά στον κίνδυνο της πυρκαγιάς και μπροστά στην ανάγκη των συμπολιτών τους. Αυτός θεωρώ είναι και ο πρωταρχικός μου σκοπός στη σύνταξη του άρθρου μου, να δώσω μια μικρή γεύση από το μεγαλείο θάρρους και ψυχής που διαθέτουν οι χειριστές της 355 ΜTM.

Fire Rescue News. Η 355 ΜTM πότε δραστηριοποιήθηκε με τη πυρόσβεση?
κ.Τσουμελέας. Στα τέλη του 1973 ήλθε το πρώτο CL-215 ,πέταξε το 1974 και εν συνεχεία ξεκίνησαν να έρχονται και τα επόμενα. Αρχικά άνηκαν στο Υπουργείο Γεωργίας, δηλαδή τον επιχειρησιακό έλεγχο τον είχε το Υπουργείο Γεωργίας. Προς το τέλος της δεκαετίας του 1990, τον έλεγχο τον ανέλαβε το Πυροσβεστικό Σώμα, όπου και συνεχίζει μέχρι και σήμερα που μιλούμε. Το χειμώνα τα αεροσκάφη «ανήκουν» στην Πολεμική Αεροπορία, εκπαιδευόμαστε και συντηρούμε τα πληρώματα, και το καλοκαίρι απο την 1η Μαΐου, είμαστε στον επιχειρησιακό έλεγχο του ΣΕΚΥΠΣ. Οι εντολές απογείωσης , το πως θα αναπτυχθούν τα κλιμάκια το που και πως θα επιχειρήσουν δίνονται από το Πυροσβεστικό Σώμα.

Fire Rescue News. Άρα από την 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου λαμβάνετε εντολές από το ΣΕΚΥΠΣ. Πιο πριν οι εντολές έρχονται από το ΓΕΑΚΕΠΙΧ;
κ.Τσουμελέας. Ναι πολύ σωστά, παίρνουμε εντολές από το ΓΕΑΚΕΠΙΧ.

Fire Rescue News. Στη 355 ΜTM πόσα αεροσκάφη έχετε; Μοιράζονται και τα CL-215 όπως τα SUPER PUMA σε κλιμάκια;
κ.Τσουμελέας. Η δύναμή μας είναι 13 αεροσκάφη. Πριν το καλοκαίρι γίνονται κάποιες συσκέψεις μεταξύ του ΓΕΑ και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, και μέσω αυτών παίρνονται αποφάσεις πως θα διαμοιραστούν τα αεροσκάφη στα κλιμάκια. Τα κλιμάκια μας βρίσκονται στο Άκτιο (131 ΣΜ), στη Θεσσαλονίκη (113 ΠΜ), ο Βόλος (111 ΠΜ), η Σάμος, και η Ανδραβίδα (117 ΠΜ).

Fire Rescue News. Πόσο καιρό μπορεί να παραμείνει ένα πλήρωμα και ένα αεροσκάφος σε κάποιο κλιμάκιο ;
κ.Τσουμελέας. Αυτό εξαρτάται από το πόσο κόσμο έχει η Μοίρα και πως μπορεί να τους διαχειριστεί. Συνήθως είναι στις 15 ημέρες. Παλιότερα, εδώ στη Μοίρα, θυμάμαι είχα φύγει για την Ανδραβίδα, στο κλιμάκιο, και επέστρεψα μετά από έναν μήνα από τη Σάμο. Και αυτό γιατί ενώ βρίσκεσαι στο κλιμάκιο σου, μπορεί να τύχουν απρόοπτες αλλαγές στο προγραμματισμό σου. Και σαφέστατα όταν μιλούμε για τα κλιμάκια, μιλούμε για οργανωμένη κατάσταση, με τον Διοικητή Κλιμακίου, με τους τεχνικούς του, τα ανταλλακτικά του, τα πάντα, είναι σαν μια μικρή Μοίρα μπορούμε να πούμε.
κ. Βοιδονικόλας. Όπως κατάλαβες, δεν υπάρχει μια σταθερή χρονική περίοδος ούτε περιορισμοί , για το πόσο καιρό θα βρισκόμαστε στα κλιμάκιά μας, όλα εξαρτώνται από τα συμβάντα και τις αποστολές που μας αναθέτουν. Και βέβαια πάντα τηρούνται τα προβλεπόμενα, ώρες ανάπαυσης , crew rest κλπ. Αλλά συνήθως γίνονται ανταλλαγές, π.χ. πιάνει μια μεγάλη φωτιά, ζητάει συνδρομή από τη Σάμο, από τη Θεσσαλονίκη και ούτως κάθε εξής. Επειδή υπάρχει μια συνεχόμενη ενασχόληση με το θέμα της στρατηγικής, το πώς θα στείλεις τα αεροσκάφη σου, που θα τα έχεις διαθέσιμα, αναγκαστικά τυχαίνει να ξεκινάς από άλλο σημείο και να καταλήγεις αλλού.

