Επίσκεψη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία της Ουτρέχτης

 

23/6/2010

Του Δημήτρη Ζέρβα

Τον Φεβρουάριο στο πλαίσιο των επαφών που ξεκίνησε η Π.Ε.Ε.Π.Σ. σε χώρες της Ευρώπης πραγματοποίησα ένα επταήμερο ταξίδι για συναντήσεις με παράγοντες και εκπροσώπους Πυροσβεστικών Υπηρεσιών και Ενώσεων στο Βέλγιο, Ολλανδία και Λουξεμβούργο. Έτσι είχα την ευκαιρία και για περιήγηση στους Πυροσβεστικούς Σταθμούς που βρέθηκα.

Η πρώτη επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στην πόλη της Ουτρέχτης και περιλάμβανε συνάντηση με τον Διευθυντή της Διοίκησης Πυροσβεστικών Υπηρεσιών της ομώνυμης Επαρχίας* και ξενάγηση σε ένα Πυροσβεστικό Σταθμό, στο Πυροσβεστικό Εκπαιδευτικό Κέντρο της Επαρχίας και σε έναν Εθελοντικό Πυροσβεστικό Σταθμό της πόλης. Η ξενάγηση μου πραγματοποιήθηκε από τον Gerard σύμβουλο του Διευθυντή της Διοίκησης Π.Υ. ο οποίος είναι και εθελοντής πυροσβέστης.

Η ΕΠΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΟΥΤΡΕΧΤΗΣ

Η Ουτρέχτη είναι η μικρότερη επαρχία της Ολλανδίας και βρίσκεται στο κέντρο της χώρας. Κατά το Μεσαίωνα, το μεγαλύτερο μέρος της περιοχής της σημερινής επαρχίας κυβερνήθηκε από την επισκοπή της Ουτρέχτης. Η επισκοπή ιδρύθηκε το 722 από τον Willibrord. Πολλοί πόλεμοι διεξήχθησαν μεταξύ Ουτρέχτης και γειτονικών επαρχιών και δουκάτων. Το 1527 ο επίσκοπος της Ουτρέχτης εξάπλωσε την εγκόσμια εξουσία του πάνω στα εδάφη του αυτοκράτορα Καρόλου Ε ‘, ο οποίος κατείχε ήδη τις άλλες ολλανδικές επαρχίες. Ωστόσο, η ηγεμονία των Αψβούργων δεν κράτησε πολύ. Το 1579 οι επτά βόρειες επαρχίες υπέγραψαν την Ένωση της Ουτρέχτης και ένωσαν τις δυνάμεις τους κατά του ισπανικού κράτους προσχωρώντας στην εξέγερση των Ηνωμένων Επαρχιών κατά του γιου του Καρόλου Φιλίππου Β’ της Ισπανίας το 1579. Η ένωση αυτή θεωρείται ως η απαρχή της Ολλανδικής Δημοκρατίας. Στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η Ουτρέχτη καταλείφθηκε από τις γερμανικές δυνάμεις μέχρι την γενική συνθηκολόγηση των Γερμανών στην Ολλανδία την 5η Μαΐου 1945. Στις 7 Μαΐου 1945 πέρασε στα χέρια των καναδικών συμμαχικών δυνάμεων. Από το 650 έως το 1579 έγινε μια από τις σημαντικότερες πόλεις της Ολλανδίας ως κέντρο του χριστιανισμού.

Η ομώνυμη πρωτεύουσα της Επαρχίας της Ουτρέχτης είναι η τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Ολλανδίας, με πληθυσμό 300.030 (2007), ενώ ο συνολικός πληθυσμός της ξεπερνά το 1.100.000. Συνολικά, το 69% του πληθυσμού είναι ολλανδικής καταγωγής, το 10% αποτελείται από μετανάστες από τις δυτικές χώρες, ενώ το 21% είναι μη δυτικής προέλευσης ( Μαρόκο, Τουρκία, κ.α.). Οι κάτοικοι της Ουτρέχτης ονομάζονται “Utrechter” ή πιο σπάνια, συνήθως από λάθος, “Utrechtenaar”, όμως ο τελευταίος όρος είναι επίσης γνωστός ολλανδικός ευφημισμός για τους ομοφυλόφιλους. Όπως το Ρότερνταμ, το ’μστερνταμ, η Χάγη και άλλες μεγάλες ολλανδικές πόλεις, η Ουτρέχτη αντιμετωπίζει αρκετά κοινωνικά προβλήματα και έχει υψηλά ποσοστά φτώχειας και εγκληματικότητας.