Fire Rescue News. Πόσα άτομα υπηρετούν στη Μοίρα σας και πώς κυλούν οι βάρδιες μεταξύ τους; Τι χρονικό διάστημα έχει μια βάρδια;
κ.Τσουμελέας. Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε 65 άτομα που είναι διαθέσιμα και θα πετούν το καλοκαίρι. Στο αεροσκάφος πετούν δύο άτομα, ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης. Η βάρδια ξεκινάει από το πρώτο φως μέχρι το τελευταίο φως της ημέρας. Μάλλον και πριν από το πρώτο φως θα έλεγα καλύτερα. Οι απογειώσεις ξεκινούν με το που ξεκινά να χαράζει, οπότε η μικρότερη βάρδια είναι 12ωρη και η μέγιστη στις 16μιση ώρες, όσον αφορά το μέγιστο της ημέρας. Με το που δύει ο ήλιος τα CL-215 πρέπει να είναι στο χώρο του αεροδρομίου και να προσγειώνονται.

Fire Rescue News. Τα αεροσκάφη βρίσκονται συνέχεια σε ετοιμότητα;
κ.Τσουμελέας. Η ετοιμότητα ορίζεται με βάση το μήνα του χρόνου, την περίοδο ας πούμε, την επικινδυνότητα, και όσο μπαίνουμε δυνατά στην αντιπυρική περίοδο, είναι όλα σε ετοιμότητα 20 λεπτών .Άλλωστε καθορίζονται βάση διαταγών αυτά.

Fire Rescue News. Πως εξελίσσονται οι βάρδιες στην Μοίρα;
κ.Τσουμελέας. Το καλοκαίρι ένας χειριστής σαν τον Δημήτρη, θα δουλέψει μια ημέρα και την άλλη μέρα θα πρέπει να ξεκουραστεί. Αυτό βέβαια είναι υπό κανονικές συνθήκες, όταν έχουμε παρατεταμένες επιχειρήσεις, που σημαίνει πυρκαγιές και πετούμε συνέχεια, τότε γίνεται μια προσπάθεια να ξεκουράζονται τα πληρώματα, τηρώντας πάντα τις διαταγές και φροντίζουμε να μη ξεπερνούμε τα όρια.

Fire Rescue News. Πότε ξεκουράζονται οι Ιπτάμενοι;
κ.Τσουμελέας. Υπάρχουν διαδικασίες που τις ονομάζουμε crew rest δηλαδή ο καθένας σαν άνθρωπος έχει τα όριά του, και μέσα από εμπειρίες του παρελθόντος έχουμε δημιουργήσει διαταγές που καθορίζουν την ξεκούραση των Ιπταμένων. Και υπάρχουν αντίστοιχα και για τους τεχνικούς που ονομάζεται tech rest.

Fire Rescue News. Πως διεξάγονται οι συντηρήσεις των αεροσκαφών σας;
κ.Τσουμελέας. Υπάρχουν διεθνώς κανονισμοί, οδηγίες από την κατασκευάστρια εταιρία, και πέραν αυτών υπάρχουν οι διαταγές και οι κανονισμοί της Πολεμικής Αεροπορίας.
κ.Βοιδονικόλας. Υπάρχουν πολλά στάδια συντήρησης. Ξεκινούμε από την 50ωρη, την 500ωρη κ.λ.π. Μιλούμε πάντα για ώρες πτήσης ,και τηρούμε κατά γράμμα τις οδηγίες του κατασκευαστή. Θα έλεγα πως η δική μας αεροπορία κάνει και πιο συχνά συντηρήσεις, λόγω ότι ξέρουμε πως ο στόλος μας είναι λίγο πιο παλιός, φροντίζουμε να είμαστε πιο συνεπείς.
κ.Τσουμελέας. Γενικότερα μια εταιρία βγάζει κάποιους κανονισμούς για τη συντήρηση, και από εκεί και μετά ο κάθε χρήστης, η εκάστοτε αεροπορία μιας χώρας, μπορεί να βελτιώσει ή να εξελίξει αυτούς τους κανονισμούς ανάλογα με τις εμπειρίες της και τους στόχους της. Βέβαια με γνώμονα πάντα την ασφάλεια των πτήσεων.

Fire Rescue News. Σε περίπτωση που ένα CANADAIR, βρίσκεται στο κλιμάκιο του, και παρουσιάσει μια βλάβη, πως αντιμετωπίζεται αυτό; Και επίσης, θα ήθελα να ρωτήσω αν σταματά ποτέ το έργο σας;
κ.Τσουμελέας. Θα βρει ένα τρόπο η Πολεμική Αεροπορία, να μεταβούν τα ανταλλακτικά ή τα εξαρτήματα που χρειάζεται το αεροσκάφος για να αποκατασταθεί η βλάβη του, άμεσα και γρήγορα. Με το πέρας της αντιπυρικής περιόδου, τα αεροσκάφη επιστρέφουν στην Μοίρα μας, οπότε οιαδήποτε ζημιά που μπορεί να είναι σε εκκρεμότητα, αποκαθίσταται, μιας και γίνονται συντηρήσεις τόσο των αεροσκαφών όσο και των πληρωμάτων βεβαίως. Αυτή η Μοίρα δεν σταματάει την δουλειά της ποτέ, ο περισσότερος κόσμος πιστεύει ότι αφού τελείωσε η αντιπυρική περίοδος, ότι εμείς καθόμαστε. Η Μοίρα λοιπόν δεν κάθεται καθόλου, ξεκινούμε όλες τις διαδικασίες εκπαιδεύσεων και συντηρήσεων πάλι από την αρχή. Συντήρηση αεροσκαφών, συντήρηση ήδη υπαρχόντων πληρωμάτων, εκπαίδευση νέων συναδέλφων, και με αυτό το τρόπο επιτυγχάνουμε την πλήρη γνώση όλων σε διευρυμένα καθήκοντα που τους αναθέτονται, όπως πχ αρχηγοί σχηματισμών, εκπαιδευτές, δοκιμαστές και πολλά άλλα καθήκοντα που έχουμε.