Η ανάπτυξη της πόλης ξεκίνησε όταν το 1843 συνδέθηκε σιδηροδρομικά με το ’μστερνταμ. Λόγω της κεντρικής θέσης της στο εσωτερικό της χώρας αποτελεί σημαντικός κόμβος μεταφορών στην Ολλανδία, κέντρο του ολλανδικού σιδηροδρομικού δικτύου και έδρα των ολλανδικών σιδηροδρόμων. Η οικονομία της Ουτρέχτης εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό στα μεγάλα χρηματοοικονομικά ιδρύματα που εδρεύουν στην πόλη καθώς και στο μεσαίου μεγέθους βιομηχανικό λιμάνι που συνδέεται με τον ποταμό Ρήνο, καθιστώντας το έτσι σημαντικό κέντρο εμπορίου στη Βόρεια Ολλανδία. Ο κλάδος της παραγωγής έχει σχετικά μικρή επιρροή στην Ουτρέχτη.

Η πόλη είναι γνωστή για το πανεπιστήμιό της που είναι το μεγαλύτερο της Ολλανδίας, καθώς και διάφορα άλλα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και κατέχει την δεύτερη θέση στις Κάτω Χώρες σε πολιτιστική ζωή, μετά το ’μστερνταμ. Υπάρχουν πολλά θέατρα, αίθουσες κινηματογράφων και τέχνης, ιδρύματα και φιλοξενεί το Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Κάτω Χωρών. Επίσης λόγω του παρελθόντος της, ως θρησκευτικό κέντρο, πολλά μνημεία και εκκλησίες έχουν διασωθεί και έχει αρκετά μικρά και μεγάλα μουσεία.

Λόγω της σπανιότητας των θρεπτικών ουσιών στα αποστραγγισμένα αμμώδη εδάφη της, το μεγαλύτερο μέρος της έχει φυτευτεί με πεύκα ενώ στα νότια και δυτικά υπάρχουν χαμηλή βλάστηση και λιβάδια.

*Σημ. Η Ολλανδία διαιρείται διοικητικά σε Επαρχίες και ακολούθως σε Δήμους

Η ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

Η Ιστορία

Η πρώτη προσπάθεια οργάνωσης ενός συστήματος πυρόσβεσης στην πόλη ξεκίνησε το 1829 με τον δήμαρχο να εκδίδει το πρώτο “Πυροσβεστικό Διάταγμα” που μεταξύ άλλων όριζε μια ομάδα πολιτοφυλάκων να αναλαμβάνει τον χειρισμό των 2 πρώτων τροχήλατων πυροσβεστικών αντλιών για επέμβαση σε μεγάλες πυρκαγιές. Μέχρι και το 1879 δεν υπήρχαν αρκετοί “πυροσβέστες” με αποτέλεσμα ουσιαστικά τα πυροσβεστικά οχήματα μην χρησιμοποιούνταν πάντα και έτσι ο δήμος να βγει στην αναζήτηση εθελοντών. Το 1881 πραγματοποιούνται οι πρώτες προσλήψεις ατόμων για την σύσταση μιας πιο οργανωμένης πυροσβεστικής υπηρεσίας.

Έως και το 1985 όπου και εκδίδεται από την κεντρική κυβέρνηση της Ολλανδίας ο “πυροσβεστικός νόμος”, δημιουργώντας πλέον μια κοινή βάση για την διάθρωση και την λειτουργιά των Π.Υ., οι δήμοι οργάνωναν τις πυροσβεστικές τους υπηρεσίες κατά το δοκούν.

Η Οργάνωση

Την Πυροσβεστική Υπηρεσία της πόλης συγκροτούν 4 επαγγελματικοί σταθμοί (ένας μεγάλος & τρεις μικρότεροι) και 3 εθελοντικοί. Οι εγκαταστάσεις τους είναι σύγχρονης κατασκευής ή πλήρως ανακαινισμένοι. ’νετοι χώροι γραφείων και διαμονής προσωπικού με σύγχρονο εξοπλισμό, στεγασμένοι χώροι στάθμευσης και πολλοί αποθηκευτικοί χώροι είναι λίγα από τα χαρακτηριστικά τους.

Σύμφωνα με το οργανόγραμμα η Διοίκηση αποτελείται από 2 τμήματα (Διοικητικό – Νομικό και Προσωπικού) και 3 διεύθυνσης (Πρόληψης, Προετοιμασίας και Καταστολής).