Fire Rescue News. Αληθεύει ότι κάθε βράδυ που επιστρέφει ένα αεροσκάφος , ξεκινά η συντήρηση και μπορεί η βραδινή βάρδια να συμπέσει με τη πρωινή, καθώς δεν έχουν προλάβει να ολοκληρώσουν τη συντήρηση;
κ.Τσουμελέας. Ναι βέβαια, σε περιπτώσεις παρατεταμένων επιχειρήσεων γίνεται συνέχεια, μη σας κάνει εντύπωση. Βασικά είναι στάνταρ οι διαδικασίες, δεν σκέπτεσαι εκείνη την ώρα τι θα κάνεις.
κ.Βοιδονικόλας. Ούτως ή άλλως με το που επιστρέφουμε, οι μηχανικοί πέφτουν καταπάνω στο σκάφος. Αν μια βλάβη την έχεις » φέρει» εσύ , τότε τους έχεις ενημερώσει, ότι το αεροσκάφος έχει βλάβη εκεί, το ‘χεις γράψει στη φόρμα, θα είναι ενημερωμένοι άμεσα δηλαδή. Εάν δεν έχεις » φέρει” τίποτα, τότε γίνονται οι διαδικασίες συντήρησης μετά τη πτήση, κοιτούν τα σημεία όπου καταπονούνται περισσότερο, σκέλη, πόρτες, και εφόσον το πλήρωμα δεν έχει αναφέρει κάτι άλλο και οι μηχανικοί δεν βρίσκουν τίποτα στους λειτουργικούς ελέγχους , τότε το σκάφος είναι έτοιμο ξανά.

Fire Rescue News. Θα μας εξηγήσετε πως γίνεται κάποιος αρχηγός σχηματισμού;
κ. Βοιδονικόλας. Υπάρχουν πολλές διαβαθμίσεις, σχηματισμός ζεύγους, τετράδος, οκτάδος, και όλο αυτό κάθε χρόνο αλλάζει. Μεγαλώνει η εμπειρία του κάθε χειριστή και είναι έτοιμος να πάει στο επόμενο στάδιο. Ξεκινά λοιπόν από συγκυβερνήτης, κυβερνήτης, γίνεται αρχηγός ζεύγους, τετράδος, και οκτάδος. Μιλούμε για μικρούς σχηματισμούς αεροσκαφών και ο αρχηγός δίνει τις εντολές πως θα επιχειρήσει το κάθε εναέριο μέσον πχ ζεύγους ;Δυο αεροσκάφη. Τετράδος; Τέσσερα αεροσκάφη. Οπότε ξεκινούμε με την εντολή από το ΣΕΚΥΠΣ που είναι το στρατηγικό επίπεδο, και εν συνεχεία ο αρχηγός σχηματισμού, όταν είναι στη φωτιά, δίνει τις εντολές του που είναι το τακτικό επίπεδο. Αυτός θα αποφασίσει πως θα διενεργήσουν οι χειριστές στο συμβάν.

Fire Rescue News. Σαν πυροσβεστικά αεροσκάφη η χώρα μας διαθέτει τα CL-215 και τα CL-415. Τα 215 ήλθαν πρώτα απ’όσο ξέρω και εν συνεχεία πήραμε τα 415 , τα οποία είναι πιο σύγχρονα, έχουν λίγο μεγαλύτερη πληρότητα σε δεξαμενή νερού, διαθέτουν μια διαφοροποίηση στα ηλεκτρονικά συστήματα και αν θυμάμαι καλά στην αρχή άνηκαν στη δική σας Μοίρα.
κ.Τσουμελέας. Πολύ σωστά θυμάστε, άνηκαν σε εμάς και το 2003 έγινε η διάσπαση της Μοίρας και τα CL-415 πήγαν στη Θεσσαλονίκη στην 383 ΜΤΜ.

Fire Rescue News. Όταν απογειώνεται ένα αεροσκάφος, έχει άδειες τις δεξαμενές νερού;
κ.Τσουμελέας. Ναι όταν απογειωνόμαστε είμαστε άδειοι από νερό αλλά συνήθως τα αεροδρόμια βρίσκονται κοντά σε θάλασσα. Οπότε αν χρειαστεί να επιχειρήσουμε στην περιοχή του Μαρκόπουλου ας πούμε, και εκεί δεν κάνει η θάλασσα, δηλαδή έχει κύμα, το κοιτάμε από πριν αυτό και τότε παίρνουμε από εδώ νερό και μεταβαίνουμε . Τουλάχιστον για το πρώτο νερό που λέμε, είναι πολύ σημαντικό να ρίξεις γρήγορα το νερό, η αρχική επίθεση αν μπορούμε να το πούμε και έτσι. Κανονικά προσβολή την ονομάζουμε, εμείς κάνουμε έναν κύκλο βολής όπως κάνουν και τα μαχητικά, σε άλλα ύψη και άλλες ταχύτητες βέβαια. Αλλά το σκεπτικό είναι το ίδιο.

Fire Rescue News. Το αεροσκάφος λοιπόν γεμίζει νερό από τη θάλασσα. Υπάρχει περίπτωση να πάρει και από λίμνη; Πόσο ρόλο παίζει το αλμυρό νερό στην συντήρηση του αεροσκάφους;
κ.Τσουμελέας. Ανάλογα με τη περιοχή που εξελίσσεται το συμβάν παίρνουμε νερό από την πιο κοντινή περιοχή γεωμετρικά, είτε είναι θάλασσα είτε λίμνη. Το αλάτι που ρωτήσατε δημιουργεί φθορά στο αεροσκάφος, γι’ αυτό το λόγο υπάρχουν διαδικασίες. Παραδείγματος χάριν κάθε βράδυ τα αεροσκάφη τα πλένουμε όταν γυρίσουν από τη φωτιά.
κ.Βοιδονικόλας. Και ο κατασκευαστής βέβαια έχει προβλέψει γι ‘αυτό. Τα υλικά, το μέταλλο κυρίως, δεν είναι ένα κοινό μέταλλο αεροπορικού τύπου που χρησιμοποιούν τα υπόλοιπα μοντέλα, έχει μέσα του ανάλογες προσμίξεις, έτσι ώστε να αντέχει πιο πολύ σε διαβρώσεις και φθορές.

Fire Rescue News. Τα αεροσκάφη της Μοίρας σας συνδράμουν σε επιχειρήσεις ξένων κρατών όταν υπάρχει ανάγκη;
κ.Τσουμελέας. Τα τελευταία χρόνια αποστολές προς ξένα κράτη, έχουν κάνει τα CL-415. ΄Εχουν πάει Κύπρο, Τουρκία, Πορτογαλία, Γαλλία και Ισραήλ όπου υπήρξαν πολλοί αποτελεσματικοί.

Fire Rescue News. Κύριε Τσουμελέα είστε Αντισμήναρχος (Ι) και Διοικητής της 355 ΜΤΜ. Όνειρο ζωής να γίνετε πιλότος;
κ.Τσουμελέας. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ήθελα να γίνω πιλότος. Πέρασα στην Σχολή Ικάρων, και στη συνέχεια μετατέθηκα στην Ανδραβίδα στα FANTOM. Έκατσα κάποια χρόνια εκεί, και μετά ήλθα στη 355 ΜΤΜ το 1997. Πετούσα αρχικά με CL-215 και μετά από δύο χρόνια υπήρξε η απαίτηση να εκπαιδευτούν κάποιοι στα CL-415 γιατί θα προβαίναμε στην αγορά τους τότε, το 1998 υπήρξε η απαίτηση, το 1999 ξεκίνησαν οι πτήσεις. Έτσι λοιπόν βρέθηκα και εγώ με το πρώτο γκρουπ στο Καναδά, εκεί λάβαμε την αρχική εκπαίδευση στη BOMBARDIER. Βγήκα συγκυβερνήτης εκεί και στη συνέχεια προωθήθηκα κυβερνήτης και εκπαιδευτής. Από τότε μέχρι το 2008 πετούσα με CL-415. Στη συνέχεια μετατέθηκα στη Μοίρα εδώ, επανατέθηκα στα 215, το 2010 έγινα Αξιωματικός Επιχειρήσεων(Υποδιοικητής), και το 2013 έγινα Μοίραρχος, Διοικητής δηλαδή.