Η Διεύθυνση “Πρόληψης” ασχολείται με το έλεγχο των συστημάτων πυρασφάλειας και πυρόσβεσης των κτηρίων αλλά και με την εκπαίδευση των ομάδων πυρασφάλειας των επιχειρήσεων. Εν συντομία αν μου έλεγαν τι θα ήθελα να αποφύγω, τον έλεγχο της εφορίας ή τον έλεγχο της πυροσβεστικής, θα διάλεγα το δεύτερο. Οι αυστηροί προγραμματισμένοι και έκτακτοι επιτόπιοι έλεγχοι είναι το λιγότερο, διότι δεν έχει να κάνει μόνο την ασφάλεια των πολιτών, αλλά και με των ίδιων των πυροσβεστών και την παροχή κάθε πρόσθετου μέσου για την διευκόλυνση του έργου τους.

Η Διεύθυνση “Προετοιμασίας” ασχολείται με την “δια βίου” θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση του προσωπικού, την άθληση τους, την κατάρτιση σχεδίων και πρωτοκόλλων επέμβασης καθώς και με την προμήθεια, συντήρηση και προετοιμασία του εξοπλισμού. Η Διεύθυνση “Καταστολής” έχει την διοικητική εποπτεία των σταθμών.

Το προσωπικό

Στην Υπηρεσία συνολικά υπηρετούν 291 επαγγελματίες, 110 εθελοντές καθώς και αρκετό πολιτικό προσωπικό. Το ωράριο εργασίας του πυροσβεστικού προσωπικού που στελεχώνουν τις εξόδους είναι 24ωρο με 48ωρη ανάπαυση. Στο μεγαλύτερο σταθμό η βάρδια αποτελείται από 18-20 άτομα ενώ στους μικρότερους 12-15. Ένα μικρότερο ποσοστό πυροσβεστικού προσωπικού εργάζεται στην Διεύθυνση Πρόληψης, στο Ανακριτικό και στο Κέντρο Επιχειρήσεων, ενώ το 70% των θέσεων της Διοίκησης καθώς και όλο το προσωπικό τις τεχνικής υποστήριξης καλύπτεται από πολιτικό προσωπικό. Σε κάθε επαγγελματικό σταθμό υπάρχει πολιτικό προσωπικό που “δουλεύει” για τους πυροσβέστες και ασχολείται εκτός από την καθαριότητα και την σίτιση, με τον έλεγχο, την συντήρηση και την προετοιμασία τόσο των οχημάτων και μηχανημάτων όσο και του ατομικού εξοπλισμού. Έτσι ο πυροσβέστης δεν χρειάζεται να ανησυχεί για το αν λειτουργεί το μηχανάκι κοπής ξύλου ή η φορητή αντλία ούτε για το αν έχουν αέρα οι αναπνευστικές συσκευές, έχοντας στραμμένη την προσοχή του στην εκπαίδευση και στην γυμναστική, κατά την διάρκεια της βάρδιας, που ακολουθεί βάσει προγράμματος. Όπως λένε “Μια καλή προετοιμασία είναι η μισή μάχη”

Ο Εξοπλισμός

“Ναυαρχίδα” του στόλου αποτελούν τα 10 διπλοκάμπινα 7θεσια πυροσβεστικά οχήματα 2,5 τόνων Mercedes Atego τα οποία φέρουν, εκτός από τον συνήθη πυροσβεστικό εξοπλισμό (αυλούς, δίκρουνα & σωλήνες με ημισύνδεσμους ίδιου τύπου με τον Ελληνικό), διασωστική σειρά, εξοπλισμό ανίχνευσης αερίων, ηλεκτρικά και βενζινοκίνητα εργαλεία κ.α. Στο πίσω μέρος φέρουν προβολείς που ανυψώνονται ενώ διαθέτει και σύστημα μετατροπής ρεύματος από 24V σε 220V. Η υψηλή πίεση βρίσκεται στην μεσαία κύστη. Στην καμπίνα του οχήματος υπάρχουν για κάθε μάχιμο μια αναπνευστική συσκευή, ένας επαναφορτιζόμενος φακός και ένας φορητός ασύρματος. Ειδικά ο επικεφαλής φέρει 2 φορητούς, έναν για επικοινωνία με τους πυροσβέστες και έναν για επικοινωνία με το κέντρο. Αυτό που ξεχωρίζει μέσα στην καμπίνα είναι οι δυο αποσπώμενοι φορητοί υπολογιστές. Έναν για τον επικεφαλής και έναν για τους μαχίμους.