Fire Rescue News. Κύριε Δημήτρη Βοιδονικόλα, είστε Επισμηναγός (Ι).Ποιά η πορεία σας ως ιπτάμενος ;
κ.Βοιδονικόλας. Από παιδί το είχα όνειρο να γίνω πιλότος. Ξεκίνησα από την Σχολή Ικάρων το 1991, από το τμήμα της ΚΕΧΕΜ ,Κέντρο Εκπαίδευσης Χειριστών Ειδικής Μονιμότητας, έως τώρα η Αεροπορία έχει πάρει πέντε σειρές, εκπαιδευτήκαμε στα Τ-41, δεν προχωρήσαμε στα επόμενα στάδια που είχε το Τ-2 και το Τ-37, και τοποθετηθήκαμε κατευθείαν εδώ και στα ελικόπτερα. Τοποθετηθήκαμε από πολύ μικρά παιδιά στις Μοίρες μας, 21 ετών παιδιά, και είχαμε την τύχη και την ατυχία, να ζήσουμε όλα τα μεταβατικά στάδια. Εγώ προσωπικά βίωσα το μεταβατικό στάδιο που άρχισε η πυρόσβεση να γίνεται απαραίτητη για τη χώρα μας. Άρχισε η πολιτεία να δίνει μεγάλη σημασία στο κομμάτι της αεροπυρόσβεσης. Έτσι λοιπόν ενισχύθηκαν οι στόλοι ,αγοράστηκαν τα CL-415, προβήκαμε σε ενοικιάσεις ελικοπτέρων. Και ως προείπα στάθηκα τυχερός και άτυχος, διότι σε αυτή τη φάση του μεταβατικού σταδίου, είχαμε και πολλές εξελίξεις, οι οποίες μας προλάβαιναν. Κατ ’ουσία από τη σειρά μου έχουμε μείνει 2-3 άτομα εδώ στη Μοίρα, έχω γύρω στις 2500 ώρες πτήσης στα πυροσβεστικά, και θεωρούμαι γέννημα θρέμμα στα CL-215.

Fire Rescue News. Κύριε Βοιδονικόλα, είστε από μικρός στα πυροσβεστικά. Θέλετε να μας πείτε μια εμπειρία σας η οποία σας έχει τυπωθεί βαθιά μέσα σας ;
κ.Βοιδονικόλας. Πολλές εμπειρίες, χαρούμενες οι περισσότερες θα έλεγα, εδώ είμαστε μια οικογένεια, μεγαλώνουμε μαζί, ζούμε πολλές ώρες μαζί. Αυτό που μου είχε κάνει εντύπωση ήταν τότε με τις φωτιές στην Αθήνα, που είχαν έλθει και ξένα αεροσκάφη, γαλλικά , ισπανικά, γερμανικά, ελικόπτερα, πορτογαλικά, ήταν ένας ωραίος ορυμαγδός, έβλεπες παντού διαφορετικές φόρμες. Εδώ ο χώρος της Μοίρας ήταν γεμάτος από χειριστές που μιλούσαν διαφορετικές γλώσσες, διαφορετική κουλτούρα, τα σποτς του αεροδρομίου ήταν γεμάτα από ξένα πυροσβεστικά αεροσκάφη. Ήταν μια καταπληκτική εμπειρία για μένα. Ένας ωραίος χαμός, άλλοι τροχοδρομούσαν για τις φωτιές, άλλοι επέστρεφαν με βλάβες, μια ασταμάτητη κίνηση παντού. Και όλοι μας με έναν κοινό σκοπό, τη πυρόσβεση, μάθαμε πολλά από αυτούς , μάθανε πολλά από εμάς, ήταν μια όμορφη και αξέχαστη συναλλαγή συζητήσεων και απόψεων με συναδέλφους από άλλες χώρες.

Fire Rescue News. Με βάση την Ελευσίνα και με μέσο όρο πτήσης, ένα CANADAIR μέχρι που μπορεί να φτάσει ;Κρήτη ας πούμε φτάνει ;
κ.Τσουμελέας. Κρήτη φτάνουμε αλλά το θέμα είναι πόσο θα επιχειρήσεις εκεί. Βασικά φτάνουμε σε όλη την Ελληνική Επικράτεια, αλλά εκεί που θα πας, θα πρέπει να μπορείς να παναεξυπηρετηθείς, ειδάλλως δεν υπάρχει νόημα. Δηλαδή με βάση τον ανεφοδιασμό εννοούμε. Γι ’αυτό έχουμε και τα οργανωμένα κλιμάκια, για να μπορούμε να είμαστε διαρκώς σε ετοιμότητα σε κάθε μέρος. Στο κομμάτι λοιπόν καύσιμα ,να σου δώσω ένα άλλο παράδειγμα, όταν πετάει ένα αεροσκάφος μας, γνωρίζει τις εντολές του ΣΕΚΥΠΣ η Μοίρα και το πλήρωμα που πετάει. Σε περίπτωση που δοθεί και άλλη εντολή για περαιτέρω βολές, το πλήρωμα ενημερώνει πόσα καύσιμα διαθέτει και ενημερώνεται σε ποιο κλιμάκιο μπορεί να ανεφοδιαστεί για να συνεχίσει. Τώρα όσον αφορά σε κάποια περίπτωση εκτάκτου ανάγκης, όλοι οι ιπτάμενοι είναι εκπαιδευμένοι να κάνουν αυτό που πρέπει, σύμφωνα με τις διαδικασίες του αεροσκάφους. Οπότε εκείνη τη στιγμή δε ρωτάς που πάς, το ξέρεις από πριν, βγαίνοντας σε μια φωτιά, είτε στη διαδρομή είτε στη περιοχή της φωτιάς, έχεις στο μυαλό σου, το άνα πάσα στιγμή μου τύχει κάτι, θα προσγειωθώ εκεί. Δεν έχεις χρόνο να σκεφτείς, ούτε να μείνεις από καύσιμα βέβαια. Πριν απογειωθούμε, όλα αυτά τα λέμε στο briefing, μαζεύεται ο σχηματισμός και τα συζητάει όλα, είναι όλα προκαθορισμένα.
κ.Βοιδονικόλας. Εμείς έχουμε 15 λεπτά μέχρι να απογειωθούμε. Σε αυτά τα λεπτά, εσύ έχεις υπολογίσει πάνω κάτω, ξέρεις με πόσα καύσιμα θα απογειωθείς, ξέρεις πόσα θα κάψεις μέχρι να φτάσεις στη περιοχή βολής, ξέρεις το peak των καυσίμων του σκάφους σου όπως όλοι οι χειριστές, δηλαδή το κατώτατο όριο που έχεις πριν πας για ανεφοδιασμό.

Fire Rescue News. Θα ήθελα σαν επίλογο να μου πείτε τι κινδύνους κρύβει η δουλεία σας, τι φόβους αντιμετωπίζει ένας χειριστής ;
κ.Τσουμελέας. Ο φόβος είναι κάτι που όταν λειτουργεί φυσιολογικά, είναι κάτι που σε βάζει σε εγρήγορση, για να προστατευτείς. Μέχρι εκεί το αποδεχόμαστε.
κ.Βοιδονικόλας. Εγώ προσωπικά φοβάμαι περισσότερο στην εθνική με τις νταλίκες παρά εν πτήσει. Ο φόβος είναι ένα συναίσθημα που σε συντηρεί, είναι το αρχέγονο συναίσθημα του ανθρώπου, που τον συντηρεί για να επιβιώσει. Ο φόβος όμως όταν μεταμορφώνεται σε τρομοκρατία, οφείλεται σε άγνοια, σε μη γνώση. Εάν είσαι γνώστης του πράγματος, και έχεις εκπαιδευθεί, και κάνεις συντηρήσεις συνέχεια, ακόμα και για καφέ να πας και συζητάς για τέτοια θέματα, τον φόβο τον έχεις μόνο σαν αίσθημα προφύλαξης και επιβίωσης.
κ.Τσουμελέας. Άλλος σοβαρός κίνδυνος είναι ο αέρας στα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά του αεροσκάφους. Δηλαδή ας πούμε ότι είναι ένα σημείο που δεν έχει φωτιά, και ακριβώς δίπλα είναι ένα σημείο που έχει φωτιά. Η φωτιά τραβάει το οξυγόνο, οπότε αυτομάτως δημιουργείται ένα ρεύμα αέρα, από το ένα σημείο στο άλλο, μια απότομη μεταβολή, η οποία δεν υπήρχε μέχρι πριν, και το αεροσκάφος περνώντας από το ένα σημείο στο άλλο, αλλάζουν αυτόματα τα αεροδυναμικά του. Εμένα μου έχει τύχει, αμέσως μετά τη βολή, να βάζει το αεροσκάφος απότομα 90 μοίρες κλίση. Και αυτό από κάποιο θερμικό φορτίο το οποίο χτύπησε το ένα φτερό. Άρα όπως βλέπεις έχουμε κινδύνους, κυρίως από τον άνεμο, στα υπήνεμα το οποίο σημαίνει χτύπημα ανέμου από πίσω, και τότε δημιουργούνται δίνες. Άρα το αεροσκάφος θέλει ομαλή ροή, η πτέρυγα μάλλον θα έλεγα.