Ο υπολογιστής αυτός αποτελεί το “δεξί χέρι” του επικεφαλής. Σε αυτόν περιέχονται οδικοί χάρτες, σχεδιαγράμματα και κατόψεις των περισσοτέρων κτηρίων, σχεδιαγράμματα δικτύων πυρασφάλειας που είναι εγκατεστημένα μέσα σε αυτά καθώς και σχεδιαγράμματα των δικτύων υδροστομίων, ύδρευσης, ρεύματος και φυσικού αερίου της περιοχής. Σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να περιέχονται και γενικότερες πληροφορίες όπως για το είδος του κτηρίου, τους υπεύθυνους, τους διαμένοντες, σημεία που πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή κ.α. Επίσης, σε πραγματικό χρόνο μπορεί να έχει ενημέρωση για την θέση των πυροσβεστών και των οχημάτων που υπάρχουν στο συμβάν αλλά και να λάβει πρόσθετες πληροφορίες από το κέντρο. Τέλος κατά την μετάβαση στο συμβάν ο αξιωματικός μπορεί να ενημερώσει τους μάχιμους μεταφέροντας χρήσιμες πληροφορίες στον δεύτερο υπολογιστή αλλά και να καταστρώσει ένα σχέδιο επέμβασης.

Το πλήρωμα του πρώτου οχήματος αποτελείται από έξι άτομα, τον επικεφαλής, τον οδηγό και την ομάδα προσβολής. Ο επικεφαλής αναγνωρίζεται από το πορτοκαλί χρώμα στους ώμους του τζάκετ, κάθεται δίπλα στον οδηγό, ενώ η ομάδα στην πίσω καμπίνα του οχήματος.

Τον μηχανοκίνητο στόλο συμπληρώνουν τρεις 30μετρες κλίμακες, ένα βραχιονοφόρο, ένα κινητό επιχειρησιακό κέντρο, ασθενοφόρα, πολλά οχήματα ειδικών χρήσεων και εξοπλισμού, μεταφοράς προσωπικού και διοικητικά καθώς και ταχύπλοες βάρκες και ποδήλατα(!). Αυτό που είναι ευρύτερα διαδεδομένο στις Π.Υ. της Ολλανδίας είναι τα αποσπώμενα κοντέινερ (υπερκατασκευές) που έχουν διαμορφωθεί για πολλές χρήσεις. Έτσι συναντήσαμε κοντέινερ με μεγάλες αντλίες, αφρού, χημικής προστασίας, αντιμετώπισης χημικών ατυχημάτων κ.α. τα οποία φορτώνονται μέσα σε λίγα λεπτά σε ειδικά φορτηγά με άγκιστρο και ακολουθούν την πυροσβεστική έξοδο.


ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΟΥΤΡΕΧΤΗΣ
Ο κεντρικός πυροσβεστικός σταθμός εδρεύει σε ένα κομβικό σημείο σχετικά κοντά στην πόλη, στην βιομηχανική περιοχή αλλά και στο λιμάνι και διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο και είδος οχημάτων. Είναι ένα 8ωροφο κτήριο όπου στους πρώτους ορόφους στεγάζεται ο σταθμός και στους υπόλοιπους η Διοίκηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας της πόλης με όλα τα συσχετιζόμενα τμήματα, διευθύνσεις και γραφεία (τοπικό συντονιστικό κέντρο επιχειρήσεων, πυρασφάλεια, συνεργεία συντήρησης οχημάτων κτλ).
Στο ισόγειο του κτηρίου συναντάμε την “υποδοχή”, την τραπεζαρία, την αίθουσα ψυχαγωγίας, μια μικρή αίθουσα ενημέρωσης του προσωπικού, δωμάτιο για την εναπόθεση του ατομικού προστατευτικού εξοπλισμού όλου των πυροσβεστών και ένα γυμναστήριο. Στο πίσω μέρος υπάρχει ένας μεγάλος στεγασμένος χώρος στάθμευσης των πυροσβεστικών οχημάτων, αρκετοί μικρότεροι για την συντήρηση και την επισκευή των οχημάτων καθώς και αποθήκες.

Στον πρώτο όροφο βρίσκονται οι χώροι ανάπαυσης του προσωπικού για τις βραδινές ώρες και οι οποίοι δεν διαφέρουν σε τίποτα από ένα ξενοδοχείο. Μπορεί να μέτρησα πάνω από είκοσι μονόκλινα δωμάτια στα οποία και διαμένει ένας πυροσβέστης από κάθε βάρδια. Περιττό να πω ότι κάθε δωμάτιο διαθέτει μικρό WC με ντουζιέρα, ντουλάπα και ψηφιακή τηλεόραση(!).