Fire Rescue News. Αληθεύει ότι οι χειριστές των CL-215 περνούν τις χειρότερες αναταράξεις σε σχέση με τα CL-415 ;
κ.Τσουμελέας. Αν φέρεις στο μυαλό σου τις συνθήκες ενός καλοκαιριού, τα μελτέμια, και επειδή το αεροσκάφος πετά ανάμεσα σε ορεινούς όγκους και χαμηλά, λογικό να έχει πολλές αναταράξεις.

Fire Rescue News. Κλείνοντας τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους αναγνώστες μας ;
κ.Τσουμελέας. Ο κόσμος θα πρέπει να γνωρίζει ότι εμείς κάνουμε ότι είναι δυνατόν, στα πλαίσια της ασφάλειας των πτήσεων, για να κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας.
κ.Βοιδονικόλας . Θα ήθελα ο κόσμος να αποκτήσει μια συνείδηση αντιπυρική, να διαθέτει μια πρόληψη, περισσότερο με τα εξοχικά τους, τα χωράφια τους, να προσέξουν τη γόπα του τσιγάρου τους, ας αποκτήσουμε όλοι μας μια συνείδηση τέτοια, γιατί άθελά μας, μπαίνει μπροστά όλος αυτός ο μηχανισμός πυρόσβεσης τόσο επίγεια όσο και εναέρια, με τεράστια κόστη και κινδύνους για συμπολίτες ,πυροσβέστες, χειριστές. Και σαφέστατα με αναντικατάστατες καταστροφές στο γεωφυσικό μας πλούτο. Ας είμαστε λοιπόν πιο προσεκτικοί από το τσιγάρο που θα πετάξουμε από το αμάξι μας, έως τα χόρτα που θα κάψουμε στο χωράφι μας.

Ως συντάκτης του άρθρου θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλα τα μέλη της 355 ΜΤΜ και κυρίως τους κυρίους Τσουμελέα και Βοιδονικόλα, για την υπομονή τους και για τον πολύτιμο χρόνο τους που δαπάνησαν για το περιοδικό μας. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω την Μοίρα για τα αναμνηστικά που μου έδωσαν, και θεωρώ μεγάλη μου τιμή που φορώ συνέχεια το καπέλο της 355 ΜΤΜ. Κλείνοντας, δεν θα μπορούσα να μην κάνω μια ιδιαίτερη αναφορά σε χειριστές που έχασαν τη ζωή τους εν ώρα καθήκοντος .

Ρεπορτάζ & Φωτογραφίες για το Fire.gr, Σίμος Μπανός
Ευχαριστούμε την 355 ΜΤΜ της 112 Πτέρυγας Μάχης για την παραχώρηση της συνέντευξης
Δείτε και το 1ο μέρος Αφιέρωμα στους Αετούς της 112 Πτέρυγας Μάχης «1ο Μέρος»

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.