Το σύστημα ειδοποίησης του σταθμού για συμβάν είναι κάτι που επίσης που έκανε εντύπωση. Όπως μου εξήγησε ο Gerard την στιγμή που ο σταθμός δέχεται την τηλεφωνική κλήση από το κέντρο επιχειρήσεων ταυτόχρονα σε αρκετά σημεία του σταθμού σε ειδικές πινακίδες αναγράφεται το είδος του συμβάντος, η διεύθυνση καθώς και ο χρόνος που έχει περάσει από την στιγμή ειδοποίησης του σταθμού.

Η Ομάδα Δυτών

Σε μια χώρα που από την μια άκρη έως την άλλη είναι γεμάτη αποστραγγιστικά κανάλια και ποτάμια η πτώση οχημάτων, ζώων και ανθρώπων μέσα σε αυτά είναι κάτι το αναμενόμενο. Για τον σκοπό αυτό στον κεντρικό πυροσβεστικό σταθμό στελεχώνεται και μια ομάδα δυτών. Η ομάδα διαθέτει δικούς της χώρους και ένα όχημα εφοδιασμένο με καταδυτικό & διασωστικό εξοπλισμό καθώς και εξοπλισμό ανέλκυσης οχημάτων. Η ομάδα εξόδου συγκροτείται από τον οδηγό, δύο δύτες και τον επικεφαλής και όσοι εκτελούν υπηρεσία δύτη δεν ορίζονται σε άλλα οχήματα. Η ομάδα εκτός από την κάλυψη της πόλης μεταβαίνει και εκτός αυτής για συνδρομή άλλων υπηρεσιών που δεν διαθέτουν ή ενίσχυση άλλων ομάδων όταν είναι απαραίτητο. Σχεδόν κάθε μεγάλη Π.Υ. της Ολλανδίας διαθέτει τέτοιες ομάδες.


Η Ομάδα Χημικής ανταπόκρισης

Στην ευρύτερη περιοχή της Ουτρέχτης διακινούνται ή διέρχονται καθημερινά (οδικώς και σιδηροδρομικώς) εκατοντάδες βυτία και εμπορευματοκιβώτια επικίνδυνων και τοξικών ουσιών με αποτέλεσμα τα ατυχήματα να μην είναι και τόσο σπάνια. Για αυτό το λόγο η Υπηρεσία έχει οργανώσει μια ειδική μονάδα έτοιμη να ανταποκριθεί σε κάθε μέγεθος συμβάντος ΡΒΧ και φυσικού αερίου διαθέτοντας ένα κύριο όχημα, αρκετά βοηθητικά καθώς και αρκετές αποσπώμενες υπερκατασκευές χημικής απορρύπανσης του προσωπικού που εμπλέκεται σε τέτοια συμβάντα, απομόνωσης και ασφάλισης ραδιενεργών και μολυσματικών υλικών κ.α. Αντίστοιχη ειδική ομάδα και εξοπλισμό διαθέτει και η τοπική αστυνομία (άσπρο κοντέινερ στην φωτογραφία).

Το συντονιστικό κέντρο της Επαρχίας

Στην πόλη επίσης εδρεύει και το συντονιστικό κέντρο της Επαρχίας της Ουτρέχτης. Η κοινή αίθουσα ελέγχου δημιουργήθηκε το 1998 από τη συγχώνευση των μέχρι τότε ανεξάρτητων επιχειρησιακών κέντρων της Αστυνομίας, της πυροσβεστικής, των Ασθενοφόρων και της υπηρεσίας εκτάκτων αναγκών επιτυγχάνοντας έτσι καλύτερο συντονισμό και διαχείριση δυνάμεων. Κάθε διαχειριστής έχει μπροστά του έξι οθόνες μέσω των οποίων μπορεί ταυτόχρονα να διαχειρίζεται την επικοινωνία με τα οχήματα, να παρακολουθεί την θέση τους, να λαμβάνει εικόνες από τις κάμερες στους δρόμους, να αναζητεί σχεδιαγράμματα, χάρτες και πληροφορίες, να στέλνει και να λαμβάνει δεδομένα κ.α.

Δημήτρης Ζέρβας

Εθελ. Αρχιπυροσβέστης

Γεν. Γραμ. ΠΕΕΠΣ

Πηγές:

1. Σημειώσεις από την επίσκεψη στην Υπηρεσία

2. Ενημερωτικά Φυλλάδια Π.Υ. Ουτρέχτης

3. Δημογραφικά, Ιστορικά στοιχεία: Wikipedia.org

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.